Verzamelen is uit?

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Verzamelen is uit?

Bericht door Ricardo »

Ik ben vanwege persoonlijk omstandigheden de afgelopen weken niet tot weinig actief geweest op het forum. Mijn excuses hiervoor, want hierdoor liep de fotowedstrijd niet zoals het zou moeten.
Nu ben ik weer een beetje terug, echter valt het mij op dat er veel minder activiteit op het forum is.
Het aantal reacties in het privétopic is aan de magere kant. Ik kan mij nog tijden voorstellen als je 2 een weekend weg was geweest, dat je 2 pagina's door moest om een beetje op de hoogte te blijven van de laatste stand van zaken in ieder zijn collectie. Nu druk ik de pc aan en zie tot mijn schrik dat er amper 10 topics staan weer in gereageerd is.
Ik vraag mij af waar deze tendens vandaan komt. Voelen we met z'n allen de crisis op onze schouders drukken; wordt er minder gekocht en daardoor minder gepost of verandert de mentaliteit bij de leden?

Graag jullie visie. :wink:
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door andre »

Ik verzamel gewoon door , en heb de Dakar collectie toch alweer flink aangevuld met nieuwe modellen,
zoek het gewoon niet meer om ze op de foto te zetten en te posten op het forum , dit heeft met meerdere
aspecten te maken met wat ik hier af en toe lees en zelf heb meegemaakt .
Ook lees ik alleen nog maar de topics waar mijn interesse ligt en daar reageer ik dan ook ( als ik zin heb),
denk dat het komt dat de leden op het forum veranderen en de oude garde weg is , ook valt mij op dat in de shout minder gepost wordt als jaren terug , tevens is de sfeer gewoon minder .
Dit is geen aanval op de " nieuwe " leden maar dit is gewoon zo als ik het zie en ondervind .
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
hanske10
Berichten: 731
Lid geworden op: wo 02 mei 2012 10:12
Schaal: 1:18

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door hanske10 »

het verzamelen is niet uit,maar net wat André hier voor zegt., ik reageer op update,s waar me interesse in lig reageer ik.
en sommige mooie modellen die ik mooi vind reageer ik op.

en ja de leden worden jonger,maar wij weer ouder haha :D
Gebruikersavatar
sonett
Berichten: 412
Lid geworden op: zo 28 mei 2006 19:59
Locatie: Aalst - Belgie

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door sonett »

Ik verzamel zeker nog door, maar door een andere job en andere bezigheden minder tijd om hier nog veel te reageren. ik lees wel regelmatig wat anderen posten, zelf posten van foto's vind ik nog al tijd rovend (mijn laatste aanwinst zijn de modeletjes van de mercedes-benz CLA )
Gebruikersavatar
Maarten Mercedes
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 10 jul 2010 19:47
Schaal: 1:18
Locatie: Regio Utrecht
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Maarten Mercedes »

De meeste doorgewinterde gebruikers op dit forum plaatsen nauwelijks of geen updates meer. De vaste kliek van het forum reageert steeds minder in elkaars topics. Ik zelf heb het ook, ik heb nog het een en ander aan aanwinsten staan, maar geen tijd om er foto's van te maken en ze op het MAF te zetten.

Ik denk dat de belangrijkste oorzaak het afnemende verzameltempo van de verzamelaar is. De eerder genoemde doorgewinterde gebruikers kopen nauwelijks nieuwe modellen, iets wat een forum toch levendig houdt. Er moet immers gesprekstof worden aangeleverd voordat er uberhaupt gereageerd kan worden. Ook zijn er nauwelijks nieuwe leden, en wanneer deze er wel zijn worden deze niet ontvangen met een stortvloed aan reacties zoals dat wel zo was toen ik me hier een kleine 3 jaar geleden aanmeldde.

Als er minder mensen in je topic reageren, reageer je ook minder in andermans topic. Het belangrijkste is dat we stoppen met tegen elkaar te zeggen dat het forum niet meer is wat het ooit was, maar dat we proberen er weer een levendige boel van te maken.

Dit is natuurlijk lastig, ik zelf zit nu midden in een periode van tentamens en examens en zo heeft ieder lid wel zijn bezigheden. Ik probeer zo veel mogelijk 'bij te blijven' maar soms heb je periodes dat je minder actief bent.
Maarten
Afbeelding
Flickr
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Driver-X »

Als ik naar mezelf kijk, staat het verzamelen even op een lager pitje.
Ik heb eerst andere belangrijkere uitgaven, zoals auto en huis e.d.
Maar als ik wat leuks tegenkom zal ik wel wat aanschaffen, alleen zijn de prijzen helaas ook fors gestegen en heb ik dat er gewoon niet voor over.
Als ik kijk naar de Ferrari F355 van Kyosho, die zou ik graag aanschaffen, maar ik vind €180,- nogal een prijs voor een Kyosho.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Bondracer »

