Fotokast

Handige handleidingen voor bij het fotograferen en handige tips
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

ik gebruik een vaste opstelling van mijn camera ( een OLYMPUS C-740 Ultra Zoom ) in een fotokast , waarbij de camera opgesteld staat op een statief. Dit statief staat op een ladegeleider, zodat ik een grote afstand tot het model kan maken zonder meteen een statief voor mijn fotokast te moeten plaatsen. Als de foto's gemaakt zijn, schuif ik het statief gewoon weer in. De fotokast is gemaakt van buigbaar MDF dat ik wit geschilder heb.

Afbeelding

Voor het licht maak ik gebruik van TL balken die alleen indirect licht geven. Hiervoor heb ik een wit "plafond" in mijn fotokast.

Om te voorkomen dat er backlight op het model komt is de achterkant zwart. Hierdoor krijg ik geen strijklicht op het model, waardoor de kleuren mooier uitkomen. (Geen witte vlakken). Het stukje zwart papier neemt laatste strijklicht weg zodat de horizontale vlakken niet wit worden.

Het witte driehoekje gebruik ik zodat de modellen altijd op dezelfde plaats in de kast staan. Dit omdat ik graag alle modellen onder dezelfde hoek op de foto wil nemen. Voor 1:43 gebruik ik een andere hoek als voor 1:18, zodat ze optisch onder dezelde hoek voor de camera staan. Dit omdat ik 1:18 modellen vanaf een grotere hoogte neem.

Ik gebruik altijd de zelfontspanner, niet alleen omdat dit de enige manier is om de foto's scherp te krijgen, maar ook omdat mijn camera meteen 3 foto's maakt met verlopende belichting. Ik kies dan de mooiste uit.

Witbalans staat op 45% (blauwfilter) om ervoor te zorgen dat wit ook echt wit is, en niet geel (kunstlicht wordt meestal geel).

Zorg ervoor dat je camera altijd zo ver mogelijk bij je model vandaan staat, zodat je zo min mogelijk hoekverschil krijgt in je model. Neem je de foto van dichtbij, dan zijn de voorwielen een stuk groter dan de achterwielen, je model vervormt dan onnodig.
AfbeeldingAfbeelding
De linker foto kan je duidelijk hoekverschil zien tussen de voor en achterspoiler (dichtbij genomen zonder zoom) en de rechterfoto is verder weg met zoom...
Gebruikersavatar
Muiter
Vriend voor het Leven
Berichten: 1077
Lid geworden op: di 07 okt 2003 21:43
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Muiter »

Duidelijk verhaal Michel maar kun je het gedeelte van het 'backlight' nader toelichten?
Oprichter van modelautoforum.nl
Gebruikersavatar
HHF
Berichten: 598
Lid geworden op: za 03 sep 2005 22:11
Schaal: 1:18
Locatie: Roeselare

Bericht door HHF »

Sorry dat ik even van het onderwerp afwijk, maar is dat die Arrows met de verkeerde wielen?
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

idd.... met speciaal "grindbak" effect.....

Toegevoegd na 1 minuten:

Muiter schreef:Duidelijk verhaal Michel maar kun je het gedeelte van het 'backlight' nader toelichten?


Als je te veel licht van achter op het model hebt, dan gaat het model teveel spiegelen.. je krijgt dan witte vlakken op je model... en dat is niet mooi..
Door ervoor te zorgen dat er minder licht van achteren komt, kan je dit tegen gaan.
Gebruikersavatar
HHF
Berichten: 598
Lid geworden op: za 03 sep 2005 22:11
Schaal: 1:18
Locatie: Roeselare

Bericht door HHF »

Nu staan er toch ook witte plekken op de achterkant van de arrows?
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

die witte vlekken zitten ook echt op het model... een vallende pot latex is daar de oorzaak van....
Gebruikersavatar
HHF
Berichten: 598
Lid geworden op: za 03 sep 2005 22:11
Schaal: 1:18
Locatie: Roeselare

