Discussie-topic over de nieuwe regels

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Discussie-topic over de nieuwe regels

Bericht door Ricardo »

Gezien de voors en tegens. Laat ik het in eerste instantie gewoon bij het oude :thump_up:
Gebruikersavatar
Powersprint
Berichten: 4886
Lid geworden op: wo 04 apr 2007 15:09
Schaal: 1:18
Locatie: omgeving Weert

Re: Discussie-topic over de nieuwe regels

Bericht door Powersprint »

Helemaal mee eens Ricardo!

Gewoon zo laten zoals het is :) :thump_up: En dat uiteraard onder het motto: meedoen is belangrijker dan winnen :thump_up:
Afbeelding
Muscles instead of Powersteering
Gebruikersavatar
MartinBond
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 09 mar 2009 18:51
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door MartinBond »

Ricardo schreef: - Bewerkte foto's zijn NIET TOEGESTAAN.
Maar gelukkig:
lambo schreef:ik weet dat dit niet klopt :wink:
;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door Jolly Club »

Zonder partij te (willen) kiezen, graag bewijs Bond :!: Roepen dat iets geshopt is kan iedereen...maar toon het ook even aan! :yawn:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
MartinBond
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 09 mar 2009 18:51
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door MartinBond »

In de eigenschappen van de foto staat dat er Photoshop is gebruikt, en als bewijs is het duidelijk te zien in de linker en rechterbovenhoek dat alleen díe 2 perfecte vierkanten niet helemaal wit zijn. C 4 yourself? duw je scherm maar eens naar boven/achter ;) Daarnaast klopt de verhouding van het geshopte logo ook niet met de reflectie in de spoiler :cool:
Afbeelding
Gebruikersavatar
lambo
Berichten: 1789
Lid geworden op: za 11 jun 2005 09:00
Schaal: 1:18
Locatie: Eindhoven

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door lambo »

Het logo staat toch echt op het papier dat ik gebruik als achtergrond, dus als je de reflectie niet vindt kloppen dan is dat jammer voor jou, het klopt toch echt zo. Verder open ik alle foto's in photoshop om ze te resizen, vandaar dat je dat ook terug vindt in de file, mag nou eenmaal niet groter posten dan 800 breed :shock: :cool: .
De 2 witte vlakjes kloppen inderdaad, had niet opgelet met het maken van de foto's dat er een kleine schaduw zat tussen het papier met logo en de achtergrond, kan hem nog wel opnieuw maken maar denk dat dit verder niets met de modellen te maken heeft, aan de eigenschappen van de fot verandert niets door het verkleinen en als de schaduw weg is is het dus dezelfde foto.
Voor de mensen die nu druk hun scherm aan het omhoog / omlaag / links en naar rechts aan het doen zijn :D , het ligt aan je grafische kaart en monitor of je het ziet, op mijn laptop zie ik het, op mijn pc niet.
Laatst gewijzigd door lambo op wo 01 feb 2012 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Porsche
Berichten: 4032
Lid geworden op: zo 13 mar 2005 19:39

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door Porsche »

:worshippy: Goed gedaan jochie :angel: :worshippy: :thump_up:
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door Jolly Club »

Ben geen mod meer, en zal me dan ook niet actief bemoeien met het managen van de fotowedstrijd. Echter, als ik in de eigenschappen van deze foto kijk met mijn aftandse Vista Laptop, zie ik generlei photoshopvermeldingen. Met andere woorden; Gebruik (of misbruik) van photoshop of andere bewerkingsprogramma's is voor een leek, want daar reken ik Ricardo zeker toe, niet altijd feilloos te controleren en/of te constateren. Ook de zelfverklaarde kundigheid van anderen op dit terrein kan, zoals de uitleg van Lambo bewijst, leiden tot onjuiste aannames en conclusies.

In mijn ogen een serieuze overweging om mee te nemen in de regelgeving van deze wedstrijden. Zeker als je de waarde van de hoofdprijs ziet, lijkt het mij goed om nog vroeg in het seizoen het speelveld helder af te bakenen.

Jury, doe je voordeel met deze discussie, en schep duidelijkheid voor iedereen. Zorg voor duidelijke regels, die ook controleerbaar zijn. Niet alleen fair voor de deelnemers, maar ook zeker voor de gulle sponsor! :thump_up: :eh:
Laatst gewijzigd door Jolly Club op wo 01 feb 2012 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
lambo
Berichten: 1789
Lid geworden op: za 11 jun 2005 09:00
Schaal: 1:18
Locatie: Eindhoven

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door lambo »

Jolly Club schreef: Zeker als je de waarde van de hoofdprijs ziet, lijkt het mij goed om nog vroeg in het seizoen het speelveld helder af te bakenen.
Zijn er echt mensen die meedoen aan deze wedtrijd voor de hoofdprijs dan? Ik doe gewoon mee omdat ik het leuk vindt om af en toe mijn tentje eens op te zetten en wat foto's te maken, die prijs zal mij een spreekwoordelijke worst wezen :roll:

Zie zojuist dat ik mij ook niet aan een 2e regel heb gehouden, foto moet een recente foto zijn en in de maand van de wedstrijd gemaakt, helaas heb ik hem een paar dagen geleden al gemaakt net als volgens mij een taxi hierboven :doh: :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door Ricardo »

Ik ben inderdaad een behoorlijke leek betreffende fotoshop e.d. echter oogt de achtergrond van deze foto wel extreem wit en zeer gelijkmatig. Je moet een behoorlijke "studio" hebben om dit zonder enige bewerking voor elkaar te krijgen.

