Later wordt alles minder.

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Later wordt alles minder.

Bericht door St. Paul »

Stijgende prijzen en loonkosten, tekort aan variatie, merken die over de kop gaan en zolderkamerhandelaars die de markt verpesten. Het is allemaal al besproken als het gaat over de teloorgang van ons verzamelplezier en/of de toekomst er van.

Ik denk echter dat het probleem nog veel groter is. Modelauto's hebben allemaal iets gemeen. Het zijn minatuurweergaves van echte auto's. En daar ligt, met het oog op de toekomst een nog groter probleem. Er komt nauwelijks nog iets moois uit! De P1 en LaFerrari zijn lelijke gedrochten die alleen in het zwart er goed uit zien omdat je de gapende gaten in het bodywork niet ziet. Lelijke designfeatures die al jaren blijven hangen, bv de uitgesmeerde koplampen over halve auto's. Autoabrikanten die one (really) offs maken.

Een Land Rover is al jaren een design icoon met 1 groot nadeel, simpelweg te duur voor velen. Vroeger wachtte men dan tot de tweedehandsprijs binnen bereik kwam. Tegenwoordig stapt men schaamteloos in een Hyundai om koste wat kost ook een SUV te rijden. Met als gevolg dat merken als Hyundai modellen als de Tuscon (opgeblazen Twingo) verkocht krijgt, wil je daar nou een 1:18 van in de vitrine hebben? Aziaten kunnen niet simpelweg niet ontwerpen...

Verder is er de schaalvergroting en wetgeving die autofabrikanten er toe beweegt steeds meer hetzelfde te doen. Uit naam van veiligheid moet men zich wettelijk houden aan bepaalde vormen, hoogtes en hoeken. En omdat de klant dus rustig schaamteloos in de aziatische concurrent stapt moet de prijs omlaag. Gebruik van Chinese troep, VW lepelt onder elke middenklasser een Golf onderstel maar ook het hoge segment, de luchtroostertjes in de duurste Ferraries staat nog altijd fiat op. Mochten ze kapot zijn dan doe je er goed aan je te melden bij de fiat dealer ipv de Ferrari dealer omdat ze hem bij de Fiat voor 1/2000ste van de prijs wel even uit de panda in de showroom voor je lepelen.

Tot slot de vervelende opkomst van beroepen die zich niet belemmert zien door enige technische kennis dan wel enig creatief vermogen die claimen "uit oogpunt van de klant" te kunnen praten. Deze brandmanagers (lees marketing medewerker die zo weinig bereikt heeft dat hij zijn geleerde theorie maar op zijn functienaam heeft losgelaten om het nog wat te laten lijken) bemoeien zich rustig met ontwerpen en het toevoegen van "handige opties". Met als enige gevolg dat ze allemaal doen wat de rest ook doet. Creativiteit komt niet uit een marketingboek maar zit in een persoon! Moet je je als marketing medewerker niet mee willen bemoeien.

Vanuit de automotive gezien ziet de toekomst er slecht uit voor onze hobby....
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: Later wordt alles minder.

Bericht door Driver-X »

Niet te negatief, gelukkig hebben we nog altijd merken als porsche die al 100 jaar hetzelfde design gebruiken.
Pas als dat veranderd moeten we ons zorgen gaan maken. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Later wordt alles minder.

Bericht door Nelis »

Daarom houd ik het bij de muscle cars uit de jaren '60 en '70! :thump_up:
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Later wordt alles minder.

Bericht door rsh_scuderia »

Provocerend hoor :yawn:

En feitelijk en objectief onjuist. De P1 is ten alle tijden lelijk. Ook in het donker :thump_up:
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: Later wordt alles minder.

Bericht door v8-vette »

Zoals vroeger zal het uiteraard nooit meer worden maar ik denk dat het net aan je eigen perceptie ligt wat betreft dit onderwerp.
De opgelegde regelgeving hoeft niet altijd een belemmering te zijn want er komen de laatste tijd genoeg mooie auto's op de markt.
Denk hier bijvoorbeeld aan de Ferrari F12, de C7 Corvette en nog wel meerdere!
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Later wordt alles minder.

Bericht door Johan »

Dingen als smaken kun je over twisten maar feit is inderdaad dat het "leven" de verkeerde kant op gaat en best in rap te tempo ook. :(
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Bandiet
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 07 dec 2014 11:13
Schaal: 1:43
Locatie: Wetstraat

Re: Later wordt alles minder.

Bericht door Bandiet »

Meneer Paul ik zit ongeduldig te wachten op uw collum van 2 januari 2015
Mijn baas wil in de toekomst alleen maar meer :slotje: :oops: wel met minder mensen :|
Hoe begin ik een verzammeling modelauto,s?
Plaats reactie