Imago irritaties

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
De razende reporter
Reporter
Berichten: 144
Lid geworden op: ma 15 jan 2007 22:00

Imago irritaties

Bericht door De razende reporter »

Dimitry (galleria ferrari) heeft onderstaande column ingestuurd. :thump_up:
galleria ferrari schreef:Imago is één van de meest belangrijke ingrediënten om een auto te laten verkopen.
Iemand die niet speciaal in auto`s geïnteresseerd is koopt geen BMW vanwege zijn goede rij eigenschappen of fantastische 6 cilinders. Nee wat hij koopt is een logo, Een logo voor op de motorkap met daaronder een auto die niet eens mooi hoeft te zijn want het is een BMW toch! Zo ken ik tal van mensen die een BMW 7 serie van het vorige model de voorkeur geven als ze moeten kiezen tussen een paar andere sedans(ook sedans uit andere segmenten)
Zoals Bijvoorbeeld alfa 166 die toch door veel liefhebbers wordt gezien als mooier dan die spuuglelijke 7 serie. Het imago van BMW is plat gezegd: Je bent (meestal) arrogant hebt totaal geen interesse in een ander die niet tot jou kring behoord. En als iemand een opmerking maakt tegen dit fictieve persoon zal hij zeggen: maar ik heb tenminste een BMW.
Deze persoon hoeft niet eens Veel geld te hebben. Want die kopen een porsche 911 een auto met een vergelijkbaar imago. Nou zal je tijdens het lezen van dit voorgaande stukje vast hebben gedacht: Waarom blijft die gast nou maar door zeuren over BMW het zijn toch goede auto`s!!. Nou beste lezer je hebt helemaal gelijk BMW`s zijn kwalitatief goed en weten ons liefhebbers zeer te bekoren. Echter de BMW rijders waar ik het over heb in deze column
Zijn geen liefhebbers nee het zijn Headhunters in een wereld waar je merk kleding en blackberry moet hebben om er bij te horen, en daar hoort een auto met een gelijk imago bij.
En Mensen die geen Audi of BMW kunnen betalen rijden een Zwarte Seat leon en daarna een golf Met xenon uiteraard. Nou zal een oplettende lezer hebben gemerkt dat er nog één Duits merk ontbreekt in deze column inderdaad: Mercedes. Mercedes is eigenlijk het enige Duitse `premium` merk waar je toch maar weinig jonge mensen in aan zult treffen.
En Mercedes heeft toch wel last van een paar imago probleempjes die wij allemaal kennen:
Taxi,aannemer,hoerenloper,woonwagenkamp. En al die Dingen zijn nou precies de reden dat jonge mensen BMW of Audi gaan rijden. Want wat ontbreekt er hier jawel de arrogantie.
Oudere mensen daarentegen zullen voor een Mercedes kiezen. Niet alleen voor het comfort.
Maar ook omdat deze mensen simpelweg verstandiger zijn geworden met de jaren, zij willen
Geen auto meer omdat ze er mee gezien willen worden. Iets dat een BMW rijder (meestal) wel wil. Nou zijn er meer merken met vergelijkbare imago problemen. Neem nou bijvoorbeeld Jaguar. Er zijn in het verleden verschillende enquêtes geweest met de vraag: in welke auto moet iemand rijden wil het lijken dat deze persoon het financieel `gemaakt` heeft.
En verassend genoeg staat Jaguar vaak op 1 ook Mercedes doet het in deze enquêtes vaak goed. Waarom? Simpel oudere mensen in duurdere auto`s hebben het meestal `goed gedaan`
Een 35 jarige account manager Met zijn BMW of Audi is simpel weg nog niet oud genoeg
om echt Rijk te zijn denken veel mensen. En dat roept meteen weer een vraag op waarom verkopen jaguar`s dan niet net zo goed als BMW`s en Audi`s. Dat is niet eens zo moeilijk te beantwoorden wand hier komt het typische Nederlandse: wat ik niet heb mag jij ook niet hebben, weer om de hoek kijken. Een Jaguar straalt simpelweg te veel exclusiviteit uit.
En tja dat kan natuurlijk niet in Nederland. Wij liefhebbers weten uiteraard wel beter en kopen gewoon een auto om wat hij is en niet om wat er mee te maken heeft. Wij rijden BMW`s omdat ze fantastisch rijden en fantastische motoren hebben. En voor sommigen omdat we met het merk zijn opgegroeid. Wij kunnen op een niet arrogante manier uitleggen aan mensen als deze een opmerking maken van:daar is hij weer met zijn dikke BMW of Audi. Wij leggen ze uit dat een BMW waanzinnig de bocht om kan. Wij leggen ze uit Dat een Audi een fantastische bouw kwaliteit heeft. Voor ons is deze imago kwestie nou eenmaal een leuke bijkomstigheid.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Imago irritaties

