Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Mr. Dj M. »

Tja de meeste verzamelaars zijn begonnen met Bburago, het was betaalbaar en tot half jaren 90 zo'n beetje ook het enige merk dat je kon krijgen en wat fatsoenlijks maakte. Daar is nu gelukig verandering in gekomen en ik denk dat de uitspraken een Autoart voor een CMC te ruilen slaat op het feit dat er twee verzamelaartypen zijn. De eerste verzameld de modellen die hij of zij in 1:1 gewoon erg waardeerd en de kwaliteit maakt minder uit, al wordt meestal wel de beste replica gekozen. Het tweede type verzameld gewoon mooie schaalmodellen en doet het om de details, het model moet wel aanspreken maar of het nu een Mercedes of een BMW is maakt minder uit.

Oke er is dan ook nog een derde type :P deze combineerd beiden, een grote groep hier denk ik!
Doe je het echt voor het geld, dan ben je geen verzamelaar!
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door squadraminiatura »

Interessant topic, dito leesvoer.
Ik herken mijzelf in de diverse verhalen, van met name de 30+ :wink: verzamelaars.

Modelauto's spelen bij mij een rol zo lang ik mij kan herinneren, van thuis uit als kind opgegroeid met Dinky's, Corgi's, Matchbox, Lion Car, Husky (wie kent dat nog :P ). Het was geen vet pot bij ons thuis, maar met verjaardagen, Sint Nicolaas etc. kwam er altijd wel weer een auto bij, fantastisch. En ja ik heb ze nog steeds allemaal, een aantal staan in mijn werkkamer op de plank, heerlijk jeugdsentiment. Niks belegging maar 100% emotie om naar te kijken.
In 1979 ben ik lid geworden van de NAMAC, toen nog krap 600 leden, en wist mijn vader over te halen naar de ruilbeurs te gaan, die toen nog in het IVA in Driebergen werd gehouden. Ik had nog geen rijbewijs dus... dat veranderde wel vanaf 1980 :D
Wiking was destijds het toverwoord voor mij, en naderhand kwam daar Herpa bij. Vooral vrachtauto's hadden een warme belangstelling, en daar zijn er ook genoeg van verzameld. Begin jaren '90 gestopt met HO verzamelen, mijn interesse had zich inmiddels meer naar Alfa Romeo verplaatst, en dat werd op dat moment dan ook het hoofd verzamelobject.
Dit ging in combinatie met diverse 1:1 Alfa´s en de geweldige toenmalige DTM series.
In ruim 10 jaar tijd kwamen er in alle schalen dik 400 Alfa's in de vitrine te staan. Van Alle merken leveranciers, Bburago's in 1/43 van €2,50 tot Minichamps, Herpa, Brumm en enkele Italiaanse handbouwmodellen, modellen die ik in mijn verzameling wilde hebben, ongeacht wat een ander daar wel of niet over te zeggen had en in een tempo wat ik zelf bepaalde.

Dat is wat ik nog steeds doe, ik verzamel, in mijn tempo, de modellen die ik graag wil hebben omdat ik de betreffende auto mooi vind, omdat ik die in het echt gehoord en gezien heb, ongeacht het modelmerk en een enkele keer ongeacht de schaal.
Geduld is een schone zaak, en soms komen modellen pas een jaar of nog later na introductie door de fabrikant voor lage prijzen bij mij in de kast. Het is een hobby, voor mij een bliksemafleider naast mijn dagelijkse vaak zeer hectische werkomgeving, en dan moet niets, en kan het lekker in slow tempo. Puur genieten om de verzameling te bekijken.
Ik kan mij daar op de NAMAC beurs nog steeds over verwonderen. Om 10:00 gaan de deuren open en om 10:20 komen er al volgeladen personen naar buiten, met modellen die ik ook wel in de winkel kan kopen ( even los van de prijs, om discussie voor te zijn). Ik wil hier mee zeggen, dat de beurs uitermate geschikt is om te zoeken, zoeken op en onder tafels van mensen die opruimen uit eigen verzameling, onverwachte zoldervonsten, winkeldochters etc.
Naast dat zoeken, heb ik in de afgelopen 30 jaar veel mensen leren kennen, die ik ook vaak op de beurs ontmoet, en daarmee ervaringen en kennis uitwissel. Dat is een ander aspect van de hobby, in ieder geval bij mij, de achtergronden van de auto's die je verzameld, geschiedenis, techniek enz enz.
Interesse in je medeverzamelaar maakt het ook een boeiende wereld, ongeacht wat hij, of zij verzameld.
Dit heeft mij ook al met veel mensen in contact gebracht die ook de mooiste en meest interessante verhalen over de totstandkoming van hun collectie konden vertellen. Dat zorgt voor de werkelijke rijkdom van het verzamelen.
Het is de passie om dat te verzamelen wat je graag wilt hebben, omdat je de collectie compleet wilt hebben, en niet om te kunnen pochen met dure aankopen die een ander dan niet zou hebben. Ik heb mij daar nooit door laten leiden, zoals eerder gezegd, ik bepaal zelf wat en hoe ik verzamel. Er staan bij mij ook modellen van 2 a 3 Euro waar ik een gat van in de lucht sprong van blijdschap toen ik ze kocht, dat telt uiteindelijk :lol:

