Fabrikanten op oorlogspad.?

Hier kun je alles over modelauto's kwijt dat met modelauto's te maken heeft maar niet over modelauto's gaat.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bericht door Matt Modelautos »

Schumi28 schreef:Maar als je tegenwoordig een tweedehands product koopt heb je er een jaar garantie op dus dan is de wederverkoper weer aansprakelijk bij wie je bijvoorbeeld de modelauto gekocht hebt. Lastige rot EU-regeling. Zelfs op een goudvis heb je een jaar garantie :lol:

Nee, je hebt géén garantie als je een tweedehands minatuurauto koopt van een wederverkoper. :(
De eerste verkoper zoals b.v. Curbstone verleend garantie aan degene aan wie hij de modelauto verkoopt en niet aan wie de eerste koper hem verkoopt. Je kunt natuurlijk wel altijd verhaal halen bij de wederverkoper. Maar als hij niet wil, kun je alleen nog maar een dure gerechterlijke procedure volgen. En het is maar de vraag of het dat waard is. Dus kopen op internet via particulier houd altijd een risico in. :cry:
Carpe Diem

--Aantal verschillende Nederlandse coureurs: 101
Schumi28
Forumbestuur
Schaal: 1:43
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Matt Modelautos schreef:Nee, je hebt géén garantie als je een tweedehands minatuurauto koopt van een wederverkoper. :(
De eerste verkoper zoals b.v. Curbstone verleend garantie aan degene aan wie hij de modelauto verkoopt en niet aan wie de eerste koper hem verkoopt. Je kunt natuurlijk wel altijd verhaal halen bij de wederverkoper. Maar als hij niet wil, kun je alleen nog maar een dure gerechterlijke procedure volgen. En het is maar de vraag of het dat waard is. Dus kopen op internet via particulier houd altijd een risico in. :cry:

Nee er is een europese regeling van kracht sinds een jaar of 1 a 2 die zegt dat je op alles wat je koopt recht hebt op 1 jaar garantie. Zelfs al koop je een goudvis of een fiets.

Je ziet niet voor niks in vele Duitse veilingen dat ze zeggen dat als je deze veiling wint en het product koopt, je dan afziet van de EU-garantieregeling. Maar dan kan dus niet omdat je wettelijk recht hebt op 1 jaar garantie ook op tweedehands producten.
Afbeelding

Visit my website: Le Mans Modelcars
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Schumi28 schreef:
Matt Modelautos schreef:Nee, je hebt géén garantie als je een tweedehands minatuurauto koopt van een wederverkoper. :(

Nee er is een europese regeling van kracht sinds een jaar of 1 a 2 die zegt dat je op alles wat je koopt recht hebt op 1 jaar garantie. Zelfs al koop je een goudvis of een fiets.

Je ziet niet voor niks in vele Duitse veilingen dat ze zeggen dat als je deze veiling wint en het product koopt, je dan afziet van de EU-garantieregeling. Maar dan kan dus niet omdat je wettelijk recht hebt op 1 jaar garantie ook op tweedehands producten.

Maar dat zeg ik toch.!!! Je krijgt je garantie bij de wederverkoper. Het is alleen de vraag als hij dwarsligt jij er een dure gerechtelijke procedure voor wil volgen, want bij de eerste verkoper / dealer hoef je niet aan te kloppen voor je garantie.
Carpe Diem

Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Matt Modelautos schreef:Maar dat zeg ik toch.!!! Je krijgt je garantie bij de wederverkoper. Het is alleen de vraag als hij dwarsligt jij er een dure gerechtelijke procedure voor wil volgen, want bij de eerste verkoper / dealer hoef je niet aan te kloppen voor je garantie.

Ik reageerde te snel op een onwakkere morgen ;) excusé moi
Je hebt helemaal gelijk.
Afbeelding

Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

Ik vind het aardig ingewikkeld worden. Kan iemand mij even een korte samenvatting geven :oops:
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Bart schreef:Ik vind het aardig ingewikkeld worden. Kan iemand mij even een korte samenvatting geven :oops:

Ja dat kan :D

Als je een modelauto koopt bij b.v. Curbstone hebt je "fabrieksgarantie"
Koop je een auto bij een particulier ( ook al is hij maar één uur oud) is hij tweedehands. Je kunt eventuele onvolkomenheden volgens de nieuwe EU regel wel claimen bij de wederverkoper maar niet meer bij de winkel.
Ligt de wederverkoper dwars rest je alleen nog een rechtzaak. Deze EU maatregel is dus een wassen neus.
Ik kan alleen maar zeggen, koop bij een reguliere handelaar of en voor jouw betrouwbare persoon.

Koop je een luxe artikel van een particulier waarvan de garantie op naam staat, kijk dan even in de voorwaarden of de garantie overdraagbaar is.
Carpe Diem

Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

Dus Ebay e.d. behoort hiermee tot de verleden tijd?
Schumi28
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Schumi28 »

Bart schreef:Dus Ebay e.d. behoort hiermee tot de verleden tijd?

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar dat zal wel niet, maar je kan nog steeds op eBay, Marktplaats en dergelijke kopen hoor. In weze verandert er niks behalve dan dat de verkopers jouw 1 jaar garantie verplicht zijn te geven op hun waar of de winkel als die het verkoopt.
Afbeelding

Markopolo
Forumbestuur
Contacteer:

Bericht door Markopolo »

Hoe kom je daar nou bij, alles mag nog steeds verkocht worden, als je de merknamen maar niet gebruikt voor je verkoop als deze omgebouwd en/of beplakt zijn met tabaks reclame.
Matt Modelautos
Erelid
Contacteer:

Markopolo schreef:Hoe kom je daar nou bij, alles mag nog steeds verkocht worden, als je de merknamen maar niet gebruikt voor je verkoop als deze omgebouwd en/of beplakt zijn met tabaks reclame.

