Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Plaats reactie
concor
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 nov 2009 20:34

Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door concor »

Hallo, ik heb een Porsche 928s uit 1984 in bruinrood. Het leek me leuk er een model van te hebben en het dichtsbijzijnde model dat ik kan vinden is een 1:18 model van een 928 (niet S) uit 1978 van autoart in het wit. Mijn vraag aan jullie modelbouwexperts, is het mogelijk om een autoart model over te spuiten? Of kun je zo'n model niet uit elkaar halen omdat misschien alles is vastgeplakt? Of kan het worden afgeplakt of is het daar te klein voor? Alvast heel erg bedankt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rossy
Berichten: 1043
Lid geworden op: za 31 mar 2007 21:12
Schaal: 1:18
Locatie: Emmeloord

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door Rossy »

Een Autoart model kan geheel uiteen genomen worden.
Hierna kan de laklaag verwijderd worden om hem opnieuw op te bouwen in de gewenste kleur.

Antonio.
Modelautoteller: Flink aan het opruimen...
Mijn MAF verzameltopic.
concor
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 nov 2009 20:34

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door concor »

Bedankt Antonio! Dat klinkt goed! Nog een vraag voor de beginner :) Ik geloof dat verf voor modelbouw alleen in potjes worden verkocht om met een kwast aan te brengen. Bij een autowinkel verkopen ze spuitbussen van zo'n 25 euro. Ik neem aan dat spuiten een beter resultaat geeft dan verven. Dus autolak gebruiken is handiger dan een potje, of zijn er ook spuitbusjes voor modelbouw? Ja, ik weet het, ik weet niks van modelbouw!
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door togicollector »

Alles is mogelijk om eeen exacte kopie te maken van de 1:1 928. Het vraagt eigenlijk wel wat ervaring om een goed eindresultaat te krijgen ben ik bang.

De beste werkwijze is als volgt: Alles demonteren, voorzichtig loshalen of lossnijden. Alle metalen delen die een andere kleur moeten hebben met verfafbijt ontdoen van ALLE lak, dan waar nodig ontdoen van bramen en gietranden (zier er straks beter uit). Dan de losse delen voorzien van ophangbeugeltjes van bijv ijzerdraad (zo bevestigen dat ze op niet zichtbare plaatsen het onderdeel vasthouden, bijv aan de scharnieren van de deur) zodat je kunt spuiten en laten drogen zonder dat je het vast hoeft te pakken. Aan de beugeltjes kun je het dan op een stofvrije plek ophangen om te drogen. Daarna goed ontvetten (kan in een afwasbak met warmwater met wat amonia erin, afspoelen met schoon water en zo stofvrij mogelijk laten drogen (dus niet afnemen met een doek of keukenpapier want dan krijg je stof).

Spuiten: eerst een laag primer (spuitbus, koop je bij de automaterialen handel, net als de kleurlak). Na drogen controleren op stofjes, die evt. wegpolijsten met heel fijn waterproof schuurpapier (800-1000). Desnoods weer ontvetten en na drogen spuiten in de kleur. Doe dit in meerdere dunne lagen (geduld en tijd is hier belangrijk) voor een mooie gelijkmatige dekkende laklaag. Spuit (in een stofvrije ruimte) wel zo dat er een mooie gelijkmatige laklaag ontstaat, niet te snel/te dun (sinasappeleffect) en niet te dik (zakkers en vreemde effecten bij metalic lak), niet te dicht op het object en er niet te ver van af. Een afstand van zo'n 20 cm werkt prima.

Laat het een aantal dagen goed uitharden en spuit een transparante laklaag erover (ook in spuitbus verkrijgbaar). Anders krijg je geen glans.

Na genoeg droogtijd (denk eerder aan dagen dan aan een dag) kun je dan voorzichtig beginnen (alles blijft nog wel even kwetsbaar) met hermonteren.

Kunststof delen die in de lak staan kun je ontdoen van de laklaag door ze in remolie of ovenreiniger weg te zetten (werkt op kunststof als afbijt maar vreet het kunststof niet op wat afbijt wel doet!). Alternatief: niet afbijten maar licht opschuren en voorzien van een dunnen laag kunststofprimer (ook spuitbus). Na drogen voorzichtig in de kleur spuiten, ook weer in dunne lagen. Zonder kunststofprimer kan dit verkeerd aflopen omdat de nieeuwe lak dan op de oude lak of het kunststof kan reageren.

