Togi: Een andere interesse en dus ga ik verkopen...

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
Nelis
Berichten: 3623
Lid geworden op: vr 28 aug 2009 12:22
Schaal: 1:18
Locatie: Tilburg

Re: Togi,de Giulia GT's: extra foto toegevoegd

Bericht door Nelis »

Op Marktplaats wordt nu een apparte Togi aangeboden:

http://link.marktplaats.nl/314186333

Misschien wat voor jou?
Dinky_Boy
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 17:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Togi,de Giulia GT's: extra foto toegevoegd

Bericht door Dinky_Boy »

Veel plaatjes hier komen me bekend voor...


:mrgreen:


Mooi gedocumenteerd verhaal, Koen! :thump_up: :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi,de Giulia GT's: extra foto toegevoegd

Bericht door togicollector »

Dank voor het compliment, Hans.

Ik put natuurlijk uit mijn bescheiden beeldarchiefje, dus dat bekend voorkomen klopt helemaal :mrgreen: Maar dat wordt stukje bij beetje anders.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi, de gedetailleerde Lancia

Bericht door togicollector »

Een van de laatste Togi's die (in 1980) uitkwam was een vreemde eend in de bijt tussen alle Alfa Romeo's: de Lancia Lambda serie VII uit 1927. Een voor z'n tijd zeer opmerkelijke auto met de eerste zelfdragende carrosserie en onafhankelijk geveerde voorwielen. Hierdoor was het een relatief lichte auto met een goed wegligging. De motor was een V4.

De zelfdragende carrosserie:

Afbeelding


Ook als model is de Lambda opmerkelijke want het is de Togi met de hoogste en meest realistische detaillering. Voor zijn tijd (1980) was het ook een zeer hoogwaardig model, misschien zelfs wel vergelijkbaar met de CMC's van tegenwoordig. Duidelijk te zien is dat Lorenzini echt z'n best heeft gedaan zichzelf hier te overtreffen. Op dat moment was hij dus nog heel bewust bezig om steeds hoogwaardigere modellen te produceren die de concurrentie met andere merken prima aankonden, zelfs met hun hoge prijs. Of daarbij ook gekeken is naar de afzetmarkt en dus of dit een goed verkoopbaar model zou zijn, vraag ik me af. Na jaren actuele Alfa modellen te hebben uitgebracht was dit het tweede oudje na de Alfa Romeo 1750 van 1930. We spreken echter wel over de tijd dat de modellen van bijv. Rio en de l' Age d'Or serie van Solido erg populair waren en dat maakt de keuze voor deze twee toch minder vreemd.

Kijken we naar het model dan valt het hoge detail voor die tijd op. De scharnieren van de 4 kleine deurtjes bijvoorbeeld zijn miniscuul en netjes gemaakt. En ze scharnieren echt, net als de deurklinkjes die er ook zeer realitisch uitzien en echt werken. De stuurinrichting is net als bij de echte voorzien van een wormtandwiel en ook dat werkt heel realistisch met een paar stuuromwentelingen. De achterwielvering met bladveren werkt ook. En dan de sliding pillar schokbrekers voor, ook die werken net als bij de echte auto echt en onafhankelijk. Voor een Togi heeft dit model ook een mooi gedetailleerd motorblok en opvallend in de tijd dat dit model uitkwam is de kap van echte stof. Al gold dat alleen voor het model met dichte kap want de geopende kap was gewoon van hard plastic, helaas. De stof is een beetje grof voor dit 1:23 model maar het staat zeer charmant en sfeervol. Het is geen echt openende kap maar een stuk genaaide stof over een diecast frame.
Het totale model oogt heel anders dan de togi's tot op dat moment en kostte ook nog ietsje meer, maar geen enkele andere Togi bood zo veel waar voor z'n hoge prijs. Het is bovendien ook een model met goede verhoudingen.

Waarom kwam Togi uiteindelijk uit met een Lancia, terwijl Lorenzini toch een echte Alfista was? Een vraag die ik nog niet beantwoord heb gekregen en ook nergens heb kunnen terugvinden. Was het op verzoek van Lancia gemaakt? Zou kunnen, alleen heb ik het nooit in relatie gezien met Lancia zelf.
De liefhebbersschare voor dit model is kleiner dan voor de Togi Alfa's want het model wordt nog regelmatig aangeboden op bijv. ebay en haalt niet meer dan redelijke prijzen. Waarom? Voor modellen die van ver voor WO II zijn is in z'n algemeenheid wat minder animo en de onbekendheid met deze Lancia zal ook een rol spelen.

