Zink pest !! HPI en Minichamps

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Zink pest !! HPI en Minichamps

Bericht door Johan »

Ik ben bezig om al mijn modellen opnieuw op de foto te zetten en tot mijn grote schrik zie ik een vreemd probleem bij een aantal resine modellen.
Langs de randen lijkt de resine te verkruimelen en uit elkaar te vallen.
Heb even snel wat foto's gemaakt, iemand een idee wat hier aan de hand is.
Het lijkt ook onder de lak door te gaan.
:o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Johan op do 14 sep 2017 19:55, 3 keer totaal gewijzigd.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
supra007
Berichten: 694
Lid geworden op: za 30 mei 2009 11:48
Schaal: 1:18

Re: Resine rot?

Bericht door supra007 »

Nee, wat is dit erg om te zien. Na de 'zinkpest' bij de diecast modellen, overkomt dit de resin modellen. Waar houdt dit een keer op?

Het argument om resin modellen te kopen om zinkpest problemen te voorkomen, is dus ook van de baan... :( '
soms es t beater iets moeis te verleaze, gea kint t beater verleaze dan det ge t noeit het gehad!
Gebruikersavatar
Schumi28
Forumbestuur
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 17:11
Schaal: 1:43
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Resine rot?

Bericht door Schumi28 »

Dat ziet er inderdaad niet uit, ik heb het gelukkig nog niet geconstateerd,maar ben wel benieuwd wat dit is
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrarifan
Berichten: 2979
Lid geworden op: wo 27 mei 2009 14:25
Schaal: 1:18
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Resine rot?

Bericht door Ferrarifan »

Sow, gaat door merg en been. Een aantal jaren gelden kennis gemaakt met zinkpest en dan nu dit. Destijds ging het om een model twv. zo'n €60, maar dat ligt bij mijn resin modellen wel anders. Mocht iemand hier meer van weten, ik hang aan je lippen :shock:
Nieuw in de collectie:.340/375MM (BBR)........250 TDF (BBR)................750 Monza (Techno models)

Mijn website: http://www.ferdi-sferraricollectie.webnode.nl

Het forum voor de Ferrari verzamelaar:
ferrarimodelcha.forum2go.nl
Nova
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 10 feb 2017 22:00
Schaal: 1:18

Re: Resine rot?

Bericht door Nova »

Ik heb zelf helemaal geen resin modellen, maar als ik het goed heb zijn die gemaakt van een epoxy hars. Als ik je foto's zie, zou ik haast denken dat die epoxy hars aan het ontleden is. Die witte rommel zweet er doorheen waar geen lak zit. Zijn ze allemaal van hetzelfde merk/fabricage jaar ?

Die epoxy is eerst zacht of vloeibaar, wordt in een mal gegoten en dan wordt er een verharder aan toegevoegd, vervolgens wordt het geheel verwarmd. Soms worden er ook accelerators toegevoegd om het proces te versnellen.
Er ontstaat dan een thermoharder (plastic die niet smelt). De epoxy hars dus. Deze is sterk en heeft een hoge weerstand tegen temperatuur invloeden en chemicaliën.

Voor hoever ik me kan voorstellen wat er mis kan gaan:
1 De epoxy en de verharder zijn niet goed gemengd waardoor een minder goede kwaliteit epoxy ontstaat.
2 Het proces van het verharden is een exotherm proces, er komt warmte bij vrij. De temperatuur mag niet te hoog worden anders kan er thermische degradatie plaatsvinden en dan heb je minder goede kwaliteit.

Er kunnen voor de productie van de hars allerlei verschillende stoffen in allerlei verschillende mengverhoudingen gebruikt zijn, dus zal je (via de verkoper) bij de fabrikant verhaal moeten gaan halen en zullen zij moeten uitzoeken wat er mis is gegaan.

Ik zou ook oppassen met dat spul want er worden soms ook stofjes gebruikt die niet zo goed voor je zijn. Als het hard is geheel onschuldig, maar als het gaat ontleden zou ik in ieder geval altijd even je handen goed wassen als je ze hebt aangeraakt en liever niet aanraken of met handschoenen of een doek.

Zonde van je mooie modellen. Succes er mee verder, hopelijk kan je een vergoeding krijgen.
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Resine rot?