Bericht door HHF »

Zonde!
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Michel,

Heb je de fotos uit dit topic nog?
Ik wil binnenkort ook eens aan de slag gaan om een fotokastje te maken......
Gebruikersavatar
zipperscales
Berichten: 868
Lid geworden op: di 05 apr 2005 15:12
Schaal: 1:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door zipperscales »

Ja inderdaad, ik wilde er ook één maken, maar de foto's doen het niet meer
Voor het meeste nieuws qua verzameling ook op twitter: http://www.twitter.com/scaleznl
Gebruikersavatar
Curbstone Models
Berichten: 1282
Lid geworden op: di 24 feb 2004 17:35
Schaal: 1:18
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

mmm... ik zie dat ik de foto's ook niet meer heb...


maar misschien dat jullie hier iets aan hebben :

http://packshot.fr/images/files/news_nl.htm
Gebruikersavatar
JurrienK
Berichten: 961
Lid geworden op: do 17 feb 2005 14:00
Locatie: Oosterblokker
Contacteer:

Bericht door JurrienK »

Curbstone Models schreef:mmm... ik zie dat ik de foto's ook niet meer heb...


maar misschien dat jullie hier iets aan hebben :

http://packshot.fr/images/files/news_nl.htm
Ziet er heel leuk uit, maar heb je ook naar de prijzen gekeken van zo'n ding? Kan je toch beter iets anders maken, en veel modellen kopen :D
Bekijk ook mijn site: http://www.myprojects.nl/jurrienk
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Ik heb een beetje geexperimenteerd met een schoenendoos, en daaruit bleek dat het nog niet zo heel eenvoudig is om met een zwarte achtergrond fotos te maken.

Volgens mij kun je net zo goed een goede opstelling maken in de "open lucht" dwz zonder kast of wat dan ook. Het opstellen van de lampen is het lastigst.... het licht moet namelijk enigzins diffuus op de auto vallen zodat je niet 1 grote reflectie krijgt.
Gebruikersavatar
Erikderaaf
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 28 apr 2006 22:45
Schaal: 1:18
Locatie: Uden

Bericht door Erikderaaf »

vind de volgende link zelf ook mooi:
http://www.pbase.com/wlhuber/light_box_light_tent

toch ook eens iets gaan proberen...
Een hele hoop Ferrari's 1:18 en een bescheiden berg Hotwheels...
Gebruikersavatar
ViperArry
Berichten: 1030
Lid geworden op: ma 24 apr 2006 12:37
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door ViperArry »

Hmm.... dat ziet er goed uit, ruim genoeg, en, ik heb thuis nog wat PVC liggen.... kan ik dat gelijk ook eens gebruiken.

Ik denk dat ik gelijk mn commentaar over de lichttent terug moet nemen..... Dit ziet er erg simpel en vooral goedkoop uit, niet onbelangrijk.... het lijkt te werken.
Afbeelding

Alleen... hoe heeft ie dit gefixt? Met schroefjes in de buis bevestigd?
Afbeelding

Ik zit er zelf aan te denken om zwart glanzend kaftpapier te gebruiken als achtergrond. Alleen is kaftpapier bijzonder dun.
Leuk projectje dit.... denk dat ik vanmiddag maar even ga winkelen bij de DHZ zaak.
Gebruikersavatar
Erikderaaf
Berichten: 400
Lid geworden op: vr 28 apr 2006 22:45
Schaal: 1:18
Locatie: Uden

Bericht door Erikderaaf »

lijkt op schroefjes arry, idee spreekt mij ook aan, nog even wat stof ergens vandaan rommelen.

ik ben er bij mij nog niet uit welke achtergrond ik wil gebruiken maar ik zou eerder voor mat gaan, mijn beredenering hiervoor is dat je dan minder kans hebt op reflecties van je model op de achtergrond?
Een hele hoop Ferrari's 1:18 en een bescheiden berg Hotwheels...
Plaats reactie