Togi drukte zelfs een eigen kleuren folder voor de Lambda, waar in het pre-Photoshop tijdperk twee modellen in een foto geretoucheerd werden.

Afbeelding

De laatste grote Togi catalogus toont op de cover het motordetail van de Lambda:

Afbeelding

Binnenin de beide versies: met (stoffen) kap op en met kap neer:

Afbeelding

Mijn eigen Lambda's. De gele is mijn trots want die kleur zag ik verder nooit. Overgiens gebruikte Togi voor de Lambda gewoon de beschikbare (Alfa Romeo) lakkleuren van de andere modellen (foto Benjan Spiele).

Afbeelding

Af en toe bood Togi ook unpainted kits van sommige modellen. Die kon je dus in je eigen kleur bouwen:

Afbeelding

Afbeelding

Ook de Lambda wordt nog steeds geleverd door het huidige Togi (ww.togi.it) :wink:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: Togi, de gedetailleerde Lancia Lambda

Bericht door jonnoT »

Gave Lancia . :worshippy: :worshippy: een type dat ik ook nog in 1/43 moet hebben voor mijn MM collectie :o :cool:
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Togi, de gedetailleerde Lancia Lambda

Bericht door Veicolo »

Het Togi model van de Lambda straalt dezelfde kwaliteit uit als het toenmalige 1:1 model vind ik. Een schitterend mooi model van een even zo mooie fabrikant (Lancia) die technisch gezien zijn tijd ver vooruit was met fraaie techniek en even zo fraaie oplossingen voor alledaagse dingen. Ik vind dat dit modelletje terecht deel uitmaakt van je collectie.
Rock & Roll!!!
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Togi, de gedetailleerde Lancia Lambda

Bericht door tom »

Leuke uitschieter! Wel een model wat je op een aparte afdeling in je vitrine zet...
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi, de gedetailleerde Lancia Lambda

Bericht door togicollector »

tom schreef:Leuke uitschieter! Wel een model wat je op een aparte afdeling in je vitrine zet...
Je zult het misschien niet geloven, maar ik ben een echte Lancia fan en eigenlijk is het veel vreemder dat er Alfa's in mijn vitrines staan.

Maar de Alfa's mogen toch naast de Lancia's blijven staan.... :wink:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi, de charmante 2600 Sprint

Bericht door togicollector »

Maar eens een beetje aandacht voor wat misschien wel de Togi is met de meeste charme van allemaal: de Alfa Romeo 2600 Sprint.

Een korte geschiedenis:
Geïntroduceerd door Alfa als de 4-cylinder 2000 sprint in 1960, de fabriekscoupé van de 2000. Een van de allereerste commerciele designs van Giugiaro, in dienst bij Bertone. Deze 2000 4 cylinder werd in 1962 opgevolgd door de 6 cylinder 2600. En dus was er vanaf dat moment de 2600 Sprint. Met een 6-cylinder in lijn van 2584 cc en, in het geval van de Sprint, met 145 pk. Veel bleef onderhuids bij hetzelfde en ook het uiterlijk had maar hele subtiele wijzigingen t.o.v. de 2000. Het meest opvallende uiterlijke verschil was de luchthapper op de motorkap, ongetwijfeld nodig om de langere 6 cylinder in lijn onder kwijt te raken. Deze 2600 bleef in productie tot 1968. Het model was uitgangspunt voor de kleinere Giulia Sprint GT (zie eerder in deze pagina's) en de familieband is dan ook duidelijk zichtbaar. Overigens waren er meer carrosserievarianten van de 2600, maar die laat ik hier buiten beschouwing.

De 4-cylinder 2000 Sprint:

Afbeelding

En de 2600 Sprint met 6-cylinder:

Afbeelding

De Togi 2600 Sprint
Togi maakte vanaf 1962 een erg leuk model van de 2600 Sprint. Het is op dat moment de 6e Togi. Ga je kritisch kijken dan zijn er echt wel details in de lijnvoering die niet helemaal kloppen, de achterste zijramen zijn bijvoorbeeld wat aan de korte kant, maar de algehele indruk is toch erg goed. Net als bij de eerder uitgebrachte Togi's gaat er nog niets open, al is dit wat dat betreft de laatste want daarna worden er alleen nog Togi's uitgebracht waarbij alles open kan. Maar zijn er wel weer de sturende voorwielen en en de vering voor en achter. Voor mij was het dit model dat me deed besluiten om Togi te gaan verzamelen want wat een heerlijke jaren '50-'60 speelgoed-sfeer hangt er toch aan dit eenvoudige model. En natuurlijk is het ook in het echt een erg mooie auto die met de 6 cylinder ook nog eens geweldig rijdt, weet ik uit eigen ervaring.