Bericht door exit »

en hoelang heb je ze al?
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Markopolo
Forumbestuur
Berichten: 6149
Lid geworden op: wo 08 okt 2003 09:13
Schaal: 1:43
Locatie: Naast de buren!
Contacteer:

Re: Resine rot?

Bericht door Markopolo »

........bij de fabrikant verhaal moeten gaan halen en zullen zij moeten uitzoeken wat er mis is gegaan.
Dat zal lastig worden, want HPI Racing in dit segment is failliet.
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Resine rot?

Bericht door Johan »

Sorry maar ik zat er naast met het resin verhaal. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat HPI Resin gebruikte maar dat blijk nu niet zo te zijn. Ben vandaag met deze modellen bezig geweest (12 stuks) en het blijkt metaal te zijn.
We hebben hier dus wellicht te maken met 'zinkpest'.....
Ik wil ze bijwerken maar heb geen idee of dit tegen te houden is.


Na het constateren van het probleem heb ik de modellen even aan de kant gezet, kon het niet aanzien maar nu wil ik het probleem toch aanpakken en heb ook alle rotzooi eraf gehaald. Weet nu alleen even niet hoe verder.
Het gaat dus tot nu toe om 12 modellen en wilde met een heel klein penseeltje de randjes bijwerken. Echter heb ik nu de vrees dat dit probleem verder blijft gaan.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Zink pest !!

Bericht door St. Paul »

Euh... Zijn Italiaanse wagens. Hoe realistisch wil je het? Volgens mij heeft het nog lang geduurd. Ik heb er 18 staan en niet 1 met problemen.

Hoe heb jij de modellen staan? Warm, koud, licht, donker....
Laatst gewijzigd door St. Paul op wo 13 sep 2017 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Zink pest !!

Bericht door Johan »

Kamer temperatuur met gemiddeld licht en nooit direct zonlicht in een stofdichte kast.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Zink pest !! HPI en Minichamps

Bericht door Johan »

De modellen tot nu toe waarbij ik zinkpest zie:
HPI Racing 14 stuks
Minichamps 2 stuks

Veel modellen zitten vanwege verhuizing nog in de doos dus ik vrees dat het er nog meer worden. Bij Minichamps uit het zich overigens anders dan bij HPI.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
St. Paul
Berichten: 3347
Lid geworden op: vr 16 jul 2004 21:57

Re: Zink pest !! HPI en Minichamps

Bericht door St. Paul »

Ik vind het vaag dat sommige hier last van hebben en anderen niet. Al mijn HPI zijn nog perfect. Zat te surfen op andere fora en daar hebben ze ook topics hierover. Van de 1000den leden zijn er dan stuk of 10 die problemen hebben.

Benieuwd naar reactie Corvetteboy. Die heeft ook veel HPI/Mirage staan
RIP McLaren Formula 1 - 1963 / 2016
Proud Bentley Boy - Bentley Continental GT3 Goliath of GT racing
Remember Boerke - MAF HELD - 30-01-04 / 08-04-09
Wie Ricardo niet eert, is het grote niet weert. :rico:
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Zink pest !! HPI en Minichamps

Bericht door Johan »

Is inderdaad vaag, had ook al rond zitten kijken op het internet.
Heb zelf ook al aan externe factoren zitten denken maar in principe komt dit probleem van binnenuit.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Gebruikersavatar
exit
Berichten: 1865
Lid geworden op: za 06 dec 2008 10:52
Locatie: Antarctica
Contacteer:

Re: Zink pest !! HPI en Minichamps

Bericht door exit »

hier ook nog geen problemen gezien bij modellen van hpi (heb er paar staan) of minichamps
The exit is here or @ http://www.samexit.be
Teller: +69x x 1/18 - 6 x 1/12 - +100 x 1/43
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 3103
Lid geworden op: di 27 jul 2010 17:36
Schaal: 1:43
Locatie: Dordrecht

Re: Zink pest !! HPI en Minichamps

Bericht door Johan »

Van HPI zijn t tot nu toe alleen de Alfa Romeo modellen. Bij de rest zie ik voor alsnog niets.
nieuw in collectie: Ferrari SF90 Stradale -- Nismo GT-R R35 N Attack Package -- Alfa Romeo Giulia GTAM -- Ferrari LaFerrari Aperta -- Ferrari FXXK -- Commer 8 CWT Van -- Maserati MC20
Mijn site: www.auto43.nl
Plaats reactie