Dank voor jullie reacties op de Mustang-update. Tijd voor weer wat anders nu.
Enerzijds stel ik jullie graag de "Bolero red" 1967 Chevrolet Camaro Z-28 Hardtop (ERTL Authentics) voor.
Anderzijds de "Tuxedo black" 1967 Chevrolet Camaro SS350 Hardtop (ERTL Authentics,
1 of 217.)
De SS350 is wederom een "Chase Car". Deze kenmerkt zich door een zwart interieur & dito vinylen dak.
De gewone uitvoering (
1 of 1302) heeft 'n rood interieur (zwart vind ik mooier), maar geen vinylen dak.
De Camaro (de naam komt van het Frans
camerade, wat moet duiden op het kameraadschap tussen auto & eigenaar), was het
late antwoord van Chevrolet op de Ford Mustang, en was verkrijgbaar in 3 optiepakketten : SS, RS & Z-28. De Camaro werd ook
wel eens de "junior Corvette" genoemd, voor iedereen die een vierpersoons sportwagen wilde.
Het grootste verschil tussen beide modellen bevindt zich onder de motorkap.
De Z-28 is uitgerust met een Small Block 302 C.I. V8-motor, goed voor zo'n 290 pk.
(Geweldige details, vooral de zwarte Chevrolet-letters op beide kleppendeksels.)
De SS350 is uitgerust met een Small Block 350 C.I. V8-motor, goed voor zo'n 295 pk.
Dit was de allereerste 350-motor ooit aangeboden door Chevrolet, en tevens ook de
standaard motor voor de Super Sport. Later in '67 kwam de Big Block 396 C.I. motor,
goed voor een slordige 325 pk.
De
racing stripes op de motorkap & kofferdeksel zijn eigen aan het Z-28 optiepakket. De
gestreepte band rond de neus is dan weer eigen aan de SS350 (dit was niet standaard).
Bij de Z-28 zijn er geen emblemen aangebracht. Bij de RS & SS was dit wel een optie.
Ook de zwarte grille is eigen aan de SS. De roosters in de motorkap hebben een louter
decoratieve functie.
Beide modellen zijn voorzien van een
unibody chassis, vanaf de voorruit naar achteren.
Van de Z-28 zijn er ongeveer 600 gebouwd, wat deze Camaro's erg zeldzaam maakt.
Toen autojournalisten vroegen naar de betekenis van het woord Camaro, antwoorden
de productmanagers van Chevrolet :
"A small and vicious animal that eats Mustangs".
Nog enkele foto's als afsluiter. Het was me weer een waar genoegen

.

Zo gedetailleerd de wagen en het motorblokje is, zo laks vind ik het grove interieur.
Dit is niet zo verfijnd, zoals dat bij andere ERTL Authentics-modellen wel het geval is.
Greetings