zinkpest norev

avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Hallo,

inderdaad in het Nederlands is metaalmoeheid niet precies hetzelfde als zinkpest . Hoewel je het verbrokkelen van slechtsamengestelde zamac, misschien ook wel als een vorm van "metaalmoeheid" kan zien .
In het Frans vind ik enkel de benaming métal fatigue, dus ik denk dat de Fransen voor dit probleem van zinkpest toch ook die term gebruiken .
In het engels spreekt men over zinc decay .
Zoals je hierboven leest ben ik, of beter gezegd enkele van mijn modellen, al wel slachtoffer geweest van dit probleem .
Veel groeten
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: zinkpest norev

Bericht door Mr. Dj M. »

Metaalmoeheid is inderdaad niet hetzelfde als zinkpest. De metaal verhoudingen moeten correct zijn om de metalen compleet te kunnen vermengen en dit moet ook de juiste wijze gebeuren. Gebeurd dit niet dan heb je te maken met verschillende gedragingen op temperatuur verschillen. Dat zorgt voor scheuren e.d. maar ook vervuiling door stoffen die niet in de legering thuishoren, kunnen hiervoor zorgen.

Metaalmoeheid onstaat door het te "bewerken", lees vooral te verbuigen. Op een gegeven moment is de rek tussen moleculen niet meer mogelijk en zijn de verbinding zo zwak geworden dat ze niet meer standhouden. Bij zinkpest kan het ook over rek gaan in het geval van slecht gemengde verschillende metaalsoorten. Praten we over vervuiling, dan praten we waaarschijnlijk over verbindingen tussen moleculen die vooral op chemische wijze worden verbroken.
Gebruikersavatar
Scenic
Berichten: 462
Lid geworden op: do 01 okt 2009 13:19
Locatie: Westland

Re: zinkpest norev

Bericht door Scenic »

hee avensis

ik heb gelezen dat het ook kan komen door de omgeving waarin de modellen zijn misschien is de luchtvochtigheid te hoog of iets dergelijks ik hoop dat je hier iets aan hebt


Greetzzz Scenic
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: zinkpest norev

Bericht door Peter Parker »

Als Dinky verzamelaar heb ik er ook wel mee te maken gehad. Bepaalde jaargangen zijn er erg gevoelig voor. Er zit dan een onzuiverheid in de legering van het Zamac die er voor zorgt dat het metaal gaat uitzetten, dat veroorzaakt de scheuren en blaasjes. Vroeger probeerde ze een zo goedkoop, maar bruikbare legering te maken om in de mallen te gieten en dan ging er wel eens iets mis. Vaak kwam later pas uit dat die legering niet zuiver was. Tegenwoordig proberen ze zo goedkoop mogelijk metaal te maken, maar dan slaan ze de plank ook wel mis. Siku had er met een aantal made in hongkong versies last van. Dan lagen ze al aan stukken in de blisters. Ik vind het een schande omdat veel modellen ook in 1:18 er last van kunnen hebben. We hebben hier al een aantal posten gezien. Er is niks aan te doen, vernissen kan niet helpen want het zit binnenin en breekt toch wel. Het metaal verpulverd op het eind.
avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Hallo,

de omgevingsfactoren spelen inderdaad een belangrijke rol .
Te grote temperatuursschommelingen en te hoge luchtvochtigheid zijn sowieso niet goed .
Ik bewaar mijn modellen in een kamer op nl. kamertemperatuur en nl. vochtigheid (gemeten waarde 39 %), uit zon- of spotlicht .
Ik heb anderzijds al reacties gelezen van verzamelaars die om te testen een Buragomodel een jaar lang in de tuin hadden bewaard in weer en wind, en die niets vaststelden na deze periode .
Ik denk dat omgevingsfactoren vnl. invloed hebben op modellen die al uit een slechte legering gemaakt zijn .
De laatste tijd merk ik bij recente Minichampsmodellen ook meer lakprobelemen .
Het vreemde is dat dit steeds zwarte modellen zijn .
Enkele maanden geleden merkte ik dat de lak lelijk was geworden en blaasjes vertoonde op een zeer recente MB 500 E en S-klasse van 1998 .
Alle dezelfde modellen die ik nadien nog zag in winkels, vertoonden dit probleem .
Dus het is zeker een slecht lot geweest .
Ik wacht momenteel nog op antwoord van Minichamps .
Vandaag merkte ik ook hetzelfde op bij een zwarte Toyota Celica Fastback van PMA .
De drie modellen die ik hier vernoem, kwamen nooit uit het doosje .
Ik weet niet of dit ook een probleem van zinkpest is, of eerder een probleem met de zwarte lak, of de manier van lakken en/of voorbereiding .
Zijn er nog mensen met deze ervaring ?
Groeten, Avensis
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: zinkpest norev

Bericht door Silverarrow »

avensis schreef:Het vreemde is dat dit steeds zwarte modellen zijn .
Ik weet niet of dit ook een probleem van zinkpest is, of eerder een probleem met de zwarte lak, of de manier van lakken en/of voorbereiding .
Zijn er nog mensen met deze ervaring ?
Groeten, Avensis
:shock: Hoop dat 't niet aan de zwarte lak ligt, dan zou ik over een aantal jaar m'n verzameling AMG's een enkeltje prullenbak kunnen geven :doh: .

Volgens mij ligt dit gewoon aan de legering en heeft de kleur van de lak er weinig mee te maken. Ik kan me voorstellen dat omstandigheden als temperatuur, direct zonlicht en wellicht ook de kwaliteit van de laklaag het proces wel beinvloeden, maar het lijken me niet de directe oorzaken. Zo'n test met een Bburago lijkt me dan ook niet echt nuttig, het is meer een kwestie van mazzel hebben denk ik.

