kwaliteit en kwantiteit

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Ferrarifan »

Er is iets wat me erg bezig houdt. Iets wat ik veel op dit forum tegen kom en wat ik eigenlijk niet kan begrijpen. Een grote tegenstrijdigheid in mijn ogen.
Ik zie namelijk dat zeer veel verzamelaars erg hun best doen om de mooiste (en soms duurste) modellen op de kop te tikken. Ze zoeken internet af, gaan naar verschillende winkels door het hele land en bezoeken allerlei beurzen. Ook wordt er regelmatig geruild met "vakgenoten". Dit allemaal om de honger naar het verzamelen te stillen en de verzameling zo mooi en volledig mogelijk te krijgen. Of uiteraard om allerlei andere redenen zoals het ontvangen van respect en aanzien.

Wat er bij mij dan niet ingaat, is dat na alle bovengenoemde inspanningen en prestaties de modellen vaak in veel te kleine vitrinekastjes worden gepropt, vaak zij aan zij, waarbij het model meestal totaal niet tot z'n recht komt. De kwantiteit gaat dan vaak ten koste van de kwaliteit. Ik vind dit echt jammer. Is een mooie collectie dan niet het totaalplaatje, dus inclusief presentatie? Ik vind van wel. Het bekijken van mijn verzameling geeft me minstens zo veel voldoening als het aanschaffen van weer een nieuw model.
Regelmatig wordt er dan aangegeven, ja ehh ruimteproblemen, ik kan ze niet meer kwijt. Maar kun je dan niet gewoon concluderen dat je beschikbare ruimte niet bij je collectie past? Ik persoonlijk zou dan liever met wat minder kwantiteit genoegen nemen, maar ze wel heel mooi uitstallen en presenteren in de vitrine zodat de modellen goed tot hun recht komen, meer aandacht dus voor kwaliteit. Eventueel kiezen voor een kleiner aantal duurdere modellen ipv veel goedkope, om plaats in je kasten te creeren.
Kortom, ik vind dat soms echt prachtige verzamelingen helaas ontsiert worden door slechte presentatie. En dat de presentatie van de verzameling (kwaliteit) minstens zo belangrijk is als de schaalmodellen zelf.
Mensen, blijf zeker om je heen kijken naar nieuwe modellen, maar vergeet toch vooral niet te genieten van wat je al hebt en besteedt daar ook aandacht aan.

Nu hoor ik jullie denken, hoe heeft hij dan zelf zijn presentatie geregeld. Wegens een overhuizing staat bij mij alles nu in dozen. Uiteraard ben ik al voorzichtig bezig met het totaalplaatje voor later. Zo gauw dit voor elkaar is zal ik zeker plaatjes schieten en deze laten zien op dit forum. Ik ben dan benieuwd naar jullie mening. Als laatste wil ik nog zeggen dat iedereen weer een andere visie heeft en dat ik met bovenstaande alleen maar mijn gevoel weergeef bij het woord verzameling. Graag hoor ik ook jullie mening over mijn standpunt.
Laatst gewijzigd door Ferrarifan op vr 21 aug 2009 20:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Peter Parker »

Ik kan je alleen maar gelijk geven, maar bij mij staan ze ook zij aan zij. De ramp van verzamelen, is dat er zoveel moois is en dan krijg je dat vanzelf. Erger nog, en dan bedoel ik niet bij een verhuizing als bij jou, is dat er verzamelaars zijn die nog dingen in dozen hebben liggen. Dan heb je zoveel dat er in je huis, zonder een scheiding te riskeren, je nergens meer plek hebt om te showen. Ik dub nog over een oplossing. Misschien toch fine tunen van je verzameling en de restjes weer verkopen.
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door tom »

Ik zou graag mijn verzameling beter uitstallen. Helaas is een groter huis iets duurder dan een paar vitrines... en ik heb een paar keer geprobeerd om mijn verzameling in te krimpen maar da's niks geworden.
Gebruikersavatar
Bondracer
Berichten: 3440
Lid geworden op: ma 02 apr 2007 13:48
Locatie: De Kempen