Inderdaad ,ook al gemerkt dat de schwung er al en tijdje uit is , voor mezelf zijn er verschillende factoren opgemerkt.De laatste tijd kan men op één pagina nieuwe berichten bijna tot 14 dagen teruggaan (vroeger besloeg deze pagina één dag) . Wat is er dan aan de hand ?. Ik vermoed dat het uploaden van foto's tov andere (sociale) media een beetje achterhaald is geworden .Het blijft een tijdrovend gehakketak om je foto's te comprimeren en dan via photobucket of imageshack op het forum te plaatsen daar dit op bv FB via één muisklik kan. Misschien en ideetje om dit te herbekijken .... :?: Nummer 2 (en dan spreek ik voor mezelf) de collectie is al een tijdje voltooid, dus er komt weinig bij. En , de crisis zal er wel een beetje mee te maken hebben ook . :)
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Ferrarifan »

Mij is het ook opgevallen dat mensen minder op update's reageren en dat er ook minder update's worden geplaatst (ook door moderators en forumbestuur die volgens mij de kar moeten trekken en zich juist nu moeten laten zien! Ik zie weinig rood en groen de laatste tijd). Er zijn steeds meer "dooie" momenten, waarop hier niks is te beleven. Tot overmaat van ramp bieden mensen zelfs hun collectie aan in het prive topic. Dat is erg jammer. Daar heb ik ook uitgebreid aandacht aan besteed in mijn column toegevoegde waarde. Ik denk dat er meerdere redenen zijn die dit veroorzaken. De belangrijkste is denk ik: de crisis, steeds meer mensen zitten zonder werk, waardoor er minder wordt uitgegeven aan luxe uitgaven en dus aan modelauto's. Hier komen mensen waarschijnlijk niet snel voor uit. Verder nemen de kosten behoorlijk toe, modelauto's worden steeds duurder. Neem als voorbeeld de modellen van CMC en Kyosho, maar zelfs HWE gaat met z'n prijzen omhoog, gevolg: mensen kopen minder schaalmodellen en dus minder update's op het MAF. Tot slot kan het zijn dat er domweg minder modellen uitkomen waardoor er minder valt te updaten.

Als ik voor mezelf spreek, ik heb gelukkig nog werk dus van de crisis merk ik niet zoveel. Maar wat bij mij wel meedoet is de koop van mijn woning in 2011 en het krijgen van kinderen. Ik heb hogere vaste lasten t.o.v een paar jaar terug en kan dus helaas niet meer zoveel modelauto's aanschaffen als in het verleden. Ik zal prioriteiten moeten stellen.

Ik probeer echter wel zo veel mogelijk te reageren op andere topics en ben van mening dat dit losstaat van je eigen aantal update's. Met het uitgangspunt: hij reageerd niet op mij, dus ik ook niet bij hem, komen we niet ver. Ik denk dat het juist nu belangrijk is zoveel mogelijk te reageren op anderen, ook al doen anderen dit niet altijd bij jou. Het in stand houden van dit prachtige forum begint bij jezelf, dit is een oproep aan allen mensen die plezier willen blijven beleven aan dit forum. Ik merk uiteraard wel dat er een harde kern is die trouw blijft reageren op topics van anderen :) Het is nou eenmaal geven en nemen.
En je hoeft volgens mij ook niet altijd nieuwe modellen te laten zien, duik ook eens in je collectie en maak eens kiekjes van oudere modellen, ook altijd leuk om te zien :dance: Ook moeten we zuinig zijn op nieuwkomers, een warm welkom doet volgens mij wonderen. Dat motiveerd om hier door te gaan, tenminste zo heb ik het zelf ervaren. Ik denk absoluut niet dat verzamelen uit is, het is iets van alle tijden. De crisis heeft waarschijnlijk ook toegeslagen op het MAF :shock:
Laatst gewijzigd door Ferrarifan op ma 01 apr 2013 13:43, 4 keer totaal gewijzigd.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Benderbij
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 31 dec 2012 20:16
Schaal: 1:43
Locatie: Tussen de Paltz en het Paleis
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Benderbij »

Ik ben pas begonnen met verzamelen en laat zien wat er is en wat er bij komt.
Op topics van anderen reageer ik als ik iets heel erg mooi vind of als ik iets zinnigs toe te voegen heb :D
Gebruikersavatar
Boskoos
Berichten: 619
Lid geworden op: zo 15 jan 2012 16:06
Schaal: 1:18
Locatie: Zoersel/Belgie

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Boskoos »

Mijn collectie staat er nog, maar de nieuwe porsches 1/18 zijn zeer knap! Maar ook redelijk duur! Ik kijk ook naar een auto om te kopen. Dus ik zal vanaf nu even met verjaardagen en feestdagen een update kunnen plaatsen vrees ik.
Zoals ik zeg nieuwe mooi modellen, maar ook zeer duur geworden. Niet een maandelijks iets voor mij..
Porsches 1/18: 18
Begonnen in september 2011
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door model1op43 »

Je kunt de crisis wel overal de schuld van geven, maar volgens mij is dat niet de oorzaak.

