Software om je collectie bij te houden

Hier kan je informatie vinden en vragen stellen over alles wat te maken heeft met modelauto´s en het om- en verbouwen hiervan.
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Software om je collectie bij te houden

Bericht door ge-flopt »

Hoi Allen,

Al wat jaartjes geleden ook al eens gepoogd om iets op te zetten, maar uiteindelijk is dat gestrand op aardig wat zaken. Nu dus een nieuwe poging. En tijdje geleden Zipperscales geholpen met het aanpassen van zijn website, en dan gaat het bloed toch kruipen waar het niet gaan kan. Waar heb ik het over: software om je collectie in bij te kunnen houden. Iedereen heeft wel zijn eigen maniertjes om dit te doen. Niet, Excel, simpele html website tot zelfs software die hier voor speciaal gemaakt is. Allemaal leuk en als het werkt voor je waarom niet.

Ik ben begonnen met het opzetten van een eigen systeem, compleet van scratch en met een nieuwe database. Ook het licentie type wordt niet conventioneel. Ik wil het volgens de zogenaamde GPL licentie gaan verstrekken. Dat houdt in dat je het mag downloaden, installeren, aanpassen en weer door mag verstrekken (zolang je de bron code er maar bijgeeft) dit voor niks.

Wat zijn de dingen waar ik naar gekeken heb. De belangrijkste websites die ik bekeken heb zijn (zoals al wel eerder genoemd) die van ZipperScales, Matts site en natuurlijk die van Le Mans models. Wat me altijd opviel aan de website van Matt is dat hij alles in platte tekst (gewoon HTML) opsloeg. Dit werkt simpel als je alles soms hoeft te updaten, maar als je er bv achterkomt dat je de naam Porsche (gestructureerd) verkeerd schrijft, dan moet je alle pagina's gaan nalopen. Het voordeel van een content management systeem voor je modellen is dan wel zeer wenselijk. Omdat niet iedereen dezelfde smaak heeft is het ook wenselijk om met zogenaamde skins te kunnen werken, die je naar eigen smaak kunt aanpassen.

Wat ik tot op heden heb is het volgende:
De database structuur:
Afbeelding
Misschien is dit niet voor iedereen te lezen, maar ik probeer het even uit te leggen.

Het belangrijkste is natuurlijk het model, hieromheen draait alles, heb je die niet dan heb je niets.
Er aangekoppeld zitten o.a. model_producer (bv. minichamps) Hier heb ik vershillende dingen aan info aan gekoppeld. Eigenlijk is alleen de naam van de model producent belangrijk, de rest is leuk om evt te hebben, maar niet belangrijk. Als voor jou alleen belangrijk is om aan te kunnen geven dat het om Minichamps gaat, dan vul je dat in. Als de rest ook belangrijk is, vul je de rest in. Dit geld ook voor team, tyre, class (bv F1, Le Mans GT1, WW2 Rusian), Sponsor, shop, engine en manufactor (b.v. Mercedes, Aston Martin, etc)

Wat zijn de dingen die mij nog te binnen schieten.
- Zoals ik aangaf staat het team erbij, maar bij het model komt straks ook de team naam. Dit is gedaan omdat een team meerdere namen gehad kunnen hebben: Arrows heeft Orange arrows en Footwork Arrows geheten.
- Engine, dit wil ik verder uitwerken. Een Porsche 911 zal altijd met een Porsche motor rijden, maar bv Arrows heeft met BMW, Ford, Megatron, Porsche, etc gereden. De ene vind het genoeg dat er staat porsche en de andere wil weten of het een flat , v6 turbo of een V8 was.

Er zijn nog legeo dingen die ik niet aan denk, maar waar jullie waarschijnlijk van roepen, dit moet erin, dat moet eruit, dat moet anders. Mocht je opmerkingen hebben, hoor ik ze graag. In dit topic zal ik alle updates geven en eventueel een paar probeerseltjes plaatsen en als we zover zijn toegang geven naar een demo pagina.

Ik zeg niet dat het volgende week af zal zijn, maar ik denk wel dat het met een jaar of 10 ( :wink: ) zeker klaar is!

