Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door rsh_scuderia »

Een paar weken geleden kreeg ik een mailtje van CMC. Ik kan nu rechtstreeks bestellen op de site. Erg makkelijk!
Ik browse naar http://www.cmc.com. Ik kies bijvoorbeeld de prachtige Maserati Birdcage. Ik klik deze aan. Ik vul mijn gegevens in. Ik betaal het bedrag en inruil voor deze handelingen stuurt CMC mij rechtstreeks het pakket toe.

Eigenlijk in navolging van Exoto. Op http://www.exoto.com kan je namelijk keurig hetzelfde doen. Je pakket wordt dan naar je toe verscheept en je ontvangt deze dan rechtstreeks. Het wordt helemaal leuk bij Exoto als je een van de coupons gebruikt die ze om de dag versturen. Hiermee betaal je geen $ 498,95 voor een Nissan R89C, maar nog “maar” de helft. $250,- is nog steeds veel geld maar met de huidige Euro/Dollar koers best te doen, mits je een creditcard hebt natuurlijk.

Ik sluit niet uit dat andere fabrikanten deze weg zullen gaan volgen. Rechtstreeks leveren aan de klant, mooier kan bijna niet, toch?

Nou, dat valt te bezien. Hoewel veel fabrikanten keurig e-mails beantwoorden of ontbrekende zaken opsturen is juist Exoto de fabrikant die zijn klant slecht te woord staat. Mails worden niet beantwoord, modellen die niet correct zijn uitgeleverd, of zelfs stuk zijn worden niet terug genomen. Daar zit je dan als consument. Als eenling.
De tussenhandelaar is in deze verantwoordelijk. Bij een grote lading met modellen die stuk zijn ( zoals gebeurde bij de eerste serie Ferrari F2 500 ) is het als eindklant niet eenvoudig om met Exoto hierover in contact te treden. Dat is iets wat zij ook niet doen.
De importeur of tussenhandelaar is echt wel verplicht om in redelijkheid en billijkheid op zoek te gaan naar een oplossing. En in het geval van de eerder aangehaald F2 500 om deze terug te nemen.
Nu maak ik mij bij CMC hier niet al te veel zorgen over. De klantenservice is goed te noemen. De kwaliteit van uitlevering is meestal uitstekend. Maar wat gaat er gebeuren als Autoart, Kyosho, Spark en Minichamps rechtstreeks de markt gaan bedienen? Er vanuit gaande dat er per fabrikant 5 nieuwe modellen geleverd worden per maand met een aantal van 2.000 stuks maal 4 fabrikanten over 2 schalen. Dat zijn 80.000 modelletjes per maand. Als ik dan uitga van een foutmarge van 1% dan kom ik bij 800 modellen uit. Dat betekend dus 800 klanten die individueel contact zoeken. Individueel afgehandeld dienen te worden. En niet te vergeten dat dit ook nog eens kan gebeuren in talen die niet iedereen machtig is.
Een kleine kanttekening kan geplaatst worden bij CMC, BBR en Exoto. Zij produceren minder modellen en leveren er op jaarbasis uiteraard ook minder uit.

De vraag is alleen, wil je voor 2 tientjes extra, service en zekerheid. Of kies je wellicht toch voor het risico op gezeur en moeilijkheden door rechtstreeks handel te drijven met de fabrikant?
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Martini Racing »

Naar de beurs gaan, zien wat je koopt en dezelfde prijs betalen.
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Zelf ben in niet zo thuis in de 1/18 en grotere schalen scene thuis.

maar ik koop altijd een model (winkel of op een beurs) als ik het model daadwerkelijk in handen hebt gehad.

Kan ik zelf met mijn ogen conrtoleren op gebreken / pluspunten.

geef mij dan toch maar die iets duurdere prijs, dan weet ik wat ik krijg.

Zo die zo, heb ik er toch wel eens moeite mee, om modellen via elke vorm van internet winkels te kopen, kort weg ik kan op afstand niet zien wat ik eigelijk aanschaf, buiten de problemen(taal / betaling / terugbetalig / extra porto kosten) die je voor je zelf creëer. (en dan zullen er diverse onder het forum zijn met een iets te hoge bloeddruk).

Nee :!: Eerst het model zien en dan pas aanschaffen.

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
Wieldop
Berichten: 1024
Lid geworden op: za 27 dec 2008 18:21
Schaal: 1:18
Locatie: Boxmeer

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Wieldop »

Mijn voordeel is dat ik Siku verzamel, dus personenwagens kunnen lekker door de brievenbus :thump_up: :worshippy: Het liefst koop ik natuurlijk ook live, maar als dat niet gaat ben je toch op andere dingen aangewezen.