De allereerste serie van Togi is te herkennen aan het ontbreken van de chroomstrip onderlangs de deuren, die vanaf de tweede serie als een verchroomd plastic stripje met een dun randje geklemd en gelijmd zit tussen de twee helften van de body. Vanaf wanneer die chroomstrip er aan werd toegevoegd weet ik niet, maar het zal hooguit een paar jaar later zijn.

Een model van de eerste serie:

Afbeelding Afbeelding

En de tweede serie met de chroomstrip onderlangs:

Afbeelding Afbeelding

Ook van de 2600 werden meerdere uitvoeringen geleverd door Togi: naast de gewone coupé was er een Polizia, een Squadra Mobile Pantera en een Vigili del Fuoco, een brandweer uitvoering. Net als bij andere speelgoedmerken werden die uitvoeringen heel eenvoudig gecreëerd door het toevoegen van wat decals, een zwaailicht en antenne op het voorscherm. De Polizia had wel een echt eigen Polizia kenteken. Naast de kant en klare modellen werden er ook Togi-kits geleverd. Zoals bij alle Togi kits was het een kwestie van de onderdelen in elkaar schroeven met de bijgeleverde swchroevendraaier en klaar. Zijn de latere Togi's met alle te openen delen een 'pain in the ass' om in elkaar te krijgen (je hebt eigenlijk 4 kleine handjes tegelijk nodig om lakbeschadigingen te voorkomen), deze vroege Togi's zet je met ogen dicht in elkaar. Er kon dus ook bij dit model niets open maar het was wel de eerste Togi met een heus, maar eenvoudig interieur dat bestond uit twee losse stoelen, een achterbank met hoedenplank en een matalen stuur. De kunststof interieurdelen waren altijd in een kleur gespoten.

De verschillende versies in de Togi catalogus van 1967:

Afbeelding

Deze Polizia, Squadra Mobile en brandweer uitvoeringen kom je minder vaak tegen dan de civiele versie, vooral de brandweer versie zie je bijna nooit. Reden: deze versie was gewoon minder populair en is daarom ook minder afgenomen en verkocht. Maar vooral de Polizia en Squadra Mobile is zeer sfeervol en oogt haast nog gedateerder. Je ziet bijna een oude kleurenfoto voor je van een italiaaans straatbeeld met een 2600 in actie.

Afbeelding

Mijn Togi 2600 Squadra Mobile van de eerste serie:

Afbeelding Afbeelding

Nadat het model in 1968 uit productie ging is ook de Togi uit de gratie geraakt. Wellicht onder druk van Alfa zelf, want dat was tenslotte een belangrijke klant.
Wanneer het model er precies uit ging is niet bekend. Feit is dat het in mijn jaren '70 en '80 catalogi niet meer voorkomt.

Pas later, als het model inmiddels de klassiekerstatus heeft verworven, is er weer een aangepaste nieuwere versie. Het verschil met de vorige series is het ontbreken van zijramen in de deuren en een iets aangepast Togi-logo op de bodem. Verder is alles bij het oude gelaten. Ik heb nog niet kunnen traceren of deze nieuwe versie al weer bij Togi in het assortiment kwam of pas na de verkoop en oprichting van FongalTogi. Deze nieuwe eigenaar sprokkelde na overname in 1995 alle Togi matrijzen (ook de modellen die al niet meer geleverd werden) op bij de verschillende toeleveringsbedrijfjes die het spuitgietwerk voor Togi deden (helaas bleken de Giulia berlina matrijzen verloren gegaan bij een faillisement) en toen hij ze na twee jaar allemaal had kunnen kopen werden ze allemaal opnieuw uitgebracht.
Het lijkt aannemelijk dat het model dus pas weer onder de hoede van FongalTogi (al wordt gewoon de naam Togi gevoerd) terugkeerde.

