Verzamelen is uit?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Ricardo »

Mooie verwoording Alain. Ik gok dat we tegenwoordig in een te snelle wereld willen leven. Alles moet snel en gemakkelijk.
Ook hier zit ik met wat financiële problemen. Ik moet de kosten van het wonen nu alleen betalen. In het verleden hield ik iets meer geld over omdat je samenwoonde. Helaas is dat op dit moment niet meer het geval. Mijn stukje tekst zet mensen wel aan het denken. Iets dat de bedoeling is uiteraard. Het leeft dus nog wel bij de leden. :thump_up:
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door model1op43 »

Het valt mij op dat het wel en wee van het forum veelal gekoppeld wordt aan de financiele situatie van de leden. Volgens mij is gebruik van het forum nog steeds gratis. Als het met de muntjes tegenzit, plaats je minder nieuwe modellen in je prive topic, dat is wel duidelijk. Het hoeft je echter niet af te remmen in je activiteit in andere topics (cafe, shoutbox, fotowedstrijd, reacties op updates van anderen etc.). Hierdoor wordt volgens mij bevestigd dat men in het algemeen "forum-moe" wordt.
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door NickW »

Ik mag (helaas) van mijn ouders nog maar 1 model per maand maximaal kopen, dus dat houd mijn updates een stuk tegen :( , en bij andere reageer ik eigenlijk alleen maar als ik de modellen echt mooi vind, en zelfs dan nieteens altijd.. Geen idee eigenlijk waarom :oops:
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Rossy »

TJa, ook hier heeft de crisis toegeslagen waardoor de nieuwe aanwinsten uitblijven en ik mijn verzameling sterk aan het inkrimpen ben.
Verder zal ik mijn topic eens updaten met wat er hier zoal nog staat, is alweer te lang geleden dat ik dat gedaan heb...
De prijzen van de modellen liegen er ook niet om, voor een gemiddelde AutoArt Mustang betaal je al snel meer dan 100 euro en dat is me toch net te gek.
Hier en daar reageer ik wel in topics maar vooral wanneer ik echt iets toe te voegen heb, reageren om te reageren is mijn ding niet echt.
Ik kijk ook lang niet alle topics door, alleen als het mij interesseert kijk ik het topic door en wil ik nog wel eens een keer wat op reageren.

Of het verzamelen uit is?
Nou nee, dat doe ik nog steeds maar de omstandigheden zijn er nu niet naar om iedere maand een plank modellen aan te schaffen.
Tevens verzamel ik landbouwminiaturen, een iets andere tak van de hobby waar ook aardig wat geld in gaat zitten als je bedenkt dat een beetje gedetailleerd trekker model in 1:32 ook al snel meer als 50 euro kost.
Deze hobby deel ik dan weer op een ander forum, hoewel ik ze hier ook wel eens wil tonen als er interesse voor is.

Alles met elkaar is de activiteit misschien wat minder maar het verzamelen laat me niet los.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Autofan »

model1op43 schreef:Het valt mij op dat het wel en wee van het forum veelal gekoppeld wordt aan de financiele situatie van de leden. Volgens mij is gebruik van het forum nog steeds gratis. Als het met de muntjes tegenzit, plaats je minder nieuwe modellen in je prive topic, dat is wel duidelijk. Het hoeft je echter niet af te remmen in je activiteit in andere topics (cafe, shoutbox, fotowedstrijd, reacties op updates van anderen etc.). Hierdoor wordt volgens mij bevestigd dat men in het algemeen "forum-moe" wordt.
Klopt, ik reageer ook nog gewoon, maar niet om het reageren. Echter de verzameling groeit gewoon een stuk minder snel atm.
Afbeelding
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door St. Paul »

Ben het eens met Mike. Je activiteit hangt niet samen met je aankopen maar je interesse. Ik koop geen Lamborghini of AM meer maar kijk nog steeds naar het modellen nieuws rond die merken. Tijden en samenstellingen veranderen. Toen het forum begon kwamen er een aantal mensen van de modelautostartpagina af waar je niets kon, allemaal zelfde leeftijd (behalve Jolly maar die ging net zijn midlife crisis in en probeerde op die leeftijd te lijken), zelfde interesse en allemaal teveel tijd om handen. Elke avond minstens 20 pagina's shout bijlezen. Vaak kwam je nauwelijks bij omdat ze vooraan typte als een dolle. Maar Jelmer en Polo een huis, Boerke een voetbalclub, Bracer na een mislukte zangcarriere nu opgepakt. Waarlander, god hebbe zijn ziel, Rico een scharrel, Mike te druk met andere dingen en zijn site, verlies van Matt... Andere mensen waar je lol mee kon hebben ook weg, jos zit in een denktank die als doel heeft de gesloopte 20 jaar oude koelkast van zijn vriendin vergoed te krijgen, Bart die handelt in obscure gebruiksvoorwerpen uit China.

