Customizen Kever 1302

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geminiblue1302
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:07
Schaal: 1:18

Customizen Kever 1302

Bericht door Geminiblue1302 »

Beste,

Ik ben nieuw hier op het forum, en in de modelwereld, dus ik zal me even voorstellen.

Ik ben Roy Lievers (31) en ben woonachtig in de Achterhoek.
Mijn grootste hobby is de Volkswagen kever.
Ik ben momenteel in het bezit van een kever 1302 uit 1971, en een Kever 1300 uit 1971.
Ook heb ik van een kever een aanhanger gemaakt.
Van mijn beroep ben ik elektricien, en ben werkzaam als engineer van besturingskasten.
Ook volg ik momenteel de opleiding HBO Elektrotechniek (deeltijd).

Nu ben ik van plan om mijn 1302 body-off te restaureren, en tegelijkertijd een modelauto precies hetzelfde te maken als mijn 1302.

Ik heb al een modelauto gekocht, en de schroefjes er uitgedraaid, maar dan houd mijn kennis op :oops:

Ik wil de lampjes, ramen enz. er af halen, maar hoe doe je dat?
Dat zit er in gesmolten of zo?
En de ramen achter zit allemaal aan elkaar met een plastic plaat langs het dak....

Kan iemand me een beetje op gang helpen?
Ook heb ik het chassis er al af, maar met alle schroefjes los lijkt het alsof hij in het midden (onder de stoelen) ook nog vastzit.
Ik wil geen kracht gaan gebruiken en kan geen schroefjes ontdekken. iemand een idee?

Alvast bedankt voor de hulp.

Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Roy
Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 386
Lid geworden op: za 08 aug 2009 09:40
Schaal: 1:18
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door Bjorn »

De stoeltjes zitten vaak er in geklikt en moet je dan uit wippen.

Alles wat aan het chassis zit zoals koplampen, bumpers enz zit meestal aan de binnenkant gelijmd.
Dan moet je aan de binnenkant de lijm wegsnijden en dan kun je alles er zo uit halen.
1:18 Fast and Furious
Gebruikersavatar
Geminiblue1302
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:07
Schaal: 1:18

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door Geminiblue1302 »

Wil dat zeggen dat ik met een schroevendraaiertje onder de stoelen moet wrikken?
Of kan dat dmv schuiven of zo??

Dat van dat wegsnijden, gaan we proberen! bedankt! :thump_up:

Weet iemand of je (zoals bij 1:1) met plamuur, de randjes die er niet horen en randjes die verkeerd staan kunt veranderen?
Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 386
Lid geworden op: za 08 aug 2009 09:40
Schaal: 1:18
Locatie: Landgraaf
Contacteer:

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door Bjorn »

Ligt er aan, je zou het voorzichtig kunnen proberen, maar nooit te veel geweld gebruiken.
Alle auto's zitten weer net wat anders, dus altijd goed kijken.

Als het goed is en je haalt de lijm aan de binnenkant weg vallen de onderdelen er zo van af.

En ja, als je handig genoeg bent is alles mogelijk met modelauto's. Wegslijpen, plamuren, velgen enz...
1:18 Fast and Furious
Gebruikersavatar
Geminiblue1302
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:07
Schaal: 1:18

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door Geminiblue1302 »

Het is bijna gelukt.

Ik heb de meeste onderdelen van de auto.
Echter op de deuren zitten tochtraampjes. deze zitten vast door middel van metaal waar de plastic raampjes omgelegd zijn, en toen is het metaal opgetrompt of zo.
Dit zal ik even weg moeten boren ben ik bang..

De stoelen zijn er ook af, maar niet op de originele manier.... :(
Van de eerste stoel zijn beide bevestigingspuntjes afgebroken, en van de tweede, 1 van de 2.
Maar ja dan moeten we de stoelen maar lijmen...

vraagje mbt het verven over een tijd.
Kan ik synchroon met de auto het model laten spuiten? (metallic)
Zo niet, hoe kan ik dan zorgen dat ik de goede kleur lak vind?

En langs de spatborden, langs de ramen, en alle sierlijsten zijn streepjes (zal wel de goedkopigheid zijn)
Hoe zet je die streepjes straks mooi? deze streepjes zijn sommige ook chroom. is daar verf voor dat het chroom goed benaderd??

Wederom alvast bedankt voor het meedenken..

Roy
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door bobbob »

Je kan vragen bij de spuitert van je 1:1 of ze meteen je model willen meespuiten. Dan heb je de goede kleur en is het netjes gespoten.
Je kan ook een spuitbusje oid laten maken met de kleur van je 1:1, en daar je model mee spuiten.
Gebruikersavatar
Geminiblue1302
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:07
Schaal: 1:18

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door Geminiblue1302 »

Dus dat kan wel gewoon?
Ik had namelijk ergens iets gelezen dat de vlokken???? te dik zijn voor een schaalmodel??
Ik dacht ook idd meteen met de 1:1 mee laten spuiten. maar of dat dus kan met metallic lak?
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door bobbob »

Oja, metallic. Met metallic zijn waarschijnlijk de metallic deeltjes te groot voor je model, maar dat moeten anderen nog even precies vertellen, dat weet ik zo niet helemaal goed.

Wat betreft de chrome sierlijsten:
Voor chroom kan je best een spuitbusje chroom kopen bij Gamma of Formido ofzo. Dat werkt best goed (alleen lang laten uitharden :!: ).
De sierlijsten die je los kan halen dan spuiten, wat niet los te halen valt kan je het beste met een heel dun kwastje of een tandenstoker oid gaan verven. Daarvoor even wat chroom in de dop of een bakje spuiten, en dat dan gaan kwasten. Let hierbij op dat het bakje/dopje en de kwast echt heel goed schoon zijn :!:
Gebruikersavatar
Geminiblue1302
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 jun 2013 11:07
Schaal: 1:18

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door Geminiblue1302 »

Ok bedankt voor de tips!

Even afwachten wat de rest zegt van de metallic lak....
Gebruikersavatar
SFRC
Berichten: 687
Lid geworden op: do 09 jun 2011 09:19
Schaal: 1:43
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Customizen Kever 1302

Bericht door SFRC »

Als je de 1:1 ook laat spuiten dan kan je de verf voor het model met kleine metallic deeltjes laten spuiten. Daar zijn aardig wat verschillende grotes in.

Voor chromen sierlijsten is zelfklevend chroom 'papier'(metal foil) op de markt. Dat werkt veel netter dan een kwastje. Zelf een reepje afsnijden en plakken maar.

Succes!
Maarten
Plaats reactie