CMC

In dit forum verschijnt maandelijks een nieuwe column van één van de leden. Iedereen kan een column inleveren bij de beheerder via PB.
Columns worden door de beheerder één voor één maandelijks geplaatst op volgorde van binnenkomst.
Gebruikersavatar
mercedes fan
Berichten: 1969
Lid geworden op: za 11 okt 2008 16:57
Locatie: Den Ham

CMC

Bericht door mercedes fan »

Heren,

''Zoals de meeste van jullie wel weten ben ik CMC liefhebber en verzamelaar. Bij deze heb ik eens besloten een Column te schrijven met extra veel foto's over dit fantastische merk, hopelijk vinden jullie het wat! Ik schrijf eigenlijk met het doel mensen die twijfelen of ze tot aanschaf over willen gaan, dit te laten doen :mrgreen:

CMC is opgericht in de jaren 90 door Herbert Nickerl. Het eerste model was een in schaal 1/24 uitgebrachte Mercedes SSK ''Trossi" (wat veel mensen niet weten is dat dit model met 5 verschillende kleuren interieur is geleverd waarvan de meest voorkomende zwart) dit model heeft in 1995 de Model van het jaar award gekregen. Zelf heb ik niet zoveel met CMC modellen tot ongeveer code M-044 (de W196 streamliner) vanaf dit model kammen de modellen niet langer met slechte decals en lelijke opkomende plekken in de lak, ook gaat het detailniveau vanaf dit model hard omhoog, enkele fotos zijn hieronder te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Precies uit m'n hoofd weet ik het niet, maar het zal rond 2007 zijn geweest toen CMC de T35 Bugatti uitbracht in schaal 1/18, een model bestaande uit 800+ onderdelen ter grote van een 1/24 model (in het echt een heel klein autotje). Het model is compleet met de hand aan elkaar verbonden met metaaldraad wat over de hele auto loopt, een nieuw hoogtepuntje voor CMC ook nu is het detailniveau weer hard gestegen. Niet gek dat ook dit model model van het jaar is geworden. Verder zijn zij naast bauer de enige fabrikant die Klassieke Bugatti's met fantastisch detail produceren, het pronkstuk in mijn collectie is dan ook de T57SC Atlantic, meer dan 1800 onderdelen schijnen erin te zitten, echt lederen bekleding, en kleine dingen zoals een lampje in de hemel wat nog verchroomd is maken het voor mij af.

Afbeelding

Afbeelding

CMC's zijn voor mij meer dan modellen, op een bepaalde manier is het mijn inziens pure kunst, alles wordt met de hand gemaakt en de kleinste details zijn weergegeven, ook gaan ze met ieder model, ongelooflijk maar waar, weer een stapje de hoogte in qua detail. In mijn opinie zijn de modellen hun toch aardig hoge prijzen dubbel en dwars waard, vergelijk het met bijvoorbeeld een goede autoart (van ± 230 euro) dan nog vind ik dat een autoart iets mist tov een CMC, ik denk dat dat aan het materiaalgebruik ligt. Bij Autoart zie je over het algemeen toch veel plastic waarbij CMC veel metalen en andere materialen gebruikt, de combinatie van materialen vind ik bij een CMC zo fantastisch, het is alsof ieder model je een beetje mee terug neemt in de tijd, er zit nog net geen sleutel in om hem te starten''.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Nothing is too beautiful, nothing is too expensive" - Ettore Bugatti Afbeelding
Gebruikersavatar
bosm1004
Berichten: 68
Lid geworden op: do 23 jun 2011 11:48
Schaal: 1:18

Re: CMC

Bericht door bosm1004 »

Leuke Collum,
Ik ben ook helemaal gek van CMC. Hopelijk komen er veel reactie's op en zijn er minder mensen die twijfelen bij aanschaf van een CMC
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: CMC

Bericht door Ferrarifan »

CMC is inderdaad een geweldig merk op de modelautomarkt, prachtige foto's laat je zien. Het lijkt wel of je aandelen CMC hebt :D
Ik ben met name geinteresseerd in de straat Ferrari's die CMC uitbrengt, helaas zijn dat er te weinig. Op dit moment heb ik bij verschillende fabrikanten schaalmodellen op het oog. Ik kan deze helaas niet allemaal (tegelijk) aanschaffen en zal voorlopig dus keuzes moeten gaan maken. Maar een van de modellen die ik zeer graag aan mijn collectie wil toevoegen is de (uiteraard rode) Ferrari 250 California die CMC uitbrengt. En jou kennende zal dit model bij jou binnenkort ook wel in de vitrine staan.
Wat ik wel jammer vind is dat de prijzen enorm omhoog schieten, waardoor de prijs/kwaliteit verhouding t.ov. andere merken zoals Kyosho behoorlijk onder druk komt te staan. Een paar jaar geleden zat een straat Ferrari van CMC nog zo rond de €200. Helaas zit de California nu al ver boven de €300. CMC geeft hier geen goede verklaring voor, maar ik denk dat de populariteit van de Testa Rossa zeker heeft bijgedragen aan de enorme prijzen. Een feit is daarom dat modellen die Kyosho maakt, ik zeker niet van CMC zal aanschaffen, ondanks het hogere aantal details.
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: CMC

Bericht door rsh_scuderia »

Ik denk niet dat de hogere prijs komt door het succes van de Testarossa.
In verhouding is een CMC nog steeds een koopje als je deze vergelijkt met BBR en Exoto modellen.
Daarnaast zit er erg veel handwerk in, Zoals nu met de werkende kogellagers. :thump_up:
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: CMC

Bericht door Peter Parker »

Het is een merk aan de top, het enige wat nog mist is dat je de motor kan starten. Met een pipetje benzine erin, wolkje uitlaatgas uit de vele uitlaatpijpen van je prachtige Bugatti.

