Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.

Wat wil jij als modelautoverzamelaar

Peiling eindigde op vr 02 dec 2011 18:23

Sealed voor een lagere prijs, heb mijn modellen toch nooit open
8
14%
Sealed, als dat een hogere kwaliteit aan de buitenkant gaat opleveren
12
21%
Non-sealed, met hoge details. Ook als ik deze misschien 1 a 2 keer bekijk
12
21%
Non-sealed, ik geniet juist van de details en bekijk deze dan ook regelmatig
19
33%
Whatevert
6
11%
 
Totaal aantal stemmen: 57

rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door rsh_scuderia »

Afbeelding

Soms lees je een vrij genuanceerd verhaaltje, soms zijn deze echter zo gekleurd dat ik niet anders kan dan heel hard lachen.
Het gaat namelijk over dit stukje in deze link http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=40&t=20938" onclick="window.open(this.href);return false;
Heerlijk, eerst een genuanceerd verhaal geven over China, kostprijs, grondstofprijs en alle dingen die wij al eerder hoorde en wisten.

Wist je dat een Chinees opeens wel een minimumloon krijgt, omdat Europa en de VS hier op aandrongen zodat er een eerlijkere concurrentie kan ontstaan? En wist je dat een Chinees na 66 maanden priegelwerk te hebben gedaan soms zo maar wegblijft bij de fabriek waar hij het minimum ontvangt en toch 12 uur werkt op een dag?
Wist je dat daardoor de prijzen enorm zijn gestegen voor Formule 1 modellen?
Wist je ook dat ze überhaupt nog Formule 1 modellen maken tegenwoordig? En dat er mensen zijn die ze kopen?

Het mooiste van het gehele betoog komt natuurlijk op het einde. Want als je het boekje van de betreffende modelautozaak doorleest staan er veel nieuwe modellen in van de bekende fabrikanten in de gangbare schalen.
Uiteraard voeren verschillende fabrikanten zoals Minichamps en Autoart de boventoon.
Maar ook Spark biedt verbazingwekkend veel modellen aan. Mis ik hier iets? Nou, nog niet. Maar dan lees ik het fijn gekleurde berichtje van een van de verkopers.
Veel modelautoverzamelaars willen goedkopere en gedetailleerde modellen. Maar dat laatste alleen van de buitenkant, want de meeste verzamelaars hebben namelijk de modellen dicht staan op de plank of in de vitrinekast..
Dat klopt als een bus. Mijn oude Formule 1 modellen staan inderdaad potdicht, omdat Minichamps deze namelijk niet kan en mocht maken van de fabrikant.
De echte reden waarom racemodellen namelijk vrij laat gemaakt worden is er een van pure simpelheid en bureaucratie en uiteraard geld.
Laten wij beginnen met simpelheid. Een mal in een vorm is makkelijker dan een klein malletje waar deurtjes, een motor en een klepje in moet. Vrij simpel inderdaad. Daardoor zijn sealed modellen ook goedkoper om te maken. Deze bestaan immers uit minder onderdelen en het kost minder tijd om deze te maken.
De bureaucratie komt uit de motorfabrikanten die de modelautofabrikanten niet toegang verschaffen tot hun intellectuele eigendom; de motor. Zelfs in 1:18 of 1:43 is er de vrees dat de concurrent iets kan zien. Geloof het of niet. Zelfs met ingepakte racemotoren en vele afbeeldingen die je tegenwoordig simpelweg aantreft op het internet staan de fabrikanten dit simpelweg niet toe, omdat zij dat jaar nog competitief bezig zijn. Dus voor de Formule 1 of Le Mans fan die graag toch onder de motorkap wilt kijken; geduld is een schone zaak.
Daarnaast heeft het produceren van een raceauto ook alles te maken met geld. De sponsoren moeten worden afgekocht. Was het eerst interessant om een sponsor te zijn vanwege de exposure die je kreeg, nu verlangen sommige sponsoren geld om hun portretrecht te doen gelden.
Kortom, het kost tijd en erg veel geld om op een beetje gesponsorde racewagen die op Le Mans zijn rondjes heeft gedraaid te verkleinen.