Op de foto een deel van mijn 2600 verzameling met, voor de oude 2600 Sprint kit-doos, twee FongalTogi's. Het lakwerk is duidelijk wat dikker dan voorheen en de details zijn daardoor wat minder scherp aanwezig. Bovendien zijn deze modellen gemaakt van zamac en daarmee veel en veel zwaarder dan de originele Togi's die van aluminium zijn gemaakt (foto Benjan Spiele):

Afbeelding

Opmerkelijk verschil tussen de huidige FongalTogi Squadra Mobile en de oorspronkelijke Togi is de zwarte panter op het voorscherm. Bij de echte auto kijken die aan beide zijden naar voren. Bij de Togi is het gewoon dezelfde decal en kijkt de panter aan de linkerkant daarmee de verkeerde kant op. Bij de huidige FongalTogi is die fout opmerkelijk genoeg hersteld en kijken ze aan beide zijden de goede kant uit. Een leuke ontdekking, maar niet helemaal van mezelf want de foute versie werd ontdekt door Dinky boy op het forum van de Alfa Romeo club (SCARB).

De gespiegelde, en dus foute, panter op de oude Togi:

Afbeelding

En de gecorrigeerde panter op de huidge FongalTogi Sprint:

Afbeelding


De huidige uitvoeringen van de 2600 Sprint vind je op http://www.togi.it

Koen

:arrow: De foto's van de echte Alfa's en de twee blauwe Togi's zijn 'geleend' van internet. De andere modellen komen uit mijn eigen verzameling.
Laatst gewijzigd door togicollector op za 30 jan 2010 14:40, 8 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Togi, de charmante 2600 Sprint

Bericht door tom »

Weer een fraai model van Alfa, in mijn ogen één van de modellen die het merk in de jaren '60 definieerden. Togi heeft een eenvoudig model gemaakt, maar wel correct van vorm en even fraai als het origineel. Best bijzonder trouwens, dat modellen worden gegoten in aluminium in plaats van zamac.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi, de charmante 2600 Sprint

Bericht door togicollector »

tom schreef:Weer een fraai model van Alfa, in mijn ogen één van de modellen die het merk in de jaren '60 definieerden. Togi heeft een eenvoudig model gemaakt, maar wel correct van vorm en even fraai als het origineel. Best bijzonder trouwens, dat modellen worden gegoten in aluminium in plaats van zamac.
Het gewichtsverschil tussen een oude en een nieuwe Togi is ook echt enorm groot. Ik zal ze elk eens op een weegschaal op de foto zetten.
Betekend in ieder geval dat er niet gesjoemeld kan worden bij een restauratie zonder het te merken :wink:

Waarom aluminium en geen zamac? Ik zou het heel graag willen weten en kan er voorlopig alleen maar naaar gissen...

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Veicolo
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 12 sep 2007 09:05
Schaal: 1:43
Locatie: Zuidwest Drenthe

Re: Togi, de charmante 2600 Sprint

Bericht door Veicolo »

De 2600 Sprint, maar ook de Berlina zijn in mijn ogen erg fraaie Alfa's die je weinig tegenkomt. Onlangs stond ik oog in oog met een Berlina en ik moet zeggen dat ik het een wat statige auto vond voor een Alfa, maar wel met fraaie details. Is de Berlina ook door Togi gemaakt toevallig?
Rock & Roll!!!
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Togi, de charmante 2600 Sprint

Bericht door Mr. Dj M. »

Weer een bom info, de 2600 Sprint is echt heel mooi. Jammer dat je dit soort mooie auto's nooit ziet, maar dat heeft extra charme natuurlijk :D :thump_up:
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi, de charmante 2600 Sprint

Bericht door togicollector »

Veicolo schreef:De 2600 Sprint, maar ook de Berlina zijn in mijn ogen erg fraaie Alfa's die je weinig tegenkomt. Onlangs stond ik oog in oog met een Berlina en ik moet zeggen dat ik het een wat statige auto vond voor een Alfa, maar wel met fraaie details. Is de Berlina ook door Togi gemaakt toevallig?
Helaas is de berlina niet gemaakt door Togi. Het is in mijn ogen geen echt hele fraaie auto, de 2000 vind ik mooier, maar wel een interessante auto die ik graag zou willen hebben.

De 2600 berlina:
Afbeelding

En de voorloper, de 2000 berlina:

Afbeelding

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Togi, de charmante 2600 Sprint

Bericht door tom »

De 2600 Berlina is toevallig niet van Pininfarina? Heeft wel wat van een Peugeot 404 of de BMC Farina's...
Plaats reactie