Het was toch een beetje de groep die gelijk in het forum sprong toen het ontstond en groot maakte. Een groep die samen ook echt wat had waar dit medium op aansloot. Nieuwe generatie heeft nieuwe media.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Benderbij
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 31 dec 2012 20:16
Schaal: 1:43
Locatie: Tussen de Paltz en het Paleis
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Benderbij »

Leuk topic,
Ik startte in september 2004 Volvo-forum.nl, ook uit onvrede over alles wat op de Startpagina prikpagina allemaal niet kon.
Langzaam groeide het forum naar de meer dan 28.000 leden die het nu heeft. Lang niet allemaal actief maar heel veel mee-lezers.
Het forum groeit nog dagelijks met 20 tot 30 nieuwe leden.
Je merkt dat er telkens weer een opleving is, zodra er weer écht iets te bepraten valt.
Jaarlijks de nieuwe automodellen en upgrades en natuurlijk altijd vragen over technische zaken bij oude en nieuwe auto's

De kern uit 2004 is er eigenlijk nog steeds en die wordt constant aangevuld met nieuwelingen die kortere of langere tijd blijven.
We hebben een bijzonder goede band met Volvocars opgebouwd en we zijn welkom bij speciale evenementen, vaak voordat het grote publiek er wordt geïnformeerd.
Ook organiseren de leden zelf allerlei meetings in het land.
Ikzelf organiseer ook dit voorjaar weer een trip naar de fabrieken in Zweden.

Als een forum een enthousiast team heeft, dat telkens weer uitdaagt tot nieuwe initiatieven, blijft een forum leven. Ook als het een iets rustiger tijd is.
Gebruikersavatar
subarufreak
Berichten: 1549
Lid geworden op: vr 20 jan 2006 16:04
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door subarufreak »

ik verzamel nog steeds maar heb mijn topic al in maanden weer niet meer aangevuld...
daarvoor ontbreekt de tijd me een beetje

we zijn nu een goei week ouders geworden
heb nu een 5tal weken ons eigen huis, het is me wat druk voor de moment
Afbeelding
Gebruikersavatar
MartinBond
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 09 mar 2009 18:51
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door MartinBond »

Zo, ook maar weer eens online :mrgreen:

Ik ben het met Maarten eens. Toen ik me hier registreerde en een eigen topic opende met een 5-tal foto's van wat toen mijn hele verzameling was, had ik binnen een dag een paar pagina's vol reacties, lovende woorden en verwelkomingen. Tegenwoordig mag je blij zijn als je 1 of 2 reacties krijgt, omdat we allemaal ff snel bladeren, " leuk" roepen en dan weer doorklikken.
Ook de aanvoer van nieuwe modellen is door de hogere prijs zeer snel afgenomen, zo heb ik zelf vorige week pas mijn 2e model van dit jaar gekocht, de 1e in januari.
Zaken zoals een kleinere portefeuille en minder tijd spelen ook mee, maar als je een model koopt, d'r een uur lang foto's van maakt om vervolgens te zien dat er 10 mensen kijken maar niemand reageert is de waardering voor je "werk" minder. Iets wat natuurlijk niet noodzakelijk is, maar een gedachtegang van "niemand reageert, waarom zou ik moeite doen" is wel te begrijpen.
Persoonlijk is het een mix van verschillende factoren, waaronder de idiote prijzen van een fatsoenlijk gedetailleerd model en het ontbreken van een camera als ik wel een model aangeschaft heb. Ik heb echter MAF weer als snelkoppeling toegevoegd, met het voornemen ook weer meer bij anderen te kijken en iets achter te laten. Zoals maarten al zo mooi verwoordde:
Maarten Mercedi schreef:Het belangrijkste is dat we stoppen met tegen elkaar te zeggen dat het forum niet meer is wat het ooit was, maar dat we proberen er weer een levendige boel van te maken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Johan »

Het ligt niet aan onze hobby en ook niet aan dit forum. Je ziet op alle fora, dus ook van geheel andere dingen, dat de pit en min of meer uit is. De snelheid zit er niet meer in en dat is niet alleen hier.
De reden..............geen idee. :)
Laatst gewijzigd door Johan op di 23 apr 2013 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Driver-X »

Ik denk dat het wel degelijk de crisis te maken heeft, de meeste fora gaan over hobbies.
En veel mensen houden hun geld vast voor de nodige dingen en sparen de rest, dus is er geen of weinig budget voor de hobby en daardoor is er ook minder actieviteit in de fora.
Als er eerder bijv. 20 mensen een nieuw model aanschaften, en nu nog maar 10 dan is er al een verschuiving in de activiteit en dat geld ook voor het ombouwen enz..