Maar de oplossing ligt volgens de auteur voor de hand.
Door gebruik te maken van resin modellen die sealed zijn, hoeft de tijd die er gebruikt wordt om de modellen te produceren niet verloren te worden aan het wachten totdat de motor wordt vrijgegeven. Zoals de vele modellen van Spark die hij aanbied. Want die zijn beter dan Minichamps. En de deurtjes hebben een dunner naadje. Audi bewijst in 1:1 dat dunne sluitnaadjes niet automatisch kwaliteit of beleving betekend, dus waarom in een schaalmodel wel?
Sommige verzamelaars geven daar inderdaad niets om. Maar andere liefhebbers stallen hun modellen zo uit dat je alles kan zien. Ik moet er niet aan denken om de discussie die Autoart al een heeft aangedragen nogmaals te voeren. Maar hij is weer actueel;
Sealed of liever?
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door Ricardo »

Mooi stukje tekst weer Richard :thump_up:
Heerlijk dat een dergelijke discussie na zoveel jaren weer actueel kan worden. Ik vind alleen het voorbeeld dat men heeft gebruikt in het bewuste artikel niet echt helemaal realistisch, mede omdat en sealed model van Spark bijna net zoveel kost als een non-sealed model van AA (waar het in het artikel een klein beetje om draait). De keuze lijkt me dan niet zo moeilijk.
Echter als je een ander fabrikant erbij pakt namelijk; Otto, dan begin ik toch te twijfelen. Otto biedt namelijk erg leuke gedetailleerde modellen voor een zeer gunstige prijs. Modellen van rond de € 40,-/ € 50,- die er prima uitzien, maar sealed zijn.
Persoonlijk staan mijn modellen ook allemaal dicht in de kast omdat ik eens heb gehoord dat het openzetten van deuren slechte gevolgen kan hebben voor de veertjes van deze deuren en uiteindelijk lam kunnen worden (in het geval van UH Defenders vallen ze er gewoon uit :cry: ) . Dit wil je uiteraard als verzamelaar ook niet. Het is dat Otto nog niet mijn soort type auto's maakt, maar ik zou het zeker overwegen.
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door Maarten Mercedes »

Een model wat open kan heeft altijd mijn voorkeur. Toch is Otto een leuk merk. Ze verkopen modellen voor betaalbare prijzen met prachtige details. Een BBR of een MR van ruim 300 euro is niet beter gedetailleerd. Een Otto zou ik misschien nog overwegen, maar een gesealed model van 300+ euro zeker weten niet.
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door Rossy »

Om even het vergelijk met Otto en NEO aan te halen.
Beide fabrikanten maken sealed resin modellen in 1:18.
Alleen die van NEO zijn bijna 4x zo duur als die van Otto!
Verschil in kwaliteit?
Nee.
Verschil in concept?
Nee.
Verschil in land van fabricage?
Nee.
Verschil in onderwerp?
Ja, dat dan wel maar voor hoe lang?
Het is wachten tot Otto met een CX gaat komen.
Het grote verschil is dat het NEO model sturend is en de Otto's tot nu toe niet.
Is dat de waanzinnige meerprijs waard?
Zal NEO hem dan nog verkocht krijgen?

Niet dat ik iets tegen NEO heb, alleen vind ik dat ze zichzelf wel heel erg uit de markt prijzen.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door v8-vette »

weer een mooi stukje Richard :thump_up:
ik wil best betalen voor een sealed model (zoals de C6.R Corvette's) maar dan moeten de prijzen wel aanpassen aan het model dat je koopt,voor €30-50 zou ik best een sealed willen hebben mits de buitenkant er goed uit ziet.
maar zoals Maarten al zei,ik zou never nooit zo'n groot geld bedrag voor een sealed neerleggen.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door Jolly Club »

Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?
Simpel. Een 1op1 :!:

Voor een stuk of 10 nieuwe Auto Arts heb je immers al een giller van een Mini op ware grootte, waarvan de motorkap geregeld open en dicht moet ! :thump_up: :D

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Leuke Column Richard :thump_up:


Eindelijk weer eens een goed stukje wat up to date blijft :thump_up:

Nu begrijp ik heel goed, dat het geschrevene op de 1:18 en grotere modellen gaat. Slechts ik verzamel 1:43, en zie met lede ogen aan, dat deze zaken ook weer terug komen op deze schaal, en dan het liefst in resin / plastic. De 1/43 modellen zijn al zo teer.

