Sven's collectie presents : 1964-2014, 50 years of Hemi

Plaats hier foto's van je eigen collectie modelauto's. Ook kun je je eigen website hier promoten mits het over je eigen collectie modelauto's gaat natuurlijk.
Het is niet de bedoeling hier je 1:1 modellen te promoten.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Sven's collectie presents : 1964-2014, 50 years of Hemi

Bericht door Svenson1983 »

Hallo,

ik volg al een hele poos dit geweldige forum, en vond het dan ook hoog tijd mezelf eens voor te stellen.

Ik ben Sven, kom uit België, en ben reeds 10 jaar een fervent schaalmodellenverzamelaar (enkel schaal 1/18).

Voorheen verzamelde ik Ferrari's, Lamborghini's & Maserati's. Nu richt ik mij echter enkel nog op Amerikaanse muscle
cars. Ik verzamel vooral oldtimers van Ford (Mustang, Thunderbird, Fairlane) & Chevrolet (Corvette, Camaro, Chevelle).
Ook merken als Shelby, Pontiac, Oldsmobile, Dodge, Plymouth, Buick & Lincoln zijn in m'n collectie vertegenwoordigd.

In het begin kocht ik vooral de goedkopere modellen van Bburago, Maisto, Yat Ming, Sun Star, Welly, Motormax, e.a.
Echter sinds een jaar of 3 ben ik deze wagens aan het vervangen door de duurdere, kwalitatievere merken, als daar
zijn ERTL Authentics, Highway61/Supercar Collectibles, Precision100, ACME/GMP, Lane Exact Detail, AutoArt & Exoto.

Ik beklaag het me wel dat ik niet eerder begonnen ben met het verzamelen van deze merken, omdat ze steeds zeldzamer
worden. Maar als je goed zoekt, hoef je niet al te ver te gaan om ze te vinden. Want wat dat betreft heeft de Nederlandse
schaalmodellenmarkt heel wat meer te bieden dan de Belgische. Een miniatuurbeurs zoals Houten hebben we hier eigenlijk
niet, het is allemaal kleinschaliger.

Ik ga het hierbij laten, en probeer zo spoedig mogelijk wat foto's van mijn collectie te posten.

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op zo 16 feb 2020 21:36, 77 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
schuifelhoofd
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 08:16
Locatie: Aarschot, Belgie
Contacteer:

Re: Sven's collectie

Bericht door schuifelhoofd »

Hallo Sven,

welkom op MAF. Benieuwd naar de foto's van je collectie.

Grtz, Sven uit Aarschot.
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Sven's collectie

Bericht door Ferrarifan »

Grappig om te horen dat ook jij bent begonnen met Burago en uiteindelijk uitkomt bij de meer exclusieve merken.
Zo vergaat het velen van ons. Sommige modellen zijn bij mij zelfs twee keer vervangen, eerst Burago, toen Hotwheels en nog later Kyosho, CMC of BBR. Welkom en ik ben benieuwd naar de foto's :drool:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Sven's collectie

Bericht door Smokey »

Welkom en we kunnen niet wachten op de bijbehorende plaatjes van de miniatuur bommetjes in je collectie :thump_up:

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Ik had jullie alvast één van de pronkstukken uit m'n collectie willen voorstellen, en dat is de
"silver blue metallic" 1965 Ford Mustang 2+2 Fastback (ERTL Authentics, 1 of 209).

Deze "Poor Man's Thunderbird" is bedacht door Lee Iacocca, toen de vicepresident van Ford.
Met deze wagen trachtte men hetzelfde marktsegment als de eerste generatie Thunderbirds
(1955 t/m 1957) aan te boren, namelijk het uitbrengen van een betaalbare sportwagen voor
de gewone burger.
Afbeelding

De Mustang was een verpletterend succes, omwille van de eindeloze lijst opties, die het mogelijk
maakte de wagen als het ware naar eigen smaak vorm te geven (= Pony Car concept). Om de prijs
te drukken, werden tal van componenten uit de Ford Falcon gebruikt.
Afbeelding
De luchtinlaten aan de zijkanten hadden een louter decoratieve functie.
Afbeelding

Eén van de motoren waaruit men kon kiezen, was de 289 C.I. V8, goed voor 200 volbloed paarden.
Afbeelding

Het galopperende paard in de grille werd één van de vaste kenmerken van de Ford Mustang.
Afbeelding

U vraagt zich af waar de tankdop zit :?: Heel eenvoudig, die zit achter het Mustang-embleem :ja: .
Afbeelding

De Fastback-versie was vanaf 1965 verkrijgbaar. Fastback is de benaming van een carrosseriestijl,
waarbij het dak stelselmatig schuin afloopt naar de achterkant van de wagen. Dit concept had tal
van aerodynamische voordelen, zoals een hogere snelheid & lager brandstofverbruik.
Afbeelding

Ik bezat de wagen al een tijdje, toen ik er achter kwam dat dit een "Chase Car" was. Dit kan je zien
aan het blauwzwarte interieur. Bij de gewone versie is het interieur volledig zwart.
Afbeelding

De Ford Mustang is tot op heden nog steeds de succesvolste modellenreeks in de geschiedenis van de automobiel.

