1:18 mega garage dio p4 eindelijk weer begonnen. kl update

rene86
Berichten: 219
Lid geworden op: za 19 jan 2013 14:02
Schaal: 1:18
Locatie: Zandvoort

1:18 mega garage dio p4 eindelijk weer begonnen. kl update

Bericht door rene86 »

Hallo

Ik ben al een tijdje bezig met een nieuwe diorama in de schaal 1:18 :cool: De bedoeling is dat deze voor de schaal best wel groot word.
De afmetingen zijn ongeveer: 80x50 en de hoogte in de nok is ook 50 cm.

Om een beetje een idee te krijgen van de daadwerkelijke grootte.
Afbeelding

Nu wil ik niet ''even'' snel een dioramaatje in elkaar flansen.. Maar er een langdurig, uitgebreid en realistisch ogende garage van maken.
Enkele belangrijke aspecten daarin zijn voor mij dat de wanden echt van baksteentjes gemaakt lijken te zijn. Maar er moeten ook ramen, een rol deur en een poortdeur
in komen. Het eerste projectje waar ik dus aan begonnen ben is het fabriceren van een ''poortdeur''.

Afmetingen van de deur: 16,5 cm breed en 18 cm hoog.
Afbeelding

Gat in de wand gezaagd.
Afbeelding

Om een idee van de maat te geven.
Afbeelding

En de buitenkant.
Afbeelding

Nu de deur gereed is, is de volgende stap het verzorgen van scharniertjes om de deuren ook gewoon te laten openen.
Die heb ik afgelopen week gevonden bij de karwei en hebben de afmetingen: 19mm bij 10 mm geloof ik.

Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar iets om baksteentjes mee na te kunnen maken. Dit ''stempeltje/malletje/sjabloontje'' heb ik na lange tijd zoeken
kunnen vinden in een hobby zaakje in amsterdam. Nu heb ik natuurlijk gelijk een probeerseltje gemaakt om te zien of het werkt!
Dit was het eerste resultaat.
Afbeelding

Toen het de volgende dag uitgehard was ( is namelijk 'Das Klei' die je niet in de oven hoeft af te bakken ) schrok ik.. Het monster stukje was namelijk
helemaal krom getrokken in het drogings proces. Toen ik daar informatie over ging opzoeken kwam ik al snel tot de ontdekking dat het niet goed zou werken
op onbehandeld hout. Dus nu heb ik het nog een keer geprobeerd op de stukje mdf wat ik eerst in de grondverf gerold heb. En gelukkig is het nu niet krom getrokken!
Hier dus binnenkort meer updates over :D

Inmiddels heb ik ook 3 gaten voor ramen gezaagd. En een extra gat gezaagd voor de rol deur die ik erin wil maken. Ook staat de diorama nu helemaal in de grondverf.
Hier zal ik binnenkort ook wat foto's van plaatsen :)
Laatst gewijzigd door rene86 op ma 03 feb 2014 23:34, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
NickW
Berichten: 662
Lid geworden op: wo 11 jul 2012 11:50
Schaal: 1:18
Locatie: Volkel

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door NickW »

Lijkt me erg mooi om af te zien :D
Dus kom maar hier met de updates :mrgreen:
“When everything seem to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it ....”
- Henry Ford
De 1:18 teller staat nu op:
102 auto's :dance:
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door Driver-X »

Je bent al druk met meerdere projecten, laat de updates maar komen.
Garage dio's kan ik altijd wel waarderen.
Afbeelding
rene86
Berichten: 219
Lid geworden op: za 19 jan 2013 14:02
Schaal: 1:18
Locatie: Zandvoort

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door rene86 »

Ben momenteel ook even lekker bezig. Hier even een tussentijdse update, gewoon omdat het kan :D

De roldeur word vervaardigd uit een mdf plaat van 5 mm dik. Afmetingen 17cm hoog en ong. 23 cm breed. Er komen aan
allebei de kanten gewoon een aluminium U profiel van 30cm hoog. De bedoeling is om ze iets schuin te plakken. Zodat als de deur
naar boven geschoven word ie blijft hangen :mrgreen:

Het gat voor de roldeur
Afbeelding

Er kunnen precies 2 auto's door.
Afbeelding

De roldeur.
Afbeelding
Afbeelding

Ook ben ik weer iets verder met de klei muren. Sinds ik de monster stukjes weer los gehaald heb van de muur trekt het toch weer iets krom.
Heb nu de verf geprobeerd en dat gaat verrassend goed :D De kleuren: Ivoorwit en Antraciet