Ik prijs mijzelf gelukkig, dat ik samen met mijn vriendin in de omstandigheden verkeer dat ik mij ook echt met mijn hobbies bezig kan houden. Ook wij hebben geen kinderen, en dan wordt het alweer wat makkelijker.
Mijn vriendin werkt ook fulltime in onregelmatige diensten, over mijn werkuren zal ik het helemaal niet hebben, dat is geen week hetzelfde. ( ik werk in de internationale beurs- en evenementenwereld)
Maar ik houd wel in mijn achterhoofd dat niet iedereen dat kan, en niet iedereen evenveel te spenderen heeft.

Naast het verzamelen fotografeer ik ook graag, en dan zeker tijdens diverse autosportevenementen. Ook dit kost geld, reis- en verblijfkosten, etc. Maar... daar komt-ie weer, ik verzamel ook graag die foto's die ik zelf maak, dat heeft in de loop der jaren ook al voor vele mooie platen in de collectie gezorgd, vaak ook van de 1:1 auto's die in model in de verzameling staan.

Hoe dan ook, ik dien mijn budget zo in te delen dat ik al die dingen kan blijven doen, dan maar een modelletje minder, dat komt dan vanzelf weer, zoals gezegd, ik heb nooit zo'n haast, en gelimiteerde uitgaven :?: laat je nou niet gek maken..

Het is ook al leuk en tevens motiverend om op het forum te zien wat de leden weer aan hun collectie hebben toegevoegd.
Het belangrijkste blijft om elkaars verzameling en de manier van verzamelen te respecteren, en niet te bluffen met dure modellen op een manier die geen meerwaarde aan het verzamelen geeft.
En beleggen in de eventuele waarde van modelauto's :?: Hou op zeg, verzamelen is emotie, en dus onbetaalbaar.



Groeten,
Ferry
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door rudie20vt »

ferry mooi verhaal en ben het helemaal met je eens niks aan toe te voegen :thump_up: :thump_up: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Rossy »

Zoals alle verzamelaars die hier gereageerd hebben is het ook voor mij hoofdzakelijk een liefhebberij.
Okee, ik heb dan ruim 400 modellen maar daarvan zijn zeker de helft 3" modellen van 2,50 per stuk... (toch nog een heel bedrag als je dat optelt :lol: ).
Ik ben in mijn jeugdjaren begonnen met het verzamelen van Ferrari modellen.
Bburago had daar een aantal leuke van en dat is toen wat verder gegroeid naar andere schalen.
Later kwamen daar de Master Toy, later Maisto modellen bij, het was een beetje een allegaartje van de wat exclusievere auto's.
Rond mijn 20e ben ik me gaan concentreren op Mustangs en Ford.
Toen was ik heel blij als ik een Revell model kon kopen.
Dat was toen toch echt wel de top van mijn verzameling.
Later was dat de 1:12 Mustang van Ertl, al was dat meer vanwege de omvang van het model.
Renault is er pas bijgekomen toen ik bij Renault werkte en ontdekte dat ook daar veel modellen van uitgebracht werden en ik er ook voor nette prijzen aan kon komen.
Dat is ook eigenlijk een soort van leidende draad in mijn verzameling, de prijs.
Ik ben niet direct van plan om voor een model meer als 100 euro neer te leggen als ik voor datzelfde geld 4 modellen kan kopen op een beurs.
Er zit dan niet altijd een doos bij en ook zijn ze niet altijd onbeschadigd en de schaal is voor mij ook geheel onbelangrijk.
Het kan een 1:12 zijn maar ik kan net zo blij zijn met een 1:87 of zelfs Micro Machine die ik nog niet heb.
Nu heb ik wel een paar wat duurdere modellen van o.a. GMP gekocht maar ook met een goedkope Welly ben ik heel tevreden (moet ik trouwens nog plaatsen :oops: ).

