Togi: Een andere interesse en dus ga ik verkopen...

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
chummy dj
Berichten: 4704
Lid geworden op: di 24 jul 2007 13:10
Locatie: Belgie

Re: Togi: Dromen zijn bedrog...

Bericht door chummy dj »

Mooi om lezen,en ook toffe fotos...en update natuurlijk !!
Gebruikersavatar
Jolly Club
Berichten: 4652
Lid geworden op: vr 27 feb 2004 20:55

Re: Togi: Dromen zijn bedrog...

Bericht door Jolly Club »

De bezetenheid begint een beetje door te slaan zie ik, heerlijk! :mrgreen:

Waarom beheersen uitgerekend deze modellen jouw onrustige nachten? Is hier de wens de vader van de gedachte, of zijn er concrete aanwijzingen om aan te nemen dat Togi aan deze modellen werkte?

- I'm not interested in facts, I find they tend to cloud my judgement. -
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: Dromen zijn bedrog...

Bericht door togicollector »

Jolly Club schreef:De bezetenheid begint een beetje door te slaan zie ik, heerlijk! :mrgreen:

Waarom beheersen uitgerekend deze modellen jouw onrustige nachten? Is hier de wens de vader van de gedachte, of zijn er concrete aanwijzingen om aan te nemen dat Togi aan deze modellen werkte?
Ik realiseer me dat er mensen zijn die dit absoluut niet zullen begrijpen en dat het begint te lijken op bezetenheid. Maar bewerken van foto's in Photoshop maakt onderdeel uit van mijn vak en toen was dit idee ineens geboren. Begon als een geintje, een leuke uitdaging, maar het resultaat beviel me wel en dus ook nog maar eens een andere gepakt. Echt over Togi's dromen doe ik overigens niet hoor, het valt nog best mee met me. Het verhaaltje heb ik er later bijbedacht, leek me wel aardig. Het enige stukje fantasie op deze pagina's. :roll:

Togi heeft nooit aan deze modellen gewerkt, al heb ik het ze een paar jaar geleden wel eens voorgesteld en de reactie was niet negatief. Maar ik ga er vanuit dat we ze nooit zullen zien. De grootste afnemer, Alfa Romeo, is geen afnemer meer en dan zijn de investeringen gewoon te hoog. Met Photoshop is echter relatief snel te visualiseren hoe ze eruit zouden zien.

En waarom Togi? Omdat er nog zoveel mistiek rondhangt, er zo weinig van de historie en de details bekend is en de jacht op die puzzelstukjes erg leuk is, met erg aardige internationale contacten. En omdat ik gecharmeerd ben van de jaren '60 uitstraling van de modellen. Zo'n klein en overzichtelijk merkje heeft ook wel wat.

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tom
Berichten: 5619
Lid geworden op: za 24 apr 2004 11:49

Re: Togi: Dromen zijn bedrog...

Bericht door tom »

Leuk hoor, altijd prettig om op deze manier wat van je wensen uit te werken. Goed gephotoshopt ook! :thump_up:
Gebruikersavatar
Zuugnap
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 09 feb 2011 04:27
Schaal: 1:18
Locatie: Onder brug / Doos 17

Re: Togi: Dromen zijn bedrog...

Bericht door Zuugnap »

dat was weer lekker priegelwerk togi .... knap gedaan!! :thump_up:
Afbeelding
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: Dromen zijn bedrog...

Bericht door togicollector »

Zuugnap schreef:dat was weer lekker priegelwerk togi .... knap gedaan!! :thump_up:
Bedankt voor de reacties mannen!

