Het werd weer eens hoog tijd voor wat eigen fotowerk. Heb er inmiddels zoveel dat ik amper tijd heb om ze te selecteren. Zoals misschien bekend ben ik naast de Ferrari F1 wereldkampioenen vanaf 1950 ook maar de teamgenoten gaan verzamelen, zeg maar de Barrichello's, Regazzoni's, Villeneuve, Reutemann, Farina enz enz.
1977, Carlos Reutemann, 4e in het WK, Ferrari 312 T2 van Quartzo.
Lauda en Reutemann

Reutemann was al in 1976 door Ferrari aangetrokken als vervanger van Lauda mede omdat men verwachte dat Lauda niet meer op zijn oude niveau zou terugkeren en ook het feit dat Lauda het WK met een punt verspeeld door in de laatste race vanwege de regen uit te stappen werd hem zeer kwalijk genomen. Lauda zelf dacht daar echter anders over. Mede door het feit dat de 312T2 een door ontwikkelde auto was en de concurrentie in de vorm van Lotus, Wolf en Tyrrell niet stil had gezeten kwam het aan op de betrouwbaarheid en de rijderscapaciteiten. Reutemann toch al niet de grootste vriend van Lauda werd door de Oostenrijker compleet zoek gereden. Reutemann werd slechts 4e in het WK met 1 overwinning en 42 punten. Lauda was door zeer berekenent rijden al 2 races voor het einde van het seizoen 1977 al wereldkampioen met 3 overwinningen en 72 punten.
Deze 312 T2 van Reutemann is vrij moeilijk te vinden en er worden stevige prijzen op Ebay voor betaald. Ik heb het model voor een aardige prijs weten te winnen. Echter de achtervleugel was afgebroken, model is wat dof en ook sommige decals zijn licht beschadigt. De verkoper hierover gemaild en verbazingwekkend kreeg ik het complete bedrag terug gestort met excuses!! De helft had ik ook goed gevonden. Overigens is deze Quartzo een verademing tov de Hotwheels.
1979, Gilles Villeneuve, 2e in het WK, Ferrari 312 T4 van Minichamps.
Ondanks veel brokken in 1978 mocht Villeneuve mede door zijn "vader-zoon" relatie met Ferrari, toch blijven. Jodi Scheckter was gecontracteerd als eerste rijder. En Reutemann ontslagen. Ferrari begon in 1979 met de T3. In het begin leek Ligier rechtstreeks op de titel af te gaan. Maar na de komst van de T4 kwam daar verandering in. Villeneuve was meestal de snellere maar Scheckter de meest constante rijder. Halverwege het seizoen schikte Villeneuve zich als 2e rijder. De T4 was niet de snelste maar wel de betrouwbaarste auto. De Williams FW 07 met Alan Jones zorgde met 5 overwinningen voor veel tegenstand. Villeneuve werd 2e in het WK met 3 overwinningen en 47 punten. Scheckter ook 3 overwinningen maar met 51 punten.
Model is van Minichamps en ik vind dat de heren van Mattel maar eens in de leer moeten gaan bij Minichamps.
1982, Wereldkampioen bij de constructeurs met Pironi, Villeneuve, Tambay en Andretti
1982 is wel zo ongeveer het meest turbulente F1 seizoen ooit. Stakingen van teams en rijders, diskwalificaties, dreigende opsplitsing, vechtpartijen en ook nog eens 2 dodelijke slachtoffers. 2007 was er niets bij. De uiteindelijke wereldkampioen, Keke Rosberg, won maar 1 race. Na 2 magere jaren zou het dan in 1982 voor Ferrari en Villeneuve moeten gaan gebeuren. De betrouwbaarheid van de Ferrari 126 C2 met turbo was inmiddels goed Voor het eerst was een Ferrari F1 wagen door een brit ontworpen: Harvey Postlethwaite. Ferrari was favoriet in 1982. De ellende voor Ferrari begon op Imola waar Pironi de team afspraken negeerde en Villeneuve passeerde voor de finish. Het noodlot voor Villeneuve sloeg toe op het Belgische Zolder, in een laatste poging de tijd van bij Pironi te verbeteren zag hij de langzaam rijdende Mass over het hoofd en het vervolg is bij de meesten wel bekend. Mede door het feit dat de auto's destijds lang niet zo veilig waren als nu overleefde Villeneuve de crash niet. Pironi leek lange tijd op de titel af te gaan maar crashte zwaar op Hockenheim, waarbij hij zijn beide benen verbrijzelde. De vervangers waren Tambay en Andretti. Ferrari won wel het kampioenschap bij de constructeurs met 74 punten en 3 overwinningen.
Persoonlijk vind ik de 126 C2 één van de mooiste Ferrari F1 auto's.
Binnenkort in dit theater:
Ferrari 365 GTB nr 71, Kyosho
"sharknose" 156 F1 1961 von Trips, Quartzo
Maranello 550 GTS, nr 51, IXO