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Nils
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 08 jul 2009 09:25
Locatie: Obbicht, Limburg

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Nils »

deze column zet je wel aan het denken, ja.

mij boeit het merk eigenlijk niet, maar als ik een mooi model zie, ga ik gewoon even googlen om te kijken wat de verdere details zijn (interieur, wat kan open, motorcompartiment) en omdat ik geen zakgeld krijg, moet ik me maar wat bijverdienen met andere dingen.

ik KAN dus geen modellen van 100 euro kopen, maar voorlopig HOEFT dit voor mij ook niet. Norevmodellen van 35 euro zijn voor mij genoeg gedetailleerd voor dat geld.
COMING SOON Anson Mercedes-Benz C-klasse Elegance sedan (1:18)
Gebruikersavatar
daFFe
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 jul 2009 12:15
Locatie: Grimbergen (BE)

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door daFFe »

Bij mij is alles een beetje begonnen met de Renault collectie die mijn vader mee bracht van zijn werk voor mij, voornamelijk Solido. Uiteindelijk toen ik ouder werd had ik het persoonlijk meer voor Opel en ben ik zowel in 1:1 als 1:43 Opel's gaan kopen. Daarnaast heb ik dan ook nog mijn Fisichella collectie. Ik heb heel de tijd gewoon Minichamps gekocht omdat ik er niet al teveel van kende en dacht dat dit een heel goed tot misschien wel het beste merk was in miniatuur. Maar door hier nu op het forum te komen leer ik meer over andere merken die toch wel beter zijn dan minichamps. Voor mij is het geen verslaving dus ik kan me beperken tot 1 a 2 max. 3 miniatuurtjes per maand (er is ook nog leven naast miniatuurtjes :) ) en die mogen dus gerust 100 euro kosten als ze het maar waard zijn. Ondertussen doet merk er ook al niet meer toe bij mij. Elke autofabrikant heeft wel zijn topmodellen die mooi zijn en die in de collectie passen.

daFFe
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Matt Modelautos »

@squadraminiatura
Wat een verschrikkelijk mooi en interessant verhaal zég. :thump_up:
Is al haast een columm op zich.......
Vooral dat "bij ons was het vroeger geen vetpot" geeft stof tot nadenken.
Het schijnt nu in veel gevallen geen enkel probleem te zijn om 100,00 euro of meer uit te geven voor een model....
Iets waar ik mezelf (en mijn vrouw dus ook :evil: ) regelmatig op betrap.
Terwijl het 30 tot 40 jaar geleden toch wel degelijk anders was.
Een model werd toen nog gekoesterd.....en veelal bespeeld tot er niks meer van over was.
Nu is het vaak het zoveelste model in de kast.
Zo heb ik nog steeds mijn Batmobiel (éérste versie) van Corgy Toys.
Dit model had ik o.a. gekregen bij mijn Eerste Communie......jaja,...ik kom uit het katholieke zuiden. :mrgreen:
Nu zullen ze misschien zeggen: "Een modelautooootje ????" maar toen was het wel degelijk een cadeau om van te dromen.
Enige jaren geleden heb ik dit model geheel gerestaureerd en behoord nog steeds tot mijn dierbaarste modelauto.
Heb er ook al regelmatig een riant bod op gehad, maar zal nooit of te nimmer de deur uitgaan.
Bij mij heeft modelautos verzamelen dus ook niks met investeren te maken.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

@ Ferry (squadriaminiatura), wat een pracht tekst, waarin ik me helemaal kan voelen.

Deze schijver verdient de 'Gouden Griffel" voor dit stukje. :thump_up: :thump_up: :thump_up:


@ Matt, zo zie je maar, bij ons was het missichien iets meer "Vetpot", maar het grootste deel van de winst werd toen ook terug ge-investeerd in de zaak (gelukkig maar, anders bestond de business al jaren niet meer) maar ik mocht er echt zelf voor sparen of werken (op mijn 12e al, dat was toen zeker per wet al verboden).

Een modelletje ff kopen van Euro 100 of meer :arrow: noem me maar oudewets, terug rekenen naar FL is toch 220,00 keiharde jongens / 4000 Bfrs.

Een 13" kleuren TV van Sharp, was medio 1985 toch snel FL 600,00, hard en lang voor gewerkt, de laatste FL 50,00 werden geschonken door mij vader, omdat hij terug naar huis altijd naast een naar zweet stinkende zoon zat :eh:

Onlangs zag ik op de site van Tin Wizard een aantal modellen staan van mijn favo verzamel merk Mercedes (wel een model die eigelijk niet in de collectie mag ontbreken) : kosten voor de FB's Euro 250,00 per stuk, en daar gaat hij dan weer, das toch FL 550 gulden / 10000 Bfrs.