Als ik opnieuw zou beginnen met verzamelen, dan zou CMC mijn keuze ook zijn. Prima column :worshippy:
Gebruikersavatar
Driver-X
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 22 mar 2010 20:20
Schaal: 1:18
Locatie: Wolvega

Re: CMC

Bericht door Driver-X »

Mooie column, goed voor je aandelen CMC... :D :wink:

Ik denk dat de prijzen mede zo hoog zijn geworden, omdat alle fabrikanten de prijzen met een raket de lucht in schieten.
Persoonlijk zou ik best een CMC model willen aanschaffen, maar net als bij bijvoorbeeld een BBR model doe ik dat niet maandelijks, eerder jaarlijks.
Daar zijn ze gewoon te prijzig voor, voor de gewone man.
Maar er zal vast een Ferrari model in mijn collectie komen van deze fabrikant, de vraag is alleen wanneer... :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CMC

Bericht door Ricardo »

Leuke column. Het enige nadeel aan CMC voor mij persoonlijk is dat er op dit moment geen enkel model wordt gemaakt die in mijn verzameling pas. :mrgreen: Prijzen staan inderdaad onder druk, aangezien de Chinese bevolking, lees arbeiders, hun rechten ook aan het claimen zijn en grondstoffen duurder worden, denk ik dat dit meer regel dan uitzondering aan het worden is.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: CMC

Bericht door Ferrarifan »

Ricardo schreef:Leuke column. Het enige nadeel aan CMC voor mij persoonlijk is dat er op dit moment geen enkel model wordt gemaakt die in mijn verzameling pas. :mrgreen: Prijzen staan inderdaad onder druk, aangezien de Chinese bevolking, lees arbeiders, hun rechten ook aan het claimen zijn en grondstoffen duurder worden, denk ik dat dit meer regel dan uitzondering aan het worden is.
Ik wist niet dat CMC z'n productie in China heeft. Als dat zo is, is dat uiteraard een goede verklaring voor de stijgende prijzen :)
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: CMC

Bericht door rsh_scuderia »

Sterker nog;
CMC is opgezet door een echtpaar. De ene is een Duitser en de ander een Chinese. :thump_up:
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: CMC

Bericht door Ferrarifan »

rsh_scuderia schreef:Sterker nog;
CMC is opgezet door een echtpaar. De ene is een Duitser en de ander een Chinese. :thump_up:
Oke, ik dacht dat het een 100% Duitse organisatie was. :oops:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Ricardo
Moderator
Berichten: 14078
Lid geworden op: za 11 okt 2003 22:08
Schaal: 1:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CMC

Bericht door Ricardo »

Organisatie is ook wel Duits, volgens mij is de productie Chinees. Ik denk dat een CMC anders wel het minstens 5 voudige zou kosten.
rsh_scuderia
Moderator
Berichten: 7309
Lid geworden op: di 19 apr 2005 00:08
Schaal: 1:18

Re: CMC

Bericht door rsh_scuderia »

Ferrarifan schreef:
rsh_scuderia schreef:Sterker nog;
CMC is opgezet door een echtpaar. De ene is een Duitser en de ander een Chinese. :thump_up:
Oke, ik dacht dat het een 100% Duitse organisatie was. :oops:
Klopt ook.
Maar de link met China is voor 50% al gelegd :D :thump_up:
Gebruikersavatar
v8-vette
Berichten: 3044
Lid geworden op: wo 30 dec 2009 19:47
Schaal: 1:18

Re: CMC

Bericht door v8-vette »

Dikke column Maus :thump_up:
Gebruikersavatar
Ferrari10flrb
Berichten: 2996
Lid geworden op: zo 16 jul 2006 22:40
Schaal: 1:43
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: CMC

Bericht door Ferrari10flrb »

Leuk verhaal.

Heb zelf ook 2 CMC's, een 250 SWB #14 en een D156 F1. Absoluut schitterende modellen. Gelukkig voor mijn bankrekening maakt CMC niet al te veel modellen die in mijn verzameling passen.

En je ook de chinese arbeiders gaan meer verdienen, vergeet ook niet de stijging van de grondstofprijzen. Tov een Exoto een closed BBR model vind ik de prijzen wel meevallen. En net als bij veel modellen, een jaartje wachten scheelt aanzienlijk in de prijs. (ik weet het, wachten is moeilijk voor een verzamelaar)
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: CMC

Bericht door Johan »

Prachtig stukje met prachtige foto`s van prachtige modellen. :thump_up:
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Plaats reactie