Liefhebber/ verzamelaar

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Bondracer »

Ik ben het volledig met Mike en Alain 200% eens;
Degene die hier pretendeerd dat 10CMC's een collectie is en 100 Maisto's een verzameling moet zich dringend bij de shrink aanmelden voor het passen van een wit jasje met snoerlint............en ik die dacht dat de Ubermensch een uitstervend ras was :doh: .Probeer maar eens een collectie........euh verzameling (pardon) Mustangs van CMC te vinden .........tegen die tijd lig ik vermoedelijk al lang onder de zoden.
Dixit Bondracer :eh:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door rudie20vt »

Bondracer schreef:Ik ben het volledig met Mike en Alain 200% eens;
Degene die hier pretendeerd dat 10CMC's een collectie is en 100 Maisto's een verzameling moet zich dringend bij de shrink aanmelden voor het passen van een wit jasje met snoerlint............en ik die dacht dat de Ubermensch een uitstervend ras was :doh: .Probeer maar eens een collectie........euh verzameling (pardon) Mustangs van CMC te vinden .........tegen die tijd lig ik vermoedelijk al lang onder de zoden.
Dixit Bondracer :eh:
Helemaal mee eens lekker iedereen zijn ding laten doen en op zijn manier zijn verzameling (wat voor diegene een collectie is) in zijn waarde laten.
En de tekst liefhebbers is wat mij betreft goed het begint met liefde voor auto's en modelauto's en dan komt de rest vanzelf, en of je het dan een collectie of verzameling noemd vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, ik persoonlijk ben erg trots op me verzameling rallywagen's en vind het een genot om naar andere topics te kijken en te reageeren als ik het wat vind.(wat vaak zo is)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Markopolo »

model1op43 schreef:Dit was dan ook mijn eerste en laatste bijdrage aan deze ''discussie''.

Grt, Mike
Waarom meng je je er dan in :?: Vind dat zo jammer dit soort uitspraken, je deelt mee in een discussie of niet maar gaat niet zulk soort zinnen roepen, dan kun je net zo goed je mond houden.

En het was meer als een grapje bedoeld, maar blijkbaar schoppen we toch tegen wat zere benen :eh: Het ging er om dat je verschil heb tussen kwantiteit en kwaliteit, de ene prefereet meer modellen dan details, en daarom kan je iemand die CMC's spaart niet vergelijken met iemand die Maisto's spaart, vandaar deze stelling er wordt helemaal niet denegerend naar iemand gedaan die een "verzameling" heeft, die heb ik zelf namelijk ook ;) maar iemand die puur alleen voor details gaat en daar per auto goed geld voor uitgeeft zal geen honderden modellen bezitten en wordt dit een collectie, een ander geeft per defenitie minder aan een model uit om zo meer te kunnen kopen om bv. jaartallen, merken of hele startvelden te verzamelen.
Een neutraal ingesteld persoon zal bij het aanschouwen van 10 modellen in een vitrinekast zeggen: "Das een mooie collectie", maar bij het zien van 100 modellen zal hij toch al gauw roepen: "Zo he, das een behoorlijke verzameling!"
Niks denegerends, maar gewoon een stelling.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Ricardo »

model1op43 schreef: Ik zie genoeg modellen langs komen die mijn smaak niet zijn, daar reageer ik dan ook niet op. Maar ik brand ze niet af. Ik stop mijn energie liever in het bekijken van de modellen die ik wel leuk vind en daar complimenten over te geven.
M.a.w. Alleen positieve reacties zijn toegestaan :think: Zouden ze op het nieuws ook moeten doen, dan lijkt de wereld een stuk mooier :wink:
Het enige waar ik me een beetje aan stoor is het feit dan men een collectors-item koopt die nooit de verzameling verlaat, maar dan toch 1 week later op MP verschijnt. Vreemd :!: Daar heb ik op gereageerd :thump_up:
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Bondracer »

Heren,the famous last word ->heb even het ultieme wapenfeit bovengehaald en ben wat gaan grasduinen in Van Dale's woordenboek

