1:18 Mercedes-Benz SSKL 15th anniversary CMC

In dit forum worden alle beoordelingen en vergelijken van modelsauto's geplaatst die door de leden zelf zijn aangedragen zodat men een nog duidelijker beeld krijgt van de modellen die te koop zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

1:18 Mercedes-Benz SSKL 15th anniversary CMC

Bericht door Silverarrow »

Algemene indruk:
Afbeelding
Indrukwekkend is het eerste dat in mij opkomt. En dat is nu eens niet omdat er zo overweldigend veel details aanwezig zijn, zoals gebruikelijk bij elke CMC, maar omdat er geen enkele vervormingen, vouwen, naden of andere van dat soort onregelmatigheden in het metaal te vinden zijn. Zelfs niet in het dunne staal dat voor de motorkap of de spatborden gebruikt is. Je hoeft dit model ook niet op te pakken om te beseffen dat dit geen lichte jongen is, één aanblik is genoeg om te beseffen dat dit een zwaargewicht is. Indrukwekkend dekt overigens niet de hele lading, want jammergenoeg is de ophanging (met echte bladveren!) niet op elke hoek even stijf, waardoor het model iets scheef op z'n "poten" steunt.
[9/10]

Detailleringsniveau:
Afbeelding
Het is telkens weer een kick om te zien hoeveel knoppen, sluitingen, scharnieren, kabels, etcetera er door CMC in een model verwerkt worden en het wordt er alleen maar leuker op wanneer je ontdekt hoeveel dingen ook daadwerkelijk werken zoals op het 1:1 model. Zo moet je het stuur bijvoorbeeld meerdere malen rond draaien voor een maximale stuuruitslag. Het nadeel van het verkleinen is helaas dat sommige zaken zo fragiel worden dat ze nauwelijks meer te gebruiken zijn, zoals de lederen riempjes. Hierdoor wordt de toegankelijkheid van een aantal onderdelen flink bemoeilijkt met als gevolg dat je zaken, die voor mij persoonlijk belangrijker zijn dan bijv. de leren riempjes, niet kunt zien. Een systeem met magneetjes zou gemakkelijker geweest zijn. Desalniettemin toch een maximale score op dit onderdeel, omdat het niet zozeer om de werking van de details gaat, maar om de aanwezigheid.
[10/10]

Exterieur:
Afbeelding
Het metaal is briljant vorm gegeven en hier was het CMC natuurlijk om te doen, dit model moet 15 jaar ervaring in de miniatuur wereld uitstralen en dat is dan ook precies wat het doet. Ook de grille claimt aandacht met het prachtig verchroomde frame en de fijne mesh en wanneer je dan toch naar de voorkant kijkt, valt meteen het positieve camber op. Het ziet er wat onnatuurlijk uit, maar het klopt wel degelijk met de 1:1. Hetzelfde geldt voor de wat vreemde spatborden die noch de lijnen van de auto, noch de vorm van de wielen lijken te volgen, maar toch kloppen met het geheel. De onderzijde doet, ondanks dat het minder zichtbaar is, niet onder voor de rest van het model. Leidingen, aandrijfassen en een differentieel zijn allemaal goed zichtbaar en erg mooi nagemaakt. Het enige dat niet klopt is de stance, de reden hiervoor heb ik al genoemd en ondanks dat het gebruik van echte bladveren bewonderenswaardig is, verwacht ik van een CMC wel dat hij recht op z'n wielen staat.
[9/10]

Interieur:
Afbeelding
Het interieur is summier, maar dat is wel vaker het geval bij een racewagen. Het houten dashboard ziet er goed uit en ook de wijzers zijn allemaal perfect, maar het echte meesterwerk is het stuur. Dat is met leer omwikkeld en heeft een stalen hart met twee hendels eraan (waarvan ik overigens niet weet waarvoor ze bedoeld zijn). Verder zijn zijn er een schakelpook en leren stoelen aanwezig, maar dat zit tegenwoordig ook al in een Minichamps of een AUTOart.
[10/10]

Historie:
Afbeelding
De lichte versie van de succesvolle SSK maakte van Caracciola de eerste niet-italiaanse winnaar van de Mille Miglia en is alleen daarom al legendarisch. Het model is overigens, in tegenstelling tot zijn voorgangers, niet een volbloed racewagen. De K, S, SS, SSK en SSKL modellen waren eerder sportieve straatwagens en waren populair onder de rijken om race aspiraties mee waar te maken.
[9/10]

Kleuren/Decals:
Afbeelding
Er is geen kleur en er zijn ook geen decals en dat is precies wat dit model zo speciaal maakt. De metalen onderdelen zijn perfect zichtbaar en foutloos gevormd en worden beschermd door een spiegelgladde laag blanke lak. Mij spreekt het aan dat je de gebruikte materialen goed kan zien en welk ander model is er beter geschikt voor dit concept dan een CMC? Daarom dus een dikke 10!
[10/10]

Marktwaarde:
Afbeelding
Het model is met een prijs van minimaal 250 euro zeker net goedkoop, maar hetgeen je voor dat geld krijgt is een bijna perfect en uniek model. Tevens is het model gelimiteerd op 2000 stuks, waardoor de waarde waarschijnlijk alleen maar zal stijgen.
[9/10]

Motor:
Afbeelding
De motor is bovengemiddeld mooi, de spruitstukken zijn ingewikkeld en de slangen en aansluitingen zien er prima uit. Het enige nadeel is dat ik na vandaag de motor alleen nog maar op plaatjes van internet ga bekijken, omdat die idiote, fragiele riempjes verhinderen dat ik motorkap ooit nog ga openen. Zelfs met het bijgeleverde pincet is het een enorm lastige klus om de motorkap te openen zonder dat je iets beschadigd. En daar baal ik best wel van, omdat ik altijd graag het hart van de auto zie.
[8/10]

Verpakking:
Afbeelding
Ik kreeg van de bezorger een redelijk grote doos met daarin apart verpakt het model, de houten plaat en de doorzichtige vitrinedeksel. De verpakking van het model is net zoals die van elk ander CMC model en voldoet prima. Door de bijgeleverde vitrine met spiegel krijgt dit model echter pluspunten, het ziet er echt goed uit :worshippy: .
[9/10]

Wielen en banden:
Afbeelding
Geen oververchroomde, plastic wielen op dit model, maar gewoon echte metalen velgen met hele fijne spaken. De wielen worden op hun plaats gehouden door wielmoeren, die uiteraard te verwijderen zijn.
[10/10]

Eindscore: [93/100]
Laatst gewijzigd door Silverarrow op ma 31 jan 2011 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
scalemaster
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 04 jul 2010 22:22

Re: 1:18 Mercedes-Benz SSKL 15th anniversary CMC

Bericht door scalemaster »

verplaatst naar reacties
Plaats reactie