P.s. ik ga de bewerken regel anders formuleren, want op deze weg, komen we er ook niet ben ik bang.
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door Rossy »

Ofwel, het gaat nergens meer over.
Succes met jullie wedstrijd verder.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door Jolly Club »

Ik mag ook graag mijn tentje af en toe opzetten Lambo, maar dat terzijde. Gezien het feit dat er op dit forum al meer dan een jaar telkens weer over dit thema gediscussieerd en gecorrespondeerd wordt, zou het in mijn ogen geen overbodige luxe zijn dit eens een keer helder neer te zetten. Kortom, laat die malle regel varen.. de zelfverklaarde purist stemt op de onbewerkte platen, de foto-fetisjist kiest de mooiste, en RSH kiest degene die hoegenaamd nikx met het thema van doen heeft.

Spelregels zijn leuk, maar niemand gelooft toch dat Ricardo al die kiekjes technisch zit te analyseren in zijn donkere kamer ?? Stelling is, oncontroleerbare regels kun je evengoed afschaffen ! :cool:

En don't worry Lambo, tot nu toe heb jij mijn drie punten. :thump_up: :)

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
lambo
Berichten: 1789
Lid geworden op: za 11 jun 2005 09:00
Schaal: 1:18
Locatie: Eindhoven

Re: Fotowedstrijd feb (deel 2): "German Gründlichkeit"

Bericht door lambo »

Ricardo schreef:Ik ben inderdaad een behoorlijke leek betreffende fotoshop e.d. echter oogt de achtergrond van deze foto wel extreem wit en zeer gelijkmatig. Je moet een behoorlijke "studio" hebben om dit zonder enige bewerking voor elkaar te krijgen. Daarom zal de foto in kwestie ook niet meegenomen worden in het stemtopic.
Toch grappig, eerst wordt er volop geklaagd over het niveau van de foto's, hoop ik mijn steentje bij te dragen aan een hoger niveau, wordt dit niet gewaardeerd. Denk dat ik ze toch maar in de tuin zet en wat wazige foto's maak :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MartinBond
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 09 mar 2009 18:51
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Discussie-topic over de nieuwe regels

Bericht door MartinBond »

Het hogere niveau kan, zoals goed te zien is in de voorgaande fotowedstrijden, zeker behaald worden zonder gebruik van de PC. Maar het is aan de persoon of zij die extra moeite willen doen, of toch achter de laptop duiken voor die laatste details...
Afbeelding
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: Discussie-topic over de nieuwe regels

Bericht door rsh_scuderia »

Even ter verdediging van mijzelf.
Ik kies voor de meest creatieve en doorgedachte underdog :angel:

Er is alleen een ding wat mij in deze discussie opvalt; er wordt wel heel zwaar aangetrokken en aangezet en afgebakend.
Laat de creativiteit lekker stromen door de leden.
Heb plezier om je model zo leuk/mooi/creatief op de plaat te zetten en gaan met die banaan.
Dat iemand deelneemt en niet de mooiste foto maakt de eerste keer is natuurlijk prima.
Als een ander weer de banchmark wat hoger trekt, zal de rest ook mee moeten of geïnspireerd raken voor een nieuw idee. En zo elkaar weer versterken en inspireren.
Goed voorbeeld hiervan is de foto van MercedesFan met de Ferrari 250 GT SWB van CMC; heurlijk op de plaat gezet met fijne kleuren. De foto in de maand erna was precies hetzelfde voor mijn gevoel, waardoor de kracht van de foto vervaagde, terwijl het idee en uitwerking prima is. Dus opzoek naar een nieuw idee en dito uitwerking denk ik dan weer.

Wellicht was de maand januari niet de beste graadmeter, simpelweg omdat er ook slecht natuurlijk licht is.
Een uitgelezen kans voor mensen met fototentjes om een foto te maken zou ik dan weer denken.
Kortom; wees creatief of werk met de middelen die je hebt, of vanuit de wedstrijd wordt gegeven.
Als mensen de regels overtreden is dit niet alleen een beetje flauw, maar ook buitengewoon vervelend.

Niet zo moeilijk; poldermodel, draaideurachtig, windvanenmentaliteit en ingewikkeld doen. We zijn per slot van rekening geen CDA hier :thump_up:
Plaats reactie