Slimme dingen voor de modelbouwer

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Slimme dingen voor de modelbouwer

Bericht door Markopolo »

Ik zat vandaag weer een beetje te surfen, en kwam dit tegen:

http://home.worldonline.nl/~lmb/bitsandpieces/mr_bisonnl.html

Dit is echt een hele mooie oplossing!
Wie weet er nog meer van dit soort slimme dingen, of heeft zelf een makelijk iets ontwikkeld. Deel het met je mede verzamelaars :D
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Op dit moment niet op dat gebied.

Wel heb ik toegang tot een setje tapjes en snijijzers in de maten M1 tot M2,5 (erg klein dus). erg bruikbaar voor het gepruts waar wij ons allemaal mee bezig houden. Setje met de 9 maten:
M1
M1,1
M1,2
M1,4
M1,6
M1,8
M2,0
M2,2
M2,5

kost wel een whopping 70 euro, maar de kwaliteit is goed.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Wellicht een idee om een soort knowlegde base op te zetten voor de kennis waar en wat het een en ander te halen. Vaak is het een hele klus om de juiste materialen bijelkaar te krijgen, zeker via de platgetreden paden (de modelbouwwinkel).

Dus kijk rond, en wees creatief.

Zelf ben ik nu bezig met 1:8 banjo koppelingen, gemaakt van knijpkralen voor kettingen. (om maar een voorbeeld te noemen)
Jos
Berichten: 1192
Lid geworden op: za 08 nov 2003 13:16
Schaal: 1:43
Locatie: Swalmen

Bericht door Jos »

op http://www.hobbyklok.nl hebben ze de kleinste materialen. Daar heb ik 0,3mm en 0,4mm boortjes gekocht :thump_up:
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

Verrie goedkope tip: neem een paar blokjes hout van ca. 2 bij 6 bij 6 centimeter en boor daar in een raster allemaal gaatjes van 2mm diameter in, bijvoorbeeld 5 gaatjes in de breedte en 5 in de lengte. Boor de gaatjes NIET helemaal door. De blokjes kan je nu gebruiken als multifunctionele steun door er satéprikkers of ijzerdraadjes in te steken. Voordeel: alles wat er op ligt en (nog) nat is kan je redelijk makkelijk verplaatsen en het kost je (bijna) niets, zeker als je bedenkt dat de blokjes keer op keer op keer op keer te hergebruiken zijn. Verrie cheap, verrie handig.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Voor het laatste gebruik ik piepschuim. idd met sateprikkers en cocktail prikkers erg handig materiaal.
2cv
Berichten: 124
Lid geworden op: di 10 feb 2004 23:55
Locatie: Fryslân

Bericht door 2cv »

Piepschuim is licht, daarom valt het zo om als je er tegenaan stoot. Daarbij is het niet of nauwelijks bestand tegen chemische invloeden (lijm en verf), dus ik geef de voorkeur aan hout.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 269
Lid geworden op: vr 10 okt 2003 13:03
Locatie: Reeuwijk
Contacteer:

Bericht door Herman »

Is waar, bij mij ligt het klem in een kartonnen doos (spuitcabine) en is het afgedekt met een laagje nylon folie.

Kleine boortje kan je trouwens maken door een speld aan de tip enigzins vlak te vijlen. Werkt goed genoeg voor plastic. Overigens kwam ik bij de lokale gereedschaphandel een setje boortjes tegen, beginnend vanaf 0,3mm oplopend tot 2,5mm, voor slechts 15 euro.

Ik zoek alleen nog een "pin vise". Bij Hobby Klok hebben ze die, maar om nou alleen daarvoor te bestellen... Misschien kom ik er nog wel eens in de buurt, dan neem ik ze wel mee.
Plaats reactie