Prijzen stijgen en prijzen dalen.

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Plaats reactie
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Prijzen stijgen en prijzen dalen.

Bericht door rsh_scuderia »

Het is al aangezwengeld in een topic. De tweedehands prijzen staan onder druk.
Modellen die verkocht konden worden voor een redelijke prijs als je een collectie wilde stroomlijnen, dan was dat best te doen.
Nu verkoopt een BMW, Mercedes of Ferrari nog wel, maar fors lager dan enkele maanden geleden
Is het nou crisis op de tweedehandsmarkt?
Dat valt nog best mee. Nog steeds worden zeer gewilde modellen voor forse bedragen aangeboden en dan nog verkocht ook.

Het is al eerder aangemerkt, Autoart en consorten drijven de prijs op.
Door te stellen dat de grondstofprijs daalt en dat hierdoor de winstmarge stijgt heeft een belangrijke factor gemist. De factor arbeid is namelijk in China gestegen met 300% als er wordt gekeken naar de prijs van een model auto.
Zou de grondprijs gelijk zijn gebleven de afgelopen twee jaar dan hadden we als verzamelaars veel hogere prijzen gezien.

Als ik kijk naar de privecollecties dan heb ik toch het idee dat er meer tweedehands wordt gekocht en de nieuwe wagens minder worden aangeschaft.
Ook hier wordt er gekeken naar mogelijkheden, want juist dat model wat eigenlijk geen 100 euro waard is wordt nu voor 70 euro aangeboden. Daar had je twee jaar terug een nieuwe 1:18 Minichamps voor. Nu heb je dat gewilde model als nog. Helemaal niet verkeerd. Want dat is misschien de essentie van verzamelen; de mooie modellen verzamelen die een collectie voorlopig compleet maken.

Bijkomend voordeel? De zolderkamerverkoper die de prijs opdrijft wordt enigszins in een hoekje gezet. En ook hij zal wellicht de interessante en gewilde model eens op Ebay of Marktplaats zetten. Kwestie van geduld.
Gebruikersavatar
borbase
Berichten: 1084
Lid geworden op: zo 15 jun 2008 17:29
Locatie: geldrop
Contacteer:

Re: Prijzen stijgen en prijzen dalen.

Bericht door borbase »

maar zolang wij modellen blijven kopen voor hoge bedragen :evil: zullen die ook steeds opnieuw aangeboden worden
want volgens mij zijn er mensen of winkels genoeg die oude modellen hebben en steeds maar op marktplaats of ebay zetten
of mensen die tegen je zeggen kijk eerst eens op ebay wat ie opbrengt daar verkoop ik hem ook voor dat gaat dan toch nergens meer over
gr rob
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Prijzen stijgen en prijzen dalen.

Bericht door jonnoT »

Tja dat China duurder zou worden was te verwachten :cool: Maar ook daar is inmiddels de crisis ingeslagen en dat zal loonkosten onder druk zetten. Dus wie weet zakken die weer.

Verder blijft de modellenmarkt net zo als iedere markt onderhevig aan het fenomeen "vraag en aanbod".
Nu de verzamelaar het zelf in de portemonee voelt en uit is op koopjes om de uitgaven terug te schroeven, onstaat een omgekeerde situatie. Niet langer is het wat een gek ervoor geeft of in ieder geval zal de gek er minder voor geven.
De bodem van de modellenmarkt krijgt hier natuurlijk ook meet maken. Het aanbod is daar groot dus de marges staan onder druk.
GTE
Berichten: 336
Lid geworden op: vr 02 mar 2007 12:27

Re: Prijzen stijgen en prijzen dalen.

Bericht door GTE »

Er zijn onlangs wat AMR´s gebouwd door J.P. Magnette op Ebay gezet. Ik ben heel benieuwd wat die gaan opbrengen.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Prijzen stijgen en prijzen dalen.

Bericht door Peter Parker »

De laatste tijd ben ik weer wat met Dinky Toys bezig, maar wat ik daar nog steeds voor prijzen tegenkom. Er is volgens mij nu een vaste voorraad die rouleert onder verzamelaars. Ze worden niet meer kapot gespeeld, hooguit door vadertje tijd. Als een oudere verzamelaar overlijdt dan wordt die verzameling weer open op de markt gezet.
Plaats reactie