Ik lig al enkele dagen te hanenwaken, hoe ik dit mogelijk kan uileggen aan mijn vrouw, zal gewoon niet lukken. Dus niet. :cry:
We kopen liever een nieuw dekzijl, voor onze zeilbootje, waar we samen heelveel plezier van hebben :drool: , ipv van een duur stukje zamak met rubber en verf van 10 X 4 cm. :?:

Tien jaar geleden kwam het niet in mijn hoofd op, om zelf zo'n duur model uberhaupt aan te schaffen, toen lag mijn grens voor een 1/43 model zo rond FL 75,00 ,nu kost een gemiddelde MC al dit geld in Euro's.

Ook ik weet wat een BBR / Heco / SMTS FB kost, maar wordt het allemaal niet een beetje overdreven door de rechten van de 1:1 maker en andere bijzaken die er bij komen om zo'n model te realiseren :!:

Waar gaan we naar toe met die huidige prijzen :?:

En komt er een stelling van onze Ricardo hiermee niet naar boven; Imago?

Van eh, ik kan het wel betalen, zie maar, op en top ogen uitstekerij, maar voor wie, niet voor de anderen die het toch niet kunnen betalen, die andere Imago rakers, die hun kans hebben misgelopen

We zullen zien wat de toekomst ons brengt :!: :?: :cry: :eh:

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door squadraminiatura »

Rudie, Matt, Ron...

Dank voor de hele leuke reacties... :oops: :oops:


Lekker blijven verzamelen. :angel:

Groeten,
Ferry
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Ricardo »

"Heerlijke" reactie allemaal zeg. Had niet verwacht dat een dergelijk column zoveel "emoties" naar boven zou halen.
Gebruikersavatar
Kiwi
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 10 jul 2009 23:35
Locatie: Gorinchem

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Kiwi »

Interessant topic, en ook veel leuke reacties.
Ik vind zelf de bepaling van investering, liefhebberij en imago wel lastig, want ik kan bij mijzelf niet echt er 1 van uitkiezen.

Investering: Je koopt natuurlijk het liefst veel waar voor je geld. Als je een Autoart model voor 25euro kunt kopen, heb ik wel het idee dat er een goede prijs-kwaliteits-verhouding is. Ik vind het ook fijn om te weten dat je nog iets terug krijgt mocht je stoppen met je hobby. Laatst stond ik in de winkel en ik zag een model in de aanbieding voor 25euro...en ik wist zeker dat hij op marktplaats het dubbele op zou brengen (easy money). Na lang twijfelen heb ik hem toch maar laten staan zodat een mede verzamelaar ook eens een leuk koopje kan vinden.

Imago: Kun je op verschillende manieren opvatten. Ik kan wel op mijn werk vertellen dat ik modellen verzamel..maar eerlijk gezegd doe ik dat niet uit schaamte. Waarom? omdat ik het gevoel heb dat de meeste mensen het niet boeiend vinden of zelfs kinderachtig. De meeste collega's denken dan ook aan de speelgoed autotjes die ze aan de kids geven om mee te spelen. De personen die er een beetje begrip voor hebben zijn toch vaak mannelijk en tussen de 15 en 35 jaar en bij voorkeur autogek. Dit is een beetje te vergelijken met WoW (world of warcraft..waarschijnlijk wel bekend bij de meesten). Ik speel dit spel al jaren lang, maar er heerst zo'n negatieve sfeer over de spelers er van (vrijgezelle en verslaafde nerds) dat het lastig is om er over te beginnen.

Aan de andere kant kun je er ook voor kiezen om een hobby te nemen die je een bepaald (gewenst) imago geeft. Het feit dat ik motor rijd heeft deels te maken met de indruk die je er mee kunt achterlaten. Mensen denken toch snel aan 'gevaarlijk, mooi, stoer' etc. Ik heb zelfs een hobby er bij gekozen omdat het zo extreem klinkt: ik doe namelijk ook aan flyboarden. Dat is met een matrasvlieger van +/- 5 meter op een groot skateboard over het strand vliegen. Het klinkt leuk..maar ik moet toegeven dat ik doodsbang ben op zo'n board zonder remmen bij 60km/h. Misschien wel de verkeerde insteek achter een hobby.

