Het gaat misschien allemaal niet zo snel, maar zo nu en dan zal er vast wel wat bijkomen!
Ik zal ook proberen om zoveel mogelijk foto's te maken, want foto's zijn meestal duidelijker dan uitleg in woorden.

Dit is de onderkant van de snuit van de auto... ruig afgewerkt en dus moest daar wat aan gebeuren... Precies hetzelfde zat ook aan de achterkant, en ook aan de zijkanten moest wat worden opgevuld zoals je kunt zien op de onderstaande foto.

Ik heb het eerst geschuurd met schuurpapier om de bulten er wat vanaf te halen en om het vlak wat ruwer te maken zodat de vulpasta beter zou hechten!
Ik heb deze vulpasta gevonden:

Ik ben alles aan het opvullen geweest (dik erop smeren stond op het doosje)

Daarna schuren met schuurpapier korrel 150 en gladschuren met schuurpapier korrel 600.
Na de eerste keer was ik nog niet tevreden, en heb het dus nog een keer gedaan en nu ben ik er bijna tevreden over.

Omdat het vulmiddel moest drogen heb ik ondertussen de stoelen geverfd. Ze moesten mat zwart worden en heb een spuitbusje van revell opgehaald bij een modelbouwzaak in de buurt.
Zo waren ze. Ze moesten op sommige plaatsen nog wel wat worden bij geschuurd/gevijld omdat het resin is en vaak zitten er nog kleine stukjes aan die er niet op thuishoren...

na dat ik ze had gespoten is dit het resultaat geworden. Perfect gelukt al zeg ik het zelf!!

Ook het dashboard is flink onder handen genomen! Ik heb helaas geen foto's van hoe het was.. maar ik heb wel een foto van dat ie bijna klaar is. Ik moet er alleen nog wat fotoetch deeltjes opplakken.

30/8/2004
Ik heb vandaag het dashboard even afgemaakt! Een priegelwerkje, maar het resultaat mag er zijn vind ik. Ik heb de laatste fotoetch deeltjes erop gezet en alles vastgelijmt met seconde lijm! Het stuur heb ik geschilderd met bruine verf (leerkleur) van Revell (nr.32382) en in elkaar gezet en dat ook aan het dashboard vast gemaakt. Als laatste de decal er opgezet in het midden van het stuur.
Ik heb even een pen erbij op de foto gezet zodat je kunt zien hoe groot/klein alles is...

Ik ben weer even bezig geweest en heb alvast de spoiler op het dak gezet en een begin gemaakt met het opvullen van de kieren die er nog zaten. Dit zal nog een keer moeten omdat ik er nog niet tevreden over ben!
Het moet één geheel met de auto worden (dus ook dezelfde kleur als de auto) en daarom moet het wel netjes..
Onderstaande foto's tonen de spoiler en na 1 keer 'plamuren'.

Vandaag een dagje vrij... en weer even bezig geweest..
Ik heb de raamstijlen op maat gemaakt en het deel waar ze in vallen op de body pas gemaakt en daarna erop gelijmt en met vulmiddel opgevuld. Ik heb dit vrij dik gedaan omdat ik dan in 1 keer alles klaar kan maken.
sorry voor de onduidelijke foto..

Het lastige van dit geheel is om alles strak en aansluitend te maken. Je ziet op de foto de lijnen van de deur.. dit zat vol met vulmiddel en als je dit laat opdrogen heb je een heel karwei om dit er weer allemaal uit te krijgen. Ik heb dit meteen gedaan toen het nog nat was.. een stuk gemakkelijker dus! Het is straks een kweste van strak maken en dan kan de gehele body worden gespoten! Eerst met een lichte primer (dankzij Bart weet ik dit):thump_up: daarna licht schuren en dan de uiteindelijke kleur erop (Ferrari racing red)
18 september 2004:
zonet de ramen even pas gemaakt om te kijken of de raamstijlen in de goed ronding zaten. Dit is nodig omdat anders het raam er scheef of bobbelig in gaat zitten. Ik doe dit nu omdat ik de raamstijlen nu nog kan buigen en als het straks in de verf zit, dit niet meer kan omdat de verf dan gaat scheuren!
Hier 2 foto's van het raam. Ik moet het nog verder op maat knippen, maar ik vond dat eerst niet nodig, en je moet er even de tijd voor nemen omdat het een vrij precies werkje is!
Op de onderstaande foto lijkt het raam wat wit uitgeslagen, maar dat is gelukkig niet zo.. het is heel helder en mooi doorzichtig!