MVG Ge-Flopt!
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door Schumi28 »

Enne, je zegt dat je naar websites gekeken hebt.
Houdt dat ook in dat je dit dan makkelijk kun koppelen met een website qua database of iets dergelijks?
Afbeelding
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door ge-flopt »

Nee, ik heb meer gekeken hoe ze functioneel in elkaar zitten. Maar op een later tijdstip kan bv wel gekeken naar een soort import tool oid.
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door Autofan »

Ik ben nu bezig om alles in Catawiki te zetten. Misschien dat je daar nog ideeën van kan halen.
Afbeelding
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door ge-flopt »

Heb daar inderdaad ook eens rond gekeken. Wist eigenlijk niet dat je daar je eigen collectie ook in kon opslaan. Zat wel met het idee te spelen om een soort info import te bouwen. BV je typt in minichamps en dan het nummer en dat de gewenste info opgehaald wordt.
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door Autofan »

Hier kan je zien wat ik al heb ingevoerd
Als je een willekeurig model opzoekt kan je aan de rechterkant aangeven dat je hem aan je collectie wil toevoegen en in welke staat:
Afbeelding
Afbeelding
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door ge-flopt »

Mooie functie en als het doet wat het moet doen voor je, zou ik het zeker niet nalaten om hem te gebruiken.

Ik zal er nog eens naar kijken en zien of ik toevallig niet dingen darauit kan overnemen.
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door ge-flopt »

Ik heb inmiddels al weer eea verder verwerkt. Ik heb een indeling gemaakt voor de motoren.
Ik heb het opgedeeld in 2 stukken: engine en enginetype.
engine: BMW, Ford, Hart etc.
van hieruit wordt een koppeling gemaakt naar de engine type. Hier heb ik wat vraagjes voor de echte techneuten onder ons. Is het volgende afdoende om een motor type uit te werken:
(ik vul even als voorbeeld de specs in van een Cosworth CR-3 V10 in)
configuration: 'V'
cilinders; '10'
BHP: '770'
litre: '3.0' (of is het beter in CC te zetten?)
valves: '0' (kan het even niet achterhalen)

ik ben een a techneut als het gaat om motoren. Ik kan een V10 van een V8 herkennen (hoop ik), maar ben ik nog wat dingen vergeten of moet ik dingen aanpassen?
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door Jolly Club »

Voor sommige gebruikers is het wellicht hansig om een undo knop toe te voegen voor je laatste aanwinst. Vooral als je hem vanuit de database rechtstreeks uit je collectie op marktplaats kan schuiven! :idea:

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door ge-flopt »

Een delete button of een soort archive optie? Misschien meteen met output die je kan copy/pasten naar MP? Of misschien dat je een post klaar heb voor MAF? :P :dance:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door St. Paul »

ge-flopt schreef:Een delete button of een soort archive optie? Misschien meteen met output die je kan copy/pasten naar MP? Of misschien dat je een post klaar heb voor MAF? :P :dance:
Denkte gij nie dat er een hanske is da ze die opties samen nemen? dat er automatisch een post op Maf komt met de nieuwste aanwinst en simultaan een nieuwe advertentie op MP? :thump_up:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door ge-flopt »

Hey st. Paul, ik kom van beneden de rivieren, maar ik kan voan jou eerste zin effe niets maken. ;) :P

Maar ik denk dat het er over iemand gaat die beide tegelijk doen. Voor jou maak ik dan een optie dat je eerst 100x op ja moet klikken voordat je hem daadwerkelijk opruimt. ;)
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door Ricardo »

Nu mis ik toch wel de LIKE- button op het forum. :mrgreen:
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door St. Paul »

ge-flopt schreef:Hey st. Paul, ik kom van beneden de rivieren, maar ik kan voan jou eerste zin effe niets maken. ;) :P

Maar ik denk dat het er over iemand gaat die beide tegelijk doen. Voor jou maak ik dan een optie dat je eerst 100x op ja moet klikken voordat je hem daadwerkelijk opruimt. ;)
Of er geen kansje is dat de opties samengevoegd worden. :mrgreen: Bij mij hoeft er heel geen opruim button. Ik ruim al 5 jaar op en bezit ondertussen alleen maar meer. :angel:
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
ge-flopt
Berichten: 229
Lid geworden op: di 22 feb 2005 14:40
Schaal: 1:43
Locatie: tilburg
Contacteer:

Re: Software om je collectie bij te houden

Bericht door ge-flopt »

Het is even stil geweest rond dit project, maar het is begonnen. De back end (waar je je modellen in kunt voeren) moet ik nog aan beginnen, maar de voor kant heb ik de eerste items omgezet in iets wat lijkt op een pagina. :P

Voor degene die wil kijken: http://modeldb.project34.net/

Wat werkt er nu?
Je kunt een selectie maken tussen verschillende coureurs, met een subselectie of je alle coureurs wilt bekijken of niet. (bv als je dutch drivers spaart). En je kunt de complete modellen selecteren.

Tussen alle menu's kun je straks doorklikken: bv, van coureur, naar wagen, naar banden, naar modelbouwer etc, etc.

Opmaak is er niet, komt nog.
Plaats reactie