MAF Ferrari top 10 allertijden, versie 2012

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

MAF Ferrari top 10 allertijden, versie 2012

Bericht door Ferrarifan »

Ruim twee jaar geleden gaf ik mijn column Enzo is niet meer, mijn visie over het beleid van Ferrari. Kern van het verhaal was dat de geest van Enzo niet meer duidelijk zichtbaar is in het huidige beleid en dat Ferrari niet meer is wat het ooit is geweest. Dat we er met velen zo over denken heb ik bewezen in de Ferrari top 10 allertijden 2009, door jullie zelf samengesteld. Deze staat vol met modellen van voor Enzo's dood en de latere modellen staan er (helaas) nauwelijks in.
Vanwege het grote aantal reacties vorig jaar (MAF Ferrari top 70 allertijden 2011) wil ik met behulp van jullie inbreng graag nogmaals een Ferrari top 70 allertijden 2012 samenstellen (je mag zowel straat als race uitvoeringen opgeven). Dit doe ik uiteraard alleen bij voldoende animo (minimaal 3 kantjes vol met top 10 lijstjes, om te voorkomen dat de invloed van 1 lijstje op het uiteindelijke overzicht te groot is). Je kan je top 10 laten zien op dit topic, maar je mag ook een pb tje sturen.Als je lijstje hetzelfde is als vorig jaar, kun je hieronder "geen wijzigingen" aangeven, alhoewel ik denk dat bij de meeste liefhebbers door nieuwe inzichten en ervaringen het lijstje elke keer weer (iets) veranderd. Het zou leuk zijn als ook leden reageren die niet specifiek Ferrari verzamelen (deze groep vertegenwoordigd vaak de meer bekende Ferrari's) en natuurlijk zowel de jonge als de oudere (uch :oops: , meer ervaren) verzamelaars.

Om een idee te krijgen welke modellen er zoal zijn verschenen kun je kijken in het column: Enzo is niet meer 2. :think: (hierin staat de Ferrari top 70 allertijden 2011)
Probeer de type aanduidingen van de modellen zo precies mogelijk aan te geven. Als je bijvoorbeeld de open uitvoering van de F355 bedoeld, geef dan aan F355 GTS of spider. Zo maak ik bijvoorbeeld in de lijst ook onderscheid tussen de 550 en 575 Maranello.

Mijn lijstje:

1) Ferrari 250 GTO
2) Ferrari 250 GT SWB
3) Ferrari 330 LMB
4) Ferrari F40
5) Ferrari 250 GT California SWB
6) Ferrari 288 GTO
7) Ferrari 599 GTO
8) Ferrari 365 Daytona
9) Ferrari F355 berlinetta
10) Ferrari 250 Testa Rossa


Ik ben erg benieuwd naar jullie lijstjes. :drool: en of de F40 nog op 1 blijft staan
Alvast bedankt voor jullie inzendingen :worshippy:
Laatst gewijzigd door Ferrarifan op do 12 dec 2013 20:48, 14 keer totaal gewijzigd.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door rsh_scuderia »

1. F40.
Nog steeds een pure auto, zoals ze niet meer gemaakt worden.
2. 250 GT SWB.
Schitterende, klassieke en pure lijnen.
3. 250 GTO.
Legendarisch, maar dat zal niemand verbazen.
4. 458 Italia. Eerst had ik veel scepsis over dit model. Het interieur misstaat niet in een Forza Motrosport, maar voor de rest is de Ferrari gedachte weer helemaal terug met deze auto.
5. 430 Scuderia.
Hardcore voor op de weg
6. 550 Maranello
Heerlijke, ultieme GT
7. 330 P4
Fijne creatie en tijdloze lijnen. Nog steeds een heerlijkheid
8. 330 SP
Laatste Le Mans raceauto van Ferrari met de krijsende en karakteristieke V12
9. 288 GTO
Niet moeders mooiste, wel een van de gaafste.
10 FF
Shooting Brake. Moet ik meer zeggen!?

