zinkpest norev

avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

zinkpest norev

Bericht door avensis »

Hallo,

zoals ik eerder al eens vermelde in berichten ben ik verzamelaar van 1/43 modelauto's .
Nu zag ik deze week op het forum van Norev enkele verschrikkelijke foto's van uiteengevallen miniaturen van deze Franse fabrikant, zoals een rode R14 in 1/43 en een R18 break "catch" van de zogenaamde Franse kioskreeks "Tour de France" .
Het fenomeen treedt op ten gevolge van Zinkpest en dit kan al na enkele jaren . Dit alles is het gevolg van de slechte samenstelling van het zamac . Blijkbaar neemt niet elke Chinese fabrikant het zo nauw met de richtlijnen voor de correcte samenstelling van zamac .
Als ik mijn R18 break "catcht" bekijk, is het proces al duidelijk begonnen . De carrosserie staat vol lelijke blazen . En als het autootje demonteer, zijn er aan de binnnenzijde op exatc dezelfde plaats deze blazen . Dus het proces komt duidelijk vanuit het metaal !
Op het forum van Norev wordt ook verwezen naar een Italiaans forum, waar nog andere modelletjes worden vernoemd, die getroffen werden door dit fenomeen . Helaas is mijn Italiaans niet zo goed om alles te verstaan .
De laatste kocht ik redelijk vaal van deze Franse en Spaanse kioskreeksen . Het waren vaak leuke, nooit eerder geproduceerde miniaturen voor een heel schappelijke prijs (10 à 12 euro). Maar zit hier nu misschien net het probleem ? Is er misschien op het materiaal bespaard om de prijs zo laag te houden ? Toch zou het vreemd zijn dat een gerenomeerde producent als Norev zich hieraan laat kennen ?!? Ik dacht dat de lage prijs te verkleren viel door de goedkope blisterverpakking, de povere interieurafwerking en uiteraard de massaproductie .
Deze modellen van kioskreeksen zijn vaak ook een leuke herinnering aan een vakantie in het zuiden . Maar gaan deze herinneringen, ware nachtmerries worden voor verzamelaren ?
Heeft iemand weet van deze problemen bij de miniaturen ? Kent iemand nog getroffen miniaturen of reeksen ?
Het zou leuk zijn om dit te laten weten . Op het forum van Norev werd zelfs gesuggereerd om een bestand bij te houden met alle problemen hieromtrent .
Veel groeten en alvast bedankt !
Gebruikersavatar
andre
Berichten: 2940
Lid geworden op: ma 01 nov 2004 22:58
Schaal: 1:50

Re: zinkpest norev

Bericht door andre »

viewtopic.php?f=16&t=14203

Niet alleen Norev heeft er last van (gehad) ook o.a de merken
Revell, Maisto , Kyosho enz enz
Nu alleen nog maar 1/43 en 1/50 Dakar vrachtwagens in de collectie .
avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Hallo,

dank voor uw antwoord .
Ik zag inderdaad al foto's van de gele BMW M3 van Kyosho 1/18 .
Maar ik dacht dat tot op heden dit probleem bij 1/43 modellen ongekend was .
Groeten
Gebruikersavatar
Droes
Berichten: 1234
Lid geworden op: vr 28 jan 2005 17:46
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: zinkpest norev

Bericht door Droes »

Als Renault verzamelaar heb ik een 10-tal norev modellen in de collectie staan, waaronder ook een R18 Turbo, moet zeggen tot op heden nog geen probs kunnen vaststellen..
Denk niet dat je specifiek je pijlen op Norev moet richten, ik heb een Renault 5 Turbo 2 van UH/Eagle 1/18 waar ook blaasjes op de verf komen.. waarom? geen idee...