Ik spreek dus over bestuurbare voorwielen (Norev, bijv.) of invouwbare CC kappen (Pma en Norev), of nog gekker (MR - F Line) waar echt alles open en dicht kan in 1/43 met bijna dezelfde details als een goedkoop 1:18 model.

Wil ik dit, nou ja en nee, zo'n duur 1/43 model waar alles van open kan, daar zet ik alles open in de vitrine, met daarnaast een gesloten model van Auto-art / Pma.
Maar zo'n in vouwbaar / uitklapbaar dak, dat hoeft voor mij niet zo.
Ik heb toen gekozen om 2 van deze betaalbare modellen te kopen (€ 30 p/st), waarvan het ene model een cabrio met weggemofeld dak en de andere de coupe met gesloten dak. Kan deze feature ook niet stuk gaan.

In 1/43 land, is volgens mij de juste proporties, met extreem goede detaileering aan de buiten kant / interieur indien cabrio is, veel belangrijker dan de functies die modellen van merken als Gama / Schuco / NZG / Conrad / Mira / enz., enz. destijds hadden. We kunnen het zien in 1/43 land aan de merken Spark, Neo, Schuco , Absolute Hot, Premium ClassiXXs, enz.
Deze hoog gedetaileerde resin modellen, zijn betaalbaar (ummm € 50 p/st of zelfs meer) en vinden goed hun weg naar de liefhebbers.
Terwijl de 1:43 kit / FB bouw (BBR, Tameo, enz.) dit tempo niet eens meer kan volgen.

Zou dit het begin zijn, van een einde aan de 1:43 FB / kit bouw :?:


Ron
Gebruikersavatar
freeroad
Berichten: 933
Lid geworden op: zo 03 okt 2010 14:08
Schaal: 1:50
Locatie: Westland
Contacteer:

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door freeroad »

Wat ik wil als modelautoverzamelaar. :think:
Ik zou weleens trucks in 1:18 willen zien, net als die Actros van Eligor.
Komt die weer met ze trucks :doh:

Ik vind het persoonlijk niet heel erg of een model sealed is of niet, maar ik ga bijvoorbeeld geen €300,- betalen voor een BBR, waar niks aan open kan, en het logo scheef op zit.
Een merk als Otto, doet dit veel slimmer, de modellen zijn van erg goede kwaliteit, en wegen vaak erg veel.
Maar ze kosten daarin tegen net zo veel als de gemiddelde Norev.
Ik vind het helemaal niet erg dat de Mégane RS die ik heb staan niet open kan, de details zie ik wel door de ramen. En ik ben er ook niet van om een model is te pakken en er uren naar te staren. Ze staan hier gewoon in de kasten, en worden af en toe afgestoft.

De 1:50 trucks kijk ik wel regelmatig naar, maar deze modellen hebben zoveel details en bewegende delen, dat je het gewoon niet kan laten.

Kortom, het maakt voor mij niet uit of een model Sealed is of niet, maar ik ga geen €300 neertellen voor een BBR model die niet eens open kan.
Afbeelding
Nog volop in aanbouw, dé site over mijn modelauto's!
680 Pk op de Achterwielen!
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door rsh_scuderia »

MB 500 Sec Ronnie schreef:
Nu begrijp ik heel goed, dat het geschrevene op de 1:18 en grotere modellen gaat. Slechts ik verzamel 1:43, en zie met lede ogen aan, dat deze zaken ook weer terug komen op deze schaal, en dan het liefst in resin / plastic. De 1/43 modellen zijn al zo teer.

Ik spreek dus over bestuurbare voorwielen (Norev, bijv.) of invouwbare CC kappen (Pma en Norev), of nog gekker (MR - F Line) waar echt alles open en dicht kan in 1/43 met bijna dezelfde details als een goedkoop 1:18 model.

