Modelauto van het jaar 2009

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.

Welke optie is het beste voor de verkiezing?

Peiling eindigde op vr 22 jan 2010 18:41

Optie A: Gewoon een lijstje en hieruit de favoriet is de winnaar
8
62%
Optie B: Categorie per schaal. De winnaars strijden tegen elkaar
1
8%
Optie C: Categorie per onderwerp (race/straat) winnaars strijden tegen elkaar
4
31%
Optie D: Anders, namelijk.... ( en dan wel uitleg geven natuurlijk!)
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Modelauto van het jaar 2009

Bericht door rsh_scuderia »

Het einde van het jaar nadert.
Dagen worden minder gevuld met daglicht en er komt een tijd dat je wordt overladen met “ het beste van 2009” “ de top 10 van het afgelopen jaar” “ verkiezing 2009” en meer van dat soort onzinnige lijstjes.

Want welk lijstje doet er nou echt toe?
Inderdaad! Modelauto van het jaar!

Jammer genoeg is deze competitie de nek omgedraaid en de redenen zijn nog valide ook.
Het aandragen van modellen was altijd al lastig. Zo zijn er sommige leden die louter en alleen een enkel model aandragen of helemaal niks van hun gading er bij willen hebben.

Het stemmen ging ook wellicht niet bijster transparant. En misschien ook niet eerlijk.
Sommige leden stemde namelijk alleen maar op het merk wat zij sparen of de fabrikant die zij na aan het hart ligt.
“ Maar is zo een verkiezing niet altijd subjectief?”
Natuurlijk is het subjectief. Maar met zo een verkiezing mag je er vanuit gaan dat liefhebbers objectief kunnen kijken naar de hobby en dan ook kunnen beslissen wat mooi is en wat niet, wat waarde heeft en hoe de kwaliteits/prijsverhouding ligt.
En daar wringt wellicht de schoen. Sommige leden kunnen dat niet of willen dat niet. Maar niet kunnen en willen ligt erg dicht bij elkaar.

In 2005 won de Ferrari 250 GT SWB van CMC. Meer dan terecht. In dat jaar is er geen model geweest dat klasse, prijs/kwaliteit en uitstraling dichter bij elkaar bracht dan de concurrentie. Hoewel en nieuw prijs van 170 euro fors was/is, blijft het relatief een koopje.
In 2006 werd het de Ferrari 550 GTS Converse Menx van Red Line. Ook zeker geen slecht model, maar hier waren nogal wat verhitte discussie waar de Aston Martin DBR9 was gebleven. Deze werd met name sealed uitgebracht en kreeg daardoor van velen geen stem.
2007 was het jaar dat de constructie werd gewijzigd. Er werd genomineerd gestemd waarna er twee vrienden van het forum plus vier experts kwamen tot een beargumenteerde keuze en eindstem. De winnaar was geheel terecht de1:18 Solido Aston Martin DBR9 2006 Team Modena. Wat betreft prijs en kwaliteitsverhouding sprong deze er met recht bovenuit. Ondanks bijvoorbeeld de aanwezigheid van een schitterende Ferrari 575 van Kyosho.

Voor 2008 werd de laatste MAF modelauto van het jaar gekozen. De CMC Ferrari 156 Sharknose van Phil Hill. Zeker, een zeer fraaie bolide en ik heb hem zelf ook aangeschaft, maar of deze de beste was is moeilijk te vertellen. De jaren ervoor was de animo ook al tanende en in het laatste jaar was dit niet anders.
Toch wel raar als je minimaal wekelijks bezig bent met een hobby of liefhebber. Kan je dan niks vinden om te nomineren of heb je geen interesse in de verzameling of stroming van een ander? Aan de reacties in de privetopics kan ik mij dat amper voorstellen.

Misschien is het model niet het meest aansprekende model, misschien is het niet de schaal die wordt verzameld maar een forum wat het moet stellen zonder het jaar goed af te sluiten met een modelauto van het jaar is toch een beetje een jongensband zonder homo, een bankdirecteur die niet graait in de eigen bank reserves, of een topic over Formule 1 zonder reacties. Het klinkt logisch, maar is het eigenlijk niet.

Dus wat is nou jouw model van het jaar? Plaats ze hieronder en dat kan een nieuw model in 2009 zijn, of je beste aankoop van dit jaar.