Hier enkele plaatjes om een idee te geven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De scharniertjes voor de poortdeur.
Afbeelding

Deze foto staat er al tussen. Maar hier nog even de nadruk op het verdieping stukje wat ik erin wil maken.
Dit word bedoeld voor onderdelen en een kantoortje denk ik. Wat denken jullie? Zal ik hem langer maken?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door Peter Parker »

Nee het kantoortje is groot genoeg, de verkoop en ruimte voor de wagens heeft de rest nodig. Ik vind het super leuk wat je aan het doen bent. :thump_up:
Gebruikersavatar
F40F50ENZO
Berichten: 1939
Lid geworden op: zo 22 okt 2006 17:29
Schaal: 1:18
Locatie: United States of Westland

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door F40F50ENZO »

Mooi hoor.
Ik heb die klei ook gebruikt en gewoon op onbehandeld MDF geplakt.
:think: Misschien heb je te dunne plaat gebruikt, dat kan natuurlijk dat het dan wel krom trekt.

In ieder geval succes met je dio, ik ga hem volgen. :thump_up:
Een échte moderatorklassieker is: To delete or not to delete that's the question!!!
Gebruikersavatar
ronald-clio
Berichten: 654
Lid geworden op: zo 16 mei 2010 16:36
Schaal: 1:43
Locatie: Waddinxveen

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door ronald-clio »

Ziet er al veel belovend uit :thump_up:

de openslaande deuren zien er erg goed uit!

Ik weet niet wat het idee exact moet worden , of het een nieuw ogende dio moet worden of een ietwat achterstallig uiterlijk moet gaan krijgen? Anders moet je even in mijn dio topic kijken (oude franse garage) daar staan misschien wel bruikbare tips en foto's bij.
Roest En Narigheid Achtervolgt U Lange Tijd........... en toch heb ik er een zwak voor!?!
rene86
Berichten: 219
Lid geworden op: za 19 jan 2013 14:02
Schaal: 1:18
Locatie: Zandvoort

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door rene86 »

Peter Parker schreef:Nee het kantoortje is groot genoeg, de verkoop en ruimte voor de wagens heeft de rest nodig. Ik vind het super leuk wat je aan het doen bent. :thump_up:
:thump_up: Ok dan laat ik dat zo. Je hebt wel gelijk.. Er moet ook nog een trap komen :roll: Thanks
F40F50ENZO schreef:Mooi hoor.
Ik heb die klei ook gebruikt en gewoon op onbehandeld MDF geplakt.
:think: Misschien heb je te dunne plaat gebruikt, dat kan natuurlijk dat het dan wel krom trekt.

In ieder geval succes met je dio, ik ga hem volgen. :thump_up:
Ik heb het inderdaad maar een millimeter of 3.. Na veel navragen op het idee gekomen het te laten drogen met gewicht erop :idea: Maar dan wel een plaatje piepschuim ertussen zodat het een beetje ademt en mijn steentjes niet plat gedrukt worden :lol:
Thanks, gaat wel lukken, stay tuned inderdaad wat heb er veel plannen mee.
ronald-clio schreef:Ziet er al veel belovend uit :thump_up:

de openslaande deuren zien er erg goed uit!

Ik weet niet wat het idee exact moet worden , of het een nieuw ogende dio moet worden of een ietwat achterstallig uiterlijk moet gaan krijgen? Anders moet je even in mijn dio topic kijken (oude franse garage) daar staan misschien wel bruikbare tips en foto's bij.
:thump_up: Mijn ideeen en plannen zijn dat ook. Alleen tijd ''maken'' om er flink mee op te schieten, ''schiet'' er soms wel bij in :oops:
Het word zeker geen nieuw ogende dio hoor. Zal s in je topic kijken, bedankt :!:

grtz
rene86
Berichten: 219
Lid geworden op: za 19 jan 2013 14:02
Schaal: 1:18
Locatie: Zandvoort

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door rene86 »

Geleiders voor de andere deur gemaakt. Zit echt op een moment te asen dat ik genoeg tijd heb om is stevig te kleien maar helaas heb ik het steeds zo druk :roll:

Afbeelding
rene86
Berichten: 219
Lid geworden op: za 19 jan 2013 14:02
Schaal: 1:18
Locatie: Zandvoort

Re: 1:18 mega garage dio.

