Ferrari 333 SP Doran/Moretti Racing 1st 24 hrs Daytona 1998.
(Luyendijk, Moretti, Baldi, Theys)
Met jawel, Ari Luyendijk, de ontbrekende dutch driver in mijn Ferrari verzameling. Naast Peter Kox, volgens mij de enig Nederlander die in een Ferrari een grote race heeft gewonnen.

Eén van mijn favoriete Ferrari's, de 333 SP. Misschien wel omdat het de enige Ferrari sportscar was sinds begin jaren '70 en voorlopig ook wel de laatste, tot mijn grote spijt.
De 333 SP is ontworpen door Ferrari (de V12, 4.0l, 600pk kwam van de F1 F92) en gebouwd door Michelotto, voor privé race teams/gentlemen racers in de VS, zoals oa Giancarlo Moretti bekend van de rode MOMO reclame/livery. (vergelijkbaar met de gedachte van de FXX, alleen met de 333 SP ging men wel racen)
Ondanks dat de 333 SP geen echte fabrieksauto was, was de auto behoorlijk succesvol in de sportscar racerij, eerst in de VS waar oa het IMSA kampioenschap en beroemde races als Daytona, Sebring ed. werden gewonnen. Vanaf 1998 werd er ook in Europa met de 333 SP in de sportscar series geraced (de huidige Le Mans series). Ook hier was de 333 SP erg succesvol, 4 x op rij werd het kampioenschap gewonnen.
Alleen op Le Mans was de 333 SP niet zo succesvol met name door het ontbreken van echte fabrieksteun. Beste resultaten waren een 6e en een 8e plaats, weliswaar was de 8e plaats goed voor het winnen van de LMP 1 klasse maar was toen niet zo van belang op Le Mans.
Zoek nu nog één 333 SP. De nr 1 met Giesse reclame uit 1999. Er is hier een model van DVA alleen tot op heden op ik hier nog geen model of kit van gezien.
Dit model is van BBR en dit merk hoeft natuurlijk geen nadere uitleg: gewoon (bijna) perfect