Volkomen korrect Markopolo. :thump_up:
Er worden op dit moment alleen twee dingen door elkaar gehaald. Ten eerste de garantie bepalingen, en ten tweede wat wel en niet mag van Minichamps.
Carpe Diem

Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Er lopen nu 2 discussies een beetje door elkaar.

1 discussie is vrij duidelijk:
Als je een niieuw item koopt bij een winkelier, dan ga je met hem een overeenkomst aan, die je garantie geeft. Dit kan een jaar zijn, maar ook langer. Het gaat erom hoe lang je van het product kan verwachten dat het zijn functie kan uitoefenen. Voor garantie moet je bij de winkelier zijn, niet bij de fabrikant. De winkelier op zijn beurt kan bij de fabrikant aankloppen. (laat je door de winkelier dan ook niet wegsturen, HIJ moet het met de fabrikant regelen)

Koop je een 2e hands item bij een winkelier, dan moet dit duidelijk vermeldt worden, en vervalt de garantieregeling. De winkelier kan garantie geven (bij auto's is 3 maanden gebruikelijk, in ieder geval in het segment waarin ik koop...) De winkelier kan in dat geval niet bij de fabrikant aankloppen. (aangezien hij het item niet daar gekocht heeft). Hierin overigens een heel groot grijs gebied, maar dat is niet echt interessant)

Koop je een item bij een particulier, dan is het per definitie 2e hands. En dus buiten garantie, tenzij er een aankoopbon zonder naam is, of een aankoopbon op naam en overdraagbaar.

Maar terug naar Minichamps, de kern van de zaak. Vandaag ben ik een halve dag langer op lokatie geweest dan gepland (lees: de halve dag) dus heb ik nog geen contact kunnen hebben met de experts. Ik zal vannavond kijken wat ik kan doen, maar verwacht geen antwoord voor morgen.
Voor wat ik er echter uit lees, zoekt Minichamps naar de grote vissen, de handelaren die omgebouwde modellen al dan niet als "originele Minichamps" verkopen, en niet de enthousiaste thuis-decal-plakker die toevallig ook een websiteje heeft.
Bart
Contacteer:

Bericht door Bart »

Schumi28 schreef:
Bart schreef:Dus Ebay e.d. behoort hiermee tot de verleden tijd?

Ik weet niet of ik je goed begrijp, maar dat zal wel niet, maar je kan nog steeds op eBay, Marktplaats en dergelijke kopen hoor. In weze verandert er niks behalve dan dat de verkopers jouw 1 jaar garantie verplicht zijn te geven op hun waar of de winkel als die het verkoopt.

Ja dat snap ik, maar ik bedoelde eigenlijk dat je nu bij bijv. Ebay uitkijken wat je koopt of aanbiedt met omgebouwde modellen van PMA want je loopt de kans gedonder te krijgen.
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Nee, als koper kan je in principe geen gedonder krijgen, tenzij je het model koopt om dit weer te verkopen, en dan wel als zijnde een origineel Minichamps model.

Ik heb de bewuste brief doorgenomen met iemand die er meer kijk op heeft. Maak je als verzamelaar vooral geen zorgen. Waar Minichamps over struikelt, is het aanbieden van omgebouwde modellen (en dan voornamelijk modellen waarbij tabaksreclame komt kijken) en wel door deze bedrijfsmatig te verkopen, als zijnde originele Minchamps modellen, waarbij ook de term OVP viel (open, verified package).

Het in bezit hebben van deze modellen is niet strafbaar, tenzij je deze in bezit hebt om op bovenstaande manier te verkopen.
Curbstone Models
Schaal: 1:18
Contacteer:

Bericht door Curbstone Models »

En zo zijn we weer terug bij eerdere posts....

Het gebruiken van een merknaam, merkteken of kenmerk van een ander is niet toegestaan....

En waar ging het bij deze sites om .... :?:

het gebruik van de originele afbeeldingen van de Minichamps site... :!:

het gebruik van de MINICHAMPS logo's (en verpakking) op omgebouwde modellen en afbeeldingen daarvan, zelfs als het eigen gemaakte foto's zijn.
:!:

Dus niets te vrezen als verzamelaar, zolang je maar geen omgebouwde modellen op je site hebt staan die voorzien zijn van een Minichamps verpakking. Of deze verkoopt op welke wijze dan ook.
Herman
Contacteer:

Bericht door Herman »

Kan het niet beter zeggen.

De fanatieke verzamelaar zou er totaal geen last van moeten hebben.

Een model kan je zonder problemen fotograferen, en de foto publiceren. Een paar dingen die ik niet en wel zou doen:

Niet: zeggen dat het een ORIGINEEL Minichamps model is.

Wel: zeggen dat het een omgebouwd model is, OP BASIS VAN een Minchamps model. (hier is in mijn ogen niets mis mee, zolang je het in de taal van de beoogde doelgroep doet)

En ik zou het model niet in "originele verpakking" fotograferen/publiceren. (ik zou een model uberhaupt niet in verpakking fotograferen, maar dat terzijde).
Plaats reactie