Model volledig scherp op foto

Heb je een mooie foto gemaakt van een modelauto uit je eigen verzameling? Plaats hem hier!
Uiteraard kun je hier ook al je vragen en tips kwijt over het fotograferen van modelauto's.
In het kort: hoe, waar en waarmee worden jou foto's gemaakt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Model volledig scherp op foto

Bericht door Ferrari10flrb »

Een vraag aan de fotografen.

Ik gebruik voor het fotograferen van mijn modellen de Nikon D40 van mijn ouwe heer.

Maar bij het fotograferen van modellen,krijg ik het model niet volledig scherp op de foto. Ik wil graag het model helemaal scherp op de foto hebben.

Weet iemand welke instelling ik van de Nikon D40 hiervoor moet gebruiken?
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Model volledig scherp op foto

Bericht door NetForce84 »

Bij NIKO weet ik niet hoe dat moet.
Heb een Canon :D
Heb het hier ook moeten vragen op het forum en had een vriend die als hobby fotografie doet.

Ze zullen je hier wel verder helpen.
Al eens gekeken op internet, daar vind je ook soms interessante zaken terug.
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Model volledig scherp op foto

Bericht door 1:18 24/7 »

Camera op standje A zetten (met de draaischijf rechtsboven) en met het wieltje daaronder naar rechts draaien zodat je F-getal hoger wordt. Dan is een groter deel van het model scherp. Je sluitertijd zal dan wel langer worden, maar daar kan je dan weer meer licht of een statief tegenaan gooien! :thump_up:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Model volledig scherp op foto

Bericht door Ferrari10flrb »

Bedankt voor de info, ga ik proberen.

Wat versta je onder meer licht? Een bouwlamp oid of buiten?
Gebruikersavatar
1:18 24/7
Berichten: 2813
Lid geworden op: vr 16 apr 2004 20:12
Schaal: 1:18
Locatie: 47° 53' 19.21", 0° 1' 55.44"

Re: Model volledig scherp op foto

Bericht door 1:18 24/7 »

Bijvoorbeeld, of flitsen, maar dat maakt het ingewikkelder.

Meer licht/belichtingstijd nodig hebben is een gevolg van schieten met een hogere F-waarde. En dat compenseer je door ofwel je camera stil te houden op een statief (zodat een langere sluitertijd niet tot bewegingsonscherpte leidt) Of door meer licht waardoor je sluitertijd niet te lang wordt.
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
Gebruikersavatar
cliogek
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 apr 2010 16:06

Re: Model volledig scherp op foto

Bericht door cliogek »

Stand Av betekent diafragma voorkeuze.
Draaien betekent hogere of lagere diafragma opening.

Een groter F-getal is gek genoeg een kleinere diafragma.
Door de kleinere diafragma wordt het binnenvallende licht meer gebundeld waardoor er meer scherpte diepte komt. Dichter op het object betekend ook minder scherptediepte.
En als de achtergrond van het object verder weg is zal dit ook invloed hebben op de scherpte van de achtergrond.

Maar een groter F-getal betekent helaas ook dat je sluitertijd omlaag gaat. Dus niet zo hoog draaien tot deze sluitertijd te laag wordt want dan moet je of flitsen, of je ISO omhoog zetten(gevoeligheid), of meer daglicht maken, of een mini studio bouwen of genoegen nemen met minder scherptediepte of een statief gebruiken al dan niet met afstandsbediening om trilling te voorkomen.
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Model volledig scherp op foto

Bericht door Ferrari10flrb »

Bedankt voor de info.

Het toestel heeft zeker al deze mogelijkheden. Statief heb ik niet.

Zal dus behoorlijk experimenteren worden. Pfffffff :doh:

En dat voor 120 modellen.
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Model volledig scherp op foto

Bericht door NetForce84 »

Anders eens kijken of je ergens geen statief (goedkoop) op de kop kan tikken (marktplaats - 2dehands - kapaza - ebay)

Gaat je heel wat werk besparen.

Anders gaat bij de minste trilling of beweging de foto wazig zijn.

Een afstandsbediening voor mijn fototoestel heb ik niet maar de zelfontspanner is hiervoor ook wel handig :)
Gebruikersavatar
cliogek
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 14 apr 2010 16:06

Re: Model volledig scherp op foto

Bericht door cliogek »

Het is makkelijker dan het lijkt.

Op de Av stand zie je bij het verhogen van het F-getal vanzelf de sluitertijd lager worden.
Uit de hand fotograferen gaat tot 1/50 zeker goed. Wordt de sluitertijd lager of wil je een nog hogere F-waarde gebruiken, zet dan de ISO eens hoger.
Je ziet dat je dan direct kortere sluitertijden haalt.
Het kan namelijk zo zijn dat de ISO op 100 staat en dan is voor helder weer buiten. Zet 'm op 400 of 800 en je haalt misschien wel 1/50 of zelfs sneller.

Een stevig statief is zeker handig maar een goedkopere optie is gewoon zorgen voor meer daglicht en/of hogere ISO.
Dus overdag fotograferen, buiten of in de buurt van het raam.

LET OP: Inzoomen betekent bij de meeste lenzen ook dat de sluitertijden langer worden!
Dus niet zoomen maar naar het object bewegen.

Gewoon de F-waarde op F7.1 of hoger en dan zorgen voor de juiste sluitertijd erbij.
Met een statief kan je natuurlijk veel langere sluitertijden gebruiken. Dan kan je binnen wel F11 of hoger gebruiken. Dan heb je alleen trillingen van het indrukken dus dan de zelfontspanner gebruiken of nog beter een afstandsbediening en als beste optie een afstandsbediening i.c.m. de spiegel opklappen.
Zelf het klakken van de spiegel(wat je hoort als je een foto maakt) veroorzaakt minimale trilling. In het menu kan je de spiegel omklappen.
Dan klik je 1 keer om de spiegel om te klappen en dan nog een keer om de foto te maken. Er is dan totaal geen trilling meer op het moment van foto maken.
Plaats reactie