"Please MAF, pimp my picture!"

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

"Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door 1:18 24/7 »

Naar aanleiding van de discussie over de vorige wedstrijd, bij deze een topic waar je je foto's kan laten zien en blootstellen aan ongenadig harde maar eerlijke kritiek en daar mee je mad skilz kan pimpen. Aight!? :cool: :mrgreen:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door Powersprint »

Zou ik dan misschien wat opbouwende kritiek mogen op mijn foto? :angel: Aangezien ik niet beschik over een spiegelreflex maar een digi cam, kan ik aan de onscherpte naar achter toe vrij weinig doen heb ik zo het idee. En met inzoomen werkte het ook niet al te best, dus heb er met de macrostand maar het beste van proberen te maken :)

Afbeelding
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
Tom_Aston-Martin
Berichten: 4026
Lid geworden op: do 11 okt 2007 16:20
Locatie: Assen

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door Tom_Aston-Martin »

aight! :D Ik ben benieuwd wat ik kan veranderen aan mijn foto, want in de kritieken die over de foto's zijn genoemd in de discussie, vind ik nergens iets van terug wat ook op mijn foto van toepassing is! Maar ik sta nog op 0 punten! Ben benieuwd! :)
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door buttonfreak »

Powersprint: Ik vond hem juist heel aardig, wellicht te duidelijk dat het een foto is op de achtergrond? De schaalverdeling niet helemaal overeenkomt, moeilijk te zeggen.
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door buttonfreak »

Tom_Aston_Martin: Mag ik hem wat voorspelbaar vinden? Het is niet slecht naar mijn mening, maar een foto van een Aston Martin-deur? Waarom is dit een Le Mans-foto? (Let wel, dat is mijn kritiek - heb zeker niet de wijsheid in pacht)
Gebruikersavatar
Tom_Aston-Martin
Berichten: 4026
Lid geworden op: do 11 okt 2007 16:20
Locatie: Assen

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door Tom_Aston-Martin »

inderdaad powersprint, ik vind het een mooie foto, maar vond de teamcrew op de achtergrond te vaag! Wel sta je in mijn top 3 :wink: :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door 1:18 24/7 »

Powersprint schreef:Zou ik dan misschien wat opbouwende kritiek mogen op mijn foto? :angel: Aangezien ik niet beschik over een spiegelreflex maar een digi cam, kan ik aan de onscherpte naar achter toe vrij weinig doen heb ik zo het idee. En met inzoomen werkte het ook niet al te best, dus heb er met de macrostand maar het beste van proberen te maken :)

Afbeelding
Een grotere scherptediepte (dus dat het naar achteren toe ook scherp is) heb je niet persé een spiegelreflex voor nodig. Het is belangrijk om dan je diafragma zo dicht mogelijk te zetten, dus de F waarde zo hoog mogelijk. Op mijn vorige camera's was dat gewoon mogelijk door de camera op "aperture priority" (of hoe ze dat ook mogen noemen, bij mijn Nikon wordt het aangegeven middels een A) te zetten middels zo'n wieltje aan de bovenkant. (welke cam heb je?) Nadeel hiervan is dat er minder licht in je camera valt en je dus of meer licht nodig hebt of meer tijd. Meer tijd is het makkelijkst maar dan moet je een heel erg vaste hand hebben... of een statief! :thump_up:

Overigens vond ik dit nog wel de best of the rest, vooral het idee was heel goed en de creativiteit die er in gestoken is ook. Vond alleen het eindresultaat niet super vanwege het perspectief en de onscherpte. Loop daar zelf ook vaak tegen aan, dan heb ik een briljant idee, maar ik krijg het net niet goed uitgevoerd en dan blijf ik zitten met een foto waar ik zelf niet tevreden over ben...
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door 1:18 24/7 »