Ron
Ik verzamel inderdaad 1:18 modellen, maar HPI maakt toch ook schitterende 1:43 modellen vol met details die open kunnen :?:
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Eeeh ja :oops: gewoon ff vergeten. :thump_up:

HPI heeft zeer mooie modellen, waar de motor goed te zien is.
In deze verzameling dus 3 modellen :)
- motorkap dicht, - motorkap open, en een blauwe Yves L. livery omdat ie zoveel mooier is dan de oude MAX / PMA modellen. (bij dit model gaat het er dus om de buitenkant en niet de binnenkant)

Dus wat doet deze verzamelaar, hij koopt bij modellen waar wat open of kan bewegen, dan 2 wagens, zodat bij de 1 de algemene lijn goed zichtbaar is en de 2e voor zichtbare details / dicht dak gebeuren.
Gebruikersavatar
TestaRossa
Berichten: 2087
Lid geworden op: zo 09 mar 2008 09:03
Schaal: 1:43
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door TestaRossa »

rsh_scuderia schreef:
Wist je ook dat ze überhaupt nog Formule 1 modellen maken tegenwoordig? En dat er mensen zijn die ze kopen?
Kijk..........dit heb ik even geisoleerd.

F1 is het hoofdthema van mijn collectie. Dus ja, ik ben blij dat ze uberhaupt gemaakt worden en ik ben er 1tje die ze ook nog eens koopt.
En dan ook nog eens 1/43 Minichamps/Spark en heel soms een verdwaalde 1/18.
Een F1 bolide valt een beetje tussen wal en schip. Hij is sealed (de meeste high end oldtimers daargelaten) en toch ook weer niet door de open cockpit. Ik hecht er waarde aan dat het exterieur er vooral mooi afgewerkt en gedetailleerd uitziet en het interieur (bij mij vallen dan coureur/helm en stuurwiel daaronder) eveneens. Dat is eigenlijk waar ik voornamelijk op let. Het motorblok hoef ik persoonlijk niet perse zichtbaar te hebben bij een F1. Zeker nu Spark dus ook de weg van de moderne F1 bewandeld sinds 2010 word het steeds mooier.......tsja, en daarmee ook iets duurder. Maar de prijzen in mijn categorie (dwz F1 1/43 Minichamps/Spark) liggen nog binnen de perken. Gelukkig.
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door St. Paul »

Als 1/18 en 1/43 verzamelaar heb ik absoluut nooit moeite met sealed gehad. Maar dat ligt bij veel van de meer op 1/18 gerichte verzamelaars toch anders, ook al blijft 95% ze netjes volledig gesloten in de vitrine houden.

Maar als je de soms de ronduit slechte afwerking ziet die ontstaat doordat 1:18 naden tussen deur en body vrij moeilijk te evenaren zijn dan prefereer ik zelfs sealed. Ik kreeg vorige week toevallig een CMC binnen. Hoef je niet uit te leggen wat het niveau van detail binnen in is, lijkt mij. Ding open gemaakt, tijdje zitten aanschouwen. Echt gaaf, maar net als een goede film ga ik het echt niet elke week opnieuw zitten bekijken, hooguit nog eens samen met iemand die het nog nooit gezien heeft. Wagen moet samen met deel 2 van de strip "Grand Prix" van Marvano in mijn vitrine komen te staan.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door Ferrarifan »

Leuk onderwerp :thump_up:

Bij dit soort discussies moet je even weer naar de basis. Wat is de achterliggende gedachte bij het verzamelen? Wat is je doel die je je gesteld hebt met je verzameling. In mijn geval is dat niet zoveel mogelijk verschillende Ferrari's bij elkaar verzamelen (kwantiteit), maar modellen verzamelen die de realiteit zo dicht als mogelijk benaderen (kwaliteit). Dat houdt dan automatisch in dat ik bij mijn modellen eigenschappen/details wil zien die bij het origineel ook te zien zijn.
Helaas zijn er ook fabrikanten die het te goed willen doen en modellen op de markt brengen die door overbodige details niks meer hebben te maken met de 1:1 versie (ze willen het te goed doen waardoor het uiterlijk van de auto een stuk onrustiger oogt dan het origineel).

