Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20/6

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20/6

Bericht door GEISHA »

Hallo allen,
Al geruime tijd was ik doende met het zoeken naar - en de aanschaf van - een voor mij heel bijzondere modelbouw kit, namelijk de Rolls Royce Phantom III van Entex in de schaal 1 op 16.
Ik weet niet precies wanneer deze bouwdoos op de markt verscheen maar dat moet toch wel een fiks aantal jaren terug zijn geweest.

Entex is een Japanse firma die ook onder de naam Gunze Sangyo deze kit heeft geproduceerd.
Later is deze kit door het merk Anmark en voorts in een totaal andere presentatie door Revell, in de serie Classics, ook uitgegeven.
Een ding hebben ze met elkaar gemeen, namelijk ze zijn thans vrij schaars en behoorlijk aan de prijs, zeg maar pittig duur.
Je ziet ze van tijd tot tijd op Ebay US verschijnen en veilingen lopen soms op tot ver boven de US$ 100,-- en voor dat bedrag heb je hem nog niet in huis. Verzending komt op ca. US$ 55,-- en de voor dit soort artikelen onzinnige invoerrechten/BTW/inklaringskosten ontloop je veelal niet (€ 30,--)

Maar, en dat trof ik weer, er zijn nog wel eens koopjes te scoren. Ik vond er een op Ebay US voor een zeer schappelijke prijs en vandaag kwam tante Post NL met een gigantische doos aan mijn deur. Jottem!!!!

Nou daar is hij dan.............
Afbeelding

Afbeelding

Ik hoor u denken, nou dat was dus erg schrikken............
Niks hoor, ik wist wat ik kocht en met de wetenschap dat de doos weliswaar de gedaante heeft van een aanvaring met de oorkaan Katrina; de inhoud is compleet, safe en sound. En dat is uiteraard het aller belangrijkste.
De verkopende partij was er goud eerlijk over, en gaf me zelfs een geld/kosten terug garantie.
Ik ben er blij mee!

In de volgende plaatjes ziet u de forse inhoud van de doos met deels metaal, rubber en plastic onderdelen.
Als hij klaar is staat er een auto voor je snufferd van ruim 32 centimeter lengte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goed, hoe gaat het verhaal nu verder.
Welnu ik ben voornemens de bouw van deze kit in al zijn stadia via deze column met u te delen. Er komen dus met enige regelmatig updates.
Ik hoop dat het me lukt om een presentabel eindresultaat te bereiken.

Laat ik tot slot van deze aftrap nog even iets zeggen over de auto zelf.
Het origineel, dat als voorbeeld voor deze kit heeft gediend, staat te glimmen in het Toyota Automobile Museum in Aichi Prefecture, Nagakute City, Japan.
Deze auto is gebouwd in 1937, heeft een 7,4 liter V12 motor - ca. 180 pk - gewicht ca. 3500 kg - top 145 km/u.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GEISHA op wo 20 jun 2012 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
squadraminiatura
Berichten: 652
Lid geworden op: di 09 sep 2008 21:12
Schaal: 1:43
Locatie: Zwijndrecht

Re: Bouw van een Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16

Bericht door squadraminiatura »

Zo, dat is wel jeugdsentiment zeg :thump_up:
Entex was beroemd(berucht?) voor de door hun op de markt gebrachte autokits in schaal 1:16.

De meeste van deze kits dateren uit de jaren '70, en een groot deel daarvan was niet van Entex zelf, maar hadden al een eerder leven bij andere Japanse
kitfabrikanten als Bandai en Eidai(Grip). Die laatste bracht ook die-cast modellen uit in een schaal rond 1/43.
In het Gunze Sangyo verhaal is deze kit ook door hen geproduceerd, mallen van kits verhuizen nog wel eens naar andere producenten, en Gunze als kitfabrikant bestaat nog steeds. Revell Duitsland is een zeer goed voorbeeld van het gebruik van mallen van andere fabrikanten, zoals Hasegawa en Imai.
De Japanse kit industrie begon eind jaren '50 zijn intrede op de wereldmarkt, en er zijn nog maar een paar spelers over uit die tijd.
Voor die tijd zeker revolutionaire kits met een overvloed aan details, en ook nu nog steeds de moeite waard.
Naast deze 1:16 auto's hebben zij ook een aantal kits van racetransporters uitgebracht in een kleinere schaal, 1:20 volgens mij, die ook zeer gezocht zijn.
Als kitbouwer ben ik benieuwd naar de voortgang en de uitdagingen die je tegen gaat komen.