Een flinke klus was het zeker, voor de kenners onder ons: elk Photoshop bestand had wel zo'n 50 lagen... Ik heb paden gemaakt die ik specifiek als hulplijnen gebruikte om de juiste verhoudingen en perspectief te kunnen behouden, waarna ik in een nieuwe laag ging tekenen. Glimmers en schaduwpartijen werden ook weer in nieuwe lagen gemaakt zodat je achteraf kunt gummen, transparanter of harder kunt maken. Een foutje betekent dat je dan maar een laag hoeft te verwijderen en niet het hele onderdeel.
Vooral het toevoegen van een stuur en een bestuurdersstoel in de Sud was een mooie klus. Die komen uit een foto van een Togi Sud in een hele andere stand en de stoel was maar een halve... :wink:

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Dinky_Boy
Berichten: 123
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 17:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Togi: Dromen zijn bedrog...

Bericht door Dinky_Boy »

Hoezo 'bezetenheid'? Passie heet dat! :)

Ik kijk al uit naar de berichten op Italiaanse fora: "Modello TOGI inedito!!!!" en de vragen hoe je aan zo'n rariteit komt :D
Eigenlijk had je dit als 1 april grap moeten brengen. Kennen ze daar ook: pesce di aprile.
Afbeelding
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: Dromen zijn bedrog...

Bericht door togicollector »

Dinky_Boy schreef:Hoezo 'bezetenheid'? Passie heet dat! :)

Ik kijk al uit naar de berichten op Italiaanse fora: "Modello TOGI inedito!!!!" en de vragen hoe je aan zo'n rariteit komt :D
Eigenlijk had je dit als 1 april grap moeten brengen. Kennen ze daar ook: pesce di aprile.
Grappig, dat bedacht ik me zelf ook, alleen was ik net te laat begonnen voor een aprilvis. En ik kon niet wachten tot volgend jaar om het resultaat te laten zien. Was wel een geweldige grap geweest... :lol:

Koen

Het volgende project is een Togi 1750 berlina, gezien van zowel de voor- als achterzijde. Maar eerst op zoek naar bruikbaar fotomateriaal.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Togi: Dromen zijn bedrog, of...

Bericht door rallywalt »

Heerlijke foto's weer :) en euhm ik heb al wel eens van Polistils en Bburago's gedroomd...... :oops:

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De 164 en een mistig detail

Bericht door togicollector »

Door een tip van een medeverzamelaar van hier kon een tweede Alfa Romeo 164 aan mijn Togi collectie worden toegevoegd. Een rode echte Togi, naast het wat recentere FongalTogi exemplaar dat ik al bezat. De huidige eigenaar van Togi, Lanzani, spreekt zelf nooit over FongalTogi (het is de bedrijfsnaam, maar die vind je bij de modellen nergens terug) maar uitsluitend van Togi en eerlijk is eerlijk, dat is terecht want het zijn geen replica's maar hetzelfde bedrijf, dezelfde modellen uit dezelfde matrijzen, alleen met een nieuwe eigenaar. Maar voor verzamelaars zijn er duidelijk aanwezige verschillen. Zo zijn de Togi's bijna allemaal van een lichte aluminium legering waar de FongalTogi's van veel zwaarder zamac zijn, bijvoorbeeld. Niet zonder reden overigens want het zamac of zamak (een legering van Zink, Aluminium, MAgnesium en Koper) zou minder last hebben van metaalmoeheid. Geen van mijn modellen heeft daar last van maar ik heb er wel voorbeelden van gezien. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Togi's die nog geproduceerd zijn door Togi-oprichter Lorenzini (een ex Alfa Romeo technicus met liefde voor zijn merk en dat zie je terug in de modellen), en dus gebruik ik dat inderscheid zelf wel.

Terug naar die 164. De huidige eigenaar van Togi was voor de overname de gene die het zamac spuitgietwerk voor de 164 voor Togi leverde (vanaf 1990) en dit model is van begin af aan alleen in zamac geproduceerd geweest. Het onderscheid tussen een 164 van Togi en van Fongaltogi is zelfs voor de kenner soms met moeite te herkennen. Tegenwoordig zijn de wielen uitgevoerd in nikkel kleurig zamac waar dat voorheen zilverkleurig gespoten was. Mijn beide 164's hebben die zilverkleurige wielen gelukkig want dat oogt een heel stuk realistischer. En ik vind persoonlijk de lak en bouwkwaliteit van de Togi's net even mooier en netter. Op de foto's is dat niet te zien maar als je beiden in je handen hebt wel degelijk.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Nog even de echte Alfa Romeo 164 en het prachtige dashboard. (foto's Garage de L'est)