Voor mij was dat deze; Lotus Exige van Autoart in 1:18 in de categorie Straatmodellen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door rsh_scuderia op vr 15 jan 2010 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door Ricardo »

Heerlijke column weer Richard. Ik vind het inderdaad jammer dat het zo gelopen is. Zeker afgelopen jaar was een drama. Vooral het aandragen van modellen bleek een groot probleem te zijn :doh:

In 2009 heb ik niet bijster veel modellen gekocht en heb me er ook niet echt helemaal in verdiept om eerlijk te zijn. Er zijn jaren geweest waarbij ik bijna alle 1:18 modellen zou kunnen noemen die er dat jaar zouden uitkomen. Ik moet zeggen dat 2009 toch best wel een leuk jaar is geweest voor de 1:18 verzamelaars. Nieuwe merken hebben zich gepresenteerd (NEO, Ottomobile) Ik moet zeggen dat ikzelf de 1:18 Renault Clio Williams van Ottomobile zou nomineren voor Modelauto van 2009.
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door Curbstone Models »

Tja...

Laat iedereen eerst maar eens een nominatie doen, niet ingewikkel per catagorie en schaal, maar gewoon 1 nominatie per forumlid met een verhaaltje waarom.

Dan een commissie van wijze mannen de 10 beste nominaties eruit laten halen en daarop kan gestemd worden tot we een modelautovanhetjaar hebben.

Dus nominaties met "euh.. jahh.. euh.. deze vind ik mooi"... die dus niet... wel de nominaties met een goed verhaal. Dat betekent dat wanneer je een nominatie ziet van jouw favoriete model met een flutverhaal, dat je de nominatie dan dus opnieuw kan doen met jouw sterkere verhaal erbij..

Ik zou er voor gaan, er zijn dit jaar toch echt wel een paar prachtige modellen uitgebracht, en er staan er nog een paar gepland voor de laatste 2 maanden. Dus hoeveel je er nomineert maakt niet uit, als je verhaal maar verder komt dan 10 woorden.


en misschien kunnen we ook wel een model kiezen in de catagorie "ombouwmodel van het jaar"....
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door Silverarrow »

Een "Modelauto van het jaar"-verkiezing hoort zeker op het forum, maar waar het voor mij een beetje spaak loopt is dat ik om en nabij tachtig procent van de modellen die verkiesbaar worden gesteld waarschijnlijk nog nooit in real life heb mogen/kunnen aanschouwen of in m'n handen heb gehad. Wanneer ik dan moet kiezen tussen modellen die ik alleen van foto's ken, wordt het voor mij al een stuk minder interessant, omdat je in mijn ogen in dat geval bijna nooit in staat bent om een correct oordeel te vellen over de prijs en/of kwaliteit van een model.

Vb.: Toen ik foto's van de SL65 AMG Black Series van Minichamps op het internet zag was ik lichtelijk teleurgesteld, maar nadat ik het model éénmaal in handen had gehad moet ik zeggen dat ik over de prijs/kwaliteit verhouding zeer tevreden was.

Zal dit jaar wel ff op en neer rijden naar een modelautowinkel om evt. alle modellen in 't echt te bezichtigen om toch te kunnen stemmen :D :thump_up: .

Een model dat ik wel zou willen nomineren:
De Gumpert Apollo S van Spark, omdat er wat mij betreft sowieso een Spark in het rijtje van genomineerden thuis hoort. Ze maken modellen op schaal 1:43, terwijl de details op sommige Sparks die van een 1:18 schaalmodel overtreffen. Deze Gumpert is een mooi voorbeeld: een correct geschaalde antenne, carbon patronen op zelfs de kleinste onderdelen, echte roosters in de voor- en achterbumper, strakke lak, tankdop perfect weergegeven, etc., etc.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door F40F50ENZO »

Nadat Hotwheels kleurvariant nummer 42 of zoiets van de FXX had uitgebracht (terwijl er in werkelijkheid slechts 30 van gebouwd zijn) werd er ineens iemand wakker bij Hotwheels :yawn: Heeft Ferrari eigenlijk nog meer modellen gebouwd :doh: JAZEKER KL**THOMMELS en één daarvan is deze schitterende 410 Superamerica :dance: in de schaal 1:18.
BRILJANTE KEUS MANNEN, GA ZO DOOR!!!!!! + Kijk eens bij de 1:43 welke modellen er nog te gaan zijn...... :angel:

Dus voor mij is het model van 2009 de 1:18 Hotwheels Ferrari 410 Superamerica. :drool:
Afbeelding
Afbeelding
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door Ferrarifan »

