1:18 Porsche Cayenne S Norev

In dit forum worden alle beoordelingen en vergelijken van modelsauto's geplaatst die door de leden zelf zijn aangedragen zodat men een nog duidelijker beeld krijgt van de modellen die te koop zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Basselijn
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 29 dec 2010 00:21
Schaal: 1:18

1:18 Porsche Cayenne S Norev

Bericht door Basselijn »

Omdat eerdere beoordelingen die hier staan op het forum mij hebben geholpen bij het aanschaffen van een nieuw model, besloot ik het ook maar eens te proberen. De Porsche Cayenne S 1:18 van Norev.

Algemene indruk

Afbeelding

Ik was al een tijdje op zoek naar een Porsche Cayenne, toen ik in een zaak de Porsche Cayenne Turbo exclusive van Maisto tegenkwam. Zag er allemaal netjes uit, dus met doos richting de kassa. Daar echter stond deze van Norev. Het 'nieuwe' model, voor iets meer geld. Zag er op het eerste gezicht een stuk beter uit. Wat ik persoonlijk erg mooi vind is de kleur. Beetje olijfgroen-achtig, een kleur die je niet vaak ziet, maar 'm wel heel goed staat. In vergelijking met andere modellen is ie lekker groot, zoals het hoort.

Beoordeling algemene indruk: 8/10

Detaileringsniveau

Afbeelding
Afbeelding

Is zeker voor deze prijsklasse zeer netjes. Het porsche logo op de voorkant kun je lezen, en iedere lijn, zowel in het koetswerk als in de voor- en achterlichten, ziet er goed en geloofwaardig uit. Van de kleine mistlampjes in de voorbumper tot de verzilverde laaddrempel, het klopt gewoon. Maar verwacht voor deze prijs geen details van wereldniveau zoals bij sommige autoart modellen, voor deze prijs hebben ze het echter zeer goed gedaan.

Beoordeling detaileringniveau: 8.5/10

Exterieur

Afbeelding

Zoals al eerder gezegd staat het Olijfgroen 'm erg goed. Alleen zit hier wel een probleem. De bumpers: die zijn van plastic, en dat is te zien. Waar het overgrote deel van de carrosserie is gespoten, zijn de bumpers van gekleurd plastic. Hierdoor zijn ze iets donkerder van kleur dan de rest, en heeft het metallic groen een fijnere structuur dan de gespoten lak. Van een meter valt het niet zo op, maar je koopt geen schaalmodel om hem altijd van verder dan een meter te bekijken. De gespoten lak is overigens ook niet overal even netjes gedaan. Die van mij heeft drie kleine plekjes waar de grondlak nog te zien is, zie foto hieronder.

Afbeelding

Nog één ding (begrijp me niet verkeerd, het is een mooi model). Bij mij klopte de achterklep niet helemaal. De sticker van het derde remlicht was iets te laag geplaatst, en links onderin zat de achterruit niet goed gemonteerd, iets wat trouwens simpel op te lossen was met wat modelbouwlijm.

Beoordeling exterieur: 5/10

Interieur

Afbeelding
Afbeelding

Hier maakt ie dan wel weer wat goed. Het interieur ziet er netjes en verzorgd uit, al heb ik het idee dat het logo op het stuur ietwat laag zit. Maar zowel de kofferbak als de 'vloermatten' zijn met vilt bekleed, iets wat toch vaak aan de wat duurdere modellen is besteed. Een paar mooie details als de zilveren drempel en zacht aanvoelende stoelen doen de rest.

Beoordeling interieur: 9/10

Historie

Afbeelding

Porsche is altijd al een sportwagenfabrikant geweest, en is dat nog steeds. Toen Porsche met de Cayenne kwam stond men dus even raar te kijken. De eerste generatie vonden veel (ik ook) lelijk. Na de facelift echter keek hij niet meer scheel, maar stoer. Een grote verbetering dus. Inmiddels is alweer de derde generatie op de markt, en is de Cayenne geaccepteerd. Dit model is van de tweede generatie, die ik persoonlijk het mooiste vind. Het is goed dat Porsche de Cayenne heeft doorgezet, heb ik veel waardering voor.

Beoordeling historie: 8/10

Kleuren/Decals

Zoals al eerder gezegd staat de kleur 'm erg goed en kloppen de decals. Al is het dus wat jammer van dat kleine kleurverschil.

Beoordeling kleuren/decals: 7.5/10

Marktwaarde

Ik heb 'm voor €39,95 nieuw gekocht in een winkel (niet op internet). Op internet is de prijs voor een nieuwe ook rond de €40. 2e Hands lopen de prijzen vrij uiteen, van €25 tot wel €50 (ook geen idee waarom). Als je hem voor tussen de 30 en de 40 euro kunt kopen heb je waar voor je geld. Voor boven de 40 zou ik 'm voor de zekerheid even controleren op kleine beschadigingen op vooral het exterieur.

