De mislukking van een decennium

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

De mislukking van een decennium

Bericht door rsh_scuderia »

Jawel!

Nog een lijstjes topic.
Altijd leuk om te kijken naar de leukste en beste aankoop van het jaar of decennium.
Maar ik heb persoonlijk wel af en toe een miskleun of misrekening gedaan met de aanschaf van een model auto.
Uiteraard heb ik bij anderen wel ergere verhalen gezien en gelezen met betrekking tot een aankoop, maar deze blijven persoonlijk wel altijd bij.
Naast de lange levertijden van sommige modellen (kijk maar eens naar de Konigsegg van AutoArt) heb ik mijzelf ook wel lopen verbazen over sommige fabrikanten. Zo vond ik de sealed bodies van Autoart een regelrechte aanfluiting. Maar ik zal Exoto ook niet vergeten met het doen lijken alsof sommige modellen exclusief door hen werden uitgebracht, terwijl zij eigenlijk een Minichamps Porsche 956 aanboden.

Dus daarom ook de vraag, wat was het afgelopen decennium je grootste tegenvaller op modelauto gebied? Van model, tot levering of fabrikant. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Silverarrow »

Zonder twijfel de 1:43 Ferrari 599GTB van Enterbay :thump_down: . Op plaatjes zag het er allemaal geweldig uit, maar in real life was 't een enorm fragiel model waarvan sommige verhoudingen van geen kant klopten. Erg jammer, want 't concept was redelijk goed: Relatief goedkope modellen die je zelf in elkaar kunt klikken en ook nog eens mooie details hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Ferrari10flrb »

Het licensie gedonder inzake Ferrari schaalmodellen is wat mij betreft de grootste miskleun van dit decennium.

Met als gevolg dat Hotwheels er regelmatig met de pet naar gooit wat betreft modellen en stevige prijzen. Terwijl HW ook best af en toe bewijst dat ze prima modellen kunnen maken,
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Martini Racing »

Ferrari10flrb schreef:Het licensie gedonder inzake Ferrari schaalmodellen is wat mij betreft de grootste miskleun van dit decennium.
So true
Gebruikersavatar
Niek-106
Berichten: 2393
Lid geworden op: wo 31 okt 2007 17:41
Schaal: 1:18
Locatie: ---
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Niek-106 »

Silverarrow schreef:Zonder twijfel de 1:43 Ferrari 599GTB van Enterbay :thump_down: . Op plaatjes zag het er allemaal geweldig uit, maar in real life was 't een enorm fragiel model waarvan sommige verhoudingen van geen kant klopten. Erg jammer, want 't concept was redelijk goed: Relatief goedkope modellen die je zelf in elkaar kunt klikken en ook nog eens mooie details hebben.
Hier ben ik het eigenlijk ook wel mee eens.
Het idee voor deze serie is erg leuk bedacht, bouwpakket zonder lijm voor een leuke prijs maar in real life valt het toch wat tegen bij de 599.

Niek :cool:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Schumi28 »

rsh_scuderia schreef: Dus daarom ook de vraag, wat was het afgelopen decennium je grootste tegenvaller op modelauto gebied?
Deze column :mrgreen: :dance:
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door rsh_scuderia »

In dat geval, haal hem dan maar weg en schrijf zelf dan eens een stukje als je het beter kan :thump_up:
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door TestaRossa »

Ferrari10flrb schreef:Het licensie gedonder inzake Ferrari schaalmodellen is wat mij betreft de grootste miskleun van dit decennium.

Met als gevolg dat Hotwheels er regelmatig met de pet naar gooit wat betreft modellen en stevige prijzen. Terwijl HW ook best af en toe bewijst dat ze prima modellen kunnen maken,
Ik ga helemaal met jou mee..........zelfs na 10 jaar kunnen ze geen fatsoenlijk F1 model neerzetten. Straatmodellen zijn juist vooruit gegaan heb ik het idee.
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Ricardo »

Met stipt op nummer 1 het model, van de Rolls Royce Phantom. Wordt al enkele jaren aangekondigd. Diverse fabrikanten hebben de revue al gepasseerd en exoto gaat hem uiteindelijk bouwen. Dit verhaal loopt nu al bijna een decennium :evil:
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Powersprint »

De miskleun van de Ford GT40 bij de James Bond Car Collection. Slechter kun je de GT40 haast niet vormgeven :doh: :thump_down:
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Bij staan wel 2 items op de agenda:

- dat geneuzel met Hotwheels en Ferrari staat zeker op 1.

maar wat dachten jullie van doublures, voorbeeld de Schuco en Premium ClassiXXs MB 0317 K Porsche Race transporter in 1/18.