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Bondracer »

een kwart van mijn collectie staat in de vitrines , de rest op zolder :| .......maar om de 3 maand doe ik wel een wissel en heb dan weer voor de volgende maanden nieuw kijkgenot. En wat betreft de aanschaf van goedkopere modellen..........als je een volledige merkhistoriek wilt opzetten zal je af en toe wel eens de duimen moeten leggen voor het mindere werk , Autoart , CMC, GMP , Exoto en BBR maakt niet alles hoor , zeker niet als het om de modale straatwagen gaat :roll: .Als ik echt op enkel de kwaliteit zou voortbouwen zou mijn Ford-collectie het moeten doen met een Mustang van GMP, een GT van AA, een Cobra van Kyosho en of Exoto and that's all folks :cry: .Voor het overige blijf ik op m'n honger en dan heb je qua historiek een low quality verzameling wat mij betreft , dus waar ligt de grens van een kwalitatieve verzameling :?:
Uiteindelijk is de waarde/kwaliteit van een modelauto wat je er zelf voor voelt, ik heb het als ééns vermeld , voor mij zijn die oude ERTL' Mustangs uit de jaren 80 me persoonlijk veel meer waard dan een nieuwe AA , maar dat is mijn bescheiden mening natuurlijk.
Bondracer
"Hunger is the fury of greed ; less is more than we need"
Afbeelding
Gebruikersavatar
supernova
Berichten: 356
Lid geworden op: di 07 sep 2004 01:04
Locatie: Noord-Holland

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door supernova »

Je snijdt een goed punt aan. Het doel van verzamelen is niet om zoveel mogelijk modellen naast elkaar in een kast te proppen. De manier waarop je de modellen neerzet is voor een groot deel belangrijk voor de uitstraling van je verzameling. Op het forum zie je sommige verzamelingen waar je inderdaad de meeste modellen amper kunt zien omdat alles veel te dicht op elkaar staat. Het is ook veel prettiger om te kijken naar een verzameling die ruim opgesteld in een mooi verlichte vitrine staat. Dan komen de modellen goed tot hun recht. Helaas loop je al snel aan tegen ruimtegebrek als modelautoverzamelaar. :think: Zelfs mijn verzameling van ongeveer 150 1:43 modellen begint al aardig door de ruimte heen te raken. Dus als verzamelaar moet je keuzes maken. Stel je alles op en komen daardoor de modellen niet goed tot hun recht, of perk je de verzameling in? Of hang je toch het hele huis vol met vitrines of stal je slechts een deel van je verzameling uit?
Dat kan best een lastige beslissing zijn, zeker als je een partner hebt die niet in elke kamer van het huis jouw verzameling wil tegenkomen... :whistle:
Het is wel de moeite waard om daar goed over na te denken, want als je alles mooi uitstalt zullen anderen (huisgenoten, bezoek) het sneller een interessante verzameling vinden (denk ik) en je zal er zelf waarschijnlijk ook meer van genieten.
De oplossing van Bondracer vind ik misschien nog wel de beste. Om je modellen te laten rouleren tussen de vitrine en de zolder zorgt ervoor dat je steeds een deel mooi kunt uitstallen en zorgt voor een leuke afwisseling. Ja, jammer dat het grootste deel van je verzameling dan op zolder staat, maar dat vind ik een betere oplossing dan dat je het hele jaar de meeste modellen niet goed kan zien, omdat ze allemaal ingebouwd in de vitrine staan. :!: En bedenk maar zo: de professionals doen het ook op deze manier. Veel musea hebben namelijk permanent 80% van hun collectie in het depot staan.
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door supra007 »

jongens ik denk dat dit ook betrekking heeft op mij :oops:

ik vind het erg jammer dat de modellen zo bij elkaar staan. Het probleem bij mij is echter dat ik van best veel modellen geen orginele dozen meer heb (20 % ongeveer) deze moet ik dus wel in de vitrine zetten.

ik baal er zelf echt verschrikkelijk van dat ik zo weinig ruimte heb (tot nu toe). Kijk bijvoorbeeld naar mijn spykers die staan achteraar in een boekenkast.. ze vallen niet eens op :doh: terwijl het toch echt super gave modellen zijn.

