Verzamelen is uit?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Bert
Berichten: 880
Lid geworden op: za 10 jan 2009 15:22
Schaal: 1:18
Locatie: Oosterwolde

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Bert »

Als ik op mijn eigen belevenis af ga merk ik inderdaad dat 't tempo waarop er modellen bij komen sterk is afgenomen.
Ook komt er de laatste tijd voor mij weinig interesants op de markt, en wat er komt is stervensduur. Dus probeer ik mijn verzameling nog meer te specialiceren, want de tijd dat er elke maand een model bij kwam is wel voorbij.
Ook probeer ik nu wat oudere modellen te vinden die ik vroeger ben misgelopen.
Wat het posten hier op 't fornm betreft merk ik ook dat ik alleen nog reageer op topics die een beetje "in mijn straatje" liggen.
Ook de crisis zal er mee te maken hebben dat er minder nieuwe modellen gepost worden, veel mensen zien hun reserves snel krimpen. Dus moeten mensen afwegingen maken, en dan gaat de hobby op een laag pitje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Powersprint »

Ook mij zien jullie tegenwoordig stukke minder op het forum. Af en toe nog wel eens een reactie of een foto upload voor de fotowedstrijd maar daar houdt het wel mee op. Waarom? Ik denk inderdaad de opmars van social media, maar zeker ook het verminderde verzameltempo spelen bij mij parten.

Ik verzamel zeker nog wel door. Modelauto's zoals de Alfa DTM, Aston Martin LMP1 en Flying Lizard Porsche (allen 1/18) en uiteraard de complete James Bond Car Collection zijn inmiddels in mijn bezit. Echter heb ik deze niet meer gepost omdat ik gewoonweg geen tijd heb gevonden om even wat foto's te schieten en deze te uploaden. Ook lijkt de interesse in het plaatsen van foto's maar ook reacties een beetje weg te zijn. Wellicht dat dit van tijdelijke aard is, maar dat kan ik op 't moment nog niet zeggen.

Ik heb me in ieder geval voorgenomen om bij de volgende updates (al zullen dit er wel minder zijn aangezien er voorlopig nog geen noemenswaardige modellen voor mij gepland staan) weer wat foto's te posten om zo mijn topic weer wat aandacht te schenken.
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
coolpappa04
Berichten: 3101
Lid geworden op: wo 30 mar 2005 22:37
Schaal: 1:18
Locatie: belgie waarloos

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door coolpappa04 »

De hi-end verzameling is er bij mij momenteel uit want het is gewoon onbetaalbaar geworden en zodoende ook niet leuk meer zoals in het begin waneer je nog autoart's voor 30-40 eur kon kopen en nu de prijzen de pan uit rijzen....
Daarom ben ik naar de cars overgegaan die alles tesamen ook wel wat kosten, maar daar kan ik er veel en veel meer verschillende van kopen voor hetzelfde geld :worshippy:
Hoe je het ook beziet, het is een domino effect spijtig genoeg, minder postings zijn minder reactie's, minder leden, enz....
Voor zo lang ik er zin in heb blijf ik posten en kom ik indien mogelijk naar meetings samen met mijn belgische vrienden maar de responce moet er natuurlijk zijn hé. :eh:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Nelis »

Grappig dat de bekende namen hier nu wel weer reageren. Zelf ben ik misschien nog niet zo lang lid. Mij valt ook op dat er steeds minder ''bekende''
leden actief zijn. Er komen wel weer nieuwe bij. Zelf gaat het in pieken en dalen bij mij. Soms meerdere modellen per maand of zelfs per week.
Het kan ook zomaar maanden duren voordat er weer eens wat nieuws komt. Wel post ik nog steeds alle updates die ik heb op het MAF. Mijnalbum.nl
werkt trouwens prima. Is nu veranderd. Je maakt een mapje waar je de foto's in zet van een model of modellen die je wilt uploaden. Map aanklikken
en alles wordt geupload. Dan kun je ze kopieren met de [img] codes er al bij. Werkt een stuk sneller en makkelijker.

De crisis en andere media zullen er misschien ook wel wat mee te maken hebben dat het wat rustiger wordt hier... Ik zelf doe daar niet aan mee.
Ik probeer ook altijd te reageren als het maar inigsinds interessant is. Als ik alleen zou reageren op Amerikaanse modellen was ik zo klaar. Bij de prive
collecties is de eerste pagina alles grijs. Niets is nog rood (wil dus zeggen dat ik alles heb bijgehouden). Soms laat de tijd het ook even niet toe en
kun je niet overal op reageren. Als je wat meer interesse toont in anderen krijg je dat vanzelf terug denk ik dan maar...
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door andre »

Verzamelen is bij mij niet uit moet ik zeggen , mijn verzameling Dakar vrachtwagens groeit nog steeds ,
Allen kan ik geen foto's meer plaatsen omdat ik thuis alleen nog maar werk met een ipad , nou om dan een foto
te plaatsen is redelijk omslachtig en tijdrovend.
Vandaar dat ik ook gevraagd heb het topic te verwijderen , als ik dit toch niet meer bij kan houden .
Verder volg ik het forum ik gewoon toch elke dag .
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door St. Paul »

Denk niet dat het uit is, wel dat het zwaar te lijden heeft door veel verschillende redenen.

