Le Mans 2009

Alles over Autosport kun je hier bespreken.
fish88
Schaal: 1:43

Re: Le Mans 2009

Bericht door fish88 »

Er is geen andere livery by Aston. Allemaal onder 1 vlag dus allemaal ook in de Gulf kleurtjes. Ja 1 team staat ingeschreven onder Aston Martin Eastern Europe. Maar dat is om onder de regeltjes van ACO te komen, zoals Audi en Peugeot ook al doen.
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
TestaRossa
Contacteer:

Bericht door TestaRossa »

(BRON: Verstappen.nl)

Jos rijdt vooral 's nachts tijdens 24 Uur van Le Mans

Het lijkt erop dat de Jos Verstappen fans en volgers een lange nacht te wachten staat tijdens de 24 Uur van Le Mans. Jos wil namelijk vooral tussen zonsondergang en zonsopgang zijn uren gaan maken.

"De afgelopen dagen heb ik heel wat keren op mijn tong moeten bijten, maar nu mag ik het voor mij goede nieuws eindelijk wereldkundig maken: ik heb een contract getekend bij Aston Martin Racing en doe volgende maand mee aan de beroemde 24 Uur van Le Mans! En ik zeg het er eerlijk bij, ik ben apetrots dat ik door dit historierijke team ben gevraagd op jacht te gaan naar de overwinning in de misschien wel beroemdste langeafstandsrace ter wereld.
Het was best een verrassing, toen ik zo'n drie weken geleden werd benaderd door het team met de vraag of ik eventueel interesse had in een van hun fraaie bolides plaats te nemen. Een paar dagen later zat ik op het circuit van Spa, waar mijn zoon Max een kartrace had, met de bazen van Aston Martin Racing te praten en eigenlijk waren we er snel uit. Vrijdag 8 mei - ja, zo lang zit ik al op mijn tong te bijten - zijn de handtekeningen gezet en sinds die dag staat alles voor mij in het teken van de race op 13 en 14 juni.
Eergisteren heb ik in Engeland, de thuisbasis van het team, het racestoeltje gepast en kon ik van dichtbij zien dat de Aston Martin LMP1 een prachtige bolide is. En een snelle bolide ook, zoals de zege tijdens de openingsrace van dit seizoen, de 1000 km van Catalunya, heeft bewezen. Toen was ik er natuurlijk nog niet bij, maar straks in Le Mans zit ik wel degelijk achter het stuur.

En zoals het er nu naar uitziet, zal ik mijn deel van de 24 uren vooral 's nachts gaan racen. Dat is een verzoek dat ik zelf bij de teambazen heb ingediend en zij hebben daar wel oren naar. Ze zijn immers niet 'per ongeluk' bij mij terechtgekomen, maar hebben gekeken naar de prestaties die ik afgelopen jaar tijdens de 24 Uur van Le Mans met de Porsche RS Spyder heb geleverd. Ze waren onder de indruk van mijn rondetijden, zeker gedurende de nachtelijke uren.
Van dat racen in de duisternis heb ik vorig jaar ook het meest genoten. Ik heb er, in tegenstelling tot menig ander coureur, geen enkele moeite mee. Uiteindelijk reed ik, samen met teamgenoten Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn, naar de zege in de zogenoemde LMP2-klasse, nu zal ik het als coureur in de Aston Martin in de hoogste divisie van het Le Mans-spektakel moeten waarmaken.

Mijn nieuwe team, dat onder de vleugels van Dave Richards - inderdaad, hij loopt met serieuze Formule 1-plannen rond - opereert, rijdt volgende maand met minimaal twee auto's op Le Mans. Over de invulling van de rijderposities mag ik nog niets verklappen, maar wel kan ik zeggen dat de bolide die ik samen met twee teamgenoten 24 uur lang ga rondracen het speerpunt van het team wordt. Onze opdracht is simpel: winnen.
Aanstaande maandag stap ik op het circuit van Monza voor het eerst in mijn nieuwe speeltje voor een flinke testsessie. Ik verheug me nu al op het geluid dat deze raceauto pur sang produceert, de Aston Martin-motor - ruim 650 pk, op Le Mans goed voor topsnelheden tot 340 km/u - maakt beslist het mooiste geluid van het hele veld.
Bij die eerste test kan ik ook even wennen aan het feit dat ik voor het eerst met een helm op in een dichte raceauto zit. Het wordt even wennen met uitstappen, ik zal nu toch echt eerst een deurtje moeten openen. Al is het dan wel weer zo'n futuristisch naar boven openklappend deurtje. 'Jos als James Bond', kun je wel zeggen; zeker wanneer je bedenkt dat een van de Aston Martin-bolides rondrijdt met nummer 007!"