Zoals je kan lezen, een redelijk modern lijstje geworden.
Volgend jaar kan die zo maar weer anders zijn door meer nostalgische gevoelens :D
De P4/P5 vind ik ook het vermelden waard, net zoals de 250 Breadvan en California, 599 GTO (hoewel die naam ik niet gepast vind) 456 GT2+2 en de 288 GTO Evoluzione.
Gebruikersavatar
Ferrarithijs
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 02 jan 2011 15:49
Schaal: 1:43
Locatie: Bavaria city (Lieshout)

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Ferrarithijs »

1) 212 export Vignale
2) 250 Gt SWB Berlinetta
3) 250 GTO
4) 750 Monza
5) 275 NART Spider
6)166 MM Touring Le Mans
7) 330 P4
8) 250 GTE
9) 250 Testa Rossa
10) 308 GTS

Gr Thijs
Heb sinds kort mijn eigen site, daar staan alle Ferrari's op die ik ooit gespot heb.
UNDER CONSTRUCTION
http://ferraridatabase.jouwweb.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door rpi »

Misschien ook een leuk idee om juist de verkiezing van de lelijkste Ferrari's ooit te houden. De FF staat dan bij mij helemaal bovenaan, wat een fantasieloze gezinsauto. Dit zou enkele jaren geleden KIA niet hebben misstaan, maar die hebben inmiddels flinke vooruitgang geboekt en zijn dat niveau ontgroeid. :twisted:


Mijn top 10:

1. F40
2. 250 GT SWB
3. 288 GTO
4. Testa Rossa 1984
5. 458 Italia
6. 330P4
7. F430
8. 275 GTB
9. Dino 246
10. 250 GTO

Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat alleen de 1e 3 in vaste volgorde staan. De overige kunnen per dag verschillen, afhankelijk van mijn stemming. :cool:
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Ferrarifan »

Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat alleen de 1e 3 in vaste volgorde staan. De overige kunnen per dag verschillen, afhankelijk van mijn stemming. :cool:[/quote]

Ik denk dat veel mensen een aantal Ferrari´s vast op hun lijstje hebben staan. Deze wordt dan aangevuld met modellen die regelmatig wisselen. :)

Wat betreft het idee van een top 10 voor de lelijkste Ferrari: Heel goed idee, maar als Ferrari liefhebber zou ik dit niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Alhoewel ik zeker met je eens ben dat er een aantal modellen bestaat die zeker hoog in een dergelijke top 10 zouden voorkomen (zoals de FF of de F512M) :oops:
Maar misschien dat we op dit forum nog een Ferrari hater hebben die deze uitdaging aangaat :D

Bedankt voor je bijdrage :thump_up:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Ferrari10flrb »

Mijn Top10 is niet veel anders dan de vorige keer.

Ik ben een race- en Ferrari liefhebber dus ik kies bewust voor succesvolle Ferrari racers die ik ook nog eens mooi vind. En helaas vanaf 1974 besteed Ferrari teveel aandacht aan de F1. Ik zie veel liever dikke LMP1's en GT's. Zoals in de jaren '50 en '60 waar Ferrari aktief was in alle klasses op Le Mans.

Daar kan ik nu alleen maar van dromen. Wie weet brengt het nieuwe Endurance Worldcup kampioenschap daar verandering in. De 360 CS is vervangen door de 458 Italia GTC, prima debuut dit jaar op de circuits. Verrassend 2e bij de 24 uur van Le Mans, grootste afstand dat de auto had gereden was 1000 km, pas in de ochtend raakte de AF Corse 458 de koppositie kwijt aan Corvette agv wat vermogensverlies. 1e in de Le Mans Series en de Le Mans Endurance cup, rijderstitels in de FIA GT3 en Blancpain Endurance Series

Mijn top 10:
250 GTO 1962
250 TR/TRC familie (1957-1962)
250 SWB
330 P4
250 TDF
458 GTC
550/575 GTC
365 GTB/4
333 SP
430 GTC

Neemt niet weg natuurlijk dat ik van de Ferrari stradales ook kan genieten. De 458 en 599 spreken me zeer aan. De California en 612 wat minder, alhoewl 1:1 het toch zeer indrukwekkende auto's zijn. Met de FF heb ik niets. Alhoewel marketingtechnisch wel interessant.