Ik sluit me volledig aan bij m´n voorganger. De Ferrari 410 Superamerica, wat een model. Hotwheels heeft een fantastisch model gemaakt van de meest luxe Ferrari uit de jaren 50. Ik heb dit model (ook in het zilver) begin dit jaar gekocht.
Ik vind de 410 de mooiste Ferrari die Hotwheels tot nu toe maakte, geweldige details, zoals te zien op de foto's van F40F50Enzo
:worshippy: :worshippy: En dat allemaal voor een redelijke prijs vergeleken met fabrikanten als BBR en CMC.
Wat mij betreft wordt dit de Modelauto van het jaar 2009!!! :D
Laatst gewijzigd door Ferrarifan op za 31 okt 2009 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
mercedes fan
Berichten: 1969
Lid geworden op: za 11 okt 2008 16:57
Locatie: Den Ham

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door mercedes fan »

rond februari dit jaar zag een nieuwe fabrikant onder de high-end's het daglicht, Heinrich Bauer, hun 1ste model de Bugatti Royale Coupe de ville, was bij mij, liefde op het eerste gezicht. Ik heb hem slechts 1 keer in het echt mogen aanschouwen, en ben nu zelf serieus aan het overwegen hem aan te gaan schaffen.
Hier zijn gewoon geen woorden voor, misschien toch eentje; impressive.
dus mijn nominatie is de

Heinrich Bauer Bugatti type 41 Royale Coupe de ville

Afbeelding
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti Afbeelding
Gebruikersavatar
Nils
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 08 jul 2009 09:25
Locatie: Obbicht, Limburg

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door Nils »

[ sorry, had de regels niet gelezen. mijn model is al meerdere jaren in productie ]
Laatst gewijzigd door Nils op ma 19 okt 2009 21:23, 2 keer totaal gewijzigd.
COMING SOON Anson Mercedes-Benz C-klasse Elegance sedan (1:18)
Gebruikersavatar
Wieldop
Berichten: 1024
Lid geworden op: za 27 dec 2008 18:21
Schaal: 1:18
Locatie: Boxmeer

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door Wieldop »

Die C6 was ietsje ouder dan ik dacht. Hierbij een nieuwe nominatie

Een SIKU vind ik natuurlijk DÉ modelauto van het jaar, de Land Cruiser is vet!

Afbeelding
SIKU 1440 Toyota Land Cruiser

Grtz.
Laatst gewijzigd door Wieldop op ma 30 nov 2009 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Natuurlijk wil ik een brijdrage leveren aan "de Modelauto van jaar 2009' zo ook in 2008. Zelf heb ik niet gestemd, geef ik gewoon toe, omdat er gewoonweg te weinig keuze om te kiezen is. Op somige items waren slechts 2 modellen beschikbaar. Voor mij, is dat het zelfde als kiezen ja en nee, zwart en wit, terwijl er wel ontelbare nuances tussen zitten.

Ik denk dat het kiezen, en het enthausime om te stemmen te bemachtigten onder de forumleden, anders kan (wellicht voor het jaar 2010) :idea:
Gewoon het voorkauwen van dit gehele item. Iedereen doet hier dagelijks aan mee (kopen van eten, tv kijken, enz) en zonder gemoor. En de stemmen komen waarschijnlijk meer binnen, omdat het het zichtbaar is met foto's en wat het maf doet.
Zolang het e.a. onder het MAF veel meer transparant wordt, krijg je daardoor ook meer 'vrienden van het MAF'.

Laten we het woord tranparant en doorzichtig het motto maken voor de komende jaren op het Maf, het wordt daardoor alleen leuker op. :cool:

Misschien is het een idee, om het te doen, zoals onze modelautoblaadjes het doen (Namac/aim, Modelfahrzeug).
laat de 10 wijze heren uit het Oosten, voor elke catagorie 5-6 modellen nomineren uit de selectie van geplaatste foto's voor het betreffende jaar, ik bedoel dan:
(1:87; straat, race , overige en dat dat weer voor de ander schalen zoals 3", 1/43, 1/24 en 1/25, 1/18 en 1/12 en groter, ook zou het mooi zijn een speciale doelgroep te maken, voor kits, Factorybuilds, beperkte oplages <250 st. Tractoren en Trucks, enz., enz., ideeËn te over, zie Modelfahrzeug editie mei/juni/juli/augustus. En dan hierna, de vrienden van het MAF een top 5-6 maken van elke groep. Zodat daarna elk forum bezoeker zijn stem kan uitbrengen.

Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrr,

ook ga ik zeer mee, met de reactie van Silverarrow, ook ik heb mijn beperkingen, ik wil toch eerst een model (van welke schaal of producent dan ook) eerst in mijn handen zien, om daarna pas een oordeel te geven, dit geldt voor een aankoop, maar zeker ook met stemmen, ik stem niet altijd op een winnende groep, voor de mooie plaatjes, het gaat mij juist om de inhoud of diepgang.

Genoeg gepraat, op naar de contest:

Ik laat jullie zien, een 1/43 Le Mans Racer van HPI, een langgezocht model voor mij in deze schaal, enkel en alleen dat medio 1994-1995 dit model alleen verkrijgbaar was bij MAX models (Thans PMA) en in kit vorm als Starter. Zelf was ik pas een jaar of 10 op zoek naar dit model van MAX, en opeens komt HPI, uit de lucht vallen. Nu komt het extraatje, de motorkap kan eraf en er is een zeer gededaiteerde motor / versnellingsbak / uitlaatsysteen met turbo's en achterwiel duidelijk zichtbaar.
De modellen van HPI (in deze serie maakt het niet uit in welke livery) zijn van zo'n extreem goede kwaliteit, inclusief het motor compartiment, dat geen enkele KIT bouwer hier tegenop kan.

dus hierbij: in de schaal 1/43 -> wedsrijdwagens; een Sauber C9 Kouros Mercedes Benz, Le Mans 1987
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

andere, voor mij genonineerde modellen in 1/43, zullen volgen.

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door Bondracer »

Voor mij gaat de voorkeur dit jaar naar een 1:43 model
Ford Focus RS WRC in Ultimate Green Lim.ed. van Minichamps
Afbeelding :wink:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door rsh_scuderia »

Ik zal mijn nominatie ook nog even toelichten;

Afbeelding

Weliswaar krijgt de Lotus Exige in mijn verslag niet de perfecte score van 100/100, maar de vraag is of dat uberhaupt wel kan.

Wel zijn verschillende zaken dik in orde.
De kleur, de maatvoering maar ook de detaillering zijn zeer goed.
Het interieur en exterieur scoort een hoog cijfer.
Weliswaar is de verpakking van Autoart mijns inziens altijd een ramp, maar hier zijn wel slimmigheden toegepast om de deurtjes niet met een sticker dicht te houden.
Ook de kleur is zeker gewaagd maar in de zon, gedurende de dag, komen de lijnen van de Exige er bijzonder goed uit.

Kortom, in de sectie schaalmodellen, straatversie scoort dit model wat mij betreft zeer hoge ogen. En weer eens wat anders dan een Ferrari, Porsche of Mercedes.
Gebruikersavatar
simoneviper
Berichten: 22
Lid geworden op: di 31 mar 2009 20:16
Locatie: oegstgeest

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door simoneviper »

mijn favoriet is deze, op 1/24
Afbeelding
vanbuiten is het een vrij grof model maar van binnen is het aardig gedetaileerd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
All you need is a Car
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

hierbij een extra donatie:

straatauto in 1/43, Premium ClassiXXs, VW T3 Westfalia Camper (luchtgekoeld)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu ben ik zelf niet het type wat van camperen houdt :oops: :oops: maar als ik naar dit model kijk, krijg ik toch wel een enorme lach op mijn gezicht. De kleurencombo doet het heel goed samen met het geruite groene interieur en de oranje gordijnen. Echt een produkt uit de jaren 70.

Van het model, kan ik wel zeggen, dat de lijn samen met het interieur zeer goed oogt, gewoon een plezier om naar te kijken en is mooi afgewerkt, voor een zeer betaalbare prijs.

Zover ik weet, was dit model nog niet vervaardigd in deze schaal, zeker een aanwinst voor veel liefhebbers van modelauto's.

Gelukkig zien we deze auto's in 1:1 nog regelmatig rijden, onverwoestbaar.

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
Kyoshofan
Berichten: 4005
Lid geworden op: za 17 jun 2006 20:59
Schaal: 1:18

Re: Modelauto van het jaar 2009

Bericht door Kyoshofan »

Voor mij is het echt echt echt echt echt echt de Volvo 850 T5-R Geel zowel sedan als station.
Echt zo geweldig dat Autoart die heeft gemaakt. Hij zou hier ook spoedig in de collectie moeten komen :drool:

Afbeelding
1:18 Verzamelaar
Volkswagen Golf MK2 & MK4 1:1
Plaats reactie