Volgens mij is een forum in het algemeen een beetje "uit". Ik verzamel nog steeds even veel, heb er alleen enige tijd geleden al voor gekozen om mijn privecollectie niet meer bij te werken. Ik lees nog wel, maar post gewoon veel minder. Waarom? Gewoon omdat de lol er vanaf is.
Andere media zijn sneller, actueler en gebruiksvriendelijker. Denk aan facebook of twitter. Die laatste kan ik meerdere keren per dag - ook in de pauzes op mijn werk - bijwerken. Ik weet dat ik het forum ook op mijn GSM kan bekijken, maar dat is toch minder gebruiksvriendelijk (ik type dit bericht op m' n iphone en je moest eens weten hoelang ik al zit te knoeien, had beter de computer even aan kunnen zetten).

Kijk naar het animo voor de fotowedstrijd, vergelijk dit maar eens met 2 jaar geleden. Dat staat los van welke crisis dan ook. Al heb je even geen geld dan nog kun je met je bestaande collectie meedoen aan de fotowedstrijd. Waar we voorheen 20 of 30 inzendingen hadden, wordt nu de 10 niet gehaald.

Hoe verder? Ik weet het niet, maar op deze wijze gaat het forum langzaam ten onder.
Misschien moeten we allemaal gaan twitteren met #modelautoforum ...
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
lambo
Berichten: 1789
Lid geworden op: za 11 jun 2005 09:00
Schaal: 1:18
Locatie: Eindhoven

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door lambo »

Denk persoonlijk dat het scheiden van de nieuws en discussietopics niet echt heeft geholpen om het forum levendig te houden, ik kom geregeld leden tegen die op andere forums volop reageren en posten in topics over fabrikanten, etc., maar dit hier niet doen.
Daarnaast is de hobby aan het varanderen, iets wat ze bij modelautofabrikanten ook zien, jongeren zijn niet meer zo geintereseerd in verzamelen maar meer in computers, telefoons, etc. Instappen in de hobby wordt ook steeds duurder, toen ik begon had je nog leuke betaalbare Bburago modellen die op veel plaatsen verkocht werden, dat aanbod is inmiddels flink gedaald.
De fotowedstrijden vondt ik altijd wel leuk alleen het aantal inzendingen en de kwaliteit laat steeds meer te wensen over, in de privetopics post ik net als andere hierboven alleen bij modellen waar mijn aandacht ook naar uitgaat.
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door rsh_scuderia »

Verzamelen is zeker niet uit. Het is wel bizar duur geworden.
Ten eerste zijn er minder modellen op de markt in 1:18 gekomen de laatste maanden. Deze zijn dan nog vaak duurder ook.

Ook herken ik het omslachtig uploaden van de foto's ten opzichte van andere bronnen zoals Facebook of Twitter.
Doordat ik sneller min. IPad pak reageer ik minder snel in de topics of in de iShout.
Komt nog eens bij dat er op Jolly Club na, er geen die hard leden meer in actief zijn.

Kortom, voor het forum zit het even wat tegen van verschillende kanten.
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door rudie20vt »

Ja ik merk dit ok al een hele tijd en heb @Ricardo daar ook al eens een pb overgestuurd veel mensen posten hier maar reageren niet bij je in het topic maar er kijken wel veel mensen naar je topic.
Ik heb het een tijdje volgehouden om te posten bij bijna iedereen maar als je dan 2 reactie in mijn eigen topic krijg gaat de lol er snel af en ik reageer dan ook nog wel waar ik iets moois zie of bij nieuwe mensen hier.
Ik zelf fiets nu ook veel op me mtb en daar gaat ook af en toe geld naar toe dus het budget moet ik verdelen over me 3 hobby's me auto vrzameling en de mtb dus ook ik post niet zo vaak meer nieuwe modellen.
maar verzamelen zit mij in het bloed en zal ik nooit mee stoppen en hier rodkijken op het forum vind ik nog steeds erg leuk om te doen maar ik werk in ploegen dus af en toe schiet het er bij in.
Dus jongens reageer effe bj mensen af en toe dan komt het van zelf weer op gang hier hoop ik.

gr, Rudie
Afbeelding
Gebruikersavatar
Benderbij
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 31 dec 2012 20:16
Schaal: 1:43
Locatie: Tussen de Paltz en het Paleis
Contacteer:

Re: Verzamelen is uit?

Bericht door Benderbij »

Goeie reactie Rudy,
Heb je de Volvo 242 in de rallyeuitvoering al in je verzameling?
Plaats reactie