Beoordeling marktwaarde: 7.2/10

Motor

Afbeelding

Zoals je in deze prijsklasse kan verwachten bestaat de motor uit één stuk plastic. Dat maakt alleen helemaal niet zoveel uit, want Norev heeft de motor netjes bedrukt. Zo valt er bijvoorbeeld duidelijk te lezen: Direct fuel injection, en is het motorcompartiment aan de randen netjes met matzwarte verf afgewerkt. De kleurstellingen kloppen weliswaar niet helemaal met de werkelijkheid, maar het ziet er allemaal geloofwaardig uit.

Beoordeling motor: 8/10

Verpakking

Afbeelding

Die is om het zo maar even te zeggen ietwat schreeuwerig. Het oogt een beetje alsof ze bij Norev er vanuit zijn gegaan dat alle modelverzamelaars kleine jochies zijn die de modellen gebruiken om crashtestje mee te spelen en besluiten dat hij prima mee in bad kan. Dat soort jochies. Dat gevoel wordt voor mij iig nog eens versterkt door de tekst: BigToys4BigBoys. Het ontwerp van de doos vindt ik dus niet helemaal geslaagd. Het enige wat je op de inhoud wijst behalve de tekst op het plastic plateau is een scheef opgeplakt stickertje. Het model zit met twee schroeven vast, die je met niet al te veel moeite los kunt maken. Al met al een gemiddelde verpakking.

Beoordeling verpakking: 5/10

Wielen en Banden

Afbeelding

Voor een model van deze prijs is dat best netjes voor mekaar. Op de remklauwen staat Porsche, de remschijf draait met het wiel mee zonder aan te lopen en ieder wiel is apart geveerd. Ik heb hier maar twee opmerkingen over. Ten eerste is de remschijf gewoon een rond stuk zilver plastic en zijn de banden merkloos. Het tilt een model toch een treetje hoger als er bijvoorbeeld iets van michelin op staat. Ten slotte zit er bij mij in de wielkast rechtsachter een mysterieuze bruine vlek. Heb echt geen idee wat het is, maar heb mezelf wijsgemaakt dat het modder is, 't blijft toch een SUV. Omdat het nauwelijks te zien is zal ik er geen punten voor aftrekken.

Beoordeling wielen en banden: 7.5/10

Conclusie

Zeker voor deze prijs een zeer mooi schaalmodel, en in deze kleur zeker aan te raden. Controleer hem alleen wel bij aanschaf even of het exterieur helemaal gaaf is.

Eindscore: 73.7/100
Laatst gewijzigd door Basselijn op di 30 aug 2011 02:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
Gebruikersavatar
Bunno
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 26 nov 2010 22:36

Re: 1:18 Porsche Cayenne S Norev

Bericht door Bunno »

Wat ik zo jammer vind is dat de raamstijlen niet in chroom zijn uitgevoerd :evil:
echt zonde. :cry:
voor de rest zijn ze op mp wel voor rond de 30 te vinden.
Zat te twijfelen om m daar te kopen maar nu ik jouw detailfoto's zie stel ik het nog een tijdje uit. Was voor mij een zeer nuttige revieuw dus, bedankt :thump_up:
GR. Bunno
Gebruikersavatar
Bugatti Veyron
Berichten: 1095
Lid geworden op: za 16 mei 2009 13:44
Locatie: Burgum

Re: 1:18 Porsche Cayenne S Norev

Bericht door Bugatti Veyron »

Goede beoordeling. :thump_up: Vreemd dat deze wel weer tapijt heeft, terwijl de Panamera van Norev dat moet ontberen. De deuren van de Panamera kunnen daarintegen wel allemaal open, wat bij deze weer niet kan. :eh:
Afbeelding
Bugatti - Le pur sang de l'automobile.
Gebruikersavatar
Basselijn
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 29 dec 2010 00:21
Schaal: 1:18

Re: 1:18 Porsche Cayenne S Norev

Bericht door Basselijn »

Kijk, Norev kan hun modellen wel behoorlijk verpakken:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
Gebruikersavatar
Basselijn
Berichten: 304
Lid geworden op: wo 29 dec 2010 00:21
Schaal: 1:18

Re: 1:18 Porsche Cayenne S Norev

Bericht door Basselijn »

Bugatti Veyron schreef:Goede beoordeling. :thump_up: Vreemd dat deze wel weer tapijt heeft, terwijl de Panamera van Norev dat moet ontberen. De deuren van de Panamera kunnen daarintegen wel allemaal open, wat bij deze weer niet kan. :eh:
Heb de panamera sinds een week, en die heeft wel degelijk tapijt erin zitten (iig bij de Turbo) :eh:
Afbeelding

Matig uw kinderen, denk aan onze snelheid!
Plaats reactie