De 164 was de allerlaatste Togi die uitkwam in 1990 na 8 jaar stilte, ontwikkeld in samenwerking met Alfa Romeo, van de door Pininfarina gestyleerde grote Alfa.
Het model is niet te vergelijken met de oudere Togi's waar bijna alles van metaal is en waar standaard wielen onder zitten met wielmoeren die er afgedraaid kunnen worden en waar altijd een handleiding bij zit hoe het model in en uit elkaar gehaald kan worden. Dat heeft deze laatste Togi allemaal niet meer. De onderzijde inclusief zijpanelen is van donkergrijs kunststof en de wielen zijn realistische imitatie's van de echte. Deze Togi steekt ook erg netjes in elkaar vergeleken met de oudere modellen, met veel leuke details die soms niet direct opvallen. Er is bijvoorbeeld een apart ingezette kofferbakbekleding, een echte dakconsole met achteruitkijkspiegel en het model heeft deurpanelen. De tandheugel-stuurinrichting werkt en zelfs met behulp van het mooi weergegeven stuur. Er zijn spiegels en ruitenwissers en verstelbare rugleuningen van de voorstoelen. Ook de scharnieren zijn mooier uitgevoerd, en het motorblok heeft meer details, dan bij welke Togi dan ook. Uiteraard heeft het model vering. Enige minpuntjes: de te openen voordeuren hangen bijna altijd een beetje in de carrosserie en de brede banden kunnen bijna geen stuuruitslag maken in de te kleine wielkuipen. Jammer ook dat de als wieldoppen uitgevoerde lichtmetalen wielen iets te ver buiten de banden uitsteken. Het model heeft absoluut veel meer kwaliteit en detail dan een vergelijkbare Polistil, maar of dat de exorbitante prijs rechtvaardigde? Want deze 164 kostte bij de introductie ontzettend veel geld, maar liefst 277,75 gulden in 1990!, je vraagt je af wie dat er voor over heeft gehad. En ook nu is het de duurste Togi die je nieuw kunt aanschaffen, al ligt de prijs in verhouding met toen een enorm stuk lager.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik mijn 164's eens naast elkaar parkeerde ontdekte ik een leuk klein detail dat me nog nooit eerder was opgevallen: de rode Togi heeft verchoomde mistlampen (streepjes) in de bumper, die bij de zilverkleurige FongalTogi ontbreken! En die mistlampen zijn duidelijk af fabriek en niet later zelf toegevoegd.
Ook mijn bescheiden Togi archiefje laat geen enkele 164 zien met die mistlampen en een Nederlandse advertentie toont ook een model zonder.
De introductie van de Togi 164 in een advertentie uit de Modelauto van Januari 1991:

Afbeelding

En dat verbaast me wel een beetje want dat dit soort details er op zitten bij een eerste serie waarna ze uit gemak of kostenoverweging verdwijnen is het meest voor de hand liggend. Dat is ook wel meer voorgekomen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de eerste series Lancia Fulvia berlina en de Fiat 2300 coupé van Mercury die eerst nog apart ingezette deurbekleding hebben en later niet meer.
Ook op carmodel.net (een mooi visueel naslagwerk) staan 164's zonder die verchroomde streepjes in de bumper, al lijkt het er wel op dat één ze ook heeft, maar het is niet erg goed te zien. Opvallend genoeg staat dat witte model op een Togi vitrine-plateau. Ik heb wel vaker een 164 gezien op zo'n plateau, ze moeten dus zo geleverd zijn, echter altijd zonder de kunststof vitrine daarop. De 164 is namelijk te lang voor die standaard vitrine...

