SIKU

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De razende reporter
Reporter
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 15 jan 2007 22:00

SIKU

Bericht door De razende reporter »

Wieldop alias Geert heeft een stuk geschreven over de historie van Siku :thump_up:
Wieldop schreef: SIKU

1921
Sieper B.V. is opgericht in 1921 door Richard Sieper. Het begint als gieterijonderneming, en er worden diverse dingen geproduceerd voor dagelijks gebruik. Voorbeelden zijn asbakken en aluminium bestek. Dit gaat tot 1943 door.

1950
Sieper begint met het produceren van speelgoed. De merknaam SIKU wordt vastgelegd, als afkorting van SIEPER KUNSTSTOFFE. SIKU kwam als exposant van de 1ste Nürnberger speelgoedjaarbeurs en toont daar speelgoed uit kunststof (o.a. een boerderij met dieren). Hierop gaan ze verschillende soorten speelgoed maken.

1954
SIKU met het produceren van kunststof autootjes rond schaal 1:60. Dit in tegenstelling tot hun toenmalige concurrent Wiking, die 1:87 schalen produceert.

1959
Vliegtuigmodellen in maatstaf 1:250 worden geïntroduceerd.

1963
Begin van de productie van speelgoedmodellen uit metaal, die in een zinkspuitgietenprocedure worden geproduceerd.

1983
De SIKUFARMER-serie met speelgoedmodellen uit het landbouwbereik in maatstaf 1:32 wordt gepresenteerd en ontwikkelt zich tot één van de succesvolste SIKU-assortimenten.

1984
Overname van de Berlijnse onderneming WIKING modelbouw. Hiermee krijgt SIKU vat op de schalen 1:87 en 1:160, populair in de treinmodelbouw.

1994/95
De bouw van een nieuw logistiekcentrum in Lüdenscheid. SIKU kan hiermee beter en sneller haar producten transporteren.

2004
SIKU begint met het maken van de Control32-serie, met op afstand bestuurde tractoren.

2005
Presentatie van de serie SIKUSUPER CLASSIC in maatstaf 1:50, die met detailgetrouwe brandweer-oldtimermodellen aan de successen in het bereik van de klassieke tractors aanknoopt.

2009
Anno 2009 is SIKU een van de grootste producenten van speelgoedauto’s ter wereld. Het assortiment omvat honderden verschillende modellen.

Siku heeft in de loop van de jaren diverse wieltypes gehad op hun auto’s.

R10 (V-serie):
Afbeelding
Foto van sikumodels.com

R11 (V-serie):
Afbeelding
Foto van sikumodels.com

B4 (V-serie / Super-serie):
Afbeelding

B6 (Super-serie):
Afbeelding

B7 (Super-serie, alleen Mercedes-Benz modellen):
Afbeelding
Foto van sikumodels.com

Nieuwe rubberbanden (eigen wieltypes, vanaf ongeveer 2004):
Afbeelding

LKW10 (vrachtwagens):
Afbeelding
Foto van sikumodels.com

LKW11 (vrachtwagens):
Afbeelding
Foto van sikumodels.com

LKW12 (vrachtwagens):
Afbeelding
Foto van sikumodels.com

Verder zijn er meer wielsoorten, maar deze kwamen niet in mij op / zijn onbelangrijk.

Enkele favorieten van me:

1928 - Binz 260 E
Een fraai model dat mij erg aanspreekt. Het gevoel dat hij oproept maakt hem tot een van de betere modellen.
Afbeelding

1079 – Audi A6 avant
Hierbij is het contrast tussen oud en nieuw goed zichtbaar.
Afbeelding
Afbeelding


1088 – Mercedes-Benz E290 Turbodiesel
In deze kleur heb ik er vroeger eentje gehad, als “broertje” voor de donkerblauwe E230. Helaas is de E230 vlak daarna weggegooid omdat hij te kapot was. Ik ben daarom erg blij deze E290T en ook een E230 inmiddels in mintstaat terug te hebben.
Afbeelding