Nu moet ik zeggen dat ik nog altijd geen ervaringen met webshops heb, vanwege een goed contact dat veel Siku verkoopt. Maar op marktplaats kopen is bij nog nooit echt fout gegaan. Weleens wat verkeerde modelletjes gehad, maar geen oplichters. Ik denk dan ook dat je op je gevoel moet afgaan, als een verkoper onbetrouwbaar is kun je dat vaak (niet altijd natuurlijk) wel merken. Nét iets te goedkoop, nét wat opdringerig ofzo. Gewoon niet doen als je het niet vertrouwt.

Grtz.
Afbeelding
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door tom »

Ik koop niet van plaatjes en houd niet van online shoppen. Voor mij dus de tussenhandel.
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Martini Racing »

Als een verkoper nu al +400 items heeft verkocht en altijd een positieve feedback heeft gehad, wrm zou je die dan niet vertrouwen als je iets koopt bij hem op ebay?
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door rudie20vt »

Martini Racing schreef:Als een verkoper nu al +400 items heeft verkocht en altijd een positieve feedback heeft gehad, wrm zou je die dan niet vertrouwen als je iets koopt bij hem op ebay?
helemaal mee eens ik kijk ook naar of de verkoper al langer actief is en goede feedback heeft gekregen.
het is bij mij nog nooit verkeed gegaan, en soms koop ik modellen voor prijzen wat de helft is in vergelijking met de prijsen in de winkel of op de beurs.

maar ik wil ook wel direct modellen bij IXO bestellen bijvoorbeeld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Ricardo »

:think: De tussenhandel uitschakelen, kan waarschijnlijk een leuke korting kunnen opleveren voor de consument. Alleen de vraag is hoelang deze korting gehanteerd blijft. Zullen de fabrikanten de marges voor zichzelf niet langzaam gaan opschroeven :?: Dit is volgens mij ook de voornaamste reden waarom ze een dergelijke constructie in het leven hebben geroepen. De marge per model stijgt omdat de tussenhandel buitenspel wordt gezet.
Zoiets doet Dell ons ook geloven, maar als ik de prijzen tegenwoordig vergelijk, is een Dell niet veel goedkoper dan een PC uit de winkel.

Komt het er uiteindelijk niet gewoon op neer dat de tussenhandel uitgeschakeld wordt en wij in de toekomst gewoon dezelfde prijzen blijven betalen :?:
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Martini Racing »

Tussenhandel zal altijd blijven bestaan.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door rsh_scuderia »

Omdat?
Gebruikersavatar
mo360
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 okt 2008 11:50
Locatie: in mijn vitrinekast
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door mo360 »

Omdat de fabrikanten nooit dezelfde aantallen zullen verkopen als de tussenhandel nu doet. De winst per item zal voor de fabrikant wel hoger worden maar omdat de aantal zullen verminderen blijft er uit eindelijk minder profit over en de fabrikant heeft zijn dealer netwerk nodig om de modellen te kunnen laten zien aan de consument.

Ik koop niet zomaar een modelletje van € 200+ aan de hand van een fototje...

Gr. Mike
Afbeelding
Ferraristi
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Ricardo »

:think: Ik vraag me dan af waarom het aantal modelautowinkels steeds minder wordt en het aantal aanbieders op het internet maar toeneemt.
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Martini Racing »

Ricardo schreef::think: Ik vraag me dan af waarom het aantal modelautowinkels steeds minder wordt en het aantal aanbieders op het internet maar toeneemt.
Omdat modelbouwwinkels vaak teveel vragen.

Tussenhandelaars die goede prijzen geven blijven bestaan.

De tussenhandel staat voor de keuze: concureren met elkaar en beter verkopen dan ooit tevoren of halstarig vasthouden aan prijzen en failliet gaan.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Ricardo »

Martini Racing schreef: Omdat modelbouwwinkels vaak teveel vragen.

Tussenhandelaars die goede prijzen geven blijven bestaan.

De tussenhandel staat voor de keuze: concureren met elkaar en beter verkopen dan ooit tevoren of halstarig vasthouden aan prijzen en failliet gaan.
:eh: Misschien ook handig om er argumenten bij te zetten :mrgreen: Als de consument straks massaal bij de fabrikant gaat kopen, omdat dan ook de aanbieders op het internet "duur" blijken te zijn, dan denk ik dat de tussenhandelaar ook verdwijnt.
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: Het einde van de tussenhandel? Of toch gemak?

Bericht door Martini Racing »

Mijn vader is groothandelaar en producent van WO2 jeep-onderdelen (en ook van wat andere voertuigen). Tussenhandelaren zijn nu eenmaal nodig om aan de particulier te verkopen, simpelweg omdat het onbegonnen werk is om elke particulier appart een pakketje te verzenden.

De winstmarge van producenten verminderd ook als ze voor iedereen een appart pakje moeten verzenden.
Plaats reactie