20 september 2004
kleine update deze keer...
ik verveelde me en heb even wat kleine onderdeeltjes geschilderd in een leerkleur. Dit zijn de riemen waar de motorkap mee vastzit. De pedalen zitten er ook bij. Deze horen ook bruin te zijn...(tenminste dat staat op de tekening).

23 september 2004
vandaag weer eens een dagje vrij van het werk, dus veel kunnen doen aan de Ferrari!
Ik heb besloten om vandaag de ophanging van de wielen te gaan 'testen'.
Eerst alles 'droog' bouwen heb ik eens gehoord van iemand hier op het forum..(weet niet meer wie het was). Dit betekend dus: zonder lijm eerst in elkaar zetten. Ik aan het proberen... maar alles viel meteen weer uit elkaar, dus naar een oplossing gezocht, en uitgekomen op schilderstape. Ik heb dus hiermee alles aan elkaar gezet.
Hier de foto daarvan:

Daarna de 2 onderplaten waar de ophanging aan vast zit, weer aan de body gezet en de wielen erop geplaatst. De auto staat heel mooi recht en op alle vier de wielen, maar ik zit met 1 probleem. Aan de ene kant van de auto zitten de wielen mooi in de wielkast, maar aan de andere kant steken de wielen en banden uit de auto. Hoe dit mogelijk is, is voor mij een raadsel! Ik moet hier nog een oplossing voor vinden!
Hier de foto's om alles wat duidelijk te maken...
de goede kant:

de slechte kant:

8 november 2004
Ik heb inmiddels de auto weer uitelkaar gehaald en ben van plan om hem binnenkort te gaan spuiten! Ben benieuwd hoe dit gaat lukken, en het is daarom voor mij ook een hele uitdaging.
Als dat is gebeurd, dan kan ik met het echte opbouwen beginnen en kan ik veel in het zicht brengen! Heb er nu al zin in!

15 november 2004
Vandaag eindelijk een begin gemaakt met het spuiten!

De bodem is nu wit van kleur en als dat droog is kan ik het gaan spuiten met de zilverkleur wat ook de uiteindelijke kleur moet worden.
Foto van de gespoten delen:

17 november 2004
Vandaag heb ik de 'bodemplaten' in de goede kleur gezet. Ze zijn zilverkleur geworden en dit is zeer goed gelukt al zeg ik het zelf

Ik kan nu beginnen met het opbouwen van het onderstel van de auto, dit kan ik dan in 1 keer onder de auto plaatsen!

Ook heb ik de body de 1e keer in de grondverf gezet. Ik moet alleen de onderkant nog doen. Daarna alles licht opschuren en dan kan de uiteindelijke verf erover

Er zitten nog wel een paar kleine oneffenheden in die ik nog even weg wil werken, omdat je dat anders misschien later altijd blijft zien, en dat wil ik niet...
voor:

na:

Ik heb de body inmiddels geschuurd en de laatste oneffenheden weggewerkt! Als het één egale kleur heeft, zie je pas hoeveel oneffenheden er nog in zitten

Ook heb ik het motorgedeelte in elkaar gezet en de achter wiel ophanging. Het is wel jammer dat je dit straks niet meer ziet, alleen een beetje vanaf de onderkant. De auto heeft nl. geen opende delen!

