Toegevoegde waarde

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Toegevoegde waarde

Bericht door Ferrarifan »

Het modelautoforum is een prachtig medium en ik zal je vertellen waarom. Mijn auto's staan keurig bij me thuis in de vitrinekast. Ik kan er uren naar kijken en geniet dan met volle teugen. Alleen heb ik soms de behoefte mijn hobby met anderen te delen. Nou heb ik alleen de pech dat er in mijn omgeving weinig mensen zijn die iets met modelauto's hebben. Af en toe lok ik weer eens iemand mee naar mijn vitrinekamer om mijn laatste aanwinst te laten zien. Vol enthousiastme loop ik dan de trap op naar boven om vol trots mijn pronkstuk te laten zien. Helaas komt de reactie niet verder dan een: Mooi of leuke auto. Erg teleurstellend omdat je het liefst meer wilt horen en zelfs een diepgaand gesprek wilt forseren. Wat zou het toch prachtig zijn als er ook maar 1 persoon zou zijn die me enthousiast vraagt: Mag ik je Ferrari collectie zien :!:

Dit is de reden dat ik het hier op het MAF erg naar mijn zin heb. Bij de meeste update's volgen er echt geweldige reacties en dat is voor mij toch elke keer weer een reden om hier te blijven. De meerwaarde van dit forum is dus voor mij het kunnen delen van mijn interesse voor modelauto's met medeverzamelaars. Iets wat ik buiten het forum niet of nauwelijks kan vinden. Daarnaast ben ik zelf ook erg geinteresseerd in ander verzamelingen die niks met Ferrari hebben te maken. Dat is de reden waarom ik wel hier zit maar niet op het Ferrariforum. Ten slotte is het forum een zeer geschikt medium om alvast eens plaatjes te zien van modellen die ik zelf misschien ook wil aanschaffen. Zo heb ik regelmatig modellen gekocht die ik hier op het forum heb gezien, maar die ik anders absoluut niet had gekocht. Maar ook andersom: modellen die op mijn wenslijstje stonden, maar die ik eraf heb gehaald omdat de plaatjes op dit forum me tegen vielen.

Helaas zijn er op het forum ook een aantal zaken die absoluut geen meerwaarde voor me hebben. Met een aantal punten heb ik als liefhebber van modelauto's en het forum toch wel moeite. Ik som ze even op:
- Mensen die update's plaatsen op hun eigen topic, maar zelden of nooit reacties geven op die van anderen. Ze zien dit forum als een soort dumpplaats voor update's
- Mensen die altijd alleen maar positief reageren op update's terwijl het realistischer en eerlijker zou zijn als er ook eens een kritische noot geplaatst zou worden. Dat houdt het smeuiig;
- Mensen die de reacties op hun eigen update's niet lijken te lezen, ze reageren tenminste niet op opmerkingen of vragen;
- Mensen die als reactie op een update altijd reageren met maar 1 woord (mooi of gaaf). Een onderbouwing waarom je een update goed vindt kan geen kwaad of op z'n minst een extra zinnetje;
- Mensen die hun "zinnen" niet goed formuleren, waardoor er geen touw aan is vast te knopen (taalgebruik)

Zelf ben ik uiteraard ook niet Roomser dan de Paus en betrap ik mezelf ook wel eens op 1 van de bovengenoemde punten. Wat ik alleen maar probeer te zeggen is dat voor mij persoonlijk de toegevoegde waarde van dit forum nog hoger zou kunnen zijn dan dat het al is. Uiteraard zijn de genoemde punten op lang niet alle forumleden van toepassing en hoef ik me geen zorgen te maken dat we met z'n allen ten onder gaan :D

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien. Misschien zijn er wel mensen die zichzelf herkennen in het bovenstaande. Ook dan hoor ik graag je reactie.
Laatst gewijzigd door Ferrarifan op za 27 okt 2012 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Driver-X »

Goede column, en ik ben het eigenlijk ook met alle punten eens.
Er is ook veel kennis in huis hier met z'n allen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 386
Lid geworden op: za 08 aug 2009 09:40
Schaal: 1:18
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Bjorn »

Ik ben het er ook helemaal mee eens en het forum is inderdaad een geweldige site om je collectie te delen.
Want in veel gevallen (bij mij dus ook) kun je dit niet binnen je vrienden en familie kring.