Liefhebberij: Ik denk dat de liefhebberij bij iedereen hier wel aanwezig is. Het valt me wel op dat de een het zich lastiger maakt dan de ander. Sommigen sparen alles wat ze leuk vinden -> heel handig voor koopjes, je hoeft niet gericht te zoeken. Ik zelf baken het liever flink af. Schaal 1:18, corvette's van type C2 tot C6, alles in setjes van 2 dezelfde kleuren bij elkaar, etc -> gevolg is dat ik erg gericht moet zoeken en dus ook al een model heb gekocht waarvan ik dacht 'nou mooi is anders, maar hij hoort er bij'.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door tom »

Mwoah, ik vertel gewoon dat ik schaalmodellen verzamel hoor... kan me niet veel schelen wat mensen van me denken en ik heb in de loop van de jaren al veel modellen op die manier gekregen. ("Ik kreeg dit van iemand maar heb er niks mee, jij verzamelt die dingen toch?")
Gebruikersavatar
Vazily
Berichten: 327
Lid geworden op: za 18 okt 2008 19:17
Locatie: Geraardsbergen
Contacteer:

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door Vazily »

Verzamel sinds ik 15 ben. Ben er nu 40 en nog geen enkel model verkocht. Zegt voldoende, zoniet alles zeker.

Voor de rest frons ik regelmatig mijn wenkbrauwen bij mannen die hun model verkopen na een paar maand wegens niet meer passen in collectie of een ander verzinsel. Wel dan vraag ik me hier luidop, hoeveel % hobby het wel is. Dat zijn voor mij imagokopers of willen opscheppen op het forum of het verkopen om terug te kunnen uitpakken met een nieuw model in hun topic, redelijk zielig en die mannen bedotten voornamelijk hunzelf.

Geef mij dan maar de verzamelaar die naarstig maar geduldig zijn verzameling opbouwt, of het nu Siku, Bburago, Minichamps of CMC is. Maakt niet uit, als het maar gemeend is. En de aandachtsverzamelaar haal je er snel uit en die negeer ik dan.
Zelfde met mensen die al posten om te zeggen dat ze volgende maand dit of dat zullen kopen, dan nog eens posten dat ze op komst zijn, dan posten dat ze binnen zijn om er achter te smijten dat er later foto's aankomen. Dan komen er uiteindelijk belabberde foto's aan en posten ze dat er later betere aankomen enz.... :doh:
Tijdrovend voor de liefhebber vind ik.

Persoonlijke mening, waar ik niemand persoonlijk mee viseer.
Gebruikersavatar
mercedes fan
Berichten: 1969
Lid geworden op: za 11 okt 2008 16:57
Locatie: Den Ham

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door mercedes fan »

Vazily schreef:Voor de rest frons ik regelmatig mijn wenkbrauwen bij mannen die hun model verkopen na een paar maand wegens niet meer passen in collectie of een ander verzinsel. Wel dan vraag ik me hier luidop, hoeveel % hobby het wel is. Dat zijn voor mij imagokopers of willen opscheppen op het forum of het verkopen om terug te kunnen uitpakken met een nieuw model in hun topic, redelijk zielig en die mannen bedotten voornamelijk hunzelf.

sinds het serieusze verzamelen sinds eind vorig jaar begin dit jaar weer begonnen is, heb ik 3 modellen uit eigen collectie verkocht, waarvan het bij 1 model deels om geld ging, ik heb dit model in eerste instantie voor prive collectie gekocht, de decals begonnen toen te bobbelen en de lak af te bladderen, dus om deze reden is hij ook gegaan, ik heb hem ook een beetje voor het geld verkocht, om mooiere Mercedessen weer te kopen en die wat wel blijven in de collectie, koop nu praktisch geen Merc's meer die niet in de collectie blijven.
ik begrijp het dus als mensen soms modellen kopen die ze later weer verkopen, dit is in de meeste gevallen alleen om aan de eigen collectie net dat ene model toe tevoegen wat je al een tijdje aan het zoeken was (in de situatie's waar je het geld eigenlijk net niet hebt).
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti Afbeelding
Gebruikersavatar
schumifan
Berichten: 538
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 10:44
Locatie: Vuren

Re: Verzamelen; investering, liefhebberij of imago?

Bericht door schumifan »

Ik koop de modellen omdat ik ze wil hebben. Niet om te pronken, zovan kijk mij eens.

En om een model te verkopen, zodat je een ander model kunt kopen, ivm financien, sorry maar dat snap ik dus niet.
Ik koop soms maanden niks en dan ineens 3x in de week. Ik krijg het denk ik dan op mijn heupen en dan ga ik een beetje ebayen, mp-en, en zo ben ik weer blij met wat ik heb.

En natuurlijk ben ik gezond jaloers op sommige collecties, maar ik ben het meest trots op mijn eigen collectie.
SCHUMI, THANKS FOR ALL THOSE YEARS

CHAMPION 1994 - 1995 - 2000 - 2001 - 2002 - 2003 - 2004
Plaats reactie