Of in mijn geval een lichte vrachtwagen van MB de LP 608, is tot 2 jaar terug nog nooit uitgebracht in 1/43, maar Schuco en Premium ClassiXXs maken deze truck met dezelfde liveries, en gaan daar nog een keer overheen om meer diverse modellen te leveren in andere liveries met een "beperkte oplage".
Ook Norev doet opens mee in dit spel, en maken een 1/43 model net ietsje kleiner denk aan 1/45, maar wel met een totaal andere livery en een kortere laadbak.

Afbeelding

de gele is van Norev, blauwe van Schuco (de beste) en rode van Premium ClassiXXs (de zwaartste)

Is de concurrentie onderling zo heftig, dat ze elkaar het daglicht niet in de ogen gunnen, of praten de model makers je de vrijheid van ruime modelkeuze aan :?:

Gelukkig is er bij de Porsche Race Transporter in 1/18 een soort van overeenstemming bereikt.

Ron
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door jonnoT »

Mijn FB Alfa Modellen zijn wel het meest slechte wat ik ooit gezioen heb. Wat een troep voor zo'n prijs, zelfs een Cararama is beter :thump_down:
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door Matt Modelautos »

Met voorsprong is de meest waardeloze "New releaser" van modellen IXO.
Kan alleen maar zeggen FOEI EN SCHAAM je en breng geen lijst meer uit van New releases.......
Ik weet niet hoe lang de lijst is van new releases van Dutch drivers die IXO voor 2008 en 2009 beloofd heeft, maar volgens mij
zijn er maar één hooguit twee modellen verschenen.
Gelukkig zijn er van Spark wel modellen hiervan uitgebracht, maar mis toch nog heel wat autos waarop ik me verheugd had. :evil:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door togicollector »

Wat mij persoonlijk betreft is dit een kleine kater geworden: het na 10 jaar aankondigen en eindelijk uitbrengen van de heruitgve van de Alfa Romeo Duetto van Togi (schaal 1:23). Het origineel is geproduceerd van 1968 tot 1970 in relatief kleine aantallen en nu behoorlijk zeldzaam en onbetaalbaar. Denk aan prijzen van rond de duizend euro. De matrijzen zijn in 1970 aangepast naar het nieuwe type en dus was een nieuwe serie Duetto's niet meer mogelijk. Na een hele lange aankondigingstijd was de nieuwe Duetto er dan eindelijk zo'n jaar of twee-drie geleden. En wat blijkt? De prijs is veel te hoog (150 euro zonder verzendkosten) en de kwaliteit meer dan bedroevend. Kijk maar eens naar de enorm slecht sluitende deuren in de veel te grote deuropeningen, daar waar dat bij het origineel heel mooi sloot. En dan heb ik het nog niet eens over het chroomwerk met lelijke gietranden of het bedroevend dikke spuitwerk. Het is op de foto's moeilijk te zien maar neem van me aan dat het echt zo is.

En wat blijkt nu? er zijn toch niet zo heel veel verzamelaars die daar hun geld in steken. De eerste serie van 100 ex is na drie jaar nog steeds niet uitverkocht.
Ik was een van de eerste kopers die het model ongezien gekocht heeft. Koste aan de deur €150,- + remboerskosten = €225,- !!

Dit soort re-issues waar alleen maar de honger naar geld verdienen achter zit kunnen me gestolen worden! Hier komt helemaal geen liefde voor het modelmaken meer bij kijken. :x

het origineel:

Afbeelding Afbeelding

En de kwalitatief veel mindere heruitgave in het wit. (De zilverkleurige is de versie van na 1970):

Afbeelding Afbeelding

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: De mislukking van een decennium

Bericht door rudie20vt »

Mijn miskleun is wel de ford focus wrc die ik heel goedkoop had gekocht op aanraden van een ander maar ik had zelf ook beter moeten kijken.
Ik had op e-bay voor 8 euro een ford focus wrc gekocht dat zou zijn een 2007 engeland rally uitvoering.
deze dus
Afbeelding

maar ik had gekeken bij de monte carlo uitvoering van de 2007 verzie en die had ik hier al staan en dat is deze, de meest rechtse focus wrc 2007
Afbeelding
2006 heeft een andere bumper en aan de voor en achterkant en de achterspioler zit anders gemonteerd.

en dit had het moeten zijn.
Afbeelding

mij gedacht was toen zonder goed te hebben gekeken naar het model op zich, die wielen had ik wel gezien maar ik dacht die ga ik wissellen en dan is het goed .
Dus helaas het model klopt niet ford heeft na de monte carlo van 2007 het model veranderd in het 2007 model monte carlo was nog het 2006 model.
Dus ging uit de kast want een decal foutje kan ik wel mee leven maar een heel verkeed model kwa jaartal en stikkers wil ik niet in de kast hebben.
@ferdinand met een plossing en heeft hij er een 2006 wevers uitvoering van gemaakt, dus gelukkig was het geen weggegooid geld.

Mvg rudie
Afbeelding
Plaats reactie