Afbeelding

Dus: weer een detail waar ik graag het achterliggende verhaal van wil weten! Ik heb de vraag daarom ook uitgezet op een aantal Alfa Romeo fora en bij Togi zelf.

Heb je zelf een Togi 164, of desnoods alleen een foto, die dit detail ook heeft, of heb je zelf een oud modelauto-magazine waar je een Togi nieuwtje of advertentie met Togi in hebt staan dan hoor ik dat heel graag...


Aanvulling 14 juni 2011:

En toen vond ik al googelend ineens een goede foto van een andere Togi 164 met mistlampen in de bumper... Daarmee is het bewijs geleverd dat deze mistlampen een product van Togi zelf zijn en er dus weer een onbegrijpelijk verschil bij een Togi model kan worden toegevoegd aan het lijstje. Opvallend vond ik het overigens dat deze groene 164 meegespoten bumpers en zijpanelen heeft. Ik had het nog niet eerder gezien maar ben er op gewezen dat dit bij de echte Groen metallic 164's ook het geval was(!) Aannemelijk dat dit daarom ook bij de Togi (in opdracht van Alfa Romeo) gebeurt is(?) Wie het antwoord weet mag het zeggen.

Ook een ander vraagteken lijkt te kunnen worden ingevuld: De 164 staat op een nieuwere versie van de Togi-vitrine, herkenbaar aan de nokjes rondom het plateautje. De oude vitrine heeft deze nokjes niet, maar is verder identiek. De nieuwere vitrine heeft namelijk een ietsje wijdere en langere transparante kap gekregen om...plaatst te kunnen bieden aan de 164 die niet in de oude vitrine paste.En zo is ook die vitrine-aanpassing ineens te dateren. :wink:

Afbeelding

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op di 14 jun 2011 18:12, 13 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rallywalt
Berichten: 450
Lid geworden op: ma 22 nov 2010 22:21
Schaal: 1:24
Locatie: Herk-de-Stad
Contacteer:

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door rallywalt »

geweldige mysterieuze vondst weer :) Zelf zou ik nog wel eens een (Fongal)Togi 164 willen toevoegen aan de verzameling, gewoon om een model te hebben van een 164. Vond m bij de lancering al een klassebak, met een mooi strak dashboard ook. Bij mijn weten is er niemand anders die ze maakt in 1/23/24/25. Aan hoeveel euro's moet ik denken voor een recente Koen?

Wouter
Racing is life. everything in between is just waiting.
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door togicollector »

Als je 'm bij Togi besteld zit je volgens mij aan zo'n 150 euro, maar omdat ze onder rembours versturen komt daar dan nog even een lekker bedrag bij. Of je moet ze kunnen overhalen om het anders te doen. Of ebay in de gaten houden dan kan je er een met een beetje mazzel voor minder vinden.

Blijft mijn favoriete Alfa en inderdaad heeft de auto een dashboard dat ook door Pininfarina ontworpen is en er minstens zo goed en zo strak uitziet als de buitenkant. :wink:

Koen
Laatst gewijzigd door togicollector op di 07 jun 2011 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door Montezemolo »

Mooi verhaal weer, en leuk dat je nog een tweede 164 hebt kunnen toevoegen :thump_up:

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door togicollector »

Met dank ook aan de tipgever... :wink: .

Inmiddels is het vuile en stoffige 164 model weer helemaal spik en span en ziet er uit als als nieuw. Nu nog een spiegel bestellen en dan is het model helemaal compleet. :)

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
rudie20vt
Berichten: 3577
Lid geworden op: vr 25 feb 2005 21:59
Schaal: 1:43
Locatie: Haaksbergen

Re: Togi: De Alfa 164 en een mistig detail

Bericht door rudie20vt »

heerlijk topic om te volgen dit en je hebt een mooie 164 gescoord. :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance: :dance:
en dit soort modellen scoren voor leuke prijzen is gaaf om te doen ik maak daar ook een spot van bij mijn rallycolletie
Afbeelding
Plaats reactie