Ik heb deze auto indertijd in Zwitserland gekocht, bij USA Modellautos. Helaas is de zaakvoerder onlangs overleden.
Zijn echtgenote kan de winkel niet combineren met haar job, en dus wordt de handel jammer genoeg stopgezet.

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op ma 23 mei 2016 23:07, 23 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichelH
Berichten: 258
Lid geworden op: za 08 mar 2014 13:12
Schaal: 1:18
Locatie: Lunteren

Re: Sven's collectie

Bericht door MichelH »

Mooie Mustang.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Ik had jullie ook graag mijn "Dover white" 1969 Chevrolet Camaro ZL-1 COPO (Supercar Collectibles, 1 of 600) voorgesteld.

COPO staat voor Central Office Production Order. Dit was een ordersysteem, wat dealers toeliet speciale bestellingen
(= zo krachtig mogelijke modellen, om de grote honger van het publiek te stillen) te plaatsen, die niet in de normale
prijslijst stonden. Lang leve COPO zou ik zeggen.
Afbeelding
Afbeelding

Dit model heeft een aluminium 427 C.I. Turbo Jet V8 "Big Block" motor & cilinderkop, goed voor 450 pk. Mits enkele aanpassingen
(o.a. aan de uitlaat) werden dit er al gauw meer dan 500! In feite had deze Camaro dus de allerkrachtigste, volledig met de hand
geassembleerde fabrieksmotor van Chevrolet van dat moment (de motor was eigenlijk specifiek gebouwd voor "drag racing"). Hij
was ook de snelste van alle Camaro's, Corvettes & Chevelles, kortom van alle Chevrolets.
Afbeelding

Deze wagen (de snelste, krachtigste & meest waardevolle Camaro ooit gebouwd) was uitermate zeldzaam. Slechts 69 st. zijn er
van gebouwd. Dat maakte hem ook 2 x zo duur als een gewone Camaro.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het model is wel voorzien van de zogenaamde "dog dish" wheel caps, maar niet voorzien van speciale emblemen. Daardoor oogt
het model wat sober qua aankleding, maar daarom niet minder mooi.
Afbeelding

Nog enkele foto's om deze update in stijl af te sluiten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 12 aug 2016 15:36, 16 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rallytukker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 17 aug 2009 18:31
Locatie: de poort van twente
Contacteer:

Re: Sven's collectie

Bericht door rallytukker »

Mooi wagen`s :thump_up:
rallytukker on tour
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Ik had jullie ook gezegd dat ik Corvettes verzamel. Hieronder alvast de 1962 Chevrolet Corvette Hardtop "Ducktail" (AUTOart, 1 of 6000).

Deze Vette luidde het einde in van de eerste generatie (C1) Corvettes. De kleur, "Roman red", staat de wagen erg goed.
Afbeelding
Afbeelding

Het model van 1962 was een commerciële voltreffer, met een verkoop die dat jaar met liefst 40% steeg.
Afbeelding
Afbeelding

De wagen had een carrosserie uit glasvezel. Z'n lage gewicht, in combinatie met de sterke 327 C.I. Small Block V8 motor
(goed voor liefst 360 pk), maakte dat de wagen van 0 naar 100 km/u ging in minder dan 6 seconden.
Afbeelding
Zo fraai & gedetailleerd de modellen afgewerkt zijn, zo sober is het motorcompartiment (idem bij de oudere Mustangs).
Het ziet er wel strak & verfijnd uit, maar het had wel wat meer mogen (en moeten) zijn. Spijtig misstapje van AUTOart.

Het was voor het eerst sinds 1955 dat men de wagen zonder de gekende witte of zilveren zijvlakken kon bestellen.
Afbeelding
Afbeelding

1962 was het laatste jaar waarin de Vette voorzien was van zichtbare koplampen (tot 2005). De zilveren gebreide grille
was nu volledig zwart.
Afbeelding

1962 was ook het laatste jaar waarin de Vette voorzien was van een kofferdeksel (tot 1998). De gewijzigde achterkant,
met de typerende legendarische ronde lichten, werd de standaard voor de tweede generatie Corvettes (C2). Wat ook
veranderd was, waren de uitlaten. Die kwamen nu (alsook bij het model van '61) onder de carrosserie uit, i.p.v. door
het achterpaneel.
Afbeelding

Nog een paar foto's om af te sluiten. Ik blijft het een ronduit prachtige wagen vinden. Hopelijk vinden jullie dat ook.
Afbeelding
Afbeelding

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 12 aug 2016 15:37, 11 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Ik verzamel nog ander moois dan Mustangs, Camaro's en Corvettes.