ik ben het er volkomen mee eens dat de presentatie ook meespeelt. Ik heb een keer een partij modellen gekocht via mp. een f430, enzo, mc12 van ixo en van minichamps een slr, ford gt40 en porsche carrera gt.
op de foto van mp waren het echt top modellen. ze zaggen er super mooi uit. Nu heb ik ze hier zij aan zij tegen elkaar staan en lijkt het net of het qua waarde een bburago is.

gelukkig wordt de zolder hier omgebouwd (herfstvakantie of kerstvakantie) dan komen er 4 vitrine's bij. dan heb ik weer wat ruimte.

echter de modellen die nu in de plexiglas doosjes staan zal ik helaas zo moeten laten staan :( anders moet ik ipv 4 vitrines 8 vitrines kopen...
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Ricardo »

Geweldige column :thump_up: Alleen kwaliteit en kwantiteit :think: Ik denk dat de meeste verzamelaars met een probleem zitten. Je zou bijvoorbeeld maar Ferrari modellen sparen, waar moet je beginnen en een nog grotere vraag is waar moet het eindigen. Ikzelf heb me verzameling ongeveer voor 50% uitgedund en heb me gefocust op bepaalde merken. Alleen een vitrinekast zit helaas zo vol. Op dit moment staan bijvoorbeeld de Bentley's nog prachtig uitgestald, maar met het releaselijstje van Minichamps in het vooruitzicht, zal dit over een aantal jaren ook voor problemen gaan zorgen in de vitrine :doh:
Gebruikersavatar
Martini Racing
Berichten: 528
Lid geworden op: wo 24 jun 2009 15:06
Locatie: Sint-Martens-Latem
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Martini Racing »

Mijn modellen staan momenteel tijdelijk in de kast van de eetplaats.Dat is een half-open vitrine kast met verschillende niveau's en de kast is verlicht.

Alles staat mooi tentoon gesteld en ik passeer er zeker tientallen keren per dag en kijk elke keer naar mijn modellen. Anders kan je daar toch niet veel geniet van hebben?

Spijtig genoeg moet ik binnenkort een vitrinekast hebben omdat mijn collectie te groot wordt etc. Wrschlk zal ik alles dat verhuizen naar mijn kamer.
Gebruikersavatar
Silverarrow
Berichten: 2942
Lid geworden op: zo 20 apr 2008 16:07
Schaal: 1:43

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door Silverarrow »

Ik heb m'n modellen opgesteld in vitrines van de Ikea. Verre van ideaal (niet stofdicht en d'r zijn ook heel wat mooiere vitrines te koop), maar als ik zie wat een gemiddelde (fatsoenlijke) vitrine moet kosten, dan houd ik 't toch liever bij de Bertby's en Detolfs. Ik ben het zeker met je eens dat de presentatie een verzameling als het ware kan maken of breken, maar wanneer het presentatie materiaal bij elkaar net zoveel of zelfs meer gaat kosten dan de verzameling zelf dan houdt het voor mij al snel op. Dan maar een "overbevolkte" vitrine :thump_up: .
Afbeelding
Gebruikersavatar
schumifan
Berichten: 538
Lid geworden op: vr 25 jun 2004 10:44
Locatie: Vuren

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door schumifan »

Ik heb een kamer gemaakt in mijn garage. Daar staan 6 grote vitrinekasten + een bertby. Voorlopig heb ik weer ruimte genoeg. Ik probeer zoveel mogelijk schumacher modellen te sparen + nog enkele modellen die ik gewoon echt wil hebben omdat ze supergaaf zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
SCHUMI, THANKS FOR ALL THOSE YEARS

CHAMPION 1994 - 1995 - 2000 - 2001 - 2002 - 2003 - 2004
Gebruikersavatar
MB 500 Sec Ronnie
Berichten: 2235
Lid geworden op: vr 29 aug 2008 13:06
Schaal: 1:6
Locatie: Ocho Rios

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door MB 500 Sec Ronnie »

Mooi Topic dit.

Helaas dien ik deel te nemen bij de catagorie, spiegels tegen spiegels, deurkrukken tegen elkaar.
kortom ruimte gebrek (enorm). Op dit moment is mijn verzameling zeker kwantiteit waar heelveel kwaliteit "verborgen" tussen staat.

Enige tijd geleden, is er al door diverse mensen ge-opperd om mijn verzameling te gaan inkrimpen voor het showen, ga de collectie rouleren, zoals Bondracer schrijft.