EEN VERZAMELING = EEN COLLECTIE :P

ZIE LINK
http://www.vandale.nl/vandale/zoekServi ... ERZAMELING

:wink:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Markopolo schreef:
En het was meer als een grapje bedoeld, maar blijkbaar schoppen we toch tegen wat zere benen :eh: Het ging er om dat je verschil heb tussen kwantiteit en kwaliteit, de ene prefereet meer modellen dan details, en daarom kan je iemand die CMC's spaart niet vergelijken met iemand die Maisto's spaart, vandaar deze stelling er wordt helemaal niet denegerend naar iemand gedaan die een "verzameling" heeft, die heb ik zelf namelijk ook ;) maar iemand die puur alleen voor details gaat en daar per auto goed geld voor uitgeeft zal geen honderden modellen bezitten en wordt dit een collectie, een ander geeft per defenitie minder aan een model uit om zo meer te kunnen kopen om bv. jaartallen, merken of hele startvelden te verzamelen.


Niks denegerends, maar gewoon een stelling.

Ik ben van mening, dat de financiele achtergrond van onze doelgroep, veel belangrijker wordt gemaakt, door bovenstaande stelling.

Een groot deel van onze leden, hebben een budget. Ook niet elk budget is gelijk aan elkaar, de een heeft een iets dikkere buidel dan de andere. Ik behoor in dit rijtje.

Er zijn er ook onder ons, die onbeperkt kunnen kopen. Maar is dit wel leuk, ik zie hier geen zelf geen plezier in.
Dit is een totaal ander gedrag, hebbe, hebbe, hebbe

Idd, niet iedereen kan "zomaar 5st. 1/18 High End modellen kopen, om ze daarna vliegensvlug van de hand doen, niet door passie gedreven, maar voor makelijk geld. Maar het gebeurt wel.
Ik vermoed ook dat er bij diverse leden een deel van onbegrip / jalouzie ontstaan door het handelen van deze personen op dit forum. Natuurlijk trek ik ook wel eens een wenkbrauw op, bij dit soort handelingen

Persoonlijk, heb ik veel meer met leden, die Euro 5,00 per week opzij leggen, om te gaan sparen voor dat ene model (CMC of een Maisto) dan iemand, die enkel met zijn vingers knipt en 3 of 4 CMC's bij elkaar hebt gekregen zonder daar iets voor te doen of te laten.

Als je aan de persoon vraagt, die per week Euro 5,00 spaart, kan hij/zij je veel mooiere verhalen vertellen, over het hoe en wat de reden is van zijn aankoop en de reden van zijn opstelling in de vitrine.
Meestal staan deze personen veel positiever in het leven.

Maar terug naar de stelling:

10 CMC is een collectie en 100 Maisto's is een verzameling.

:think: hoe kijk je naar iemand, met een collectie van 10 Neo's, Sparks, BBR of welk ander merk dan ook, tegenover iemand die een 100tal eerste uitgaves Dinky's, Corgi's , enz met de originele doosjes heeft staan :?:

Dat van Dinky, zal ik met respect bekijken en bewonderen, ook al is het niet mijn ding en dat doe ik ook met een persoon met 10 Spark modellen.

Gelukkig hobbiet iedereen wat hij / zij mooi vindt en kan betalen.

Maar ik denk, dat een groot deel van al onze verzamelingen / collecties toch wel met smaak te maken heeft.

Smaak, dat is voor elk individue anders, dus ook een verzameling of een collectie.


Ron
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Markopolo »

Allereerst heb ik het nergens over iemand die modellen koopt en weer verkoopt, ook al is dat binnen 2 dagen. Als hij die dingen kan doen zonder zelf slechter er van te worden moet hij dat lekker zelf weten.
En waar heb ik het over geld gehad, hoe men aan het geld komt moet hij/zij zelf weten, maar om jou 5 euri als voorbeeld te gebruiken dat iemand na een jaar eindelijk een CMC kan kopen om in de vitrine te plempen en dat een aantal jaar doet, dan mag je toch wel spreken van een collectie. Zijn er tenslotte maar 2 of 3 modellen, maar waarneer iemand weekelijks zoniet dagelijks het net afstruind naar modellen die hij wil hebben (natuurlijk tegen de goedkoopste prijs) om zijn serie compleet te houden/maken ben je toch meer aan het verzamelen.
En of die jongen (of meisje) nu 5 euri of 50 euri per maand uitgeeft heeft niks te maken met de stelling. De waarde ervan blijft hetzelfde, we praten hier niet over een tijdsbestek maar over een hoeveelheid.
Gebruikersavatar
droomautoos
Berichten: 856
Lid geworden op: di 07 okt 2003 22:21
Locatie: Schijndel
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door droomautoos »