Ik stel jullie graag m'n 1971 Oldsmobile Cutlass Supreme SX (Lane Exact Detail, 1 of 1000) voor. De
groene kleur, Lime green metallic, staat de wagen erg goed, zeker in combinatie met het vinylen dak.

Deze Cutlass Supreme is van de 2de generatie (1968 t/m 1972), en luxueuzer dan de gewone Cutlass.
Het model was gericht op de markt van de "touring car", om in alle luxe & comfort te cruisen op de
Highways (dit concept was tevens ontsproten uit het gedachtengoed van Oldsmobile).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

"SX" was een pakket, gericht op hoge prestaties, met een waaier aan opties, waaronder de achterbumper,
uitlaten & de 455 C.I. Rocket V8-motor, geleend uit de 4-4-2. 1971 was het 2de en laatste jaar van het SX
pakket, enkel te herkennen aan de emblemen op de voorste spatborden. De Supreme was uitgerust met 'n
automatische versnellingsbak met 3 versnellingen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In het jaar '71 kwam de opkomst van motoren ontworpen om op ongelode benzine (= lager octaangehalte) te
lopen. Deze motoren met verminderde compressieverhoudingen zorgden voor een verminderde schadelijke
uitstoot. Daardoor had men in de Cutlass Supreme "slechts" 250 paarden tot z'n beschikking.
Afbeelding

Slechts een kleine 2000 Supremes waren uitgerust met het SX-optiepakket, wat maakt dat de wagen in
kwestie erg zeldzaam is.
Afbeelding
Afbeelding

Grtz
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 12 aug 2016 15:38, 12 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter Parker
Forumbestuur
Berichten: 8086
Lid geworden op: di 25 mei 2004 22:10
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Sven's collectie

Bericht door Peter Parker »

American muscle zie ik al, fraai!!! Welkom hier en leuk dat je de foto's laat zien. Wat is een chase car?
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: Sven's collectie

Bericht door NetForce84 »

Welkom op het forum.
Knappe Muscle cars :worshippy:
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Peter Parker schreef:American muscle zie ik al, fraai!!! Welkom hier en leuk dat je de foto's laat zien. Wat is een chase car?
Hey,

dit kan ik het best uitleggen a.d.h.v. mijn Mustang.

Van deze Mustangs zijn er in totaal 1254 gemaakt, waarvan 1045 met een volledig zwart interieur, en 209 met een blauwzwart interieur.
Zo'n Chase Car heeft dus wat afwijkende details in vergelijking met z'n broers, maar voor de rest zijn de beide versies volledig hetzelfde.
Omdat ze zo zeldzaam zijn, wordt er volop op "gejaagd", vandaar de benaming.
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op zo 03 mei 2015 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Svenson1983
Berichten: 430
Lid geworden op: zo 09 feb 2014 15:48
Schaal: 1:18
Locatie: België

Re: Sven's collectie

Bericht door Svenson1983 »

Ferrarifan schreef:Grappig om te horen dat ook jij bent begonnen met Burago en uiteindelijk uitkomt bij de meer exclusieve merken.
Zo vergaat het velen van ons. Sommige modellen zijn bij mij zelfs twee keer vervangen, eerst Burago, toen Hotwheels en nog later Kyosho, CMC of BBR. Welkom en ik ben benieuwd naar de foto's :drool:
Mijn eerste Ferrari's waren inderdaad van Bburago, daarna vervangen door Hotwheels, om die dan weer te vervangen door Hotwheels Elite & Kyosho.
Ik heb er even aan gedacht ze te verkopen, om extra ruimte te creëren voor m'n Amerikanen, maar ik kon 't niet over mijn hart krijgen. De oplossing
bleek achteraf heel simpel: gewoon een nieuwe vitrine kopen voor m'n Italianen. Deze zijn nu te bewonderen in onze living, de Amerikanen staan in
een aparte kamer (mijn koninkrijk, zoals vrouwlief de kamer zo mooi noemt).
Laatst gewijzigd door Svenson1983 op vr 18 sep 2015 23:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smokey
Berichten: 2766
Lid geworden op: di 28 jun 2005 13:23
Locatie: haaksbergen

Re: Sven's collectie

Bericht door Smokey »

Heerlijk!!!!!
weer iemand die spierballen auto`s laat zien :dance:

Greetz Richard
Hoezo noemen ze het verzamelwoede? ik wordt altijd vrolijk als ik er mee bezig ben!
Plaats reactie