Als je even op onderzoek gaat klopt het wel als je zegt dat er meer problemen zijn bij 1/43 dan 1/18 modellen.. kvermoed dat dit zoiezo met de schaal te maken heeft.. hoe kleiner hoe minder detail en perfectie (buiten een paar fabrikanten in schaal 1/43)
Afbeelding Afbeelding
avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Hallo,

uiteraard heeft niet alleen Norev met dit probleem te kampen .
Toevallig zag ik nu deze foto's op het forum van Norev .
Eerder schreef ik al een bericht over het lelijk worden van de lak van enkele van mijn oudere Minichamps modellen .
Een deel van mijn collectie zijn Renault-miniaturen, zo'n tweehonderdtal . Ik heb verschillende modellen van de R18 van Norev, zoals een zwarte Turbo, een gele break van La Poste, een rode 4-deurs en break "catch" en een oranje 4-deurs "Europe" van de reeks van tour de France, en ook twee breaks van de reeks La Légende de Dakar . Het is "voorlopig" enkel bij de rode break "Catch" dat het probleem zich duidelijk manifesteert . Op zich is dit zeker niet mijn mooiste miniatuur, maar het is wel spijtig . Frusterend is ook dat er geen oplossing is .
Soms lees je wel eens dat je vanaf de eerste verschijnselen het miniatuur kan vernissen .
Maar persoonlijk geloof ik daar niet in .
Groeten
Gebruikersavatar
niva
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 19 mar 2008 16:34
Contacteer:

Re: zinkpest norev

Bericht door niva »

Dit is een probleem wat er al heel lang is.
Dinky toys had eind jaren 60 (vorige eeuw) ook al het idee zijn modellen in Hongkong te laten produceren. Deze 1/64 modellen (o.a. een cadillac, ford cortina) waren verpakt in een kunststof doosje dat teven een garage was. Door de problemen met de legering zette het model zover uit dat boxjes gewoon uit elkaar barstten en de modellen uiteindelijk ook.

Norev kende dat probleem ook met een serie plastic modellen die vanzelf vervormden naarmate ze ouder werden. Je kond dan zo je vinger tussen bodemplaat en carrosserie doorsteken.

Ook het uitzakken van velgjes waren een probleem.

Een van mijn eerste Bburago modellen , ± 1976/77 vertoont overal haarscheurtjes.

Ook resin modellen hebben er last van.
Een duur aangeschafte Ferrari, destijds iets van 200 gulden, scheurt nu na 20 jaar jaar op diverse punten.
avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Als het een probleem is van zinkpest, hoe is het dan te verklaren dat plastieke modellen van Norev ook vervormen ?
Zouden de meest recente miniaturen van Norev, Minichamps, Schuco, ... , latere hier nog mee geconfronteerd worden ?
Of is de productie, en voornamelijk de controle op de productie, vandaag toch correct genoeg om dit te voorkomen ?
Bij mijn oudste modellen van minichamps 1/43 zoal de W124 (250d, 500e, ...) zie je nu na 15 jaar de lak ook lelijk worden door kleine stipjes . Is dit zinkpest of gewoon ten gevolge van slecht lakwerk ?
avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Hallo,

enkele maanden geleden plaatste ik bovenstaand bericht in verband met zinkpest bij Norev .
In mijn eigen collectie heb ik nu een nieuw, door zinkpest, getroffen exemplaar ontdekt .
Het is de Alfa Romeo Crosswagon kleur : marron in schaal 1/43 .
Het miniatuur toonde al enige tijd op verschillende plaatsen blaasjes onder de lak .
De laatste tijd zie je ook zeer fijne haarscheurtjes in de lak .
Ook een dakstijl is stukgesprongen door de spanning .
Het is een miniatuur van enkele jaren oud .
Toch spijtig !
Heeft iemand nog zulke ervaringen ?
Veel groeten en graag uw reactie .
avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Weer enkele miniaturen van Norev ontdekt met zinkpest .
Renault Mégane "Antargaz" van reeks "tour de france" met gescheurd chassis in zamak door zinkpest, bij mijn Citroën Xsara Picasso "obut", net hetzelfde .
Mijn Alpine A310 Gendarmerie van de reeks "Police et Gendarmerie" heeft op vele plaatsen van de carrosserie blaasjes door .... !?!
Dat zijn samen met mijn Alfa Crosswagon en R18 break "catch", waar ik eerder over schreef, al zeker 5 Norev-miniaturen, waarvan de oudste 5 jaar is .
Helaas merk ik bij mijn Alpine A106 in blauw en mijn Hummer H2 SUT in zwart, op sommige plaatsen ook kleine blaasjes onder de lak . Ik ben nog niet zeker dat het ook hier over zinkpest gaat, maar bij mijn Alfa begon het hetzelfde .
Ik kijk tegenwoordig met schrik in mijn kast om bij niet meer van deze horror uit te komen !
Ik heb Norev al eens gemaild, maar voorlopig geen reactie !!!
Op Franse forums lees je trouwens meer van dit .
Ik annuleer momenteel al mijn reservaties van te verwachten Norev-modellen .
Voor mij is voorlopig één ding heel duidelijk : NOOIT NOG NOREV !!!
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: zinkpest norev