Begin het een beetje beu te raken :!:

Nieuwe stelling, 10 CMC's is een verzameling, 100 Maisto's een collectie
of 10 maisto's is een collectie en 100 CMC's een varzameling
of 10 Maisto's is een verzameling en 100 CMC's een collectie

Waar zit het verschil, nergens toch!!!!!!! De een noemt het een verzameling, de ander een collectie, das het enige nverschil :!:
Open bodies schoppen kont
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Driver-X »

Bondracer schreef:Heren,the famous last word ->heb even het ultieme wapenfeit bovengehaald en ben wat gaan grasduinen in Van Dale's woordenboek

EEN VERZAMELING = EEN COLLECTIE :P

ZIE LINK
http://www.vandale.nl/vandale/zoekServi ... ERZAMELING

:wink:
Dit lijkt me een mooie afsluiting... :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Markopolo »

droomautoos schreef:Begin het een beetje beu te raken :!:
Joh!

Ik leg alleen maar uit hoe de stelling tot stand kwam, dat hier mensen op hun teentje getrapt voelen kan ik niks aan doen. :D

Ik zou zeggen kom 25 September even langs, kunnen we verder babbelen en als je er dan toch bent gelijk een rondje mee karten :thump_up: :mrgreen:
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

zal een zeer gezellig samenkomen worden, de jaarlijkse MAF karting met maaltijd, zo te lezen :D

Ron
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Autofan »

MB 500 Sec Ronnie schreef:zal een zeer gezellig samenkomen worden, de jaarlijkse MAF karting met maaltijd, zo te lezen :D

Ron
Ik wil die dan ook niet missen! :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Ferrarifan »

Als we eens gaan analyseren: elke verzamelaar is een liefhebber, maar elke liefhebber hoeft nog geen verzamelaar te zijn (los van deze website).
Maar omdat alle leden van het modelautoforum hier hun verzameling laten zien is hier in alle gevallen sprake van liefhebbers EN verzamelaars. Conclusie is dan dat als je specifiek wil zijn, je moet zeggen: de site voor echte verzamelaars. Het woord verzamelaar gaat in dit geval een stap verder dan het woord liefhebber. Het gaat hier toch niet alleen om liefhebbers maar juist om verzamelaars? Het woord liefhebber is technisch gezien in mijn ogen te breed omschreven.
Maarja, een kniesoor die daar op let. :D
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door Ferrari10flrb »

model1op43 schreef:Ik ben een behoorlijke tijd niet online geweest en het grootste deel van de consternatie is aan mij voorbij gegaan.
Nu ik terug lees, verbaas ik me meer en meer :shock: Waar gaat dit over ? :wall:
Wie denkt het recht te hebben om een ander te veroordelen omdat deze minder of goedkopere modellen heeft of een grotere omloopsnelheid hanteert :snooty: Laat lekker iedereen in zijn waarde :!:

Ik zie genoeg modellen langs komen die mijn smaak niet zijn, daar reageer ik dan ook niet op. Maar ik brand ze niet af. Ik stop mijn energie liever in het bekijken van de modellen die ik wel leuk vind en daar complimenten over te geven.

Dit was dan ook mijn eerste en laatste bijdrage aan deze ''discussie''.

Grt, Mike
Mooi gezegt en geschreven Mike!!
Gebruikersavatar
hakushi
Berichten: 654
Lid geworden op: ma 20 okt 2008 11:13
Locatie: Den Haag

Re: Liefhebber/ verzamelaar

Bericht door hakushi »

Heerlijke topic, waar ik ooit nog iets aan bijgedragen heb.

Ik ben geen verzamelaar
Ik ben een liefhebber.
Ik heb ook geen verzameling.
Ik heb een huidige collectie.

:angel:
Plaats reactie