Op dinsdag was Jos Verstappen in de fabriek van Aston Martin Racing aanwezig voor zijn seatfitting. Het stoeltje dat Jos in het Engelse Banbury liet schuimen kan hij al aanstaande maandag uitproberen tijdens de test op Monza, waar hij voor het eerst het nieuwe Aston Martin prototype de sporen mag geven.
"Het verliep allemaal vlekkeloos", meldt Jos ons terwijl hij onderweg naar huis is. "Je kunt zien dat ze veel ervaring hebben, ook met dat soort dingen. Het is een flinke fabriek waar heel wat werknemers rondlopen." Dat Jos – die toch heel wat gezien heeft in zijn autosportcarrière – ervan onder de indruk is, zegt genoeg.

De Aston Martin LMP1 is gebaseerd op de 2008 Charouz Racing System Lola en wordt aangedreven door dezelfde Aston Martin V12 motor die vorig jaar voorin de DBR9 lag die de GT1 klasse op Le Mans won.
Aston Martin Racing heeft de auto ontworpen in samenwerking met haar partners Lola, Michelin, Koni, BBS en Gulf Oil. Nu de ACO voor 2009 nieuwe reglementen heeft geïntroduceerd die de benzine en diesel aangedreven prototypes dichter bij elkaar brengen, is de LMP1 klasse ook voor Aston Martin aantrekkelijk geworden.
We bekijken de Aston Martin LMP1 wat nader aan de hand van de specificaties van de auto.

Het chassis heeft een volledige carbon fibre monococque en voldoet daarmee aan de hedendaagse standaarden. De achterwiel aangedreven auto is 4634mm lang en 1990mm breed en weegt 900kg. De V12 krachtbron is gebaseerd op de originele motor uit de DB9 consumentenauto. Het is een 6 liter motor die meer dan 650pk genereert bij maximaal 7500 toeren.
De sequentiële zesversnellingsbak heeft een drievoudige carbonnen koppelingsplaat. De eveneens carbon remschijven hebben een diameter van 380mm en werken het beste bij 300 graden Celsius of hoger.
Zowel voor als achter heeft de Aston Martin een dubbele wishbone ophanging met instelbare Koni dempers. De magnesium BBS velgen zijn voorzien van Michelin banden. 18 Inch in diameter, voor 14 inch en achter 15 inch breed. De cockpit is voorzien van air conditioning zodat er een maximale binnentemperatuur van 32 graden bereikt wordt.

Kortom, de nieuwe Aston Martin van Jos is een verbluffend staaltje techniek dat van alle gemakken is voorzien!

#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
rsh_scuderia
Moderator
Schaal: 1:18

Bericht door rsh_scuderia »

Er staan wel wat fouten in het interview zeg, nog al amateuristisch.
En een Aston Martin met 007 was een keer best grappig, maar nu wordt het een beetje :yawn:

Wel leuk om te lezen dat hij de V12 de sporen gaat geven :thump_up:
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

fish88 schreef::(

Afbeelding

Wel coole shirts BTW even kijken waar je die kan scoren :thump_up: .
Jasje niks voor je:

Afbeelding

Dat Jos niet de sponsoring van MaxiCosi krijgt, kan Max mee :mrgreen:

Wel een enorm lekkere sound:
YouTube http://www.youtube.com/watch?v=VSb5kto5Vo0
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
TestaRossa
Contacteer:

De seatfitting was in z'n oude vertrouwde Van Merksteijn overall....... :cool:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Copyright foto's uiteraard: Verstappen.nl)
#testarossa1980modelcarcollection ( op Instagram en Twitter ) #MV33 http://www.modelautoforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=14803
TestaRossa
Contacteer:

Aston Martin met drie auto's naar 24 Uur van Le Mans

In een officieel persbericht laat Aston Martin Racing weten dat het drie nieuwe rijders gecontracteerd heeft om zodoende een trio van in Gulf kleuren gespoten LMP1 auto's in te kunnen zetten tijdens de 24 Uur van Le Mans. Dit jaar is het exact vijftig jaar geleden dat Aston Martin voor het eerst zegevierde op het befaamde circuit La Sarthe. Zoals inmiddels bekend, is Jos Verstappen één van die nieuwe coureurs voor het fabrieksteam van Aston Martin.

Ook Anthony Davidson (Groot-Brittannië) en Stuart Hall (Groot-Brittannië) zullen het team op Le Mans versterken. Samen met de huidige coureurs die in het Le Mans Series kampioenschap actief zijn (Jan Charouz, Tomas Enge, Stefan Mücke, Harold Primat, Miguel Ramos en Darren Turner) heeft Aston Martin Racing dan in totaal negen rijders. De drie auto's krijgen de nummers 007, 008 en 009. De exacte indeling per auto voor de 24 Uur van Le Mans, op 13 en 14 juni, zal later bekend worden gemaakt.

Met bijna een decennium aan Formule 1 ervaring, is Jos Verstappen een van de meest ervaren en aansprekende rijders van het Aston Marting Racing team op Le Mans. De 37-jarige Limburger heeft aan meer dan 100 Grand Prix deelgenomen en eindigde twee maal op het Formule 1 podium. Toch zal dit pas zijn tweede Le Mans race worden, na vorig jaar bij zijn debuut op La Sarthe de LMP2 klasseoverwinning op zijn naam te hebben geschreven samen met Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur.

"Ik ben erg enthousiast dat ik voor Aston Martin Racing kan uitkomen in een legendarische race als de 24 Uur van Le Mans. Hoewel ik negen jaar in de Formule 1 heb doorgebracht, zal dit pas mijn tweede Le Mans race worden maar dat maakt het des te specialer voor me. Ik heb mezelf voorgehouden om alleen Le Mans te rijden met een professioneel topteam en Aston Martin Racing voldoet daar zeker aan. Ik kijk ernaar uit om de auto te testen, maar het belangrijkste voor Le Mans blijft de betrouwbaarheid. Ik weet zeker dat het rijden voor Aston Martin Racing een fantastische en onvergetelijke ervaring gaat worden."

De drie nieuwkomers, waaronder dus ook Jos, zullen samen met de huidige Aston Martin coureurs eind mei op Monza (Italië) de Aston Martin LMP1 auto testen als voorbereiding op de unieke race-rond-de-klok van Le Mans.
De voorzitter van Aston Martin Racing, David Richards, tenslotte: "Ik wil Jos, Anthony en Stuart persoonlijk allerhartelijkst welkom heten. Ze vormen een fantastische aanvulling voor de Aston Martin familie. Met deze negen topcoureurs kunnen we drie LMP1 auto's op Le Mans inzetten en ik ben ervan overtuigd dat ons trio van blauw/oranje raceauto's een geweldig spektakel gaat bieden in de ongetwijfeld meest zware en meest bekende race ter wereld. Ik denk dat we nu een perfecte mix van jong talent en ervaring in onze auto's hebben zitten tijdens deze belangrijke verjaardag in onze rijke racegeschiedenis."

fish88

Bericht door fish88 »

Volgens autosport.com zal de line-up op de wagens zo zijn:

1# Mucke/Enge/Charouz
2# Turner/Davidson/Verstappen
3# Hall/Primat/Ramos

Weet niet welke nummer de teams krijgen toegewezen dus maar even zo neergezet. Met die Line-up moet het in ieder geval niet aan de rijders liggen op Verstappens wagens. Turner is al jaren 1 van de snelste mannen binnen Prodrive, Davidson is net als Verstappen een net niet gevalletje en die doen het meestal goed op Le Mans. gelukkig hebben ze alle pay-drivers opgeschoven op 1 wagen, maar dat kan je wel overlaten aan Dave Richards :thump_up: .
Afbeelding
Juan Pablo Montoya: "There are no prisoners. We're not taking any prisoners."
Bondracer

Bericht door Bondracer »

:?: ....en waar zit Top-AM-runner David Brabham... :?:
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
johan4

Bericht door johan4 »

Die zit in een TOP Peugeot 908 (volgens mij) :D
Afbeelding

Teller : 49 X 1:18 / 214 X 1:43
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Jammer voor de belgen dat er eigenlijk nog niet zoveel belgen meedoen in de 2009 editie.

Alleen Vanina Ickx in de Creation
Afbeelding

Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

HOT NEWS: Naast Jos Verstappen ook Peter Kox bij Aston Martin

Peter Kox heeft op het allerlaatste moment een stoeltje bemachtigd bij Aston Martin voor de 24uur van Le Mans. De coureur uit Eindhoven voegt zich op één van de Lola Aston Martins LMP1, waar ondermeer ook voormalig F1 coureur Jos Verstappen uitkomt. In het verleden was Kox al succesvol voor het Prodrive van David Richards. In 2003 zorgde ondermeer Kox tijdens de 24 uur van Le Mans voor de eerste Le Mans-overwinning voor Ferrari sinds 1974. De Nederlander bleef actief voor Prodrive en toonde naast zijn racecapaciteiten ook zijn waarde als tester. Na het Ferrari-avontuur ging men in 2005 met Aston Martin in zee voor een endurance-avontuur.

“Natuurlijk is dit super!”, was de eerste reactie van Peter Kox tegenover RaceXpress.com, die door het terugtrekken van Reiter met de Lamborghini even vreesde voor de deelname aan de 24u van Le Mans. “Ik blij met deze kans. Het had te maken met afvallen van de Portugese rijder Miguel Ramos, daardoor kwam ik in beeld bij Aston Martin.”

In het verleden is Peter Kox succesvol geweest met Prodrive. “Ik had op Spa wel een balletje opgegooid bij Aston Martin nadat Reiter zich had teruggetrokken voor Le Mans”, verklaarde Kox. Overigens wilde Aston Martin de waardevolle coureur al van de winter in één van hun bolides. Toen bedankte hij voor de eer, omdat Peter trouw bleef aan Reiter. Nu die deelname niet door ging, was de weg vrij voor Kox.
Toch nog voor iemand anders juichen Vissie :mrgreen:
Afbeelding

1:18 24/7
Schaal: 1:18

Bericht door 1:18 24/7 »

Netjes! :thump_up:
Better to let people wonder if you are a moron, than to open your mouth and remove all doubt.
Afbeelding

flickr op!
TestaRossa
Contacteer:

Jos aan het werk op Monza

Vandaag kroop Jos Verstappen voor het eerst achter het stuur van de Aston Martin LMP1. Hij is op het circuit van Monza aanwezig om te testen voor Aston Martin Racing ter voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans. Het team heeft twee auto's meegenomen naar Italië en het circuit bijna voor zichzelf want verder rijdt er alleen een Spyker C8 Laviolette (LM GT2) rond.

Vlak na de middag spreken we een goed geluimde Jos: "Het gaat als een speer, echt heel erg goed. Ik stapte in en was direct snel. Het is een heel makkelijke auto om te rijden en erg comfortabel. In het begin hebben we mijn stoeltje nog aangepast want mijn been schuurde er tegenaan maar ik heb verder vijftien probleemloze rondes kunnen rijden."
Heb je niet hoeven wennen aan het beperkte zicht, nu je voor het eerst in je carrière in een coupé zit? "Ook dat gaat prima, geen probleem. Het is echt een waanzinnige auto! De remmen zijn geweldig. Er is een lichte neiging naar overstuur en dat is juist prettig op Le Mans. Na drie rondjes kon ik al op de limiet rijden met de Aston Martin. Ik ben heel erg tevreden."