En inderdaad zijn de prijzen ook fors gestegen voor de nieuwe modellen, en ook de 2dehands modellen blijven te hoog geprijsd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door F40F50ENZO »

Ik heb het afgelopen 1 1/2 jaar vooral rondgehangen op een fotoforum, omdat ik die hobby weer eens opgepakt heb.
Modelauto aanwinsten plaatste ik toch al een tijdje niet meer, mede door het gehannes met "foto-emmer" :doh: en verminderde aankopen.

Mijn vitrinekast ziet er momenteel NIET UIT, zo vol als die staat, moet nodig de bezem door....
Modellen verkopen is geen optie, opbrengst zou NUL zijn, vanwege teruglopende interesse.

Diorama's wil ik ook meer gaan maken, maar het ontbreekt me aan tijd, tijd en tijd.....

De shout heeft me altijd wel erg geboeid, door de melige humor en dergelijke.
Heb net de historie van de Sjout doorgebladerd en daar is nog niet zo veel veranderd :dance:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door v8-vette »

Ondanks dat ik tot de jongere generatie hoor praat ik hier al dik 3 jaar mee en heb ik het heel erg naar m'n zin.
Ik heb maar heel weinig mensen van dit forum in het echt gezien en wat mee gepraat maar ik voel me hier prima thuis.
De meningen dat er weinig gereageerd wordt deel ik volledig.
De economische crisis is bij mij totaal geen issue, ik heb een heerlijke zaterdags baan waar ik prima verdien en ondanks dat ik prima verdien heb ik weinig nieuws aangeschaft.
Dat komt vooral door de prijzen van de Autoart modellen. Ik heb 2 Ikea kasten vol met alleen maar AA miniaturen en ik ben er verschrikkelijk trots op.
Maar als ik nu een nieuwe Autoart moet kopen, ik wil nog erg graag een Lexus LFA, dan moet er toch zeer flink in de buidel gestast worden. Daarvoor krijgen we terug dat het wel allemaal mooier wordt.
Het probleem is niet dat ik het niet kan betalen maar het probleem is dat ik het er gewoon niet voor over heb en helaas wordt er op Marktplaats ook maar weinig voor een leuke prijs aangeboden.
Naast al dit gezeur komt ook nog het feit dat ik midden in m'n examen periode zit en het dus erg druk is.

Maar misschien ligt het ook aan mijzelf, misschien moet ik meer delen en toestappen in de harde kern en ik zal zeker Alain's werkwijze volgen ; de tijd nemen en genieten van het maken van foto's en gewoon een wat ouder model uit de kast pakken!

dat was mijn zegje, ik vind het MAF nog steeds prachtig en hoop dat we de komende tijd het weer wat aan kunnen laten trekken qua gezelligheid en reacties!

Groet,Kevin
Gebruikersavatar
Bien
Berichten: 2124
Lid geworden op: do 31 jul 2008 10:03
Schaal: 1:43
Locatie: Simpelveld

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Bien »

Ik ben de laatste tijd ook erg weinig op MAF geweest omdat ik de laatste maanden eigenlijk vooral modellen aan het bouwen ben. Op die manier groeit mijn verzameling maar langzaam, want ik bouw gemiddeld maar 1 model per maand. Maar voor mij is dat wel mooier als een die-cast model aanschaffen en in de vitrine er bij zetten omdat je echt actief met je model bezig bent en hem zo maakt als je zelf wilt. Daarnaast vind ik dat de prijzen van die-cast modellen de laatste jaren de pan uit rijzen. Zeker, ze worden ook steeds gedetailleerder maar ik ben gewoon niet bereid om 100+ euro voor een 1:18 model of 50+ euro voor een 1:43 model uit te geven. Neemt niet weg dat ik ze wel nog steeds heel mooi vind.
AadA
Berichten: 124
Lid geworden op: za 27 apr 2013 22:38
Schaal: 1:43

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door AadA »

Zoals misschien wel gelezen door jullie heb ik mij onlangs aangemeld en nog druk bezig de diverse topics door te lezen.
Maar wil vanuit mijn eigen beleving wel reageren.
Ik verzamel al 35 jaar modelauto's maar niet iedere dag.
En zoals bij iedereen moet de beschikbare tijd vrijgemaakt worden voor werken, gezin en andere hobby's.
Ik ben zelf niet een grote poster maar lees wel vaak mee,ook op andere fora en al met al gaat ook daar best wel tijd in zitten.
Dat specifieke forums een beetje dood bloeden heeft misschien te maken met het toenemen van de hoeveelheid forums welke er zijn en bijna dagelijks bijkomen.
Zo ook zullen de bijdrages wellicht minder worden maar de recht geinterresseerde gebruiker zal toch blijven lezen en posten.
Wat ook kan helpen is de indeling van het forum te veranderen en hiervoor heb je dan wel weer de input nodig van de forumleden welke regelmatig actief zijn.

Maar een ding is voor mij zeker" Verzamelen is niet uit "

met vriendelijke groet,

Aad
Plaats reactie