Verder zullen sommigen zich misschien afvragen wat het meest verkochte SIKU-model is. Omdat bij vele modellen geen exacte productiegegevens zijn, kan ik slechts gokken: de Opel Astra Caravan is het meest voor de handliggende model, en ook goed vindbaar:
Afbeelding
Gebruikersavatar
AutoWolf
Berichten: 2965
Lid geworden op: di 23 dec 2008 18:15
Schaal: 1:64
Locatie: Amsterdam

Re: SIKU

Bericht door AutoWolf »

Dank je voor het stukje Geert! Klasse man :thump_up:


Wolf :)
Gebruikersavatar
michel26
Berichten: 834
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 17:46

Re: SIKU

Bericht door michel26 »

Erg goed gedaan :thump_up:

Niet teveel tekst en ook plaatjes :thump_up:
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: SIKU

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Goed Geert :thump_up: :thump_up:

al eerste op het Forum, :clap: :clap: :clap:

lekker beknopt, met foto's en al, ook uit mijn speel periode R10, R11 serie en vrachtwagens.



Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: SIKU

Bericht door Montezemolo »

Leuk column, Siku roept bij mij nog altijd fijne en speelse jeugdherrineringen op :thump_up:

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Wieldop
Berichten: 1024
Lid geworden op: za 27 dec 2008 18:21
Schaal: 1:18
Locatie: Boxmeer

Re: SIKU

Bericht door Wieldop »

Jeee!!! :mrgreen: Het is gelukt.. :lol:

Maar ik heb gepb't met Rico dus ik heb de geheime identiteit van Kermit... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

In elk geval bedankt Ricardo/razende reporter... :)

Grtz.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: SIKU

Bericht door Ricardo »

Wieldop schreef:Jeee!!! :mrgreen: Het is gelukt.. :lol:

Maar ik heb gepb't met Rico dus ik heb de geheime identiteit van Kermit... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

In elk geval bedankt Ricardo/razende reporter... :)

Grtz.
:lol: pas sinds gister :mrgreen:
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: SIKU

Bericht door jonnoT »

Als eerste openen is zekers bewonderingswaardig en kan alom op mijn waardering rekenen :thump_up:
Eventuele kritiek geven is altijd moeilijk omdat ik dan geheit de bal toegespeeld krijg van doe hetzelf dan maar is beter :doh: Inhoudelijk is het stukje goed al is het wel wat zakelijk beschreven.
Gebruikersavatar
Wieldop
Berichten: 1024
Lid geworden op: za 27 dec 2008 18:21
Schaal: 1:18
Locatie: Boxmeer

Re: SIKU

Bericht door Wieldop »

Ricardo schreef: :lol: pas sinds gister :mrgreen:
:think: Tuurlijk... :D Daar houden we het dan mar op hè :lol:
JonnoT schreef: Inhoudelijk is het stukje goed al is het wel wat zakelijk beschreven.
Kan wel kloppen, ja. Heb het van de Siku-site gehaald, ingekort en in mijn eigen woorden beschreven... Ik let er de (eventueel) volgende keer op :thump_up:

Geert
Afbeelding
Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: SIKU

Bericht door freeroad »

Efe topickicken hoor! Ik lees hier iets over speciale wieltypes voor de Mercedessen. Maar dat type velg heb ik ook onder een Siku Megane Scenic zitten. Dit model heb ik ooit is nieuw gekocht.
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: SIKU

Bericht door tom »

Leuk verhaal. Alleen 'Sieper B.V.' lijkt me wat onwaarschijnlijk, want B.V. is Nederlands.

Verder nog leuk om te vermelden dat er niet ver over de grens in Duitsland een opengestelde Siku-collectie te bekijken is die elke fan van het merk gezien moet hebben...

http://www.siku.de/nl/siku/museum.html
Plaats reactie