Lijmen van afgebroken spiegels

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
p--911
Berichten: 119
Lid geworden op: di 10 apr 2007 16:11
Locatie: Lonneker

Lijmen van afgebroken spiegels

Bericht door p--911 »

Ik heb enige tijd geleden op ebay.de voor een klein vermogen een rode 911 speedster van minichamps gekocht. Pakketverzekering was allemaal erg ingewikkeld en omdat ik al zo'n 50x eerder probleemloos modelletjes uit Duitsland heb laten opsturen durfde ik het onverzekerd verzenden wel aan. Wat blijkt juist dan natuurlijk bij aankomst hier in Nederland; het model is tijdens transport losgekomen van de sokkel en lekker heen en weer gerold door de vitrine met als gevolg een afgebroken spiegelt (die gelukkig nog wel los in het doosje lag).

Nu mijn misschien simpele vraag: wat is de beste lijm om de spiegel weer mee vast te lijmen, gewoon superlijm o.i.d. of weten jullie wellicht iets beters?
Laatst gewijzigd door p--911 op ma 19 nov 2007 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Voor dit soort reparaties gebruik ik altijd Bison transparante 2-componenten (epoxy) lijm. Dit is wel iets moeilijker te verwerken dan secondenlijm, maar geeft een veel beter resultaat. Secondenlijm wil wel eens wit uitslaan en breekt bij het geringste stootje weer af.
Epoxylijm is ongeveer 5 minuten te verwerken. Je mengt de twee componenten bij elkaar en wacht ongeveer vier minuutjes. De lijmt wordt dan iets dikker en stroperiger. Ook is en blijft deze lijm écht 100% transparant waardoor reparaties niet of nawelijks opvallen.
(verkrijgbaar bij bouwmarkten)

Afbeelding
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
p--911
Berichten: 119
Lid geworden op: di 10 apr 2007 16:11
Locatie: Lonneker

Bericht door p--911 »

Bedankt voor het snelle antwoord Matt! Ga ik morgen gelijk halen, wat je aangeeft over die secondenlijm had ik zelf ook al zo'n idee over.
Gebruikersavatar
R-Zero
Berichten: 8
Lid geworden op: za 28 okt 2006 15:49
Locatie: Liempde

Bericht door R-Zero »

Prima lijm :thump_up: , gebruik ik ook altijd.

Maar zet hem na gebruik wel ondersteboven en in de koelkast wat ook op de handleiding staat anders is hij (ligt aan temperatuur) sneller onbruikbaar.
En in de koelkast gaat hij langer dan 1 jaar mee.
Gebruikersavatar
p--911
Berichten: 119
Lid geworden op: di 10 apr 2007 16:11
Locatie: Lonneker

Bericht door p--911 »

Ook bedankt voor de extra tips!
Gebruikersavatar
p--911
Berichten: 119
Lid geworden op: di 10 apr 2007 16:11
Locatie: Lonneker

Bericht door p--911 »

Het heeft even geduurd, maar ik heb het voor elkaar gekregen, prima resultaat met die Bison 2 componentenlijm die jullie aangaven. :thump_up:
Na het mengen de lijm een paar minuten iets laten harden en daarna tweezijdig dun opgebracht. Daarna de spiegel aan het model en na een dagje uitharden lijkt het of ie er nooit is afgeweest.

Bedankt voor de tips!
MINIfreak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 05 apr 2023 11:38
Schaal: 1:18

Re: Lijmen van afgebroken spiegels

Bericht door MINIfreak »

Zou dit ook lukken bij een Audi R8 Kyosho?
Bij deze modellen staat het spiegel niet tegen het ruit geplakt, maar op de zijkant van de deur met 1 of 2 milimeters naast het ruit.
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5180
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Lijmen van afgebroken spiegels

Bericht door Schumi28 »

Dat zou moeten lukken, wellicht heb je een foto?

Laatst ook een spiegel in 1:43 geplakt/hersteld met secondelijm :thump_up:
Afbeelding
Plaats reactie