Afplaktape

Voor alle vragen over verf en decals kan je hier terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Afplaktape

Bericht door Thegs »

Welk soort tape gebruiken jullie om een model af te plakken. Ik gebruik nu schilderstape, maar de verf trekt er onder. Het komt er dus op neer dat het afplakken geen nut heeft. Tips iemand :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 1441
Lid geworden op: zo 12 okt 2003 20:04
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Bart »

Ik gebruik "masking tape" van Tamiya. Deze is aardig prijzig, maar heeft als voordeel dat het geen resten achterlaat en de verf losraakt als je de tape verwijderd.

Schilderstape gebruik ik alleen voor grote oppervlakken. Het is wel belangrijk dat je er een aantal malen vrij stevig over heen drukt met bijv. je nagels. Ik denk dat dat het probleem bij jou is.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Dat ligt er maar net aan wat voor schilderstape je gebruikt. Ik gebruikte voorheen de eigen merk tape van de Gamma of Praxis en daar had ik dat probleem ook mee.
Naderhand ben ik naar een schilder-speciaalzaak gegaan en daar hebben ze mij de tape verkocht die hun schilders ook gebruiken. Sindsdien zijn alle afgeplakte randen messcherp. Deze tape kost wel bijna 4 euro voor een klein small rolletje, maar is zijn geld dubbel en dwars waard. :thump_up:
(merk: Servant of Tesa).
Je kunt het ook aan de tape zelf zien. Die je niet moet gebruiken is die waar de struktuur ruw van is, het lijkt wel crêpe papier. De betere tape heeft een veel gladdere struktuur.

En i.d.d. zoals Bart zegt: de tape goed aanwrijven.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

Bedankt, ik heb die tape met die grove structuur. :oops:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

Dan heb ik nog 1 vraag, ik heb nu de goede tape gekocht. Alleen moet je de tape laten zitten tot de verf droog is of weghalen gelijk na het verfen. Of maakt dit niet uit. :roll:
Afbeelding
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

meteen weghalen, als je hem laat zitten heb je kans dat bij het verwijderen van de tape stukjes verf loslaten en je lijn dus niet meer strak is.
Gebruikersavatar
Matt Modelautos
Erelid
Berichten: 1763
Lid geworden op: vr 28 nov 2003 17:56
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Bij sneldrogende verf haal ik ook meteen de tape weg omdat anders i.d.d. zoals Jos zegt de randen rafelig worden. Bij gewone verf verwijder ik de tape meestal na een uurtje. De verf is dan minder vloeibaar geworden, maar meer stroperig. De kans op uitlopen van de verf is dan verdwenen.
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Gebruikersavatar
Thegs
Berichten: 253
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:25
Locatie: Wezep
Contacteer:

Bericht door Thegs »

Okay bedankt allemaal :worshippy:
Afbeelding
Gebruikersavatar
koss
Berichten: 20
Lid geworden op: do 10 feb 2005 22:03
Locatie: venlo

Bericht door koss »

voor kleine stukjes of i.d. heb je ook van revel colorstop.
werkt perfect kunt na spuiten als laagje verwijderen en hebt ook mooie strakke randen.
Plaats reactie