Bericht door rene86 »

Ik heb vandaag een stuk wand geprobeerd te kleien en het is aardig gelukt. Hopen dat het nu niet weer krom gaat trekken :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen weer even klei halen en dan de andere helft van de muur maken.
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: 1:18 mega garage dio. klei wand update

Bericht door bobbob »

Leuk project deze diorama! Ben benieuwd! :thump_up:
rene86
Berichten: 219
Lid geworden op: za 19 jan 2013 14:02
Schaal: 1:18
Locatie: Zandvoort

Re: 1:18 mega garage dio. klei wand update

Bericht door rene86 »

:thump_up:

Ik heb de andere helft van de muur ook in de klei staan :D En ik heb ook 2 andere kleuren gehaald voor de wanden maar dat zien jullie nog wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is de rechterkant ook droog.
Afbeelding


tot de volgende x :thump_up:
Gebruikersavatar
bobbob
Berichten: 2081
Lid geworden op: do 03 feb 2011 19:48
Schaal: 1:18
Locatie: Nederland

Re: 1:18 mega garage dio. klei wand update

Bericht door bobbob »

't Is een mooie bezigheid zo! Zal wel wat werk zijn die muren....
Wel uitkijken met die deegroller en meer wat rondloopt bij je thuis :lol: :mrgreen:
rene86
Berichten: 219
Lid geworden op: za 19 jan 2013 14:02
Schaal: 1:18
Locatie: Zandvoort

Re: 1:18 mega garage dio. klei wand update

Bericht door rene86 »

haha Is wel leuk om te doen hoor. Maar er gaat best wat klei op.. Morgen dus weer even nieuwe klei halen en dan kan ik door met de zijwanden.
Vandaag even wat andere kleine dingen gedaan. Ik was namelijk de afgelopen 2 weken lekker wezen shoppen hier en daar :P
Die kleine loopt nog niet hoor, gelukkig haha :pray:

Hier weer een serie fotootjes van de voortgang vandaag :cool:

Monteur figuren.
Rol plak folie ( steen ''kuch'' ) voor de buitenkant van het hok
IJsstokjes, kwam ik tegen
3 setjes chromen wielen die ik vandaag in een hobbyzaak tegen kwam. Altijd leuk om aan de muur te hangen :mrgreen:
2 alu velletjes gereedschap
1x alu remmenset
En een bundeltje hout voor een nieuwe deur en allerlei timmerwerk

Afbeelding

Afbeelding

En toen kwam ik er ook nog achter dat het breedsetjes zijn. Dus achter breder als voor :!:

Afbeelding

Afbeelding

Bandjes erbij zoeken
Afbeelding

Toch wel mooie wielen zo! Helemaal voor 10 euro voor de 3 setjes.. :shock: :D
Afbeelding

De deur die ik in een kwartier in elkaar geflanst heb :roll: Heb namelijk vandaag zon verstek schaar gescoord en daar ga je echt als een speer mee met die latjes :mrgreen:
Afbeelding

Ja ik weet het :doh: Dat been moet even gerepareerd worden.. maar zo is wel goed te zien hoe groot de deuren vallen :)
Afbeelding

Gat in de wand gezaagt en latjes geknipt. Komt precies onder het kantoortje.
Afbeelding

Het plan voor de linker zijwand. Wel mooi vind ik zelf. En dan in de anderen wand die poortdeur die dan weer goed bij deze deur past.
Afbeelding

Zo nog meer foto's van het verven van de steentjes.
Eerst even eten :D
rene86
Berichten: 219
Lid geworden op: za 19 jan 2013 14:02
Schaal: 1:18
Locatie: Zandvoort

Re: 1:18 mega garage dio. klei wand update

Bericht door rene86 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil jullie graag om je mening vragen. Welke kleur of combinatie vinden jullie het mooist?
Of hebben jullie ideeen of suggesties om de wanden af te werken, laat maar horen!

Heb zelf al wel een idee in iedere geval. Namelijk de hele wand eerst bruin verven, dan met potlood de voegen donkerer maken. En dan met dat terracota rood
wat accenten aanbrengen en hopen dat het dan zo echt mogelijk word!
Iemand daar wat aan toe te voegen? En wat voor kleur zal ik daar dan weer het beste de kozijnen en deuren mee schilderen denk ik dan.. :?:
Alles op zijn tijd :thump_up:
Plaats reactie