Nou doe ik dat al voor een 1/10 deel van de collectie. Maar de ganze collectie, persoonlijk heb ik er wel wat moeite mee, maar met een beetje doorzetteing en een traan in mijn oog om 2/5 van de verzameling laten rouleren, dat moet gewoon kunnen, komen de mooiere en mooiste modellen zeker tot hun recht.

Ik had deze beslissing al enkele maanden genomen, door eenvoudig minder modellen aan te schaffen, enkel de modellen die ik echt wil bezitten (goedkoop of duur).

Deel 1 woordt een keuze maken, welke modellen tijdelijk naar zolder gaan, en welke in de kasten mogen blijven staan.
Deel 2, modellen terug schroeven in hun originele doosjes en keurrig opbergen ( met deel 2 ben ik al enige tijd bezig, maak ze schoon, en zet ze in de autowax in hun doosjes)
Deel 3, er gewoon tijd voor maken, dus in de herfst :cry:

Ron :thump_up:
Gebruikersavatar
model1op43
Berichten: 3224
Lid geworden op: ma 24 nov 2003 09:16
Schaal: 1:43
Locatie: thuis in het groene hart
Contacteer:

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door model1op43 »

Herkenbaar :mrgreen: . Ik heb ook wel eens overwogen om minder te kopen en alles ruimer te etaleren .... maar ik kon de beslissing niet op tijd nemen en nu heb ik er te veel :P . Geen enkele verzamelaar kan het over zijn hart verkrijgen zomaar een deel van zijn collectie weg te doen om ze mooier neer te kunnen zetten lijkt me. Ik niet in ieder geval :cry:
Afbeelding
Meer dan 2100 modellen online !!!
Volg deze op http://www.lemans-models.nl, http://www.dakar-models.nl en @lemansmodels
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door St. Paul »

Op zich denk ik dat je met een beetje creativiteit kwantiteit en kwaliteit samen best naar een hoog punt kunt tillen. En aangezien je modelwagens spaart en geen vitrines vind ik het niet raar dat veel mensen maximaal geld in de modellen steken en de vitrines vaak pas aanschaffen als het echt moet. Om er dan meer van te genieten begon ik toen met het maken van foto's. Of ze nu ruim staan of niet, voor mij begon het stil staan het meest te vervelen.

Afbeelding
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door rsh_scuderia »

Ik heb een aparte kamer voor mijn modellen, maar daar staan ze wel gebroederlijk zij-aan-zij.

In mijn huiskamer heb ik twee modellen staan die af en toe vervangen worden voor weer andere exemplaren.
Ook hier gaat het om prioriteiten stellen. Geef je geld uit aan vitrinekasten, een kamer voor je modellen of koop je toch de modellen zelf?

Ik ken iemand op dit forum die prachtige modellen heeft, maar ze staan allemaal in doos tegen een muurtje.
Gebruikersavatar
belcar
Berichten: 976
Lid geworden op: ma 17 aug 2009 13:57
Locatie: antwerpen

Re: kwaliteit en kwantiteit

Bericht door belcar »

Interessant topic :thump_up:
Ik denk dat plaatsgebrek een probleem is waar bijna elke verzamelaar mee te maken heeft, ook ik :oops: . Bij mij staan alle modellen ook deur aan deur en zou ze ook veel liever wat meer ruimte geven, maar je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt, in dit geval de beschikbare ruimte. Als ik dan een model tegenkom dat ik heel graag zou hebben, kan ik het eigenlijk niet laten staan, omdat ik weet dat ik er dan daarna spijt van zal hebben. Dan prop ik hem liever nog ergens bij dan het model niet te hebben. Bij mij gaat kwantiteit dus boven de zogenoemde kwaliteit. Als het echt niet meer zou gaan om alle modellen te zetten dan denk ik dat ik als eerste oplossing zou beginnen met inpakken in dozen en dan pas "finetunen" van de verzameling (met pijn in het hart waarschijnlijk)
Harry: I want you to go back out on that track and hit the pace car.
Cole: Hit the pace car?
Harry: Hit the pace car.
Cole: What for?
Harry: Because you've hit every other goddamned thing out there, I want you to be perfect.
Plaats reactie