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(BRON + Copyright Foto's: Verstappen.nl)
model1op43
Contacteer:

Bericht door model1op43 »

Laatste nieuws: Peter Kox op de andere Prodrive Aston Martin. Yes!
Miguel Ramos eruit, Kox erin :dance:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

RaceXpress schreef:Grote pech Jos Verstappen bij test met Aston Martin: Parabolica scherprechter

Jos Verstappen heeft vandaag voor het eerst plaatsgenomen achter het stuur van de Lola Aston Martin LMP1 van Prodrive. Het team van Dave Richards gaat in de aanval tijdens de 24-uursrace van Le Mans. Niet alleen Jos Verstappen kwam in actie, ook Peter Kox gaf acte de presence. De Nederlanders reden op het F1-circuit van Monza vanwege vergelijkbare karakteristieken met het legendarische La Sarthe. Mede doordat men een chicane niet gebruikte kon Aston Martin Racing Le Mans simuleren.

Vanochtend kende Verstappen een voorspoedige test en dat werd aanvankelijk in de middag op Autodromo Nazionale Monza voort gezet. Net als in de ochtend voerde Jos de tijdentabel aan. "Het ging weer heel gemakkelijk en goed. Ik zit lekker in de auto en was weer de snelste op de baan. Over de Aston Martin LMP1 ben ik dan ook zeer tevreden", vertelde Jos Verstappen op zijn website. "Ik zei nog tegen het team dat de auto heel erg vergeeflijk is. Het voelde heel erg goed aan tot het mis ging..."

Aan het einde van de middag ging het inderdaad mis en kwam Jos in de bandenstapels terecht. "Ik was niet eens aan het pushen voor een snelle rondetijd. Sterker nog, ik reed zelfs 1,4 seconde langzamer dan mijn snelste tijd", aldus een beduusde Jos. Hoe gebeurde het? "Ik kwam aan bij de bocht Parabolica en remde precies op hetzelfde punt als waar ik de ronde ervoor remde. Dat konden we ook op de data zien, er zat nog geen meter verschil tussen. Maar op het moment dat ik het rempedaal aanraakte, blokkeerden de achterwielen en spinde de auto. Daarna ging ik met 308km/uur de bandenstapel in en was het natuurlijk einde oefening. Het was een klap van bijna 15G en de auto is afgeschreven."

"Ik baal hier echt ontzettend van en vind het nog het ergste voor het Aston Martin Racing team", vervolgde Verstappen. "Ik begrijp niet hoe dit heeft kunnen gebeuren want ik ging er niet eens vol voor. Het leek wel of er iets mis was, heel raar. Voor mijn gevoel heb ik het niet in de hand gehad. Ik heb er geen verklaring voor en dat maakt het ook voor mij extra zuur. Maar het is niet dat ik een excuus probeer te zoeken want ik was gewoon degene die in die auto zat.

Door de impact liep de Aston Martin LMP1 vooral links en dan met name aan de voorkant veel schade op. En Jos zelf? "Ik heb pijn aan mijn rechterhand en een hele stijve nek. Het was niet normaal hoe hard dat ging, dat deed wel even pijn. Maar dat gaat wel weer weg. Ik vind het veel erger voor het team. Ik kan het helaas niet meer terugdraaien. Hopelijk kan het team nog voor de 24 Uur van Le Mans alle drie de auto's gereed krijgen."

"Ik heb een ronde of 30 gereden. Dat is niet heel veel maar het is genoeg. Het ging goed en voelde goed en dan is het niet nodig om veel meer te rijden. Ook fysiek ging het prima." Een wisselende dag dus op Monza. "Ja, tot aan de crash had ik het enorm naar mijn zin en volgens mij was het team ook wel onder de indruk. Natuurlijk zullen ze dat niet zomaar laten merken maar ook de andere coureurs hielden de data nauwlettend in de gaten. Dat zegt mij genoeg."
:whistle: :doh:
Afbeelding

Plaats reactie