Overigens ben ik wel benieuwd of de manier van gieten (mal, temperaturen waar mee gegoten wordt, afkoelingsprocessen etc.) erg van invloed is op de kwaliteit van het product. Bij polymeren kan dit erg nauw luisteren, ik weet helaas niet of voor zamac hetzelfde geldt?
Afbeelding
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: zinkpest norev

Bericht door tom »

Ik heb een Minichamps uit de beginperiode, is nooit uit zijn doosje geweest maar de lak begint nu te bobbelen.
avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Het hangt vaak van model of reeks af .
Ik kocht de laatste maanden vele Minichamps-modellen in de grijze box .
De meeste hadden geen problemen .
Vooral de reeks van de MB W124 is getroffen zoals mijn zwarte E500 V8 is niet meer mooi .
Kan je mij vertellen welk model je bedoelt ?
Groeten
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: zinkpest norev

Bericht door tom »

Een Audi V8. Voor de prijs die ik betaalde mag ik niet klagen en het is beperkt tot één zijkant, ik zal even foto's schieten.
Gebruikersavatar
Hochi-Rocku
Berichten: 144
Lid geworden op: do 03 jan 2008 18:59
Locatie: Kleve- Bundes Replubliek Deutschland

Re: zinkpest norev

Bericht door Hochi-Rocku »

Enkele foto,s van Norev

Afbeelding

Afbeelding



Citroen

Presidential SM

Problemen:

Body: verschijningen van slots op alle kan breken bij de geringste aanraking.

Modellen getroffen:

Ref? (Collectie van de Franse auto's Hachette) Presidential SM Gray

BX

Problemen:

Body: verschijningen van slots op alle kan breken bij de geringste aanraking.

Modellen getroffen:

Ref? (Collectie van Franse auto's Hachette BX Sedan

Visa

Problemen:

Lichaamsdeel in dat nummer bij de geringste schok

Modellen:

Visa beige collectie voertuigen Frans (Hachette)
Modellen Shop ????????????

Picasso




Problemen: lichaamsdelen, vernietiging van het lichaam vervorming en breuk, chassis dat kan pauzes spin.

Modellen:

Ref 159807 Picasso Blue Native
Ref 159802 Picasso Red Metal
Ref 159806 Picasso Fire
Ref Picasso 159.811 MUG
Ref 159809/159810 Picasso "OBUT"
Ref? Collectie Picasso Hachette Franse auto's

Berlingo Ph 2 2002



Problemen: Body, vernietiging van het lichaam (vervorming, bubbels onder de verf), frames die spin en dan breekt

Modellen:

Ref AMC 009 475 Berlingo Multispace Pack Blue → initiatie Model Shop Citroën
Ref 155700 Berlingo Multispace Groen Stormwind
Ref AMC 009 476 Berlingo Sable Bivouac Bivak → Citroën Model Shop
Ref AMC 009 493 Berlingo Rood Lucifer → Utility Model Shop Citroën

Peugeot

206 Sedan / WRC



Problemen: Chassis, die twist en breken, die begint in het lichaam van onderdelen (indien iemand een foto).

Modellen:

Ref 472600 206 Sedan Blauw
Ref 479800 206 Sedan grijs metaal
Ref 472601 206 Sedan Groen metaal
Ref 472602 206 Sedan Brons
Ref 472604/9665 SY (ref Peugeot winkels) 206 Fire
Ref? Collectie Hachette Mounted Police en Gendarmerie 206
Ref 472607 206 posts
Ref 472610 206 France Info
Ref 472615 206 WRC Michelin Rossi boetieks →
Ref 472611 Peugeot 206 WRC Rallye Monte Carlo 2001 nr. 1

Vermoedens van een probleem op alle chassis 206 WRC

Partner

Problemen: twisted chassis, carrosserie die blaren en barsten (Peugeot Partner Support)

Modellen:

Ref 9665 TW Partner XS Copper goa → Peugeot-winkel
Ref TY 9665 Peugeot Partner Peugeot Assistance → winkel
Ref 9665 YY Ushuaia Box Peugeot Partner Peugeot → winkel

Renault

R14



Problemen: Body waarbij het geringste beetje in shock

Modellen:

Ref 511.402 R14 GTL-Rode
Ref 77 11 218 659 R14 GTL metaal → Green Model Shop Renault
Ref 511.403 R14 GTL Blauw metaal
Ref 511.406 R14 GTL Politie Pie

Megane Cabriolet

Problemen

Chassis: ontstaan van scheuren over het geheel genomen, stammen, onderverdeeld in verschillende delen op het laagste schok

Modellen getroffen

Ref? Verzameling van Tour de France Hachette Megane Cabriolet "Elfi"

R18 Break

Problemen

Fonds: scheuren en pauzes.

Modellen getroffen:

Ref? Verzameling van de Tour de France Hachette R18 Catch Break
Tuning bukanlah sebuah kejahatan tetapi cara hidup,Renault hidup olahraga
Gebruikersavatar
niels kroon
Berichten: 291
Lid geworden op: di 10 mar 2009 20:27
Locatie: Froombosch

Re: zinkpest norev

Bericht door niels kroon »

:shock: Ik mag wel op gaan passen :shock:
Sr tuning is not a crime :D
Gebruikersavatar
DerPolizist
Berichten: 386
Lid geworden op: di 31 mar 2009 21:45
Locatie: Sneek

Re: zinkpest norev

Bericht door DerPolizist »

@ Tom:

Ik heb hier een rode BMW E36 Coupe staan van Minichamps uit de tijd van de grijze doosjes en die heeft ook al problemen met blaasjes.
De lak op de acherklep is nogaal ''puisterig''.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Plaats reactie