Bericht door rsh_scuderia »

Ik heb heerlijk gelachen, dank daar voor :lol:

Mercedes en verstand in een zin. Je zou eens moeten kijken op de open avond bij Toomler. http://www.toomler.nl :thump_up:
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Imago irritaties

Bericht door Ricardo »

:think: Waarom rijdt een liefhebber dan niet een Lexus :?: Betrouwbaarder dan een BMW en neemt de bocht op dezelfde manier :think:
Volgens mij koopt iedereen een product deels om het imago (bewust of onbewust). Liefhebber of niet. Er zijn maar een paar uitzonderingen hierop en die worden door de "normale mens" wel alternatievelingen genoemd.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Imago irritaties

Bericht door rsh_scuderia »

En zelfs die alternatievelingen kopen een auto om het imago.
Een Hippie met een VW bus
Een GroenLinks fractie voorzitter met een oude, stinkende Mercedes Diesel
Een gierigaard in een Dacia
En zo kan ik wel door gaan :)
Gebruikersavatar
galleria ferrari
Berichten: 942
Lid geworden op: do 09 aug 2007 14:57
Locatie: zwartsluis

Re: Imago irritaties

Bericht door galleria ferrari »

lexus zou inderdaad ook in deze column passen
alleen omdat lexus nog niet lang genoeg op de markt is denk ik dat veel pensionado`s toch voor mercedes kiezen
en jongeren gaan toch liever met de stroom me dus kopen ze een BMW
en wat betreft de alternatievelingen die kopen zeker de auto ook om een bepaald imago maar ik belicht hier vooral de iritataties
en de arrogantie onder sommige automobilisten
en wat betreft mercedes en verstand dat is toch echt een persoonlijke mening waar het mij bij mercedes om gaat is dat de arrogantie er niet zo nadrukelijk op licht ze zijn nou eenmnaal vriendelijker dan het stereotype BMW rijder
waar ik hier over schrijf dat zijn geen auto liefhebbers het zijn mensen waar veel van ons zich aan zullen ergeren

Gr. Dimitry :)
mazda, zoom zoom
Afbeelding
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Imago irritaties

Bericht door 1:18 24/7 »

Sow wat een vaag verhaal! De eerste helft ging nog wel maar het tweede deel raakte ik het spoor bijster. Wat is nou precies je stelling? Dat mensen hun auto kiezen op basis van imago? En als ze dat niet doen dat ze dan voor Mercedes kiezen? :think:

Ben het absoluut eens dat imago een belangrijke rol speelt. Imago is helaas traag (duurt een tijd voordat het zich aanpast aan de realiteit) en vaak ook nog eens nergens op gebaseerd.

Zo hebben de Duitse merken een imago van kwaliteit. Degelijke Duitsers... En alhoewel dat lekker allitereert strookt het al tijden niet meer met de werkelijkheid. Praat maar eens met eigenaars en monteurs, of zoek eens wat kwaliteitsstatistiekjes op.
Dan zie je al gauw dat de dikke Duitsers (met name de volume modellen) hele middelmatige auto's zijn voor een belachelijk hoge prijs. Je betaalt een premium voor de badge zeg maar...
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
galleria ferrari
Berichten: 942
Lid geworden op: do 09 aug 2007 14:57
Locatie: zwartsluis

Re: Imago irritaties

Bericht door galleria ferrari »

de titel zecht het al een beetje ik kan mij matenloos iriteren aan de stereo type dikke duitser rijdende mensen
die op de één of andere manier zich altijd beter voelen dan jij
een echte conclusie kun je er mischien niet uithalen maar het is gewoon een iritatie van mij die ik op papier heb gezet
en wat betreft het mercedes verhaal jonge mensen kopen geen mercedes s klasse die kopen een 7 serie of een A8
omdat daar die typische arrogantie inzit en en omdat wat oudere mensen daar toch minder om geven kiezen zij een mercedes
dat betekent dus niet dat mercedes een tekort aan imago heeft.
een conclusie zou kunnen zijn dat er onder veel van deze stereo type rijders een tekort aan smaak is ze kopen gewoon wat een ander ook koopt een simpel voorbeeld zou zijn de ferrari enzo zeg tegen een willekeurig arrogant persoon is dit een schoonheid en hij zal dan zeggen ja want het is een ferrari in werkelijkheid is hij helemaal niet mooi zijn uiterlijk is strikt doelmatig daarom kopen mensen lelijke auto`s vanwege de badge die er op zit

Gr. Dimitry :)
mazda, zoom zoom
Afbeelding
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Imago irritaties

Bericht door tom »