Belangrijk is dat alle lak van hetzelfde merk en type is. Anders kan het op elkaar gaan reageren en ontstaat er een klein drama.

Wat geeft géén mooi resultaat: afplakken en spuiten zonder demonteren; te grof schuurpapier gebruiken, zie je altijd in de lak terug; niet goed ontvetten, geeft vreemde en lelijke effecten die je alleen maar weer weg krijgt door helemaaal op nieuw te beginnen.

Zoal je ziet is een model goed en mooi in een andere kleur spuiten geen klusje dat je even doet en wat weinig geld kost. In dit geval heb je het over minstens 3 spuitbusssen, afbijt en fijn schuurpapier, dus reken op een € 50,-.

Het voordeeel van een metalen model is dat als het tegen valt je gewoon opnieuw kunt beginnen. Het kost je dan alleen wat meer lak.

Succes met het leuke plan :)

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
concor
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 nov 2009 20:34

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door concor »

Hoooooooooly shit. Wat een project! Ik dacht, dat gaat ff makkelijk zo in het klein. Het lijkt me eigen auto wel, daar duurt elk project ook 1 of 2 dagen. En dan heb ik het over het hermonteren van een spoiler ofzo.
Het klinkt wel vrij cool allemaal moet ik zeggen. Op zich best aantrekkelijk om te doen. Misschien dat ik er wel induik. Ik moet het even plannen tussen mijn eigen auto door natuurlijk, want dat is om de twee weken ook sleutelen of repareren. Het voordeel van een model is natuurlijk wel dat het om erg kleine oppervlakken gaat. Hmm, twijfel twijfel. Ik zal je how-to nog een paar keer doorlezen om een goed idee te krijgen of ik dat allemaal wel kan en hoeveel tijd me dat zal kosten. Heel erg bedankt voor alle uitleg Koen! Ik had zoveel hulp nooit verwacht!
Gebruikersavatar
togicollector
Berichten: 828
Lid geworden op: ma 16 nov 2009 13:25
Schaal: 1:18
Locatie: Achterhoek/Haarlem

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door togicollector »

Graag gedaan. Kijk ook hier maar eens: http://www.italianhorses.net/Tutorials/tutorials.htm

Koen
Kijk op http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ" onclick="window.open(this.href);return false; en op http://www.mijnalbum.nl/Album=SMA8V6VM" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
kennytuning_
Banned
Berichten: 868
Lid geworden op: zo 04 okt 2009 15:28
Locatie: belgie, Oost-vlaanderen =)

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door kennytuning_ »

alles is mogelijk ...
zelfs wisslen van velgen etc
Afbeelding
Gebruikersavatar
Montezemolo
Berichten: 6320
Lid geworden op: do 09 nov 2006 12:55
Schaal: 1:18
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door Montezemolo »

Pas wel op met het demonteren van een Autoart, want een groot aantal delen zitten vaak gelijmd, dus voorzichtigheid is wel zeker geboden.

Wil je zeker weten dat je een mooi en duur model niet vernageld, vraag dan een expert om het te doen. (en die zijn hier op het forum genoeg)

Montezemolo :thump_up:
Modelautoforum: 100% ADH
Gebruikersavatar
Mr. Dj M.
Berichten: 7098
Lid geworden op: za 29 sep 2007 14:47
Schaal: 1:18
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door Mr. Dj M. »

Aangezien je geen ervaring hebt met de modellen, inderdaad een aanrader om dit door iemand te laten doen. Autoart is geen kinderspeelgoed en het is allemaal vrij breekbaar en goed gelijmt.
concor2
Berichten: 6
Lid geworden op: di 22 jun 2010 19:30

Re: Kan een autoart 1:18 model worden overgespoten?

Bericht door concor2 »

Hallo, ik heb net de 944 autoart gekocht, en die ziet er nu beter uit dan mijn 928 want de 944 is rood en de 928 wit. En dat kan natuurlijk niet, want ondanks dat ik zelf wel een 944 heb gehad, heeft een vriend van mij er ook een en er is nogal wat rivaliteit onder ons. Dus, mijn witte 928 moet weer cooler worden dan de autoart rode 944. De bedoeling is om hem rood-bruin zoals mijn eigen 928 te maken.

Nu is mij tweemaal afgeraden om de 928 te gaan overspuiten, maar goed. Ik ben er mee begonnen. Na een uurtje hebben we de boel in 50 onderdeeltjes uit elkaar halen:

Afbeelding
Plaats reactie