21 November 2004
Model inmiddels in de verf gezet! Vind het zelf goed gelukt, het moet alleen nog een polijstbeurt hebben om de laatste oneffenheden uit de lak te krijgen!
Na 1 keer spuiten:

Na 3 keer spuiten:

De naden in de auto ga ik behandelen zoals dit: http://www.briansmodelcars.com/tutorials/tutorial.asp?TutorialID=7&CurPage=1 zodat die lijnen wat meer diepte krijgen en wat dus naar mijn mening een stuk beter lijkt!
24 november 2004
Ik heb inmiddels een polijstset besteld, speciaal voor de modelbouw! Dus de lak moet helemaal goedkomen, wat betreft dat sinaasappel effect.
Ik heb vandaag het interieur gespoten in matzwart. In de beschrijving stond dat deze zilver moest, maar na vele foto's te hebben bekeken die ik gekregen/gevonden heb bleek dat het interieur matzwart moest. En dat is het dus ook geworden.
Ik ben eerst begonnen met het afplakken van de delen langs het interieur. Ik had schilderstape bij de hand, dus dit heb ik daarvoor gebruikt. Dit werkte vrij vlot, omdat deze nog goed plakte en niet binnen de korste keren weer loszat. Daarna heb ik de rest van de auto met A4 papier afgeplakt om te voorkomen dat ik de hele auto onder zou verven.
Ik heb helaas geen foto's van de afgeplakte auto, maar wel van het resultaat

6 december 2004
inmiddels heb ik het model geheel gepolijst.. later komen hier foto's van omdat ik nog de laatste dingen hieraan moet doen.
Wel heb ik het onderstel helemaal in elkaar gezet, zodat dit in 1 keer onder de body geschroefd kan worden!
de voorkant:
wat hier nog aan moet gebeuren is de stoelen een andere kleur geven. Ze moeten nl blauw gaan worden. Ik kan de stoelen er zo weer uithalen, omdat ik deze nog niet heb vastgelijmt. Het is een kleine moeite, maar het moet nog wel even gebeuren! Dat maakt straks het model helemaal af.

de achterkant, inclusief de motor:

het geheel aan elkaar:

Ook heb ik op de achterkant van de body gedeeltes matzwart geschilderd, omdat hier kleine 'luchtroosters' voor moeten komen!
Dit is om wat diepte effect te krijgen.

en deze roosters moeten daarvoor komen. Ik moet ze nog in dezelfde rode kleur als de auto gaan spuiten. Ze zijn gemaakt van photoetch, mooi detail als dit straks af is

8 december 2004
vandaag heb ik de lijnen tussen de panelen wat donkerder gemaakt, zodat er een diepte effect ontstaat. Ik vind het zelf heel goed gelukt, en ben er misschien een halfuurtje mee bezig geweest.
Een klein stappenplan:
men neme 2 kleine beetjes verf... ik heb gekozen voor rood (omdat de auto rood is) en een heel klein beetje zwart (om wat kleurverschil te krijgen)

Even mengen om te kijken of dit niet te licht of te donker is.. Ik vond het persoonlijk het mooiste als het net een tintje donkerder is dan de kleur van de auto.. anders steekt het teveel af.. maak je het te licht, dan zie je er weinig tot niks van!

Daarna tinner toevoegen om de verf straks goed uit te laten vloeien in de naden.

Daarna met een klein penseeltje de uitverdunde verf in de naden van de auto aanbrengen.. Alles ging er natuurlijk niet in, ik morstte ook veel eromheen, maar de verwijderde ik direct met een wattenstaafje. Als de verf als opgedroogt was, deed ik er een beetje tinner op, en maakte daarmee alles schoon.
Dit is het resultaat! In het echt lijkt het trouwens 20x beter dan op de foto!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eventuele tips/advies of vragen wil ik graag horen, omdat ik nog niet echt ervaren ben in modelbouw!