Bericht door Martini Racing »

Probeer ze eens te bellen?
avensis
Berichten: 16
Lid geworden op: za 07 mar 2009 19:51
Locatie: antwerpen

Re: zinkpest norev

Bericht door avensis »

Hallo,

ga ik inderdaad eens proberen.
Bedankt voor de tip !
Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Berichten: 646
Lid geworden op: do 17 sep 2009 21:58
Locatie: Leek

Re: zinkpest norev

Bericht door MarcoAzzurro »

Ik weel wel dat modellen uit de jaren 60/70 vaak te maken hebben met dit fenomeen (Metal Fatigue)
Hier een voorbeeld van een Politoys Lamborghini die slachtoffer is geworden van zinkpest of metaalmoeheid

Afbeelding

Je moet er toch niet aan denken :cry:

Dat dit ook met nieuwe modellen gebeurt is voor mij nieuw, en vind ik best kwalijk. Je zou toch denken dat men tegenwoordig wel zover is dat men dit tegen kan gaan.
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: zinkpest norev

Bericht door Silverarrow »

MarcoAzzurro schreef:Ik weel wel dat modellen uit de jaren 60/70 vaak te maken hebben met dit fenomeen (Metal Fatigue)
Hier een voorbeeld van een Politoys Lamborghini die slachtoffer is geworden van zinkpest of metaalmoeheid
:think: Metaalmoeheid is hier niet de oorzaak van, dat duidt namelijk op het falen van het metaal als gevolg van dynamische belastingen. Tenzij je héél veel en erg grof met een model speelt (zou kunnen natuurlijk :P ), is dat dus onmogelijk een reden voor het uit elkaar vallen van een model :thump_up: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Berichten: 646
Lid geworden op: do 17 sep 2009 21:58
Locatie: Leek

Re: zinkpest norev

Bericht door MarcoAzzurro »

Oh ik had begrepen dat metaalmoeheid en zinkpest hetzelfde ding was.. Ik heb het in elk geval over Metal fatigue, wat in elk geval de oorzaak is dat deze lambo in stukjes ligt.
In het boek Automodelli Alfa Romeo 1910-1993 door Paolo Rampini staat een stukje over Metal Fatique waarin ook duidelijk word aangegeven dat ook niet bespeelde modellen hiervan de dupe kunnen worden.

Zoals ook op de bronsite van de foto staat:

Metal Fatigue
It may happen that diecast models get cracks caused by corrosion. Sometimes they break into pieces. The reason for this metal fatigue is bad quality of the diecast alloy. In most cases models made before 1970 are concerned; later the manufacturers used better alloys. There is no cure for this kind of corrosion. But it is recommended to look for cracks when buying older models and to avoid extreme temperatures and sunlight.
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: zinkpest norev

Bericht door Mr. Dj M. »

Dat is inderdaad zinkpest. Legeringen die niet zuiver genoeg zijn, die leiden tot dit probleem en valt het model uit elkaar. Gelukkig zelf nog niet de ervaring hiermee en hoop dat nooit te krijgen ook!
Plaats reactie