Cheers,
Ferry
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Bouw van een Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16

Bericht door goededag »

:shock: :shock: :shock: :shock: volgens mij heb ik deze een keer gehad :shock: (Nu ff kijken of ik hem kan vinden, Zou best kunnen dat ik hem een tijdje geleden heb weggegooid :shock:
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door GEISHA »

Mijn dank aan Squadraminiatura/Ferry voor de deskundige aanvulling. Nu weet ik dat de kit uit de 70'er jaren stamt.

Ik heb wat plaatjes verzameld van deze kit, ten eerste een Entex doos in een veel betere staat, een doos van Anmark, en de kit die door Revell op de markt werd gebracht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan vond ik ook nog wat plaatjes van gebouwde exemplaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Welnu mijn taakstelling is duidelijk en ik ga as. weekend maar eens beginnen met het motorblok, kijken hoe dat gaat lukken.
Laatst gewijzigd door GEISHA op wo 20 jun 2012 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door Ricardo »

Ziet er erg gaaf uit. Ik zou persoonlijk wel een andere kleurstelling nemen.
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door goededag »

Nu weet ik het zeker,
En een kijkje in mijn muurkast levert ook op dat ik hem een paar jaar geleden heb weggegooid. Hij was half gemaakt en een keer op de grond gevallen waardoor hij ook half uit elkaar lag. Dat ding is trouwens gigantisch groot
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door GEISHA »

Ricardo schreef:Ziet er erg gaaf uit. Ik zou persoonlijk wel een andere kleurstelling nemen.
Geachte Ricardo,
Ik ben eigenlijk best benieuwd naar welke kleurstelling jouw voorkeur heeft.
Zelf heb ik nog niet besloten wat het gaat worden, ik probeer dat vraagstuk te verkleinen tot maximaal 4 opties, en daar zit natuurlijk een stuk persoonlijke voorkeur achter.

Als anderen daar ook een mening over hebben, laat maar horen, input is welkom.

Dit zijn op dit moment de opties die ik overweeg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GEISHA op wo 20 jun 2012 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door goededag »

Ik zal hem zoals de 2e doen. Dat staat gewoon het stijlvolst bij zo'n sjieke wagen
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door GEISHA »

goededag schreef:
Nu weet ik het zeker,
En een kijkje in mijn muurkast levert ook op dat ik hem een paar jaar geleden heb weggegooid. Hij was half gemaakt en een keer op de grond gevallen waardoor hij ook half uit elkaar lag. Dat ding is trouwens gigantisch groot
Holy smoke, dat is vet jammer!
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door Ricardo »

Afbeelding

Ik zou persoonlijk voor deze gaan. :drool:
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door Rossy »

Optie 3 is mijn favoriet.

Als ik die motorkap scharnieren zo zie, lijkt dit sterk op wat er bij mijn Mercedes 540K van Academy is gebruikt.
Zou het kunnen dat ook deze kit eens door Acedemy is uitgebracht?

Dit soort kunstwerkjes kunnen we ook wel op http://www.modelbrouwers.nl" onclick="window.open(this.href);return false; waarderen.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
GEISHA
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 13:32
Schaal: 1:43

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door GEISHA »

Rossy schreef:Optie 3 is mijn favoriet.

Als ik die motorkap scharnieren zo zie, lijkt dit sterk op wat er bij mijn Mercedes 540K van Academy is gebruikt.
Zou het kunnen dat ook deze kit eens door Acedemy is uitgebracht?

Dit soort kunstwerkjes kunnen we ook wel op http://www.modelbrouwers.nl" onclick="window.open(this.href);return false; waarderen.

Antonio.
Geachte Antonio,
Ik zou niet weten of Academy deze kit ook ooit eens heeft geproduceerd.
De toevoeging van "Squadraminiatura" lezende, zou het kunnen.
Ik ben in november weer in Japan en zal hier en daar eens gaan speuren.
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door NetForce84 »

Ik zou ook voor optie 2 gaan :roll:
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door Autofan »

Absoluut optie 2. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
alexander
Berichten: 240
Lid geworden op: za 24 dec 2011 20:33
Schaal: 1:18
Locatie: Friesland

Re: Bouw Entex Rolls Royce Phantom III schaal 1:16 update 20

Bericht door alexander »

Ik vind optie 3 iets mooier.
єš¢σят ρσωєя!!!
Plaats reactie