Tja, als we allemaal een auto kochten die alleen betrouwbaar moest zijn, reden we in Japanners. Ik moet eerlijk toegeven dat -de huidige generatie auto's uitgezonderd- ik best een BMW zou willen rijden maar dat het imago me tegenhoudt. Ik merk vrijwel dagelijks dat de gemiddelde BMW-bestuurder niet de meest sociale weggebruiker is, om het eufemistisch uit te drukken. Dat geldt helaas alleen inmiddels ook voor een aantal andere merken... waaronder de Mercedes-rijders, die nooit hun richtingaanwijzers gebruiken.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Imago irritaties

Bericht door Jolly Club »

Ik irriteer me altijd heel snel aan Mazda rijders, die generaliseren altijd zo.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Imago irritaties

Bericht door rsh_scuderia »

Ik rijd een Fiat hoor Jolly :!:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Imago irritaties

Bericht door Peter Parker »

Mensen in een Honda Civic met dikke uitlaat hebben vaak een cap op is me opgevallen. Over die petjes gesproken, is dat nou niet eens eindelijk klaar met die trend? Het ziet er niet uit! Het lijkt wel of die mensen geen hersendak hebben en dat dat petje de grens met de koude lucht moet tegenhouden.
Afbeelding
Dit soort types en dan die klep ook nog scheef zetten :doh: Doet me denken aan die scene uit de 2e film met Hannibal. Dat ie het schedeldakje al eraf had gehaald en voor het gemak er maar een petje op deed.
Gebruikersavatar
galleria ferrari
Berichten: 942
Lid geworden op: do 09 aug 2007 14:57
Locatie: zwartsluis

Re: Imago irritaties

Bericht door galleria ferrari »

Peter Parker schreef:Mensen in een Honda Civic met dikke uitlaat hebben vaak een cap op is me opgevallen. Over die petjes gesproken, is dat nou niet eens eindelijk klaar met die trend? Het ziet er niet uit! Het lijkt wel of die mensen geen hersendak hebben en dat dat petje de grens met de koude lucht moet tegenhouden.

oja nog een bekend stereotype zijn meestal jongens die een subaru impredza willen hebben maar omdat ze hem niet kunnen betalen hebben ze iets anders meestal jappans

Gr. Dimitry :)
mazda, zoom zoom
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wieldop
Berichten: 1024
Lid geworden op: za 27 dec 2008 18:21
Schaal: 1:18
Locatie: Boxmeer

Re: Imago irritaties

Bericht door Wieldop »

Oow ja, zulke aapies. Zag van de week 5x dezelfde BMW 3-serie cabrio (E30) met van die lui... :shock:

Toch vind ik persoonlijk niet dat je een BMW niet zou moeten kopen vanwege het imago. Ik denk dat je daar af en toe wat over zult horen, maar het belangrijkste is voor mij toch echt een fijne, betrouwbare auto, of nog beter: een droomauto.

Ik wil een oude Mercedes-Benz later. Die wil ik niet om te showen dat ik helemaal geweldig ben, maar omdat het voor mij mooie wagens zijn. Omdat ze betrouwbaar zijn, en goedkoop. Ik wil geen BMW, maar omdat het me minder aanspreekt, niet vanwege de ego's die er veelal in rondrijden. En als het moet, heb ik er geen problemen mee om er een te hebben.

Waar ik wel problemen mee heb, is auto's zónder imago. Van die grijze muisjes, zoals een Golf, of een Prius. Deze hebben geen ziel, en dat moet je niet kopen. Neen, wat mij betreft ruil ik een Passat liever in op een verotte oude Mini, want die hebben, hoewel ze als praktisch bedoelt zijn, iets wat ze onderscheid.

Geert
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Imago irritaties

Bericht door rsh_scuderia »

En dan lekker met je Benz of oude Mini langs de snelweg staan, want dat is een stoer imago zeker :D

Vergeet niet dat wij meestal liefhebbers zijn, maar het gros wil gewoon goedkoop, veilig en droog van A naar B rijden.
En zonder lutsers in een Mercedes, Porsche, Volkswagen of Audi lijk ik niet zo stoer in mijn Grande Punto. ook niet onbelangrijk :cool:
Gebruikersavatar
Wieldop
Berichten: 1024
Lid geworden op: za 27 dec 2008 18:21
Schaal: 1:18
Locatie: Boxmeer

Re: Imago irritaties

Bericht door Wieldop »

Met een Golf III sta je net zo vaak langs de kant als een Mini wed ik :roll:

En zo'n ouwe Cedes is niet kaput zu kriegen, mocht je er ooit een gezien hebben:

YouTube http://www.youtube.com/watch?v=os9DMK6ZxMY

:mrgreen: :thump_up:
Afbeelding
Plaats reactie