Aansluitend op de 5 Alpine Turbo wou ik graag een 5 Turbo. Ooit heb ik een blauwe vroege uitgave gemist die nu echter moeilijk te vinden zijn. Universal Hobbies produceert tegenwoordig enkele speciale varianten waarvan ik mij de “One of a Kind” aangeschaft heb.
De Renault 5 Turbo werd geïntroduceerd op het Autosalon van Parijs in 1980, het resultaat van een idee om een Stratos-concurrent te creëren met middenmotor.
Het koetswerk werd in 2 fasen geproduceerd: de basis bij Renault en de aanpassingen bij Heuliez: verlengen en verbreden van de carrosserie, luchtinlaten, het aluminium dak en de twee portieren… Alpine verzorgde de finale assemblage met o.a. de contrasterende kleur voor de bumpers, dakranden en skirts. Mechanisch benutte Renault als basis de 1 397 CC 4-in-lijn van de 5 Alpine met een Garrett T3-turbo en Bosch K-Jetronic injectie. De prestaties van deze 160 pk sterke 5 Turbo waren spectaculair voor die tijd: + 200 km/h en een accelaratie van 0 tot 100 km/h in 6,9 seconden. Andere kenmerken zijn bredere achterwielen en een interieur (een ontwerp van Bertone) dat afwijkt van de standaard 5 met veel klokken, een rechthoekig instrumentenbord, speciaal stuur, specifieke stoelen en een identificatieplaatje (bij de eerste 1 000 exemplaren). In 1982 verscheen de technisch identieke 5 Turbo 2, echter met een standaard-interieur van de 5 Alpine Turbo en minder exotische materialen omwille van kostenbesparing.
Deze 1/18 5 Turbo “One of a Kind” kenmerkt zich door het vele wit op de wagen, een kleur die wel vaker benut werd op Groep B-wagens. Dit is een nieuwe uitgave van Universal Hobbies met betere details, maar wel met een te strakke pasvorm van de portieren waardoor lakschade bijna niet te vermijden is. Ook kan de plaatsing van sommige openende delen beter. Ondanks deze minpunten ben ik wel op zoek naar 1/18 5 Turbo 2…
Extra koeling voor de middenmotor…
Rood was één van de eerste kleuren beschikbaar (samen met blauw).
Wit is overal aanwezig…
De onderzijde is best gedetailleerd.