1:18 of 1:43?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

1:18 of 1:43?

Bericht door NetForce84 »

Ik ben aan het overwegen om mijn 1:18 collectie te verkopen en over te stappen naar 1:43.
Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen, ik zit nog vol twijfels.

Zowel 1:18 als 1:43 heeft zijn voor-en nadelen.
Bij 1:18 heb je "meer" model (ze zijn groter) maar het aanbod is kleiner ze nemen natuurlijk meer plaats in en sommige 1:18 hebben minder details (dan heb ik het over de Minichamps modellen).
1:43 is kleiner, neemt minder plaats in, het aanbod is groter en zijn (soms) meer gedetailleerd.

Denk ook de dat prijs een rol zal/kan spelen.

Graag jullie bevindingen - meningen
Gebruikersavatar
Autofan
Berichten: 2911
Lid geworden op: vr 25 mei 2007 10:19
Schaal: 1:18
Locatie: Ridderkerk

Re: 1:18 of 1:43?

Bericht door Autofan »

Ligt er ook sterk aan wat je verzamelgebied is en hoe het aanbod daar in is. Binnen mijn gebied is het aanbod gewoon prima met mooie modellen met veel details in 1:18. Tevens groeit de collectie niet enorm hard, waardoor het qua prijs ook goed te overzien is. Echter heb ik bijv. ook geen 'last' van meerdere soorten livery wat je met racemodellen hebt. Dan ga je sneller meer modellen sparen, waardoor het kleinere formaat en prijs van 1:43 weer aantrekkelijker wordt.
Afbeelding
Corvetteboy
Berichten: 308
Lid geworden op: za 21 jan 2006 19:23
Schaal: 1:43
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: 1:18 of 1:43?

Bericht door Corvetteboy »

Vroeger verzamelde ik uitsluitend 1:18. Na een verzamelstop ben ik terug begonnen en ben ik overgestapt naar 1:43.

Omdat GT Racerij het gene is waar ik mij op toeleg bij het verzamelen (en jij ook denk ik), ben ik heel tevreden dat ik ben overgestapt naar 1:43.
Het aanbod is zoveel groter!
Spark brengt zoveel GT modellen uit (Le-Mans 24h, Spa 24h, Bathurst 12h, Frans GT, Blancpain Sprint,...)

Ik koop regelmatig wel nog eens een 1:18, maar dit zijn dan meer oudere Autoart modellen zoals Vipers, Corvette's, Toyota GT1,..

Dus moest ik moeten kiezen, zeker 1:43!
Gebruikersavatar
NetForce84
Moderator
Berichten: 2661
Lid geworden op: zo 06 mei 2012 16:18
Schaal: 1:18
Locatie: Geraardsbergen

Re: 1:18 of 1:43?

Bericht door NetForce84 »

Corvetteboy schreef:Vroeger verzamelde ik uitsluitend 1:18. Na een verzamelstop ben ik terug begonnen en ben ik overgestapt naar 1:43.

Omdat GT Racerij het gene is waar ik mij op toeleg bij het verzamelen (en jij ook denk ik), ben ik heel tevreden dat ik ben overgestapt naar 1:43.
Het aanbod is zoveel groter!
Spark brengt zoveel GT modellen uit (Le-Mans 24h, Spa 24h, Bathurst 12h, Frans GT, Blancpain Sprint,...)

Ik koop regelmatig wel nog eens een 1:18, maar dit zijn dan meer oudere Autoart modellen zoals Vipers, Corvette's, Toyota GT1,..

Dus moest ik moeten kiezen, zeker 1:43!
Ik verzamel inderdaad net zoals jij enkel wagens van de GT racerij, dan is 1:43 veel interessanter vooral dan qua aanbod.
Gebruikersavatar
jonnoT
Berichten: 6779
Lid geworden op: za 23 apr 2005 12:54
Schaal: 1:87
Locatie: sneek

Re: 1:18 of 1:43?

Bericht door jonnoT »

Ook ik heb na een verzamelstop in 2003 de swap gemaakt van grote schaal naar 1:43 .
Neemt inderdaad een stuk minder ruimte in en dus ook minder ruimte voor de dozen :cool:
Prijsrange is van goedkoop tot kapitaal. Hangt er vanaf wat je zelf wilt. Vanaf een paar euro tot tig . Van Burago , altaya tot aan ABC , BBR .
Zelf vind ik het leuk om juist de verschillende kwaliteiten naast elkaar te zien .
Voor race gerelateerde modellen is 1:43 de beste keuze . Geen enkele andere schaal heeft zoveel aanbod.
Gebruikersavatar
hanske10
Berichten: 731
Lid geworden op: wo 02 mei 2012 10:12
Schaal: 1:18

Re: 1:18 of 1:43?

Bericht door hanske10 »

hallo
Ik ben ook van 1/18 overgestapt na schaal 1/43( voornamelijk Corvette,s ). :D
Er zal heus wel ook andere er naast komen bv aston martin ( qua geluid bijna het zelfde :cool: )

Mede ook omdat je meer kwijt kan in je kast en ook ze zijn ook zeer goed gedetaileerd.( spark vind ik is zeer goed ).

Qua prijs is het ook goed te doen. alhoewel sommige ook best prijzig zijn.

Moet wel eerlijk zeggen heb nu 2 Corvette in schaal 1/18 besteld ,maar omdat ik denk dat deze snel uitverkocht raken cq in prijs stijgen.

Ben ook zeer tevreden met de overstap. :thump_up2:
Plaats reactie