Als ik kijk in mijn omgeving ben ik de laatste der Mohikanen die nog wagens verzamelt. Iedereen die ik ken die nu nog wagens verzamelt ken ik via Maf. In de buurt is ook geen winkel meer te vinden die de moeite van het reizen waard is. AA doet een beetje raar qua prijzen als je ziet hoe ze stijgen in vergelijk met MC. Het hele autotijdperk is minder, modellen die uitkomen zijn allemaal minder mooi. En NL is te klein voor een forum als dit. Kijk je naar Frankrijk of Duitsland dan hebben ze veel grotere gebieden en bevolkingsaantallen die potentieel lid kunnen zijn, daar is de impact van achteruitgang lager. Koopkracht loopt terug en dat krijg je ook niet meer terug mits je een nieuwe betere baan zoekt, iets wat ook niet iedereen durft.

Helaasch, maar vooruitgang is vaak ook verval.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
MartinBond
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 09 mar 2009 18:51
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door MartinBond »

Een mooie schop omhoog door Paulien heeft mij ook aangemoedigd iets te raaskallen:

Ik heb nu 'n paar maanden een auto voor de deur staan, inclusief verzekering, houderschapsbelasting en benzinekosten. Als ik dan kijk wat ik voor de prijs van 1 AA aan onderdelen dan wel benzine voor m'n auto kan kopen is de afweging héél snel gemaakt. Ook het tempo waarin er echt nieuwe en mooie modellen worden uitgebracht is snel naar beneden gegaan, ik heb dit jaar welgeteld 3 modellen voorbij zien komen waarvan ik dacht "die wil ik hebben". nu is dit ook een kwestie van persoonlijke smaak, maar toen ik hier op het forum kwam een aantal jaar geleden had ik elke maand wel een lijstje van 10/15 modellen die ik gaaf of mooi vond. Ook het feit dat ik nu 5 dagen per week bezig ben met m'n opleiding en op de zaterdag óf aan het werk ben óf onder m'n auto lig speelt mee in de motivatie om het verzamelen weer op te pakken. Het enige model wat ik nu nog wil hebben is een 1/18 van m'n eigen auto, en dan is het wel weer klaar voor 2014...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Driver-X »

ik denk dat de markt ook beetje verziekt wordt door de wildgroei aan handelaren.
Daardoor blijven de 2dehands prijzen hoog, en is het een stuk lastiger om een model te scoren voor een leuk (laag) prijsje.
En zowiezo zijn de prijzen van met name AA fors gestegen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Peter Parker »

Ik verzamel er nog lustig op los, maar ik zoek wel naar de voordeeltjes. Spark brengt mooie dingen uit, maar die prijs van over de 50 euro, dat is me toch een drempel. Die F1 van Giedo, die moet er wel gaan komen en ik kijk wel met water in mijn mond naar de Porsche 718 van Carel Godin. Heel misschien kan ik aan een handbouw model van Dries van der Lof zijn HWM komen, maar dat zal in de loop van 2014 zijn. Ook moet er wel weer eens wat verkocht worden in mijn verzameling om ruimte te maken.
Gebruikersavatar
alain_1978
Berichten: 2951
Lid geworden op: zo 23 nov 2008 19:16
Schaal: 1:18
Locatie: Tropico

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door alain_1978 »

Als ik terugblik op 2013 kan ik wel zeggen dat verzamelen voor mij absoluut nog niet uit is maar het gaat wel rustiger worden in 2014.
Er is ook niet veel interessants dat volgend jaar gaat uitkomen vind ik. Op de zoveelste variant van één of andere racewagen zit ik echt niet te wachten.
Er zijn nog zoveel lekkere klassiekers die ze zouden kunnen maken maar blijkbaar maken ze liever één of andere hedendaagse middenklasser in 37 varianten en kleurtjes.
Allemaal leuk maar veel gemiste kansen vind ik...
En volgend jaar gaat er ook een compleet andere uitlaat onder mijn echte wagen en die kost ook geld.
Afbeelding
James May: 'Did I just hear you, Jeremy Clarkson, say that you'd like a bit less power?' Jeremy: 'Yes you did.'
Gebruikersavatar
Smiley84
Berichten: 160
Lid geworden op: di 07 jan 2014 13:39
Schaal: 1:18

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Smiley84 »

Pas sinds vandaag actief op dit forum (hallo allemaal, Arnold, 29 jr, sinds een jaartje of 15 F1 1:43 verzamelaar), maar de zaken die in de openingspost worden geschetst zijn niet enkel uniek voor dit forum.

Jarenlang housefeestje afgestruind, en deswege aangemeld op Partyflock. Ook op een dergelijk forum zie je verminderde activiteit, minder nieuwe topics, en minder reacties.

Persoonlijk denk ik dat dit iets van deze tijd is; het begrip forum stamt van voor de tijd van Facebook, Twitter etc. Feitelijk gezien zijn voorgenoemde social media de opvolgers van fora. I.p.v. pas op een bepaald moment van de dag op een onderwerp te reageren wordt continue de gehele dag door gereageerd.

Gelukkig doe ik niet aan Facebook etc en zal ik proberen een bijdrage te leveren aan dit forum!
Smiley's F1 1:18 collectie viewtopic.php?f=21&t=26857
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Schumi28 »

Ik verzamel nog steeds vrolijk verder met me Le Mans 1:43 thema. Alleen de afgelopen jaren een beetje weinig tijd om foto's te maken en te plaatsen.
Zal een goed voornemen maken en deze in 2014 maar weer eens opstarten om foto's in mijn ondergestofte privé topic te gaan plaatsen :mrgreen: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Montezemolo »

Heel 2013 geen model aangeschaft! Het kriebelt wel wel om de Veyron Supersport aan te schaffen in het zwart met oranje van AA maar die is waarschijnlijk al uitverkocht :(

Montezemolo
Modelautoforum: 100% ADH
Plaats reactie