Maar even terugkomend op mijn verzameldoel: De realiteit zo dicht mogelijk benaderen. Een sealed model is niet gelijk aan de realiteit en daar zou ik me teveel aan ergeren. Deze komen in mijn verzameling daarom niet voor. Daar staat tegenover dat ik modellen nauwelijk wil showen met de portieren of motorkappen open. Dit gaat namelijk ten koste van de lijnen van het model en als er iets is wat ik belangrijk vind bij een modelauto zijn het wel de lijnen. Die moeten gewoon kloppen. Helaas heb ik bij HW Elite hierover toch nog wel eens twijfels, alhoewel de kwaliteit wel steeds beter wordt. Verder vind ik de details die het eerst in het oog springen (in gesloten situatie) zeer belangrijk maar de details onder de motorkap ook. Deze moeten net zo goed met de werkelijkheid overeenkomen als de meer zichtbare details. Niet zozeer omdat ik ze wil showen, maar het is meer een gevoelsquestie die aansluit bij mijn verzameldoel.

En als ik moet kiezen tussen een model waarvan de lijnen perfect kloppen maar waarvan de details wat minder zijn en een model met matige lijnen maar wel super gedetaileerd (zie je veel bij prijzige handgebouwde modellen) kies ik zeker voor de eerste.

Mijn stem komt daarom overduidelijk in de categorie: non-sealed met hoge details, zonder dat ik veel hoef te kijken naar de inwendige details.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
turbo_fred
Berichten: 213
Lid geworden op: do 17 jul 2008 23:37
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door turbo_fred »

Wat ik wil ?
Een leuke prijs voor een leuk en goed ogend miniatuur. Eentje die de juiste indruk in je brein achterlaat !

Otto doet het in 1/18 met zijn gesloten kunsthars miniaturen prima: oogt goed, genoeg detail (zowel buitenop, als in het interieur) en de prijs is O.K..
Neo in 1/18 met zaken die open kunnen (ook kunsthars): idem als Otto, maar gewoon te duur (klopt Antonio).

Van mij hoeft dus niet alles open te kunnen ! Het geeft voor mij geen meerwaarde aan een miniatuur.

En een CMC vind ik erg mooi, maar ik sleutel liever aan een 1 op 1 auto.
Dus voor mij gaat een CMC erg ver in detail. Maar ik vind het wél mooi !

Diecast: persgegoten miniaturen met zamac (zink-aluminium legering) in 1/18: oogt goed, buitenkant naar mijn idee te vaak te brede naden, en die scharnieren: bbrrrrr (meestal bar slecht), genoeg detail, maar de fabrikant heeft een te lange ontwikkel- en productietijd nodig. Daarbij is het probleem dat de gietmallen voor zamac miniaturen schreeuwend duur zijn. Lees: er dienen veel te veel miniaturen van goten te worden voor een mal financieel "er uit" is !
Dus maken we maar vele variaties en kleuren van hetzelfde thema. Voorbeeld: 1/18 5 GT Turbo Phase II van Norev (maar ik ben als Renault verzamelaar blij dat ze het doen). :mrgreen:

Kunsthars heeft als voordelen: mal is relatief goedkoop en de ontwikkel- en productietijd is een heel stuk korter dan bij zamac miniaturen !
Niet voor niets komen producenten als Otto en Spark goed uit de (productie)verf ! En hebben snel hun miniaturen bij de klanten in de kast staan.

Spark doet het met zijn kunsthars miniaturen in 1/43 erg goed. Maar ook deze worden steeds duurder !
In 1/18 is Spark nu ook gestart, maar die vind ik weer erg duur. Waarom ze deze zo duur gemaak hebben is mij een raadsel.

Toekomst ?
Op dit moment heeft kunsthars de toekomst en diecast (persgegoten zamac miniaturen) worden gewoon te duur vanweg te dure malkosten !
Laatst gewijzigd door turbo_fred op ma 05 sep 2011 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Re: Wat wil jij nou echt als modelautoverzamelaar?

Bericht door ViperArry »

Tja, je wilt het niet maar toch is het een regelrechte herhaling van de discussie van toen.

Misschien is mijn denkbeeld inmiddels wat bijgesteld.

Als er iets is dat de afgelopen jaren bewezen dan is dat wel dat wat wij willen er totaal niet toe doet. Er zijn nagenoeg geen unsealed modellen aan de leveringsprogramma's toegevoegd.


Ik hoop nog altijd dat het wijzigt.
Plaats reactie