[ KB ] Modellen spuiten

Hier kun je informatie vinden om je te helpen met het aanpassen van modelauto's.
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

jelmer schreef:mijn dank is zeer groot. Als ik morgen door de sneeuw heen kom dan ga ik direct even winkelen... :mrgreen:


Jelmer, heb je al wat gevonden?? Ben je misschien al begonnen??
En heb je misschien foto's van die vrachtwagen. Ik ben namelijk erg nieuwsgierig wat voor wagen het precies is.
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

ik heb al ontvetter gevonden...stond nog in de kast bij mij thuis :oops: .
Ik zal proberen om deze week even wat foto's van het 'project' te maken, als ik tijd heb. Ik ben al aardig opgeschoten, en ben nu aan het spuiten toe.
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

waar "sealen" jullie de modellen eigenlijk mee??
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Witte Mercedes... Joep van Deudekom had het nog over een witte Mercedes vanochtend... Kwam er op neer dat het een zigeunerbak was.... :P

wat betreft spuiten:

Uitgaande van een metalen model, wat zijn de stappen en materialen om tot een mooi geheel te komen.

Dus (ik roep maar wat)
-primer
-kleurlaag
-blank?

Enamel of acryl, of nog wat anders? Zwart schijnt een lastige kleur te zijn, zeker in big scale (ik moet nog een 1:8 zwart spuiten...)

Zodra ik wat weet zal ik het eens in een schemaatje proberen te gooien.
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

weet iemand toevallig hoe lang ik Tamiya verf uit de spuitbus (de TS verf) moet laten drogen?? ik hoop geen week...
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

Ik wil een model in de kleur British Racing Green spuiten.

Wie weet welke lak ik het beste kan nemen. Het is bedoeld voor 2 modellen in 1:24 en 1:43. Dus een halve liter is niet nodig.

PB's zijn welkom!

Alvast TNX
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

Tamiya TS43 is racing green, kijk maar op de kleurenkaart van Tamiya Afbeelding
Gebruikersavatar
jelmer
Berichten: 1371
Lid geworden op: di 25 nov 2003 19:15
Schaal: 1:43
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door jelmer »

maar er staat ook 'british green' tussen :!: (TS9) of is dat weer wat anders
Afbeelding
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Ja, da's camouflagekleur voor het Engelse leger.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Jos schreef:weet iemand toevallig hoe lang ik Tamiya verf uit de spuitbus (de TS verf) moet laten drogen?? ik hoop geen week...

24 uur op een stofvrije plek is prima
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Ik heb een spuitcabine gemaakt van meubelplaat. Drie wanden, 'dak' loopt in een punt naar een afzuigmond toe waar een stofzuiger op aangesloten wordt. Er zit een draaiplateau in wat met de hand gedraaid kan worden. Het model wordt bevestigd op stukken installatiedraad (voor elektrische installaties) wat op de uiteinden van de isolatie is ontdaan. Voordeel: vrij sterk, kan gebogen worden om elk model te dragen, je kunt het model op hoogte zetten om ook de onderkant goed te raken en er is weinig wat de lak tegenhoudt, er wordt bijna niets afgedekt wat later nog overgespoten moet worden. Er zit ook een klein TL-buisje in (zoals onder een keukenkastje hangt) voor een goede verlichting.

Ik gebruik ook meestal polijstmiddel (Commandant 5) om de modellen na te bewerken, zodat de laatste stofjes en nevel verdwijnen. Daarna een laag autowas, ziet het er super uit. Als je oude modellen spuit, kun je de ruiten ook met Commandant 5 (de fijnste variant, nog net geen autowas) polijsten om krassen eraf te krijgen.
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

ok ik heb zojuist het ergste uit mijn modelbouwcarriere meegemaakt...er was een plekje op mijn BBR bouwsel dat maar niet mooi rood wilde worden. Heb ik dat afgeschuurd en opnieuw geprobeert, maar lukte natuurlik niet!! Toen kwam ik er echter achter dat de lak op het model gewoon een soort pasta was geworden, ik kon het er zo vanaf schrapen!! Het kan een aantal redenen hebben:
- te koud in de garage (waar ik spoot)
- te dikke laklaag (vanwege het meerdere malen opnieuw proberen)

mijn halve model is nou weer gewoon blank, de primer heeft ook compleet losgelaten!! weet iemand waardoor dit zou kunnen zijn??
Opel-DTM
Berichten: 1195
Lid geworden op: vr 22 okt 2004 10:59

Bericht door Opel-DTM »

British Racing Green is heel donker groen metalic.

Het is het kleurtje wat op de F1 Jaguars zit... Sorry als er geen Jaguars in de F1 mee doen... ik hou me daar niet zo mee bezig... :doh:
Maar de wagen ziet er uit als een F1...

Maar goed die kleur moet het dus worden...
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Bericht door tom »

Jos schreef:mijn halve model is nou weer gewoon blank, de primer heeft ook compleet losgelaten!! weet iemand waardoor dit zou kunnen zijn??


De temperatuur is een verdachte, ook het niet genoeg uit laten harden tussen primer en toplaag kan een probleem zijn. Verder is mogelijk een niet compatibele primer en toplaag (verschillende typen lak) een mogelijke oorzaak.

Teveel lak ineens is ook nooit goed. Beter vier dunne laagjes dan twee dikke.
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

primer kan het probleem niet zijn aangezien de andere laag verf al een dikke week erop zat en geen problemen gaf. Verder spuit ik nooit te dikke lagen anders was het wel eerder gebeurt denk ik...Ik denk gewoon dat de temperatuur te laag is, hiermee kan ik meteen op zoek naar een nieuwe ruimte om te spuiten...
Plaats reactie