Week 41 en een bewogen weekend in Japan. Enerzijds door de mededeling van Vettel, dat ie weg gaat bij Red Bull, maar ook door het debut in een F1 wagen van Max Verstappen. Ik kijk nooit een VT (vrije training), maar dit wilde ik toch wel even zien. Hij deed het prima, ook al plofte zijn motor uiteindelijk. Vettel wilde een uitdaging na al die jaren bij de rode stier. Hij moet ook gevoeld hebben dat zijn rol was uitgespeeld door Ricciardo. Ferrari geeft nog geen duidelijkheid over zijn komst, maar Alonso zou daar vertrekken. Die zou dan weer naar McLaren gaan, we houden de berichten in de gaten. De Honda motor zou voldoende zijn om hem voor de 2e keer daar te strikken. Toch was hij destijds niet vrolijk vertrokken bij de stal van Ron. Kvyat gaat nu door naar Red Bull en Vergne hoopt dat zijn vertrek uitgesteld wordt. Hij is degene met de ervaring, maar anderzijds willen ze jonkies die ze kunnen trainen. Er is zelfs een bericht die noemt dat Alonso, Vettel en Raikkonen het dreamteam van Ferrari zou kunnen worden als de 3 wagen regel meteen in 2015 in gaat. Eerlijk gezegd vind ik Alonso dan wel goed rijden, maar Raikkonen komt niet in zijn buurt en ook Vettel heeft een matig seizoen als 4 voudig wereldkampioen. Verder is het verwachten van een 3e wagen per team zo gek nog niet, als je ook weer bedenkt dat er foto's waren van een Caterham die in beslag werd genomen, volgens kenners geen F1 versie. Gelukkig zijn ze niet in de buurt van hun fabriek en ver weg in Japan onderweg naar Rusland.
De strijd tussen Rosberg en Hamilton was weer spannend. Kwalificatie won Nico, maar in de race kon Hamilton heb prima voorbij na een mooie strijd. Alleen denk ik, je weet dat er een tornado aankomt met slecht weer. De VT en Q 1,2 en 3 waren dan wel droog, maar zondag was het vreselijk weer. Eerst 9 rondjes achter de safety wagen en de spray was enorm, dan racen en arme Alonso haalde dat zelfs niet door een gekke kortsluiting ergens. Nadat Lewis voorop wist te komen werd het weer slechter en vloog Sutil eraf en kort erop de onfortuinlijke Jules Bianchi. Hij kwam onder de Japanse kraanmachine die de Sauber weg ging takelen. De foto van zijn wagen was niet best, Rollbar was verdwenen en het was eerst niet zo duidelijk dat er na Sutil nog een wagen was gecrashed. Massa en Sutil waren kritisch over de wedstrijdleiding en ook Villeneuve (ja die heeft ook een mening) vond dat er meer aktie van hun kan mocht komen bij het ongeluk. Anderzijds is het nare pech, er was al geel in die bocht door Sutil. Lauda vond het niet te wijten aan de beslissing van de wedstrijdleiding. Formule 1 blijft gevaarlijk en ze hebben gedaan wat ze moesten doen, maar dat bleek fataal op dat moment door omstandigheden.
Williams is niet gebouwd op dit natte weer met veel downforce, ze werden makkelijk voorbij gereden door de anderen. McLaren kon het beter hebben en vinden weer hun vorm terug. Ik vraag me alleen af of Magnussen of Button hun plek nog gaan behouden. Op de valreep nog het bericht dat Andrea de Cesaris is overleden door een motor ongeluk op een ringweg rond Rome. Voor de jeugd, hij reed F1 tussen 1980 en 1994, zijn record was dat hij de meeste starts had (208) zonder overwinning. Wel werd hij 2x 2e.

Jules Bianchi in de Marussia