Terugblikken en vooruitkijken

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Plaats reactie
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door rsh_scuderia »

Als ik terugkijk op 2013 was het voor mij persoonlijk niet een al te wild jaar op verzamelgebied. Door verschillende oorzaken die tijd, geld en aandacht vragen zijn er minder modelauto’s bijgekomen dan voorgaande jaren.
Daarnaast merk ik dat mijn verzameling redelijk compleet aan het raken is. Het lijstje wat ik ooit heb opgesteld, begint redelijk afgevinkt te raken. Op zich is dat wel prettig om te constateren.

Toch zijn er redelijk wat nieuwe auto’s op de markt gebracht die een fijne verkleining wat mij betreft wel afdwingen. Ook zijn er nog wat historisch verantwoorde auto’s die op schaal gelanceerd mogen worden.
Toch zijn er in 2013 weer wat mooie modellen bijgekomen die ik heb toegevoegd aan mijn verzameling, of die ik op een later moment best wel zou willen toevoegen. Dat laatste komt doordat ik de prijs van een fijne Autoart Lancia Delta S4 voor nu te duur vind. De tijden dat ik een Subura Impreza op de kop tikte voor 50 euro ligt wel achter ons, maar 400% duurder in 12 jaar tijd is ook weer te veel van het goede. Hoe begeerlijk het model ook is voor mij.
Toch zou ik op termijn dit model wel willen toevoegen, maar voorlopig heb ik het gehouden op een verkleining van mijn 1:1 leaseauto, een zeer fijne blauwe Ferrari F12, Ferrari 458 GT2 en de CMC Ferrari California in het blauw. Stuk voor stuk vind ik het prachtige modellen. Alleen als ik naar mijn wenslijst voor 2013 kijk dan is het niet echt gelukt dit jaar..
• Ferrari 458 Italia --> BBR 1:18
• Ferrari 458 Italia Spyder --> BBR 1:18
• Ferrari F12 Berlinetta --> HW Elite 1:18
• Jaguar F-Type --> Autoart 1:18 (?)
• Bugatti 57SC Corsica ---> CMC 1:18

Deels komt dit doordat CMC de Bugatti 57SC Corsica in 2014 gaat uitleveren of er (nog) geen schaalmodel gemaakt, zoals bij de Jaguar F-type. De Ferrari 458 Italia’s heb ik beide niet gekocht. De kleurencombinaties spraken mij niet aan, of ze waren uitverkocht in de combinatie die ik wel graag wilde hebben. Voor de Coupeversie geldt dat de openversie niet is uitgeleverd, hoogstens aangekondigd. Wellicht wordt ik wat kritischer op mijn aankopen, mede gevoed door de hogere prijzen of ben ik verwend geraakt. Of wellicht dat ik ook kritischer kan zijn, doordat ik mijn eerder genoemde lijstje al redelijk compleet heb.
En toch kijk ik tevreden terug naar de F12 en het kopen van mijn 1:1 auto.

Als ik echter kijk naar de nominaties voor MAVHJ, dan is deze wel wat schamel, maar aan de andere kant zitten er genoeg leuke modellen bij die genomineerd zijn. Wellicht dat mensen toch nog geinspireerd raken door wat nieuwe releases te nomineren, dat is altijd welkom. Dat ik persoonlijk zo mijn redenen heb gehad om de modellen niet te kopen, neemt niet weg dat er leuk spul is uitgebracht in 2013.

Met welke aankoop was jij erg blij en tevreden in 2013? Dat kan een nieuw model zijn van bijvoorbeeld Otto, Spark of GT Spirit die wat mij betreft leuk aan de weg timmeren met fraaie modellen.
Of wellicht een fijne Dinky of oudere Maisto die je al jaren zocht.
Welk model kan je op verheugen voor 2014, of welke zou je nu wel eens willen bemachtigen de aanstaande 12 maanden?
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door Jolly Club »

Mijn top-aanwinsten uit 2013 zijn met afstand de onderstaande modellen:

Afbeelding

Keiharde Mini phorno in 1/12. Fantastisch model, van binnen en van buiten, voor mij de fijnste van 2013. :drool:

Afbeelding

Loodzware Mini phorno in 1/24. Al een wat ouder model van Franklin Mint. Sommige details zijn niet helemaal accuraat, maar het ding zit barstensvol charme en leuke details. Echt een fraai stukje die-cast modelbouw. :worshippy:

Wat 2014 gaat brengen weet ik niet, het verzamelen staat op een laag pitje aangezien de 1:1 me meer plezier verschaft. Wellicht staat dit jaar een milde restauratie van het koetswerk van Coopernicus op het programma. Daarnaast heb ik een paar bouw- en ombouwprojectjes liggen die ik hopelijk weer eens op ga pakken, en hoop ik weer wat ruimte voor nieuwe boxershorts te creëëeëeeëren door mijn wrc collectie verder uit te dunnen. Twijfelen doe ik nog over de aanschaf van de zwarte 1/18 Fiëstum van LAT-VA-LAAAAA en natuurlijk zijn 1/43 Polo.