En tja, ik betrap me ook wel vaker op een van jouw punten. Maar je hebt wel gelijk met die punten!
Ik kijk alle topics na en ik vind alles interessant, maar reageren doe ik toch veelal bij die wat me echt aanspreken.
1:18 Fast and Furious
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door rsh_scuderia »

Zeer herkenbaar.
Zo heb ik enkele zijweggetjes in mijn collectie, maar andere verzamelstromingen dan de mijne kan ik ook erg waarderen :thump_up: .
Wel merk ik dat de wederkerigheid voor mij na verloop op gaat houden als mensen alleen in het eigen topic een model neerzetten en niet bij anderen reageren. Natuurlijk kunnen dat mensen zijn die wel kijken bij anderen, maar wat extra interactie is toch wel fijn.
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door St. Paul »

Heb een rothekel aan Ferrari dus als je van mij wilt horen dat ik niks aan jouw verzameling vind... mijn zegen heb je. Maar leuker zal het niet worden. Wat mensen op dit forum doen moeten ze lekker zelf weten net zo goed als je zelf moet weten wat je verzamelt. Als iedereen degene die maar wat aanklooien in de privétopics gewoon links laat liggen is de lol voor hen er zo af.

Dat het tekstueel leesbaar en wat uitgebreider moet zijn dan 1 woord zijn reeds regels.
rsh_scuderia schreef:Zeer herkenbaar.
En het eerste wat je deed toen je mod werd is het halve topic van iemand wegknallen die op zijn eigen manier een invulling aan zijn hobby gaf en hier aardig wat positieve response op oogste. En niet 1 negatieve reactie, behalve de jouwe dan. :thump_down:
Laatst gewijzigd door St. Paul op zo 28 okt 2012 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Peter Parker »

top :thump_up:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Peter Parker »

Nee dat was een grapje, leuk opgemerkt over dat je hoopt dat mensen echt in je hobby geinteresseerd zijn en je niet meewarig aankijken met een blik van die jongen is een beetje maf. Daarom is het zo leuk als er een mede verzamelaar op bezoek komt. Leuke column!
Gebruikersavatar
hanske10
Berichten: 731
Lid geworden op: wo 02 mei 2012 10:12
Schaal: 1:18

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door hanske10 »

St. Paul schreef: Wat mensen op dit forum doen moeten ze lekker zelf weten net zo goed als je zelf moet weten wat je verzameld.
helemaal me eens :thump_up: ..

laat ieder in z,n waarde met wat hy wil en doe met z,n modellen.

iedereen geef z,n eigen invulling aan verzamelen..,klaar

als ik bij iemand een model leuk of mooi vind zal ik een reactie plaatsen, vind ik er niets aan,.dan reageer ik niet..,simpel.!
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Markopolo »

Ga eens mee naar een circuit (als je modelauto's in het autosport segment verzameld) of kom een keer karten, dan wordt er veel geloelt over modelauto's in wat voor context dan ook. :thump_up:
hanske10 schreef:
St. Paul schreef: Wat mensen op dit forum doen moeten ze lekker zelf weten net zo goed als je zelf moet weten wat je verzameld.
helemaal me eens :thump_up: ..

laat ieder in z,n waarde met wat hy wil en doe met z,n modellen.
Als je iets openbaar tentoonstelt moet er ook tegen kunnen als iemand kritiek heeft op iets, precies wat onze columnschrijver aanhaalt, niet alleen maar aah en oeehh's, zo ook de verzamelroutes en methodes die iemand er op nahoudt, zelf heb ik Ferrari ook niet hoog in het vaandel staan, maar dat neemt niet weg dat ik dan maar elke discussie over Ferrari uit de weg zou moeten gaan, kan me genoeg uren herinneren onder de partytent in de regen of op het middenterrein over de discussie's welke fabrikant nu wel mooie Ferrari's maakt (en ook Porschies, Lambo's en ga zo maar door)
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Ricardo »

Goede column.
Waarschijnlijk heeft bovenstaande er ook mee te maken dat het aantal posts in het privé-topic (lees het gehele forum) steeds minder wordt. :think: Het lijkt over het algemeen rustiger te worden op het forum. De fotowedstrijden lopen minder, het stemmen wordt steeds minder. Wellicht heeft het iets te maken met de recessie, of worden we massaal voorbijgestreefd door de social media :?:

Omdat ik modje ben struin ik door alle privé-topics heen en probeer ook hier en daar een reactie te geven. Zowel positief en negatief. Uiteraard is de ene verzameling leuker om te volgen dan de andere. Ik als leek wat betreft de autosport heb daarom ook weinig te vertellen over een lading nieuwe F1 modellen om maar een voorbeeld te noemen. Het is inderdaad jammer dat sommige leden alleen op hun "eigen" verzameling gefocust zijn. Maar het is een forum en deze leden zijn uiteraard ook van harte welkom. :thump_up:

Het belangrijkste lijkt mij dat iedereen met een beetje respect behandeld wordt. :thump_up:
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door rsh_scuderia »

St. Paul schreef:
rsh_scuderia schreef:Zeer herkenbaar.
Uiteraard zijn er altijd de gebruikers die dingen uit context trekken, verdraaien of eindeloos met dingen komen die achterhaald zijn.
Dat is en blijft inherent aan een forum.

Met onze hobby trekken wij mensen aan vanaf 12-14 jaar tot de gepensioneerde,voornamelijk, man.
Hierdoor kan nog niet iedereen een onderbouwde reactie produceren, of iets in context plaatsen.
Hier kan je dan boos om worden,maar je kan het ook zien als een leerproces en hopen dat mensen langzamerhand een fijnere/inhoudelijke bijdrage gaan leveren.
Het staat gelukkig een ieder vrij om zelf te bepalen of er een reactie wordt geplaatst in een topic.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Bondracer »

Volledig met RSH eens :thump_up: Ook al ben ik nu mod van één van de sociale netwerksites ,ik heb (en nog) het MAF altijd een warm hart toegedragen maar de sfeer van weleer is zoek geraakt .Ik moet voor mezelf dan ook toegeven dat ikzelf ook minder posts plaats dan vroeger omdat de reakties hoe langer hoe meer uitblijven en dan komen we terug op het eilandgedrag. En dit lijkt me dan weer een schitterend voorbeeld van een mooi aangehaald topic waarin een gezonde discussie wordt opgestart waarbij de criticasters van dienst dit weer tengronde richten door een veeg uit de pan. Of er dan geen kritek mag geleverd worden ?...uiteraard :thump_up: , alles is ter discussie vatbaar , maar dan komen we terug op het aspect wat Ricardo aanhaald "RESPECT" . Negatieve kritiek kan via een positieve en respektvolle input aangebracht worden en daarom gaat het hier dikwijls uit de bocht. Criticasters die enkel de aanmeldknop vinden om hun gal te spuwen ...daar heb ik het wel een beetje mee gehad hier (van toegevoegde waarde gesproken ?) . Anyway ...ik moet Ricardo en RSH bij deze mijn respect betonen om het vuur van het MAF nog steeds brandende te houden ... :thump_up: :thump_up: :thump_up:
dixit Bondracer
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Ferrarifan »

Bedankt allemaal voor de reacties, maar voordat er misverstanden ontstaan: het gaat om constateringen en absoluut niet om verwijten. :thump_up:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
goededag
Berichten: 1376
Lid geworden op: zo 11 jul 2010 20:42
Schaal: 1:18
Locatie: hall

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door goededag »

Ik vindt dit een zeer fijn forum, ook vooral om het bovenstaande. Je kunt lekker doorpraten over modelauto's, iets wat ik bij mijn vrienden/familie helemaal niet heb.
Maar ik ben ook zo iemand, Op algemene dingen reageer ik vaak, maar in privetopics bijna niet. Dat komt vooral door tijdgebrek etc. Ik vergeet ook vaak mijn privetopic bij te werken :D

Dit is ook een van de dingen die ik fijn vindt, met modelauto's handelen. Vooral als ze ze op komen halen. Je bent zo een uur verder :D (En ik ben helemaal geen prater). Het "record"is van 11:00-17:00 :D
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Toegevoegde waarde

Bericht door Driver-X »

St. Paul schreef:Heb een rothekel aan Ferrari dus als je van mij wilt horen dat ik niks aan jouw verzameling vind... mijn zegen heb je. Maar leuker zal het niet worden.
Lekker kortzichtig. :wink:
Ik kan me niet voorstellen dat iemand een rothekel aan een automerk heeft, er zijn vast wel Ferrari modellen die je aanspreken.
Ik zelf heb weinig met Porsche of VW, maar ik kan niet ontkennen dat ik sommige Porsches wel mooi vindt, en een strak uitziende Golf kan ik ook wel waarderen (helaas zijn de er niet veel) :D
En dan zal ik heus wel een reactie plaatsen, je kan natuurlijk ook iemand feliciteren met een langgezocht zeldzaam model, ook al is het een Ferrari.. :P
Afbeelding
Plaats reactie