VW Ovaalkever van Autoart in 1/18

In dit forum worden alle beoordelingen en vergelijken van modelsauto's geplaatst die door de leden zelf zijn aangedragen zodat men een nog duidelijker beeld krijgt van de modellen die te koop zijn.
Scarabee
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 mar 2013 12:30
Schaal: 1:43

VW Ovaalkever van Autoart in 1/18

Bericht door Scarabee »

Ik heb al veel voorpret gehad met de fraaie foto's die Autoart van dit model toonde alvorens het daadwerkelijk op de markt kwam. Op een of andere manier lijkt het voor modelfabrikanten bijna altijd ondoenlijk om de karakteristieke lijnen van de VW Kever echt goed te treffen. Daarom mogen we Autoart wel feliciteren met de werkelijk voortreffelijke Ovaalkever uit 1955 die onlangs op de markt is gekomen. Vanuit elke hoek gezien overtuigt dit model door zijn natuurgetrouwheid. En geloof me, ik kan het weten, want ik heb zelf precies zo'n auto in schaal 1:1, toevallig ook in een van de kleuren waarin het model verkrijgbaar is, namelijk "Stratossilber" (Autoart 79779). Ook die kleur is werkelijk 100 % in orde! Zoals we van Autoart gewend zijn, zijn ook de te openen portieren, kofferklep en motorkap onberispelijk vormgegeven en sluiten ze in gesloten toestand perfect aan op het koetswerk. Veel zorg is besteed aan details die in 1955 specifiek nieuw voor dat bouwjaar waren, zoals de (toen voor het eerst) dubbele uitlaatpijpjes, het nieuw vormgegeven stuurwiel en versnellingspookje, de nieuw gevormde benzinetank en de iets grotere achterlichthuizen met geïntegreerde remlichten. Ook aan vele overige details is serieus aandacht besteed. Ik noem er nog maar een paar: de fraaie koplampen, het dashboard, de binnenspiegel met zonneklep, de armlussen aan de binnenzijde van de B-stijl en het gedetailleerde motorblokje. Is er dan helemaal niets op aan te merken? Ach, als je, zoals ik, over de echte auto beschikt zie je natuurlijk altijd wel een aantal zaken die niet kloppen, soms ook heel vreemde anachronismen, die op zich heel keurig zijn uitgevoerd, maar gewoon niet horen bij het bedoelde bouwjaar. Dat is een bekend liedje, hè. En toch eigenlijk ook te vermijden als men zich bij de ontwikkeling van een model laat adviseren door een kenner. Maar dat neemt niet weg dat Autoart hier een zeer fraai staaltje modelbouw heeft afgegeven, waarbij vergeleken de producten van Maisto, Solido en Burago volledig verbleken en trouwens ook, ondanks hun grotere 1:12 schaal, de kevers van Sun Star. De VW van Autoart is, behalve in vier originele fabriekskleuren, ook in een belachelijk mierzoet zuurstokrose als "limited edition" verkrijgbaar. Maar je bent eigenlijk niet goed wijs als je die laatste neemt. Je betaalt tenslotte toch een lieve cent (± € 125-,) voor dit model en in de Miss Piggy versie ziet het er echt niet uit!
Plaats reactie