Een paar modellen staat echter keihard op de wishlist voor 2014, op strikte voorwaarde dat ik ze, net als de twee getoonde aanwinsten, voor een vriendelijk tarief kan aankopen.

Afbeelding Gewoon, omdat 'ie zo mooi blauw is..
Afbeelding Gewoon, omdat het de allerlaatste is..
Afbeelding Gewoon, omdat het sprekend de mijne is..

Hopelijk lukt het om daarnaast een paar van die fijne Rally Monte Carlo Mini's in 1/43 aan mijn collectie toe te voegen van Ixo/Vitesse/Ebbro of Spark. :thump_up:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door Ricardo »

Een jaar met hoogte- en dieptepunten. Het zal aan de 13 gelegen hebben denk ik. Qua verzamelen zijn er wel wat leuke modellen bijgekomen. Vooral veel bentley's. Echter steken toch twee modellen met kop en schouders boven de rest uit;

1:43 NEO Ford Fiesta XR2
Afbeelding

1:18 OTTO Ford Fiesta XR2
Afbeelding

Dan 2014 hmmmm... Er staat genoeg leuks in de planning op het gebied van modelauto's echter zal mijn inkomen ook drastisch dalen als er binnen afzienbare tijd geen nieuwe baan gevonden gaat worden. Even afwachten dus.
Gebruikersavatar
manowar
Berichten: 3903
Lid geworden op: zo 19 sep 2004 19:29
Schaal: 1:43

Re: Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door manowar »

Best wel veel hoogtepunten in 2013.

Maar dit was voor mij toch wel nummer 1

Simca 1100 Ti 1975
Afbeelding

Enjoy.....
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door Ferrarifan »

Het hoogtepunt voor mij was de aanschaf van de California van CMC. Hoe kun je hier nou niet tevreden mee zijn.

Afbeelding

De auto die ik in 2014 nog heel graag wil toevoegen is de 275 GTB van BBR schaal 1:18. Helaas ligt de prijs ver boven de €300 en heb ik twijfels over de details en kwaliteit. Als iemand nog detailfoto's heeft van dit model of er meer van weet hoor ik dat graag :)


Afbeelding

Ook gaat BBR de 340 Spyder Vignale Panamericana uitbrengen. Het prijskaartje is weer niet mis, maar lekker is hij wel :worshippy:

Oja, de eerste voor 2014 is alweer onderweg :dance:
Laatst gewijzigd door Ferrarifan op vr 03 jan 2014 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door andre »

Als ik terugblik op mijn verzameljaar , dan zijn er een flink aantal Dakar vrachtwagens bij gekomen ,
en als ik vooruit mag kijken , zijn de eerste twee van dit jaar alweer besteld van Dakar 2014 .
Ook staan er wat ombouwers op de planning waarvan de donoren al klaar staan .
Zondag a.s komt de Jumbo 2010 met als berijder J. Lammers al binnen , een goed vooruitzicht in ieder geval .
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door Nelis »

Ik kan eigenlijk niet kiezen, hier een top 3 (willekeurige volgorde):

Er zijn er nog meer maar een top 5 of meer wordt geen echt hoogtepunt meer... :D

Dodge Charger R/T 1969 zwart met zwart interieur en rode streep op de kont. ERTL/Authentics voor Supercar Collectables 1 of 504.

Afbeelding

Chevrolet Camaro streetfighter ''Billet Specialties'' van GMP 1 of 1608.

Afbeelding

Dodge Charger R/T 1968 ''Big Red'' van ERTL/Authentics voor Supercar Collectables 1 of 504.

Afbeelding
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door model1op43 »

Op de valreep van 2013 nog binnen gekregen en online gezet, Le Mans 2013 Aston Martin van Spark in 1/43:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Terugblikken en vooruitkijken

Bericht door NetForce84 »

Eén van mijn topaanwinsten voor 2013:

De 1:18 auto van mijn 1:1 auto
Afbeelding
IMG_2269 (Kopie) by Koenvantorre, on Flickr

En natuurlijk de 3 Flying Lizard porsches in een heel mooi kleedje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ook zeker niet te vergeten, was ook een hoogtepunt, mijn allereerste MAF meeting
Plaats reactie