Tom_Aston-Martin schreef:aight! :D Ik ben benieuwd wat ik kan veranderen aan mijn foto, want in de kritieken die over de foto's zijn genoemd in de discussie, vind ik nergens iets van terug wat ook op mijn foto van toepassing is! Maar ik sta nog op 0 punten! Ben benieuwd! :)
Afbeelding
Deze zou van mij geen stemmen krijgen omdat ik hem saai vind. Een close-up kan wel leuk zijn, maar waarom van de deur? Vind dat niet meteen het spannendste mooiste onderdeel van de auto. Daarbij is het scherpste punt tussen de twee Le Mans stickers. Had dan een foto gemaakt van de neus met de focus op het (prachtige foto-ets) Aston logo oid. :thump_up:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door Powersprint »

Ik heb zelf momenteel een Sony Cybershot DSC-P72 Naar mijn weten kan ik hier geen diafragma op instellen, geen sluitertijden etc. Het enige wat lukt is de ISO waarde, maar die heb ik voor zulke foto's altijd zo laag mogelijk staan. Ik beschik zelf over eens statief, dus dat hoeft het probleem niet te zijn :)

Dus het zal helaas aan m'n camera liggen dat ik op dit niveau (1:43) niet zo'n goede foto's kan maken met scherpe achtergrond. Voortaan toch maar weer 1:18 :wink:
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door rpi »

Powersprint schreef:Zou ik dan misschien wat opbouwende kritiek mogen op mijn foto? :angel: Aangezien ik niet beschik over een spiegelreflex maar een digi cam, kan ik aan de onscherpte naar achter toe vrij weinig doen heb ik zo het idee. En met inzoomen werkte het ook niet al te best, dus heb er met de macrostand maar het beste van proberen te maken :)

Afbeelding
Dit is de enige foto waar ik op had willen stemmen. Technisch niet perfect, maar wel een leuk idee.

Ik denk dat de uitvoering beter zou kunnen, maar dat is best moeilijk. De kleuren van de foto zijn te blauw en past daardoor niet bij de Porsche op de voorgrond. Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar kun je daarmee de f-waarde instellen? Als je die waarde verhoogt, dan wordt de achtergrond relatief scherper.

Ook is het perspectief van de foto van bovenaf, terwijl je de auto van opzij fotografeert. Zou je de foto van een wat hogere positie nemen, dan klopt het meer met de foto erachter. Wellicht zou de foto erachter dan ook iets schuin naar achter moeten staan.

En ook zou je een vel papier kunnen uitprinten met dezelfde kleur als het asfalt van de foto. Als je dit gebogen onder de foto op de achtergrond laat uitkomen en onder de auto door laat lopen, dan zie je nauwelijks of geen overgang (naad) naar de achtergrond en lijkt het meer of de auto er echt staat.

Zomaar een paar suggesties, maar zoals gezegd vond ik dit de enige stemwaardige foto.

Edit: oeps, ik zie dat er al het een en ander is behandeld. Ik had een beetje lang over dit berichtje gedaan...
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door 1:18 24/7 »

Powersprint schreef:Ik heb zelf momenteel een Sony Cybershot DSC-P72 Naar mijn weten kan ik hier geen diafragma op instellen, geen sluitertijden etc. Het enige wat lukt is de ISO waarde, maar die heb ik voor zulke foto's altijd zo laag mogelijk staan. Ik beschik zelf over eens statief, dus dat hoeft het probleem niet te zijn :)

Dus het zal helaas aan m'n camera liggen dat ik op dit niveau (1:43) niet zo'n goede foto's kan maken met scherpe achtergrond. Voortaan toch maar weer 1:18 :wink:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/S ... dscp72.asp

Die heeft idd geen aperture priority... Maar volgens mij hebben de meeste nieuwere camera's dat toch wel ondertussen. Anders een goed punt om op te letten voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe! :thump_up:

Hoe je anders de scherptediepte zou kunnen verbeteren? De camera verder weg zetten en inzoomen misschien? dat doet ook (positieve) dingen met het perspectief. Iemand anders tips?
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
buttonfreak
Berichten: 5159
Lid geworden op: vr 26 dec 2003 13:27
Schaal: 1:64
Locatie: België
Contacteer:

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door buttonfreak »

en waarom was de rest niet stemwaardig? Nog veel interessanter om te weten. Het is zo'n (het spijt me) nutteloos stukje commentaar waar niemand wat aan heeft.
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door Powersprint »

Ook is het perspectief van de foto van bovenaf, terwijl je de auto van opzij fotografeert. Zou je de foto van een wat hogere positie nemen, dan klopt het meer met de foto erachter. Wellicht zou de foto erachter dan ook iets schuin naar achter moeten staan.
Hier heb ik inderdaad over zitten te denken. Maar het probleem is dat op de achtergrondfoto de auto ook nog te zien is. Ik heb deze geprobeerd weg te halen met photoshop maar dit behaalde niet het juiste resultaat. Vandaar dat ik de auto dus van opzij heb gefotografeerd, anders zag je de auto op de achtergrondfoto nog 'n keer :)
En ook zou je een vel papier kunnen uitprinten met dezelfde kleur als het asfalt van de foto. Als je dit gebogen onder de foto op de achtergrond laat uitkomen en onder de auto door laat lopen, dan zie je nauwelijks of geen overgang (naad) naar de achtergrond en lijkt het meer of de auto er echt staat.
Ook dit heb ik overwogen, maar zoals je zelf al aangaf werd de foto er daardoor nog "blauwer" door. Hier was het dus óf een naad en wat betere kleuren, óf een naadloze overgang en saaiere kleuren.

Maar in ieder geval bedankt voor de tips :thump_up: Ik zal er de volgende wedstrijd een beetje beter op letten :)
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
rpi
Berichten: 2395
Lid geworden op: do 01 nov 2007 21:26
Schaal: 1:18
Locatie: Willemstad

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door rpi »

buttonfreak schreef:en waarom was de rest niet stemwaardig? Nog veel interessanter om te weten. Het is zo'n (het spijt me) nutteloos stukje commentaar waar niemand wat aan heeft.
Ik vond jouw foto te vaag. Er is bijna niets meer op te zien. Het idee was ook hier goed, maar enkele herpogingen met minder beweging zou een beter resultaat gegeven kunnen hebben.

Ik weet niet of je bij jouw camera de sluitertijd handmatig kunt instellen, maar wat ik wel eens gedaan heb is een sluitertijd van bijvoorbeeld 3 seconden instellen, de camera op een statief en dan de laatste halve seconde de camera een heel klein beetje opzij wegdraaien. Dan staat de auto vrij duidelijk op de foto, maar zie je toch bewegingsstrepen in je foto.
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: "Please MAF, pimp my picture!"

Bericht door 1:18 24/7 »

buttonfreak schreef:en waarom was de rest niet stemwaardig? Nog veel interessanter om te weten. Het is zo'n (het spijt me) nutteloos stukje commentaar waar niemand wat aan heeft.
Wat mij betreft allemaal verschillende redenen (plus het is ook slechts mijn mening hè!) Als je het niet erg vind ga ik hier nu niet ongevraagd alle inzendingen beoordelen, ook mijn tijd is eindig. Maar die van jou bijvoorbeeld: ik vond het idee hardstikke goed en leuk, alleen jammer dat het resultaat zo is geworden. Beweging en auto's horen natuurlijk bij elkaar. Vond alleen dat d'r teveel beweging inzat, ik herken gewoon niet meer welke auto's er afgebeeld staan. Iets minder beweging (en dus meer scherpte) had beter gewerkt volgens mij!

In 1:1 autosport fotografie zie je ook enige mate van beweging, het is altijd echter een balans tussen teveel (wazig plaatje) en te weinig (statisch plaatje en auto lijkt stil te staan). Vind dat in jouw geval de balans te ver is doorgeslagen. Zulke platen zou je nooit van 1:1 Le Mans zien...

(hoop dat je het nog een keer probeert want ik ben wel benieuwd hoe je het doet en hoe je het er uit kan laten zien)
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Plaats reactie