Met de XX club heb ik niet zoveel, ondanks dat het schitterende bakken zijn, blijft toch teveel racen voor rijken. Maar zal helaas financieel gezien wel noodzakelijk blijven.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Ferrarifan »

Bedankt voor jullie lijstjes jongens, maar ik heb er nog veel meer nodig. :oops:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Maarten Mercedes »

Wat is dit merk naar de knoppe aan het gaan zeg :cry: Een DSG en een 206CC dak op de California, een hybride concept van de 599 en als klap op de vuurpijl, de FF met vierwielaandrijving omdat Ferrari nog steeds niet door heeft dat de pk-strijd zooo 2005 is :doh: Ook ben ik niet helemaal kapot van het uiterlijk, want daar waar de neus veel gelijkenissen met de 458 toont (positief), probeert het achterwerk hard een Z3 M coupe na te doen. De Z3 Coupe is vele malen mooier, compacter en minder schreeuwerig dus doe me die maar :thump_up: Gelukkig voor het merk zijn er talloze Ferrari fanboys en rappers die op alles geijlen wat rood is met een paard d'r op dus de verkoop zal er verder niet onder lijden.


Dat neemt niet weg dat het merk door de loop der jaren een stel prachtige bolides op de weg heeft gezet zodat het toch wel de moeite waard is daar een top 10 van samen te stellen:


1 - 250 GT Berlinetta Lusso
Een van de mooiste GT's op deze aardbodem.

2 - 250 GT SWB
Prachtig lijnenspel op een compacte volbloed sportwagen.

3 - 250 GTO
Historische racer, maar iets minder elegant dan de bovenste twee kandidaten.

4 - 250 GT California Spyder
Mooiste cabriolet die het merk ooit gemaakt heeft. Tegenwoordig pakken ze een mooi design en maken het minder mooi door de daklijn van de basiscoupe te doorbreken waardoor het er niet meer uit ziet.

5 - 288 GTO
Bruut, gaaf en schreeuwend! Minder toeters en bellen aan het uiterlijk dan een F40, less is more...

6 - 365 Daytona
Beste Ferrari om mee langs de Franse riviera te cruisen.

7 - 308 GTB
De tammer design dan de 288 maar toch erg gaaf.

8 - 599 GTB Fiorano
In een donkere kleur met de juiste wielen nog mooier dan de 599 GTO.

9 - F40
Hardcore sportwagen zonder hulpmiddelen. Een echte circuittijger.

10 - 458 Italia
Na de teleurstelling van de F430 met z'n malle ronde openingen in de smoel en een onsamenhangend exterieur, dan toch weer een gave Ferrari die ook nog eens slim in mekaar steekt.

Na het samenstellen van dit lijstje ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk meer van deze classics in de kast zou moeten hebben :think:
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Autofan »

1. F40
2. 575M Maranello
3. FF
4. 330 P4
5. 250 GT SWB
6. 458 Italia
7. 355 GTS
8. 599 GTB
9. 250 GTO
10. 360 CS
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Ferrari10flrb »

Maarten Mercedes schreef:Wat is dit merk naar de knoppe aan het gaan zeg :cry: Een DSG en een 206CC dak op de California, een hybride concept van de 599 en als klap op de vuurpijl, de FF met vierwielaandrijving omdat Ferrari nog steeds niet door heeft dat de pk-strijd zooo 2005 is :doh: Ook ben ik niet helemaal kapot van het uiterlijk, want daar waar de neus veel gelijkenissen met de 458 toont (positief), probeert het achterwerk hard een Z3 M coupe na te doen. De Z3 Coupe is vele malen mooier, compacter en minder schreeuwerig dus doe me die maar :thump_up: Gelukkig voor het merk zijn er talloze Ferrari fanboys en rappers die op alles geijlen wat rood is met een paard d'r op dus de verkoop zal er verder niet onder lijden.


