1:18 Plymouth Road Runner 1970 van GMP.

In dit forum worden alle beoordelingen en vergelijken van modelsauto's geplaatst die door de leden zelf zijn aangedragen zodat men een nog duidelijker beeld krijgt van de modellen die te koop zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

1:18 Plymouth Road Runner 1970 van GMP.

Bericht door Nelis »

Ik zal ook maar eens een revieuw maken van een van mijn favorite modellen: De Plymouth Road Runner 1970 van GMP in de schaal 1:18!

Algemene indruk:

De eerste indruk is wat mij betreft indrukwekkend! Het model ziet er precies zo uit als de 1:1. Alle verhoudingen kloppen precies.
De lak lak is erg mooi en glad aangebracht, nergens zijn er sporen van teveel of juist te weinig lak te vinden. Nergens te grote of
juist te kleine naden, alles past perfect. De ramen sluiten netjes aan ondanks het feit dat deze naar beneden kunnen. 9.5/10

Afbeelding

Afbeelding

Detaileringniveau:

Dit is uitmuntend, er is gewoon teveel om op te noemen. Hier volgen wat details die misschien op het eerste oog niet eens zo opvallen:
Echte vering met achter echte metalen bladveren, kentekenplaat kan naar beneden met daar achter de tankdop, de airgrabber op de
motorkapkan echt open, als je de wielen draait draait de aandrijfas ook mee, metalen antenne, losse zijruitjes en ramen die echt omhoog
en omlaag kunnen worden gedraaid met de kruk aan de binnenkant van de deuren, reservewiel met krik achterin, zeer realistisch interieur
met te openen dashboardkastje, realistische scharnieren op de motorkap/deuren/kofferklep, echte metalen remleidingen onder de auto en
het Hemi embleem bij de voorruit in de motorkap. 10/10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Exterieur:

Erg goed. Gefoto-etste emblemen met een echt gedetailleerde Roadrunner die over de zijkant loopt vanuit de luchthapper naar voren. Een
mooie mat-zwarte streep met twee kleine strepen er naast over de motorkap welke zeer strak uitgevoerd zijn. Er zit nergens een putje of
stofje in de lak. Alle verchroomde onderdelen zijn netjes strak en sluiten overal mooi aan. Als enige minpunt noteer ik de achterlichten,
dit zijn gewoon rode strepen in plaats van rood glas, dit had beter gekund voor een model van deze klasse. 9/10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interieur:

Ook hier weer niets dan goeds! Het ziet er allemaal weer erg gelikt uit. Echt gewoven gordels met gespjes, mooi zwart tapijt, beweegbare
pook, te openen dashboard kastje, enz. Gedetailleerde klokken en roosters. Er zitten zelfs stikkers en een slot aan de binnenkant van het
portier. Jammer alleen dat de deurpinnen gewoon aan de deurbekleding vast gegoten zijn.
9/10

Afbeelding

Afbeelding

Historie:

Tja, niet echt een racehistorie zoals bijvoorbeeld Ferrari. Toch is dit een van de laatste echte ''Musclecars''. Het waren auto's die veelvuldig
voor de ¼ mijl werden gebruikt, zeker met een dikke Hemi onder de kap. Deze motor produceerde 425 pk (in de praktijk vaak meer: 460 pk).
Het waren eigenlijk goedkope Plymouth Satellite's met zware motoren er in en ontdaan van luxe om gewicht te sparen. Deze waren dan ook
lichter dan de Plymouth Cuda of Dodge Challenger, ondanks het feit dat ze groter waren. Bij smokkelaars van drank (moonshine) waren ze ook
geliefdvanwege hun robuste bouw en snelheid. Vandaar ook dat er relatief veel zijn overgebleven. Begin jaren '70 werden de premies voor
deze auto's drastisch verhoogd, hierdoor stierf de Musclecar geleidelijk uit. De grote V8 motoren waren er nog wel, maar leverden nog maar
de helft van het vermogen. De Road Runner tesamen met de Dodge Charger geld toch wel als een icoon voor die tijd. 7,5/10

Kleuren/Decals:

Zoals al vermeld zit dit wel goed! De kleur met de naam ''Plum Crazy Purple'' hoort gewoon bij zo'n auto. Samen met kleuren als; Hemi Orange
of Limelight Green. De meeste emblemen zijn gefoto-etst, dus het detail is ongelofelijk en alles zit op de juiste plaats. Het interieur heeft
zwart tapijt met witte stoelen, redelijk typerend voor die tijd. De zwarte streppen zijn gespoten en niet geplakt en dat zie je. 10/10

Afbeelding

Marktwaarde:

Nieuw kostte het model hier € 125,-. Het model is echter allang uitverkocht. Ik heb er op E-bay € 141,- (ex. verz. kosten) voor betaald. Op
E-bay Amerika staat er nog een te koop voor $ 325,- (€ 236,46 met de huidige koers). Op een andere site staat er een voor $ 179,- (€ 130,23)
maar deze is beschadigd op het scherm. Verder zijn ze erg moeilijk te vinden. Ik durf ook niet in te schatten wat een dergelijk model op MP
doet. Uitgaande van de nieuwprijs van dit model vind ik het de prijs zeker waard. Vergelijkbare modellen van andere fabrikanten zijn vaak
veel duurder. 9/10

Motor:

De motor ziet er als de echte uit! Alle leidingen en bedrading zijn aanwezig. Alles is in de juiste kleur geverfd en heeft de juiste plek. er zit
zelfs een echt rubberen v-snaar op. 10/10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verpakking:

De verpakking is gewoon goed. Niet super de luxe. Je hebt een mooie kartonnen doos met afbeeldingen van de auto er op met daarin een
piepschuimen doos. De piepschuien doos klapt open en is geborgd door een ruit met het GMP logo er op. Het model zit hier verpakt in papier
in. Redelijk robuust dus, maar niet echt lux. 8/10

Afbeelding

Wielen en banden:

De wielen en banden zien er erg goed uit. De banden hebben lekker ouderwets proefiel en zijn voorzien van witte belettering net als het
origineel. Erg mooi zijn de Mopar Rallye wheels, welke een must zijn op dit model. De velgrand is voorzien van een matte chroomlaag die wat
meer glanst als het hart. Jammer dat de wielen dicht zijn en de schijven die er achter zitten niet te zien zijn. 9/10

Afbeelding

Totale score: 91/100 :thump_up:

Het model kan zich zeker met de absolute top meten en is dan kwa prijs niet eens zo duur.
Laatst gewijzigd door Nelis op za 09 okt 2010 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
iceman-kimi
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 20 jan 2006 07:04

Re: 1:18 Plymouth Road Runner 1970 van GMP.

Bericht door iceman-kimi »

Geweldig model, en goede recensie Nelis :D
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: 1:18 Plymouth Road Runner 1970 van GMP.

Bericht door Driver-X »

Mooie recensie.
Maar waar zijn de detail foto's van de te openen airgrabber, en dashboardkastje enz...
Afbeelding
Gebruikersavatar
subarufreak
Berichten: 1549
Lid geworden op: vr 20 jan 2006 16:04
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Re: 1:18 Plymouth Road Runner 1970 van GMP.

Bericht door subarufreak »

ZALIG
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: 1:18 Plymouth Road Runner 1970 van GMP.

Bericht door Nelis »

Driver-X schreef:Mooie recensie.
Maar waar zijn de detail foto's van de te openen airgrabber, en dashboardkastje enz...
Met mijn huidige camera kun je daar niet veel van zien ben ik bang. Ik zal het van het weekend eens proberen...
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: 1:18 Plymouth Road Runner 1970 van GMP.

Bericht door Nelis »

Nelis schreef:
Driver-X schreef:Mooie recensie.
Maar waar zijn de detail foto's van de te openen airgrabber, en dashboardkastje enz...
Met mijn huidige camera kun je daar niet veel van zien ben ik bang. Ik zal het van het weekend eens proberen...
De foto's zijn geplaatst, het is redelijk te zien nog!
Gebruikersavatar
Straetos
Berichten: 970
Lid geworden op: do 26 aug 2010 15:34
Schaal: 1:18
Locatie: Ammerzoden

Re: 1:18 Plymouth Road Runner 1970 van GMP.

Bericht door Straetos »

Goede recensie, je zou verkoper kunnen zijn :mrgreen:
Ik zal eens kijken of ik ook zo'n musclecar aanschaf!!
Wild wild horses couldn't drag me away
Plaats reactie