Dat neemt niet weg dat het merk door de loop der jaren een stel prachtige bolides op de weg heeft gezet zodat het toch wel de moeite waard is daar een top 10 van samen te stellen:


1 - 250 GT Berlinetta Lusso
Een van de mooiste GT's op deze aardbodem.

2 - 250 GT SWB
Prachtig lijnenspel op een compacte volbloed sportwagen.

3 - 250 GTO
Historische racer, maar iets minder elegant dan de bovenste twee kandidaten.

4 - 250 GT California Spyder
Mooiste cabriolet die het merk ooit gemaakt heeft. Tegenwoordig pakken ze een mooi design en maken het minder mooi door de daklijn van de basiscoupe te doorbreken waardoor het er niet meer uit ziet.

5 - 288 GTO
Bruut, gaaf en schreeuwend! Minder toeters en bellen aan het uiterlijk dan een F40, less is more...

6 - 365 Daytona
Beste Ferrari om mee langs de Franse riviera te cruisen.

7 - 308 GTB
De tammer design dan de 288 maar toch erg gaaf.

8 - 599 GTB Fiorano
In een donkere kleur met de juiste wielen nog mooier dan de 599 GTO.

9 - F40
Hardcore sportwagen zonder hulpmiddelen. Een echte circuittijger.

10 - 458 Italia
Na de teleurstelling van de F430 met z'n malle ronde openingen in de smoel en een onsamenhangend exterieur, dan toch weer een gave Ferrari die ook nog eens slim in mekaar steekt.

Na het samenstellen van dit lijstje ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk meer van deze classics in de kast zou moeten hebben :think:
Goed commentaar en grotendeels mee eens!
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Ferrarifan »

Ferrari10flrb schreef:
Maarten Mercedes schreef:
Na het samenstellen van dit lijstje ben ik er achter gekomen dat ik eigenlijk meer van deze classics in de kast zou moeten hebben :think:
Goed commentaar en grotendeels mee eens!
Helemaal mee eens, goed onderbouwd :worshippy:
Laatst gewijzigd door rsh_scuderia op wo 18 jan 2012 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De uitgebreide quote van de quote even gereduceerd ivm leesbaarheid
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
enzobram
Berichten: 17
Lid geworden op: di 24 jan 2012 19:29
Schaal: 1:18

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door enzobram »

Hier is mijn top 10
1.F40
2.250 GT SWB
3.308 micholotto rally car
4.250 GTO
5.288 GTO
6.250 GT SWB california spyder
7.599 GTO
8.458 italia
9.275 GTB
10.365 GTB/4
Luca di Montezemolo: We don't make cars we make dreams.
Enzo Ferrari: The best car we ever made is the next one
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Ferrarifan »

Lijstjes zijn nog van harte welkom :dance: . Als het hier bij blijft, kan ik helaas geen nieuwe MAF Ferrari top 70 allertijden samenstellen. :(
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Ferrarifan »

Heren moderators, op dit topic mag wat mij betreft een slotje (of verwijderen). Aan alle mensen die wel een lijstje hebben geplaatst: excuses, het zijn er te weinig. :o
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Enzo is niet meer 3

Bericht door Maarten Mercedes »

Komop mensen, zulke leuke initiatieven moeten we aanmoedigen :clap:

Lijstjes posten, zoveel tijd kost het niet :thump_up:
Maarten
Afbeelding
Flickr
Plaats reactie